Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, joiden mielestä vanhemmuus on lähinnä kärsimystä?

Vierailija
22.07.2015 |

Haluaisin kuulla kokemuksianne! Miksi tuntuu ikävältä olla isä tai äiti?

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:29"]Kyllähän tätäkin ketjua lukiessa tulee selville ettei se äitiys niin auvoisaa oo.
[/quote]

No oho? Eihän täällä niiltä kysyttykään joille äitiys on positiivinen asia?
[/quote]

Niin eli äitiys ei aina oo positiivista.
[/quote]

äsken sanoit että äitiys ei ole auvoisaa tämän ketjun perusteella. Tämän ketjun perusteella äitiys ei ole auvoisaa niille joille se ei ole auvoisaa (ja veloille vaikka eivät ole äitejä??). No shit sherlock.

Vierailija
42/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:37"]En tiedä mistä jään paitsi eli siks mun pitäs tehä lapsia? Mitä jos en tykkääkään siitä, sitä lasta voi tuskin lähettää takasin. Ehkä ihmisten pitäs miettiä myös sen lapsen kannalta, eikä vaan itteensä.
[/quote]

Eihän kukaan sinua ole pakottanut saati suositellut hankkimaan lapsia? Jäät vain siitä osasta paitsi, omasta tahdostasi ja toivottavasti olet sen kanssa sujut, ja se on ihan ok valinta. Yhtä ok kuin jonkun toisen valinta hankkia lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:29"]Kyllähän tätäkin ketjua lukiessa tulee selville ettei se äitiys niin auvoisaa oo.
[/quote]

No oho? Eihän täällä niiltä kysyttykään joille äitiys on positiivinen asia?
[/quote]

Niin eli äitiys ei aina oo positiivista.
[/quote]

äsken sanoit että äitiys ei ole auvoisaa tämän ketjun perusteella. Tämän ketjun perusteella äitiys ei ole auvoisaa niille joille se ei ole auvoisaa (ja veloille vaikka eivät ole äitejä??). No shit sherlock.
[/quote]

Siis häh?

Vierailija
44/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen +30-vuotias nainen. Väitän tietäväni lapsiperhe-elämästä jotain sen perusteella, että olen itse ollut lapsi ja muistan asioitani lapsuudesta, ja sillä perusteella, että kaikilla kavereillani on nykyään lapsia, ja pääsen seuraamaan heidän elämäänsä aika lailla lähietäisyydeltä. Minä en jaksaisi. Musta ei vaan olisi siihen. Mun pää on räjähtämispisteessä jo kun olen tunnin lapsiperheen luona. Pennut mekkaloivat, riehuvat, sotkevat, huutavat, selvittelevät välejään, vaativat perseenpyyhkijää ja vaipanvaihtajaa, kaatavat astiat, vetävät kissaa hännästä...Ja ei, kyseessä ei ole mitkään kauhukakarat, vaan varsin  normaalinoloiset taaperot/leikki-ikäiset, joilla omistautuneet vanhemmat ja tiukka kuri.

Minä en vaan pystyisi. Olemaan 100% skarppi koko ajan. Ei hetkeäkään vuosiin, että saisi levätä. Paitsi ehkä silloin kun pennut mummolassa. Ruokapöydässä ei saa syödä, koska kaikki huomio menee pentujen tekemisten vahtimiseen. Koko ajan pitää siivota. Koko ajan pitää juosta lapsen perässä, sekunniksikaan ei saa päästää pois silmistään. Öitä ei nukuta vuosiin. Mä olen ainakin tillintallin 24h työvuoron jälkeen, vaikka olisinkin saanut nukkua jonkun 5-6 tuntia. Kuinka hirveä se olotila mahtaakaan olla, kun esim. 5 vuoteen et saa nukkua. Et vaan saa. Sydän hakkaa, kärsit rytmihäiriöistä ja vapinasta, meinaat nukahtaa istuallesi, päähän sattuu, silmiä kivistää, oksettaa...mutta et saa nukkua. Ja se jatkuva huuto! Ja se, että sitä omaa aikaa on joku samperin yksi tunnin jumppa viikossa tai se 10min minkä luet sängyssä kirjaa ennen nukahtamista. Mitä siitä mistään lomareissustakaan nauttii kun sekin on sitä vahtimista ja kiljumisen kuuntelemista ja huoltojoukkoina toimimista. Onko nälkä, onko jano, nyt pissalle, ei mennä sinne, sinne ei saa kiivetä, nyt mennään tänne, katsopas mikä tuolla on, nyt otapas siitä mehua...mä tosiaan näännyn jo sitä kun katselen ja kuuntelen sitä lapsiperheiden säätämistä.

