Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eeva Lehtimäen kommentti: Ukraina ei kaipaa sympatiaa, vaan aseita, mutta päättäjät empivät – Suomen linja herättää tyrmistystä ja häpeää

Vierailija
28.02.2022 |

Suomen nihkeä linja Ukrainan suoraan aseapuun herättää monia ikäviä kysymyksiä ja on myös tyly viesti itsenäisyydestään taistelevalla Ukrainalle. Mihin viiteryhmään Suomi on jäämässä, kun historiaa tehdään tunti tunnilta, kysyy MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eeva-lehtimaen-kommentti-ukraina-ei…

Ihan kuin poliitikkomme eivät ymmärtäisi suomettuneen Venäjä-suhteen olevan nyt lopullisesti ohi? Enää ei tarvitse kierrellä ja kaarrella suhteessa Venäjään vaan asiat sanotaan suoraan ja toimitaan omasta eikä ainakaan Venäjän edusta huolta kantaen.

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako uutta ketjua tästä pitää tehdä? Tajua jo että meillä ei ole varaa lähettää omia aseitamme muualla. Tarvitsemme niitä todennäköisesti vielä itse. Suomella ei ole sellaisia varastoja aseita/ammuksia mitä isommissa maissa. Tämän vuoksi Suomi auttaa muilla keinoin.

Nimenomaan!!

Mua ärsyttää nämä asiasta uhriutuvat myötähäpeilijät, niin täällä kuin muuallakin somessa. Miten voi olla noin saakelin idiootti, ettei tajua että me ollaan tulilinjalla seuraavana, ei me voida antaa meidän aseita pois!! Suomi auttaa muilla tavoin, antaa rahaa yms. Tun pällit stana. 

Miten voi olla niin saakelin idiootti, ettei tulilinjalla oleva valtio kuulu Natoon?

No miksei siihen natoon olla liitytty jo vuosia sitten jos näin pelätään Venäjää ettei voida yhtään mitään Venäjän pelossa tehdä?

Tästä voitte kiittää sosiaalidemokraatteja. Suomelle tarjottiin Nato-jäsenyyttä jo vuonna 95, mutta Halonen torppasi jäsenyyden. Kannattaisiko joskus ottaa selvää, ketä oikein äänestätte. Kiitos kommunistien olemme nyt tässä tilanteessa.

Vierailija
102/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sitten yhtäkkiä löytyikin lähetettävää :D ehei suomettuneisuudesta ollut tässä kyse, ei ollenkaan...

HS:n tiedot: Valtio­neuvostolla valmius päättää tänään tappavan aseistuksen viemisestä Ukrainaan – Suomi lähettämässä aseita ja ammuksia https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008647428.html

No ei sillä mitään sotilaallista merkitystä varmaankaan ole. Mutta symbolinen ele. Saksasta ja Ruotsista ja USA:sta tulee oikeasti merkittävää aseistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseiden lähettäminen Ukrainaan olisi Suomen puolustuksen kannalta hyvä toimenpide. Ukrainalaisten vahva aseistus sitoisi enemmän vänäläisjoukkoja sinne ja mahdollinen hyökkäys Suomeen vaikeutuisi.

No ei olis. Ja eiköhän siihen ole syy, miksi Haavisto sanoi, ettei Suomi nyt tee niin. Kyse ei nyt tosiaan ole siis siitä, että Vihreät ei halua tukea asevientiä, tai vastaavaa, vaan että Putinin puheet JA toimet on olleet sellaisia, ettei NATOon kuulumaton rajanaapuri voi niin tehdä. 

Ja Suomen aseviennillä olisi olematon todellinen sotilaallinen merkitys Ukrainan kannalta. Heillehän tulee nyt aseita niin paljon muista maista.

Jos (ja kun) homma pitkittyy niin niitä tarvitaan. Ei niitä tämän päivän varalle sinne viedä.

Asiaa ehditään kyllä  varmaan vielä punnitsemaan. Sinne virtaa tällä hetkellä niin paljon aseita, että Suomen asevienti olisi kuin pisara meressä.

Suomen valtiojohdon täytyy huomioida, että jos Ukraina ja Venäjä pääsevät sopimukseen neuvottelupöydässä, niin meidän täytyy olla senkin jälkeen Venäjän rajanaapurina.

Niin, eli jos venäjä kerran on päivästä toiseen noin arvaamaton niin miksi sitä natohakemusta ei ole jo tehty?

Vierailija
104/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aseita.

Saatamme tarvita niitä itse.

Nyt ei mitään hyvesignalointia. Me olemme pieni, köyhä maa ja tarvitsemme aseemme itse.

Vierailija
105/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aseita.

