Säälin avioerolapsia. Halveksin liian helposti eronneita.
Ja kyllä, jotkut eroavat liian helposti. "Et sinä voi tietää muiden tilanteesta!" No valitettavasti kyllä voin. Jotkut_eroavat_liian_helposti, olen nähnyt liiankin monta esimerkkitapausta. Lapsettomat erotkoon ihan niinku lystäväät, mutta perheelliset voisivat vähän harkita. Lapset jäävät erossa jalkoihin, kun vanhemmat haluavat löytää itsensä ja vihdoinkin ajatella itseänsä ja haluavat uusia kokemuksia ja uusia suhteita ja minäminäminäminäminä. Avioerolapsen elämä ei ole helppoa. Se voi jäädä vaivaamaan koko elämän ajaksi.
En haluais tehdä tästäkin mitään wt-keskustelua, mutta valitettavasti alemmissa sosiaaliluokissa eroaminen näyttää olevan hyvin paljon yleisempää kuin ylemmissä. Mistähän sekin johtuu.
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:48"]Määrittele liian helposti? Mitä kaikkea pitää kestää ja kärsiä pyhän ydinperheilluusion nimissä? Mikä sinä olet arvostelemaan ihmisiä kun et tiedä mitä kaikkea perheissä on tapahtunut ennen eroa? Ulkopuolelta on niin pirun helppo huudella ylemmyydentunnoissaan kun ei tiedä oikeista syistä mitään. Onko käynyt mielessä että jos vanhemmat eivät voi hyvin keskinäisessä suhteessaan, heijastuu se myös lapsiin?
[/quote]
Ehkä nuo asiat pitäisi miettiä ennen kuin alkaa puskea niitä penikoita värkistään. Sinulla on tyypillinen yh-asenne, ensin hölmöillään, sitten avataan silmät. Ja mikään ei ole ikinä oma vika, ei edes se kelvottoman miehen valinta lisääntymiskumppaniksi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:54"]minun mies paljastui osa-aika transuksi. oliko hyvä syy erota, kun oma naisellinen itsetunto hävisi täysin ja mies tuntui todella vieraaksi. ihan koulutettu ylemmän sos. luokan ydinperhe oltiin.
lapsethan olivat tästä täysin tietämättömiä. tunnen monesti syyllisyyttä, olisiko pitänyt jaksaa. no, olisiko??
[/quote]
Yksi typerimmästä syistä eroon, mitä olen kuullut. Jos mies ei mahdu sinun valamaasi muottiin, menköön.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:05"]Määrittele liian helposti? Esim. me erottiin, kun mies viiletti omissa harrastuksissaan ja kävi kotona vain nukkumassa ja välillä taas makasi vain sohvalla töiden jälkeen ja tiuski ja vittuili kaikille ja lapsetkin alkoi jo ihmetellä, että miksi isi on pelottava. Paljastui myöhemmin bipolaariseksi, mutta mä en todellakaan katsele kun joku karjuu mun lapsille mitättömistä syistä ja itkettää niitä tahallaan, en vaikka se olisi lasten oma isä.
[/quote]
Mutta annas kun arvaan. Sinulle sopii erinomaisesti tunkea lapset isänsä luo säännöllisesti ja nauttia omasta ajasta. Yhtään ei haittaa mitä lapset silloin joutuvat kokemaan, tärkeintä kun on sinun elämäsi.
Olen hyvin menestyvä lakimies (no, nainen) ja äiti 1,5-vuotiaalle, jonka kanssa asumme nyt kahdestaan. Olimme poikani isän kanssa hyvin vähän aikaan yhdessä, yritettiin vielä lapsen takia, mutta emme pysty kumppaneina elämään, valitettavasti. Olemme kuitenkin hyvissä väleissä ja lapsemme on kolme päivää viikossa isällään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:05"]Määrittele liian helposti? Esim. me erottiin, kun mies viiletti omissa harrastuksissaan ja kävi kotona vain nukkumassa ja välillä taas makasi vain sohvalla töiden jälkeen ja tiuski ja vittuili kaikille ja lapsetkin alkoi jo ihmetellä, että miksi isi on pelottava. Paljastui myöhemmin bipolaariseksi, mutta mä en todellakaan katsele kun joku karjuu mun lapsille mitättömistä syistä ja itkettää niitä tahallaan, en vaikka se olisi lasten oma isä.
[/quote]
Tässä tilanteessa oikea ratkaisu on laittaa mies hoitoon - eikä eropaperit vetämään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:25"]Olen samaa mieltä, me erosimme liian helposti. Voisitko Ap lähettää sähköpostia ex-puolisolleni ja kertoa tämän. Minun mielipiteelläni ei ollut väliä, ehkä hän kuuntelee sinua. Säälittynä, halveksittuna ja statukseni seurapiireissä menettäneenä (apua, tuokaa äkkiä hajusuolaa) yritän kuitenkin nauttia elämästäni ja kasvattaa lapset täysipäisiksi aikuisiksi.
[/quote]
Sama täällä, katsos kun et voi ap väkisin miestäsi pitää, jos hän haluaa SINUSTA erota.
Ja olen nätti, normaali bmi, en nalkuttanut tai pihdannut. Kun täällä välillä niistäkin tehdään erolle syy.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:05"]Määrittele liian helposti? Esim. me erottiin, kun mies viiletti omissa harrastuksissaan ja kävi kotona vain nukkumassa ja välillä taas makasi vain sohvalla töiden jälkeen ja tiuski ja vittuili kaikille ja lapsetkin alkoi jo ihmetellä, että miksi isi on pelottava. Paljastui myöhemmin bipolaariseksi, mutta mä en todellakaan katsele kun joku karjuu mun lapsille mitättömistä syistä ja itkettää niitä tahallaan, en vaikka se olisi lasten oma isä.
[/quote]
Tässä tilanteessa oikea ratkaisu on laittaa mies hoitoon - eikä eropaperit vetämään.
[/quote]
Kun aikuista ei voi laittaa pakkohoitoon, ellei hän ole itselleen tai ympäristölle vaarallinen
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:48"]Määrittele liian helposti? Mitä kaikkea pitää kestää ja kärsiä pyhän ydinperheilluusion nimissä? Mikä sinä olet arvostelemaan ihmisiä kun et tiedä mitä kaikkea perheissä on tapahtunut ennen eroa? Ulkopuolelta on niin pirun helppo huudella ylemmyydentunnoissaan kun ei tiedä oikeista syistä mitään. Onko käynyt mielessä että jos vanhemmat eivät voi hyvin keskinäisessä suhteessaan, heijastuu se myös lapsiin?
[/quote]
Ehkä nuo asiat pitäisi miettiä ennen kuin alkaa puskea niitä penikoita värkistään. Sinulla on tyypillinen yh-asenne, ensin hölmöillään, sitten avataan silmät. Ja mikään ei ole ikinä oma vika, ei edes se kelvottoman miehen valinta lisääntymiskumppaniksi.
[/quote]
Siinä tapauksessa sinut pitäisi steriloida, koska olet ilkeä, sairas ja ymmärtämätön. Köytätkö iltaisin puolison kiinni itseesi? Tuollaisen törkimyksen mies vielä ennen pitkää jättää. Älä huoli, pääset yh:ksi aiemmin kuin uskotkaan
Puoliso voi rakastua toiseen, vaikkapa ei olisi aiemmin ollut ollenkaan kelvoton.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:48"]Määrittele liian helposti? Mitä kaikkea pitää kestää ja kärsiä pyhän ydinperheilluusion nimissä? Mikä sinä olet arvostelemaan ihmisiä kun et tiedä mitä kaikkea perheissä on tapahtunut ennen eroa? Ulkopuolelta on niin pirun helppo huudella ylemmyydentunnoissaan kun ei tiedä oikeista syistä mitään. Onko käynyt mielessä että jos vanhemmat eivät voi hyvin keskinäisessä suhteessaan, heijastuu se myös lapsiin?
[/quote]
[/quote]
Sinun miehesi on valinnut harvinaisen kelvottoman naisen lastensa äidiksi. Sääliksi käy miestä ja lapsia
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:11"]
Ap, anna kun arvaan: olet itsekin miettinyt eroa huonosta liitostasi, mutta sinulla ei ole munaa tehdä asialle mitään, joten purat pahaa oloasi provosoimalla täällä?
[/quote]
Sori, pieleen meni. Mulla on hyvä, tasainen ja onnellinen liitto, josta käsin tää nykyinen erobuumi näyttää aivan järkyttävältä. -Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:00"]
Ap, anna kun arvaan: olet itsekin miettinyt eroa huonosta liitostasi, mutta sinulla ei ole munaa tehdä asialle mitään, joten purat pahaa oloasi provosoimalla täällä?