Mä olen kai sitten laiska ja mukavuudenhaluinen, mutta kun katsoo sitä touhua niin en vaan pystyisi! Luulen oikeasti, että olisin jossain kohtaa niin epätoivoinen, niin loppu, että alkaisin tosissani harkita itsemurhaa tai sitten vain romahtaisin ja joutuisin johonkin lataamoon. Ja nämä supervanhemmat vielä tietty käyvät töissä, tekevät väitöskirjaa, remppaavat omakotitaloa ja kesämökkiä jne siinä samalla. Ja mä kun kuormitun jo 50-60h/vko työstä + 2,5/pvä työmatkoista enkä aina jaksa lähteä edes niihin kivoihin ja mieluisiin harrastuksiin vaan on pakko jäädä nukkumaan päiväunet. Miten sitten ikinä voisin jaksaa jonkun kirkuvan kuolanaaman passaamista, jonka kokisin jo lähtökohtaisesti erittäin vastenmieliseksi ja katkeroittavaksi?

Vierailija
45/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:37"]En tiedä mistä jään paitsi eli siks mun pitäs tehä lapsia? Mitä jos en tykkääkään siitä, sitä lasta voi tuskin lähettää takasin. Ehkä ihmisten pitäs miettiä myös sen lapsen kannalta, eikä vaan itteensä.
[/quote]

Eihän kukaan sinua ole pakottanut saati suositellut hankkimaan lapsia? Jäät vain siitä osasta paitsi, omasta tahdostasi ja toivottavasti olet sen kanssa sujut, ja se on ihan ok valinta. Yhtä ok kuin jonkun toisen valinta hankkia lapsia.
[/quote]

No monelle mammalle se ei näytä olevan ok, senhän takia lapselliset (ei kaikki) yleensä arvosteleekin veloja aika kovin sanoin.
[/quote]

Vain silloin kun velat arvostelevat "mammoja" kovin sanoin. Joten haudatkaapa ne sotakirveenne.

Vierailija
46/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:37"]En tiedä mistä jään paitsi eli siks mun pitäs tehä lapsia? Mitä jos en tykkääkään siitä, sitä lasta voi tuskin lähettää takasin. Ehkä ihmisten pitäs miettiä myös sen lapsen kannalta, eikä vaan itteensä.
[/quote]

[/quote]

No monelle mammalle se ei näytä olevan ok, senhän takia lapselliset (ei kaikki) yleensä arvosteleekin veloja aika kovin sanoin.
[/quote]

Vain silloin kun velat arvostelevat "mammoja" kovin sanoin. Joten haudatkaapa ne sotakirveenne.
[/quote]

Ai vaan sillon?? :'DD Hei camoon älä jaksa, sitä vastuuta vois pikkasen ottaa omasta käyttäytymisestään. Ja se että sanoo ettei pidä lapsista niin ei oo mitään vittuilua äitejä tai isiä kohtaan.

Vierailija
47/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:37"]En tiedä mistä jään paitsi eli siks mun pitäs tehä lapsia? Mitä jos en tykkääkään siitä, sitä lasta voi tuskin lähettää takasin. Ehkä ihmisten pitäs miettiä myös sen lapsen kannalta, eikä vaan itteensä.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai vaan sillon?? :'DD Hei camoon älä jaksa, sitä vastuuta vois pikkasen ottaa omasta käyttäytymisestään. Ja se että sanoo ettei pidä lapsista niin ei oo mitään vittuilua äitejä tai isiä kohtaan.
[/quote]

Se että sanoo velana perheellisten elämän olevan varmasti paskaa, on vale (samalla tavalla kuin väittäisi ettei velan elämä ole hyvää ilman lapsia). Järki käteen nyt ja vastuu omasta käyttäytymisestä, aikuisia tässä kai ollaan kaikki?

Vierailija
48/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:38"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:37"]En tiedä mistä jään paitsi eli siks mun pitäs tehä lapsia? Mitä jos en tykkääkään siitä, sitä lasta voi tuskin lähettää takasin. Ehkä ihmisten pitäs miettiä myös sen lapsen kannalta, eikä vaan itteensä.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se että sanoo velana perheellisten elämän olevan varmasti paskaa, on vale (samalla tavalla kuin väittäisi ettei velan elämä ole hyvää ilman lapsia). Järki käteen nyt ja vastuu omasta käyttäytymisestä, aikuisia tässä kai ollaan kaikki?
[/quote]

No täällähän te lapselliset sanotte että ettei velan elämä voi olla hyvää ilman lapsia?? :D eikä se oo perhe-elämän haukkumista jos sanoo ettei pidä lapsista.