Nyt ei mitään hyvesignalointia. Me olemme pieni, köyhä maa ja tarvitsemme aseemme itse.

Samaa mieltä!

Vierailija
106/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako uutta ketjua tästä pitää tehdä? Tajua jo että meillä ei ole varaa lähettää omia aseitamme muualla. Tarvitsemme niitä todennäköisesti vielä itse. Suomella ei ole sellaisia varastoja aseita/ammuksia mitä isommissa maissa. Tämän vuoksi Suomi auttaa muilla keinoin.

Nimenomaan!!

Mua ärsyttää nämä asiasta uhriutuvat myötähäpeilijät, niin täällä kuin muuallakin somessa. Miten voi olla noin saakelin idiootti, ettei tajua että me ollaan tulilinjalla seuraavana, ei me voida antaa meidän aseita pois!! Suomi auttaa muilla tavoin, antaa rahaa yms. Tun pällit stana. 

Miten voi olla niin saakelin idiootti, ettei tulilinjalla oleva valtio kuulu Natoon?

No miksei siihen natoon olla liitytty jo vuosia sitten jos näin pelätään Venäjää ettei voida yhtään mitään Venäjän pelossa tehdä?

Tästä voitte kiittää sosiaalidemokraatteja. Suomelle tarjottiin Nato-jäsenyyttä jo vuonna 95, mutta Halonen torppasi jäsenyyden. Kannattaisiko joskus ottaa selvää, ketä oikein äänestätte. Kiitos kommunistien olemme nyt tässä tilanteessa.

No mutkun ne lupas vappusatasen (jota ei tullut) ja korjata vanhustenhoidon (jota sitäkään ei tapahtunut) ja paremman soten (tilalle saatiin joku puolivalmis sekasotku jossa on kehittynyt ainoastaan hintalappu).

Tottakai tuollaista pitää äänestää /s

Vierailija
107/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aseita.

Muuta apua mieluummin minustakin.

Aseita voimme tosiaan joutua tarvitsemaan itsekin.

Vierailija
108/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se kuinka olis ihanaa ja hyvä juttu ja tärkeetä lähettää aseita ukrainaan, on katsottava pidemmälle kuin tähän hetkeen. Suomea on uhattu ja mitä venäjä tekee ukrainan jälkeen. Suomella oltava koko asearsenaali itsellä JOS puolustamaan joudutaan. Kaikki ulkomaat ymmärtää sen! Ruotsikin on meidän selän takana, heillä ei niin suurta hätää joten voivat jotakin antaa sinne. Ei pidä olla tyhmä ja sinisilmäinen nyt!

Vierailija
109/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aseita.

Muuta apua mieluummin minustakin.

Aseita voimme tosiaan joutua tarvitsemaan itsekin.

Aseita saa todella nopeasti tilalle ja köyhä emme todellakaan ole kun rahaa jaettu ympäri maailmaa turhaakin turhempiin kohteisiin mutta nyt kun olisi kohde missä aseellinen ja rahallinen apu olisi todella tarpeen niin yhtäkkiä jauhetaankin eioota.

Vierailija
110/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseiden lähettäminen Ukrainaan olisi Suomen puolustuksen kannalta hyvä toimenpide. Ukrainalaisten vahva aseistus sitoisi enemmän vänäläisjoukkoja sinne ja mahdollinen hyökkäys Suomeen vaikeutuisi.

No ei olis. Ja eiköhän siihen ole syy, miksi Haavisto sanoi, ettei Suomi nyt tee niin. Kyse ei nyt tosiaan ole siis siitä, että Vihreät ei halua tukea asevientiä, tai vastaavaa, vaan että Putinin puheet JA toimet on olleet sellaisia, ettei NATOon kuulumaton rajanaapuri voi niin tehdä. 

Ja Suomen aseviennillä olisi olematon todellinen sotilaallinen merkitys Ukrainan kannalta. Heillehän tulee nyt aseita niin paljon muista maista.

Jos (ja kun) homma pitkittyy niin niitä tarvitaan. Ei niitä tämän päivän varalle sinne viedä.

Asiaa ehditään kyllä  varmaan vielä punnitsemaan. Sinne virtaa tällä hetkellä niin paljon aseita, että Suomen asevienti olisi kuin pisara meressä.

Suomen valtiojohdon täytyy huomioida, että jos Ukraina ja Venäjä pääsevät sopimukseen neuvottelupöydässä, niin meidän täytyy olla senkin jälkeen Venäjän rajanaapurina.

Tämä. Me olemme tässä rajanaapurina vastakin ja tarvitsemme aseemme itse.

