Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laudatur, vaikka lukion arvosanat huonoja?

Vierailija
22.07.2015 |

Mietin, että löytyykö täältä tapauksia, joissa lukiossa jonkin aineen arvosanat ovat olleet huonoja, mutta ylioppilaskokeessa sai sitten kuitenkin L:n? Oliko aiemmat arvosanasi huonoja, koska et jaksanut opiskella vai arvosteliko opettaja sinut esim. pärstän perusteella?

Itse ihmettelin kovasti silloin aikoinaan, kun sain L:n äidinkielestä, vaikka olin koulussa ollut siinä jopa aika huono. Siis oikeuskirjoituksen osasin suht ok, mutta esimerkiksi en osannut kirjoittaa hyviä aineita yms. enkä koskaan kokenut olleeni äidinkielessä mikään hyvä. Arvosanatkin olivat usein jotain kasia-ysiä vain.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli suuria vaikeuksia saada kurssit raavittua kasaan, jäi töitä palauttamatta ja ahdisti. Sairastin masennusta ja niinkin "pitkäjänteinen" työ kuin kokonaisen kurssin suorittaminen oli ihan helvetin vaikeata. Jos sain arvosanaksi 8, sain olla todella tyytyväinen. Äidinkieli sujui, mutta en ymmärrä kielioppia. Englanti oli helppoa, mutta ruotsin kanssa takeltelin. Reaaliaineissa esim. historia ja maantieto olivat heikkoja, muutamassa muussa meni paremmin. Ylioppilaskirjoituksissa sai lyödä tiskiin tietonsa ja oli vain lyhyt aika kirjoittaa, joten arvosanat olivat L, L, E ja M.

Vierailija
2/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äidinkielestä ja ruotsista laudaturin. Todistuksessa oli molemmista 8.

Ruotsi meni kaiken lisäksi huippuhyvin kirjoituksissa: täydet pisteet kuullusta, luetusta & kieliopista; aineesta 98/100. Sain kokeistakin ihan hyviä, mutta en ikinä viitannut tunnilla. Olisi silti voinut olla 9 todistuksessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti äikkä B:nä ja tuli takas L:nä, ope ei oikein tykänny musta...

Vierailija
4/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssiarvosanoihin vaikuttaa paljon se oletko jossain huippulukiossa vai perus maalaislukiossa. Jossain helsingin huippulukiossa sellainen joka kirjoittaa 'ihan hyvin' voi saada kasia kursseista mutta silti kirjoittaa laudaturin kun taas maalaislukion priimusoppilaalla jolla on 10 kaikki voi olla vaikeiksia saada edes sitä yhtä laudaturia.

Vierailija
5/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 8-9 ole huonoja arvosanoja äikästä. Mun keskiarvo olisi pyöristynyt 8, koska joskus olin huono ja joskus tosi hyvä. Kirjoitin L:n ja numeroksi sain lopulta 9 varmaan osittain sen takia.

Vierailija
6/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:53"]

Kurssiarvosanoihin vaikuttaa paljon se oletko jossain huippulukiossa vai perus maalaislukiossa. Jossain helsingin huippulukiossa sellainen joka kirjoittaa 'ihan hyvin' voi saada kasia kursseista mutta silti kirjoittaa laudaturin kun taas maalaislukion priimusoppilaalla jolla on 10 kaikki voi olla vaikeiksia saada edes sitä yhtä laudaturia.

[/quote]

Luulin sen olevan juuri toisin päin. Vaikka toivonkin, että arvostelu on yhdenvertaista.

Vierailija
7/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitä on, opettajien painotukset vaikuttavat myös. Itse aikanani sain tentittyä lukion päästötodistuksen kasin ysiksi, mutta kirjoituksista tuli sitten kirkas L, ja vielä paremmin pistein kuin kaikista kursseista kympin vetäneellä kaverilla. Meillä kun ei niin hirveästi panostettu kuullun ja luetun ymmärtämiseen, jotka taas olivat ainakin tuolloin tärkeitä kielien yo-kokeissa. Pari kaveria oli myös päässyt pitkästä matikasta läpi kuutosen keskiarvolla, ja sitten kirjoittaa pamauttivat aineesta E:t. Kumpikin pääsi myös ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon lukemaan alaa, jossa tarvitaan matemaattisia taitoja yliopistossa. Ihan tunnettua oli, että lukiomme pitkän matematiikan opettajalla oli ongelmia tietynlaisten oppilaiden kanssa. Mutta toisaalta esim. äidinkielen opettaja oli todella linjassa lautakunnan kanssa, hänen antamansa pisteytys ei oikeastaan koskaan muuttunut mihinkään suuntaan.