Vierailija
49/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:48"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:38"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:37"]En tiedä mistä jään paitsi eli siks mun pitäs tehä lapsia? Mitä jos en tykkääkään siitä, sitä lasta voi tuskin lähettää takasin. Ehkä ihmisten pitäs miettiä myös sen lapsen kannalta, eikä vaan itteensä.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No täällähän te lapselliset sanotte että ettei velan elämä voi olla hyvää ilman lapsia?? :D eikä se oo perhe-elämän haukkumista jos sanoo ettei pidä lapsista.
[/quote]

Okei, selkis: selvä provo. Ei kukaan voi olla noin sisälukutaidoton ja yksinkertainen.

Vierailija
50/192 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Liikaa vaivaa, rajoituksia, vapauden ja rahan menoa. Palkkioksi ei saa mitään arvokasta. Vanhemmuus ottaa enemmän kuin se antaa. Siksi en hanki lapsia. [/quote] Et voi tietää mistä jäät paitsi.

[/quote]Tiedän kyllä. Minä haluankin jäädä siitä paitsi. -3
[/quote]

Miksi hitossa velat kuvittelee tietävänsä mitä vanhemmuus on, miltä tuntuu saada oma lapsi, miltä tuntuu rakastaa omaa lasta, miten äärettömän antoisaa se on. Velat ilmeisesti tosissaan kuvittelee että lapsi ja lemmikki on sama asia. Se on täysin ok ja oma asia jossei halua lapsia, mutta ymmärtäkää nyt että mitään muuta asiaa maailmassa ei voi verrata omaan lapseen.

Vierailija
51/192 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Liikaa vaivaa, rajoituksia, vapauden ja rahan menoa. Palkkioksi ei saa mitään arvokasta. Vanhemmuus ottaa enemmän kuin se antaa. Siksi en hanki lapsia.
[/quote]

Et voi tietää mistä jäät paitsi.
[/quote]

No mistä ?

Vierailija
52/192 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä tällainen avaus, jos on noin varma asiasta? Vai onko tosiaan niin varma? Epäilyttääkö kuitenkin? Haet täältä vain vahvistusta väitteillesi?

Vierailija
53/192 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Vierailija
54/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa saada oman vauvan vielä joku päivä, ja pelkää että ehkä ei saa kun on endo :/

Vierailija
55/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Liikaa vaivaa, rajoituksia, vapauden ja rahan menoa. Palkkioksi ei saa mitään arvokasta. Vanhemmuus ottaa enemmän kuin se antaa. Siksi en hanki lapsia. [/quote] Et voi tietää mistä jäät paitsi.

[/quote]Tiedän kyllä. Minä haluankin jäädä siitä paitsi. -3

[/quote]

Jaa. Iltatähti 10v ikäerolla aiempiin mukuloihin on kyllä parasta mitä tiedän :) katsos kun vanhemmaksi kasvetaan. Kukaan ei ole valmis täysverinen äiti tai isä kun vauva syntyy. Hyvin on huomannut, kuinka iltatähti hoituu vanhalla rutiinilla, mitään ei tarvitse opetella. Syöttämiset sun muut hoitamiset, sehän on mitä ihaninta hommaa. Oikein haikeudella hommat hoituu, kun tietää, ettei näitä ihanuuksia tule enää lisää. Lapsenlapsia kieli pitkällä odotellessa..... :)

Vierailija
56/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks se tuntuu niin vaikeelta ymmärtää että kaikki ei vaan halua lapsia?

Vierailija
57/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"]

Olen +30-vuotias nainen. Väitän tietäväni lapsiperhe-elämästä jotain sen perusteella, että olen itse ollut lapsi ja muistan asioitani lapsuudesta, ja sillä perusteella, että kaikilla kavereillani on nykyään lapsia, ja pääsen seuraamaan heidän elämäänsä aika lailla lähietäisyydeltä. Minä en jaksaisi. Musta ei vaan olisi siihen. Mun pää on räjähtämispisteessä jo kun olen tunnin lapsiperheen luona. Pennut mekkaloivat, riehuvat, sotkevat, huutavat, selvittelevät välejään, vaativat perseenpyyhkijää ja vaipanvaihtajaa, kaatavat astiat, vetävät kissaa hännästä...Ja ei, kyseessä ei ole mitkään kauhukakarat, vaan varsin  normaalinoloiset taaperot/leikki-ikäiset, joilla omistautuneet vanhemmat ja tiukka kuri.