Vierailija
111/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mihin porukkaan Suomi on jäämässä, kun historiaa tehdään tunti tunnilta?

Pelkäämmekö kuitenkin Venäjän reaktioita, jos Suomi toimii muiden länsimaiden tavoin?

Eikö Suomi olekaan varautunut yllättäviin sotiin ja konflikteihin niin hyvin kun se antaa ymmärtää? Toisin sanoen eikö meillä ei ole antaa aseapua Ukrainalle lähimaiden tapaan."

Suomelle ei ole YLIMÄÄRÄISIÄ aseita.

Asiantuntija: ”Puolustusvoimilla ei ole ylimääräisiä aseita” – Aseellista apua Ukrainalle muulla tavoin https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008647422.html

Vierailija
112/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sitten yhtäkkiä löytyikin lähetettävää :D ehei suomettuneisuudesta ollut tässä kyse, ei ollenkaan...

HS:n tiedot: Valtio­neuvostolla valmius päättää tänään tappavan aseistuksen viemisestä Ukrainaan – Suomi lähettämässä aseita ja ammuksia https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008647428.html

Tästä uutisesta voi todellakin jokainen vetää selkeät johtopäätökset mistä kenkä puristaa.

Vierailija
113/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se kuinka olis ihanaa ja hyvä juttu ja tärkeetä lähettää aseita ukrainaan, on katsottava pidemmälle kuin tähän hetkeen. Suomea on uhattu ja mitä venäjä tekee ukrainan jälkeen. Suomella oltava koko asearsenaali itsellä JOS puolustamaan joudutaan. Kaikki ulkomaat ymmärtää sen! Ruotsikin on meidän selän takana, heillä ei niin suurta hätää joten voivat jotakin antaa sinne. Ei pidä olla tyhmä ja sinisilmäinen nyt!

Samaa mieltä.

Vierailija
114/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aseita.

Just näin!

Vierailija
115/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mihin porukkaan Suomi on jäämässä, kun historiaa tehdään tunti tunnilta?

Pelkäämmekö kuitenkin Venäjän reaktioita, jos Suomi toimii muiden länsimaiden tavoin?

Eikö Suomi olekaan varautunut yllättäviin sotiin ja konflikteihin niin hyvin kun se antaa ymmärtää? Toisin sanoen eikö meillä ei ole antaa aseapua Ukrainalle lähimaiden tapaan."

Suomelle ei ole YLIMÄÄRÄISIÄ aseita.

Asiantuntija: ”Puolustusvoimilla ei ole ylimääräisiä aseita” – Aseellista apua Ukrainalle muulla tavoin https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008647422.html

Suomella on kykyä tehdä uusia ammuksia todella nopeasti eli ammuksia pystytään todellakin lähettämään.

Vierailija
116/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä saa jatkuvasti turpaansa Ukrainassa ja mitä kauemmin he siellä kärsivät tappioita heidän sotilaallinen suorituskykynsä ja moraalinsa heikkenee ja jokaisen maan Suomi mukaanlukien on Ukrainaa autettava puolustautumisessa Venäjää vastaan koska se palvelee meitäkin. Ajatelkaa nyt välillä muitakin kuin sitä omaa prsettä.

Vierailija
117/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella ei ole varaa! Me ollaan jo nyt jäätävissä veloissa. Ihan oikeasti, Suomi on todella pieni maa missä on vähän ihmisiä..  Ei meidän syliin kaikki mahdu turvaan.

Vierailija
118/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, kaikki te, jotka väititte, että Suomella ei ole ylimääräisiä aseita, kertokaas nyt, mistä ne aseet yhtäkkiä löytyivät, kun nyt niitä lähetetäänkin? Tietenkin kyse oli suomettumisesta. Joko olette valmiita myöntämään sen? No ette tietenkään.

Jos tietäisitte mitään puolustuksesta, niin tajuaisitte, että Suomella on jatkuvasti runsaasti käytöstä poistuvaa ja vanhentuvaa aseistusta ja ampumatarvikkeita, koska kalustoa uudistetaan jatkuvasti.

Vierailija
119/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUOMI TARVII ITSE NE ASEET! Eikö jo mene jakeluun!

Vierailija
120/154 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastenmielistä, et poliitikot antaa lausuntoja et hävettää jos ei viedä aseita. Voi luoja! Kokonaisharkintaa geopolitiikan ja naapurin hullun puheiden perusteella nyt! Jos aseet on viety ukrainaan, millä puolustaudutaan jos venäjä hyökkää hetken päästä suomeen? Itsellä oltava asiat kunnossa tällasessa tilanteessa kaiken varalta, ei saa antaa paitaa päältä! Ihan oman surman valmistelua muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi