Syöpää sairastava hunks Jani Kokki leikattu
http://www.iltalehti.fi/viihde/2015072320075705_vi.shtml
Nyt oli pakko mennä leikkaukseen. Saas nähdä ehtiikö hoidot auttaa kun meni näin kauan ennen kuin suostui hoitoihin.
Kommentit (318)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:56"]
Itseltäni leikattu kainaloon levinnyt rintasyöpä. Tunnen paljon kohtalotovereita. Moni heistä on tässä vuosien varrella kuollutkin.
Sen tiedän, että ihmiset suhtautuvat vakavaan sairauteen, hoitoihin ja kuolemaan todellakin hyvin eri tavoin. Eikä sitä omaa suhtautumistaan voi tietää etukäteen. Enpä menisi kenenkään suhtautumista ja valintoja arvostelemaan, olivat ne mitä hyvänsä.
Toiset mm. pohtivat kovasti, että "miksi minä sairastuin." ja etsivät syytä sairaudelleen. Itselleni tämä kysymys ei tullut kertaakaan mieleen, päin vastoin. Ajattelin, että miksi en minä siinä kun joku muukin.
Toiset kokevat rinnanpoiston naiseuden menettämisenä, samoin esim. hiusten lähtö on joillekin tosi kamalaa. Itselläni on edelleen toinen rinta 1/4 toista, ei ole haitannut pätkääkään. Hiuksista ajattelin vaan, että kasvaahan noi takaisin. Jotkut ovat todella itkuherkkiä, itse en itkenyt syöpääni kertaakaan, vaikka itken surullisia leffojakin.
Kuolema ei ole ikinä pelottanut minua, olen ateisti. Ajattelen, ettei kuoleman jälkeen ole tietoisuutta - se siitä.
Olin sairastuessani vajaa 40 v. Jos minua jokin suretti, niin nuorten äitien tilanne. Heidän pelkonsa siitä, että -pienet lapset jäävät ilman äitiä. Rintasyöpä ei ole vain mummojen tauti. (Omat lapseni olivat jo lähes aikuisia.)
Yksi asia, mikä minua ärsyttää on julkisuudessa käytetty hemmetin "taistelu" -käsite puhuttaessa vakavasta sairaudesta. Syöpää ei voiteta taistelemalla. Kyllä se on lääketiedettä ja biologiaa.
Toisekseen syöpä ei ole jalostanut minua ihmisenä pätkääkään, eikä monia muitakaan. Ihan entisenlainen olen. Julkisuudessa on paljon juttuja tästä, että kuinka sairastuneesta on tullut kokemuksensa myötä "parempi ihminen".
Kolmanneksi näkee paljon otsikoita, että joku "voitti/selätti syövän" heti hoitojen jälkeen. Just joo, hoidoista siis selvittiin, mutta se syöpä nyt tuppaa vaan aika usein uusimaan.
Vielä voisin mainita noista selviytymisprosenteista. Esim. jos sanotaan, että rintasyövästä paranee yli 80 % sairastuneista, se tarkoittaa sitä, että diagnoosista viiden vuoden kuluttua tuon verran on sairastuneista vielä hengissä. Osalla on siis se syöpä kroonisena ja hoidot päällä. Tuttavapiiriini kuuluu tapauksia, joissa syöpää on hoidettu jopa 5-10 v. Aina se vaan uusii hoitojen (ja remission, eli syöpä ei vähään aikaan etene) jälkeen ja otetaan uuden lääkkeet kehiin.
Itseltäni syöpä on leikattu kolme kertaa. Olen saanut sädehoidot, solusalpaajahoidot ja viiden vuoden lääkehoidon.
Tulipa minulta nyt sekalaisia mietteitä.
[/quote]
Hyviä mietteitä!!terveisin, 108
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:07"]Jani Kokki on meuhkannut niin paljon ja johtanut muita harhaan hörhöilyllään, että hänen olisi aika ensimmäisen kerran tehellisesti tunnustaa että vaihtoehtohoidot eivät auta syöpään. Jani Kokin tapaus on asiasta julkinen koe. Mitenkäs kävikään?
[/quote]
onko tullut mieleen että jani on ehkä painostettu kertomaan "leikkauksesta"? katso dokumentti "miksi syöpää ei saa parantaa" niin ehkä silmäsi aukeavat. tietyt tahot eivät halua kansan tietävän vaihtoehtohoidoista ja niiden toimivuudesta. kyseessä on miljardi luokan bisnes.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:07"]Jani Kokki on meuhkannut niin paljon ja johtanut muita harhaan hörhöilyllään, että hänen olisi aika ensimmäisen kerran tehellisesti tunnustaa että vaihtoehtohoidot eivät auta syöpään. Jani Kokin tapaus on asiasta julkinen koe. Mitenkäs kävikään? [/quote] onko tullut mieleen että jani on ehkä painostettu kertomaan "leikkauksesta"? katso dokumentti "miksi syöpää ei saa parantaa" niin ehkä silmäsi aukeavat. tietyt tahot eivät halua kansan tietävän vaihtoehtohoidoista ja niiden toimivuudesta. kyseessä on miljardi luokan bisnes.
[/quote]
Nyt hei jotain rajaa. Nobelin palkintoa saat mennä noutamaan jos tuon vaihtoehtohoidon julkistat.
Jani Kokki painostettu kertomaan "leikkauksesta" ? Tällaista tautia kutsutaan luulotaudiksi, skitsofreniaksi ja deliriumiksi. Tällaisilla ei ole sairauden tunnetta.
Ja kuten aina, vaihtoehtohoidoillahaan kukaan ei tee bisnestä, eihän....
ja taas kertauksena se, että syövänhoito ei ole mikään lääkärien bisnes. Syöpää hoidetaan julkisissa sairaaloissa tieteellisiin tutkimuksiin ja kansallisiin ja kansainvälisiin hoitosuosituksiin perustuen. Syöpälääkärit eivät saa mitään bonuksia määräämistään lääkkeistä ja hoidot ovat niin raskaita ja vaarallisia, että huvikseen niitä ei määrätä eikä käytetä. Lääkkeiden suunnittelu maksaa miljardeja, niiltä vaaditaan näyttöä sekä tehosta että haitoista. Vaihtoehto- ja humpuukihoidot kyllä maksavat käyttäjälleen mutta kukaan ei ole osoittanut niiden tehoa eikä haittoja/turvallisuutta. Kaikki perustuu väittämiin ja uskomuksiin. Se, että lääkkeellä on kolmen sivun haittavaikutusluettelo ja kaktusuutteella tms. ei, kertoo vaan sen, että kaktusuutetta ei kukaan ole oikeasti tutkinut. Jos aineella on tehoa, sillä on aina myös haittavaikutuksia. Suurin osa esim. juuri syöpälääkkeistä on luonnosta peräisin mutta ne ovat luonnon sieni-ja kasvimyrkkyjä ja siksi molekyylin vaikutus, oikea annostus ja sivuvaikutukset on tiedettävä tarkkaan. Lisäksi nykyään valmistetaan ihan synteettisiä täsmälääkkeitä jotain tietyn syöpätyypin tiettyää geenimutaatiota ja sen tuottamaa reseptoria tms. vastaan. (Vaikkapa Glivec tai keuhkosyövän EGFR-spesifiset lääkkeet). Syövän biologiaa tuntematon voi näillä "vaarattomilla" luonnonhoidoilla aiheuttaa itselleen syövän (aika moni kasvi on karsinogeeninen) tai maksavaurion joko pelkästään tai muihin lääkkeisiin yhdistettynä. Vitamiinien ja antioksidanttien kritiikitön popsiminen voi viedä syöpälääkkeeltä tehon tai levittää pienen syövän alun isoksi kasvaimeksi, koska syöpäsolut voidaan yrittää tappaa juuri oksidatiiviseen stressiin ja ravinnon puutteeseen.