Minä en vaan pystyisi. Olemaan 100% skarppi koko ajan. Ei hetkeäkään vuosiin, että saisi levätä. Paitsi ehkä silloin kun pennut mummolassa. Ruokapöydässä ei saa syödä, koska kaikki huomio menee pentujen tekemisten vahtimiseen. Koko ajan pitää siivota. Koko ajan pitää juosta lapsen perässä, sekunniksikaan ei saa päästää pois silmistään. Öitä ei nukuta vuosiin. Mä olen ainakin tillintallin 24h työvuoron jälkeen, vaikka olisinkin saanut nukkua jonkun 5-6 tuntia. Kuinka hirveä se olotila mahtaakaan olla, kun esim. 5 vuoteen et saa nukkua. Et vaan saa. Sydän hakkaa, kärsit rytmihäiriöistä ja vapinasta, meinaat nukahtaa istuallesi, päähän sattuu, silmiä kivistää, oksettaa...mutta et saa nukkua. Ja se jatkuva huuto! Ja se, että sitä omaa aikaa on joku samperin yksi tunnin jumppa viikossa tai se 10min minkä luet sängyssä kirjaa ennen nukahtamista. Mitä siitä mistään lomareissustakaan nauttii kun sekin on sitä vahtimista ja kiljumisen kuuntelemista ja huoltojoukkoina toimimista. Onko nälkä, onko jano, nyt pissalle, ei mennä sinne, sinne ei saa kiivetä, nyt mennään tänne, katsopas mikä tuolla on, nyt otapas siitä mehua...mä tosiaan näännyn jo sitä kun katselen ja kuuntelen sitä lapsiperheiden säätämistä.

Mä olen kai sitten laiska ja mukavuudenhaluinen, mutta kun katsoo sitä touhua niin en vaan pystyisi! Luulen oikeasti, että olisin jossain kohtaa niin epätoivoinen, niin loppu, että alkaisin tosissani harkita itsemurhaa tai sitten vain romahtaisin ja joutuisin johonkin lataamoon. Ja nämä supervanhemmat vielä tietty käyvät töissä, tekevät väitöskirjaa, remppaavat omakotitaloa ja kesämökkiä jne siinä samalla. Ja mä kun kuormitun jo 50-60h/vko työstä + 2,5/pvä työmatkoista enkä aina jaksa lähteä edes niihin kivoihin ja mieluisiin harrastuksiin vaan on pakko jäädä nukkumaan päiväunet. Miten sitten ikinä voisin jaksaa jonkun kirkuvan kuolanaaman passaamista, jonka kokisin jo lähtökohtaisesti erittäin vastenmieliseksi ja katkeroittavaksi?

[/quote]

Mihin sä sit kulutat aikasi? Älä vaan sano, että himosiivoamiseen..... Mut joo, oikeessa oot, rankkaahan tämä. Mutta siltikään mun mielestä naisen elämäntarkoitus ei ole tehdä töitä vaan hoitaa lapsia :)

Vierailija
58/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 06:40"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"]

[/quote]

Mihin sä sit kulutat aikasi? Älä vaan sano, että himosiivoamiseen..... Mut joo, oikeessa oot, rankkaahan tämä. Mutta siltikään mun mielestä naisen elämäntarkoitus ei ole tehdä töitä vaan hoitaa lapsia :)
[/quote]

Anteeks vaan mut voi tsiisus....

Vierailija
59/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:38"]

Haluaisin kuulla kokemuksianne! Miksi tuntuu ikävältä olla isä tai äiti?

[/quote]

Oman ajan puute suurin syy.

Ennen perhe-elämää nautin pitkistä yksinäisistä hetkistä, myös seurustellessani. Rakastan lapsia, mutta ne syövät todella paljon voimia. Valehtelisin, jos väittäisin, etten odota sitä aikaa, kun lapset muuttavat pois kotoa.

Vierailija
60/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"]

[/quote]

Hienoa, että myönnät rehellisesti asiat. Ei minustakaan ollut siihen hommaan.

t. mies