Vierailija
8/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja nro 5, toi on ihan totta!

Mun kaksi serkkuani kirjoittivat samana keväänä kuin minä. He kirjoittivat pienestä kainuulaisesta lukiosta. Koko kouluajan itkin keväisin, kun äitini kehui veljiensä tyttärien kevättodistuksia minulle ja murehti minun huonompia todistuksia. Itse kävin kouluni Helsingissä, tosin ihan tavallisessa lukiossa. Keskiarvoni oli jotain 7.5 melkein aina.

Olin tosi hämmentynyt, kun se olinkin meistä serkuksista minä, joka kirjoitti laudaturin paperit. Vähän kompensaatiota 12 vuoden itkuille vertailussa kainuulaisserkkuihin.

Vierailija
9/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:53"]

[/quote]

Luulin sen olevan juuri toisin päin. Vaikka toivonkin, että arvostelu on yhdenvertaista.
[/quote]

Täh, Yo-arvostelu on yhdenvertaista, mutta joissakin lukioissa vaatimukset ja taso on kovempia. Itse sain kaikesta, mitä kirjoitin paremmat arvosanat, kuin lukion kursseista oli tullut, koska mun luokkani oli todella kova tasoinen ja opettajat vaativat sen mukaisia tuloksia kaikilta. Tiedäthän, että oppilaita verrataan toisiinsa, kun arvosanoja päätetään, eli jos suuri osa sössii kokeessa jonkin tehtävän, opettaja saattaa arvostella sen lepsummin, ja toimii myös toisinpäin...

Kävin lukion keskisuuressa kaupungissa, jossa oli useita lukioita, joten ns. huonompi aines oli karsiutunut muihin lukioihin. Maalla on usein vaan se yksi lukio.

Vierailija
10/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lyhyestä matematiikasta laudaturin koska alaa opiskeleva siskopuoleni tehotreenasi minua kesän ajan. Kurssiarvosanojen keskiarvo oli 6.

Vierailija
11/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei L, mutta E ja M kaikista, vaikka keskiarvo oli 6 pintaan.

Vierailija
12/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kirjotukset huonommin kuin arvosanat. Keltinkangas-Järvisen mukaan kouluarvosanoista 40-60% selittyykin temperamentilla, jolle siis emme juuri mitään voi. Itse olin juuri sellainen nopeaälyinen viittaaja. Vastasin usein väärinkin, eikä haitannut. Äikkä lähti L:nä, tuli takas E:nä. Tässä ajattelen paljon olevan vain siitä kiinni, että miten tarkastaja hlökoht diggaa sun aineesta. Jotenkin kunnioitan "oikeasti älykkäitä", jotka vetävät yo:t paremmin kuin kouluarvosanat.

Vierailija
13/15 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan, siis kauan sitten, tämäkin tapahtui.  Kielet olivat todella vaikeita.  Ruotsista aina 5 lukion todistuksessa.  Englannissa molempina kesinä ehdot (eli 4).  Jälkimmäisenä kesänä en jaksanut itsenäisesti lukea vaan kävin kesäyliopistossa jonkun älyttömän vaikean kurssin (en sitä suorittanut, mutta olin mukana ja yritin kääntää niitä vaikeita tekstejä).  Ehdot sain siltä pohjalta aika helposti suoritettua.  Silti viimeisessä todistuksessa ennen kirjoituksia edelleenkin 5 numerona.  Siihen aikaan koulun loppumisen ja kirjoitusten alun välillä ihan oikeasti tentittiin (suullisin tentein) niitä aineita, joita kirjoitti.  Tein tosissani töitä Englannin kielen eteen tenttiaikana, koska uskoin, että tulen tarvitsemaan sitä opiskelussani.  Kirjoituksissa käytin ainoana koko 6 tuntia.  Kaikkea en ymmärtänyt, mutta päättelin asiayhteydestä ja käytin erilaisia kiertoilmaisuja, kun en osannut "sanasta sanaan" kääntää.  Kirjoitin L:n, mikä oli koko koulun suurin yllätys sinä vuonna.

Vierailija
14/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielessä kirjoittelin sellaisia 60 pisteen aineita koko lukion ajan, kirjoituksista paukahti kuitenkin Magna cum.paa

Vierailija
15/15 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matematiikka oli todistuksessa 6, kirjoitin M ja englanti oli todistuksessa 8, kirjoitin L. Muut meni ihan samalla tavalla todistuksessa ja kirjoituksissa. Eihän tuo 8 sinäänsä huono ole, mutta on siitä matkaa vielä 10 numeroon.