Aina kun miettii näitä hoitovaihtoehtoja, voi miettiä, kuka näistä hyötyy ja mihin tietoihin perustuen. Kiireisellä syöpäpolilla tai osastolla ei "kaivata" yhtään potilasta lisää eikä kunnat todellakaan repeä riemusta, kun aloitetaan 120 000e/v maksavia lääkityksiä potilaille mutta potilaat hoidetaan silti, koska halutaan ihmisille parasta mahdollista hoitoa. Syöpää sairastavat ihmiset ovat yleisesti ottaen todella tyytyväisiä ja kiitollisia saadessaan maailman kärkipään hoitoa täällä pienessä Suomessa. Joka kolmas sairastuu syöpään elämänsä aikana ja monet sairastavat montakin eri syöpää elämänsä aikana. Syöpää voi yrittää ehkäistä mm. välttämällä tupakointia ja alkoholia, pysymällä normaalipainoisena, välttämällä auringossa palamista, syömällä kasvisvoittoisesti ja välttäen pitkälle prosessoituja lihavalmisteita, saamalla lapset aikaisin ja imettämällä pitkään, välttämällä HPV-ja HIV- ja hepatiitti-infektioita sekä homemyrkkyjä sekä liuotinaltistusta. Muuta ei sitten voi oikein tehdäkään, loppu on tuurista kiinni. Viimeisimpien tutkimusten mukaan elintavoista johtuu n. 10% syövistä, loppu on geneettistä lottoa. Mitä pidempään ihminen elää, sitä enemmän "voiton" mahdollisuus kasvaa.
Hörhöille reaaliterapiaa: Suolistosyöpä leikataan aina, sillä se tukki suolen eikä paska kulje. Jos leikkausta vitkutetaan, se ei paranna. Yhtä kaikki, leikataan kuitenkin, jotta uloste saataisiin ulos. Näin luultavasti kävi Jani Kokille: elää vielä pari vuotta. Muuten olisi kuollut ennen syyskuuta suolen tukkeumaan.
Ei tässä auta horsmat, vesiheinä eikä salaatit.
Jani kokki väittää tulleensa leikkausksen jälkeen viisaammaksi - mitä se sitten lieneekin. Mutta ei se ainakaan näy ulospäin: Yrittää jatkaa pari vuotta saamaansa lisäaikaa hörhöilemällä puoskarihoidoitojen kanssa ja treenailemalla. Ei se paukapää oppnut mitään. Eikö se ymmärrä, että sen hörhöt hoidot eivät ole lainkaan auttaneet aukaisemmi9nkaan? Paskarööri pysyy auki hetken, mutta syöpä tukkii sen.
Ainakin kasvain saatiin kokonaan poistettua, mutta tiedä häntä.
Kyllä mä toisaalta ymmärrän, ettei hoitoja heti haluta. En ole mikään luontohippi, mutta ymmärrän kuitenkin senkin valinnan.
Typerä mies. Mitä pidemmälle syöpä ehtii sen huonompi selviämisennuste on.
Mut jos halusi että saa paskoa normaalisti niin mikä ettei.
Onkohan etäpesäkkeitä, lienee ukko skannattu päästä varpaisiin.
Kannattiko vitkutella? Todennäköisesti syöpä on ehtinyt lähettää etäpesäkkeitä ympäri kroppaa. No, saihan se pari vuotta elellä muka terveenä, mutta sitä vaikeampaa tulee nyt. Veikkaan, että jos kyse olisi ollut jostain muusta syövästä, olisi ottanut leikkauksen ja hoidot heti, mutta kun on tuollainen pinnallinen ammatti, niin ei voinut alistua avanteelle ennen kuin on liian myöhäistä. Ikävää läheisille seurata vierestä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 10:09"]Typerä mies. Mitä pidemmälle syöpä ehtii sen huonompi selviämisennuste on.
Mut jos halusi että saa paskoa normaalisti niin mikä ettei.
[/quote]
Ja nyt ei kuitenkaan saa paskoa normaalisti. Sama lopputulos kuin olisi mennyt ajoissa leikkaukseen..
:(
Mä ymmärrän Jania. Itselläni on suolistosairaus (ei syöpä mutta sitäkin on epäilty alkuvaiheessa) ja kyllä avannepussi olisi tosi iso painajainen. Välillä mietin että ennemmin kuolisin kun eläisin avanteen kanssa. Tällä hetkellä ei oo ajankohtaista mutta kaikki sympatiani Janille ja pikaista paranemista!
Veikkaan että elää alle puoli vuotta.
Hieno juttu ja kaikkea hyvää Janille. Avannepussin kanssa pystyy elämään ihan tavallista elämää ja toivonkin, että hänellä on jossain vaiheessa voimia kertoa tästä. Antaisi tukea monille samassa tilanteessa oleville, varsinkin nuorille. En usko, että vähentää yhtään Janin arvoa naismarkkinoilla.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 10:11"]
Kannattiko vitkutella? Todennäköisesti syöpä on ehtinyt lähettää etäpesäkkeitä ympäri kroppaa. No, saihan se pari vuotta elellä muka terveenä, mutta sitä vaikeampaa tulee nyt. Veikkaan, että jos kyse olisi ollut jostain muusta syövästä, olisi ottanut leikkauksen ja hoidot heti, mutta kun on tuollainen pinnallinen ammatti, niin ei voinut alistua avanteelle ennen kuin on liian myöhäistä. Ikävää läheisille seurata vierestä.
[/quote]
Jokainen päättää omasta elämästään. Pari vuotta hyvävointista elämää tuossa tilanteessa ei ole itsestäänselvyys ja jokainen sairastunut saa itse päättää haluaako heti rankkoihin hoitoihin vai ei.
Jos itselläni olisi syöpä jossa huono ennuste, voi olla etten edes hakeutuisi hoitoihin vaan antaisin ajan tehdä tehtävänsä. Eikä ole pinnallisuudesta kyse, vaan lähinnä suhteellisen turhasta kärsimyksestä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 10:11"]
[/quote]
Jokainen päättää omasta elämästään. Pari vuotta hyvävointista elämää tuossa tilanteessa ei ole itsestäänselvyys ja jokainen sairastunut saa itse päättää haluaako heti rankkoihin hoitoihin vai ei.
Jos itselläni olisi syöpä jossa huono ennuste, voi olla etten edes hakeutuisi hoitoihin vaan antaisin ajan tehdä tehtävänsä. Eikä ole pinnallisuudesta kyse, vaan lähinnä suhteellisen turhasta kärsimyksestä.
[/quote]
Peräsuolisyövässä ei ole huono ennuste, jos leikkaus tehdään ajoissa, samoin hoidot.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 10:13"]:(
Mä ymmärrän Jania. Itselläni on suolistosairaus (ei syöpä mutta sitäkin on epäilty alkuvaiheessa) ja kyllä avannepussi olisi tosi iso painajainen. Välillä mietin että ennemmin kuolisin kun eläisin avanteen kanssa. Tällä hetkellä ei oo ajankohtaista mutta kaikki sympatiani Janille ja pikaista paranemista!
[/quote]
Miksi ihmeessä? Avanne ei ole ollenkaan sellainen peikko kuin Jani on antanut ymmärtää. Paljon mieluummin hyvä mielenkiintoinen elämä avanteen kanssa kuin kuolema.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:12"]
Tuollainen yltiöpositiivisuus- ja henkevyys on joku nykyajan juttu: "näin mulle pitikin käydä, vaikka syöpää on joka helvetin elimessä niin kyllä mä paranen kun vaan ajattelen positiivisesti"- mutta kai se kieltovaihe on monella pitkäänkin päällä. Tässä tapauksessa ne kaverit teki kyllä karhunpalveluksen sillä rahankeruukampanjalla mikä mahdollisesti tappaa koko miehen.
[/quote]
Tuota noin, Jani on yli 18-vuotias ihminen joten sillä on täysi oikeus päättää miten itseään hoitaa.
Ja kaverit ei tehny mitään karhunpalvelusta, vaan kunnioittivat aikuisen ihmisen ja ystävän toivetta.
Sinä voit olla myöskin ihan rauhassa negatiivinen paskiainen, mutta anna muiden olla positiivisiä jos haluavat, ei siinä ole mitään vikaa vaikka syöpä olisikin levinnyt moneen elimeen ja tahtoo silti ajatella että kyllä tästä vielä selviän, päinvastoin, tuo on just hieno ja oikea asenne!