[/quote]
Sori, pieleen meni. Mulla on hyvä, tasainen ja onnellinen liitto, josta käsin tää nykyinen erobuumi näyttää aivan järkyttävältä. -Ap
[/quote]
Ja jatkan vielä: Avauduin tästä täällä, koska eihän tällaista voi oikeassa elämässä sanoa kenellekään. Kun nykyään pitää olla niin helvetin suvaitsevainen näitä sarjasuhteilijoita(kin) kohtaan. Jos avioliitossa tulee huonoja kausia, ei kannata heti luovuttaa. Yhdessä niistä voi selvitä ja suhde muuttuu entistä onnellisemmaksi. Me ollaan oltu lähes 15 vuotta naimisissa, joten kokemusta on. -Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:19"]
Tutkimuksen mukaan lapsi kärsii vähemmän riitaisesta perheestä kuin erosta. (Joku 6 vuotta sitten tehty tutkimus.) . Ihmiset eroavat turhista ja itsekkäistä syistä. Tekosyynä, että lapset muka kärsivät. . Asialliset eron syyt olisivat vain lyöminen, pettäminen ja parantymaton psykoosi.
[/quote]
Miten tutkimus on tehty? Pyydetty, että kulissiliittolaiset ilmoittautuvat ja kyselty, ovathan lapset onnellisia. Mä en edes nykyisi kertoisi, että vanhempieni liitto on kulissi ja, että se pelotti mua koko lapsuuteni.
Kyllä tuollainen akateeminen tutkimus on tehty. Siitä uutisoitiin lehdissä.silloin vuosia sitten. Lapset kärsivät enemmän erosta kuin riitelystä kotona.
En osaa sitä mistään etsiä.
.
Miettikääpä eron kerrannaisvaikutuksia: eroperheen lapset eroavat herkästi, ei ole ehjää mummolaa lapsenlapsilla, kuvioon tulee isä- ja äitipuolia, joiden kanssa herkästi vastakkainasettelua. Sekavissa suhteissa tulee rahankäyyyö- ja perimysriitoja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:19"]
Tutkimuksen mukaan lapsi kärsii vähemmän riitaisesta perheestä kuin erosta. (Joku 6 vuotta sitten tehty tutkimus.) . Ihmiset eroavat turhista ja itsekkäistä syistä. Tekosyynä, että lapset muka kärsivät. . Asialliset eron syyt olisivat vain lyöminen, pettäminen ja parantymaton psykoosi.
[/quote]
Tarkenna mikä tutkimus. Kiinnostaa todella sillä alan ihmisenä en muista sellaista nähneeni. Sen sijaan olen nähnyt monen lapsen voivan paremmin kun vanhemmat eronneet.
[/quote]
[/quote]
Sun ystäväpiiri tulee siihen ikään- n 40 v että se erobuumi alkaa. Ei me sille mitään voida, että ihmiset tekee niin. Se on toinen kierros alkamassa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
Ja jatkan vielä: Avauduin tästä täällä, koska eihän tällaista voi oikeassa elämässä sanoa kenellekään. Kun nykyään pitää olla niin helvetin suvaitsevainen näitä sarjasuhteilijoita(kin) kohtaan. Jos avioliitossa tulee huonoja kausia, ei kannata heti luovuttaa. Yhdessä niistä voi selvitä ja suhde muuttuu entistä onnellisemmaksi. Me ollaan oltu lähes 15 vuotta naimisissa, joten kokemusta on. -Ap
[/quote]
Kerro ap nyt sitten meille millaisia vaikeuksia teidän avioliitossa on ollut ja miten olette niistä selvinneet entistä onnellisempaan liittoon. kirjoitit että kokemusta on niin ymmärsin että teilläkin ollut ero joskus esillä mutta olette siitä selvinneet. Saattaisi auttaa meitä muita enemmän kuin tuo sinun säälisi ja halveksuntasi mitä otsikossa mainitsit.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samaa mieltä. Meillä 16 vuotta liittoa takana.
Mielestäni olisi helvetin vaivalloistakin alkaa rakentamaan jotain uutta elämää uuden partnerin kanssa ja tavallisesti vaihtamalla et saa mitenkään parempaa. Ja nyt en puhu mistään väkivaltaisista ja hulluista puolisoista. 16 vuodessa on kyllä oppinut nykyisen kanssa elämään ja mitään hirveitä odotuksia ei enää ole; vain yhdessä oloa, keskustelua, käydään siellä sun täällä ja muuta vastaavaa.
Unohtamalla itsekkyyden molemmin puolin liitosta saa toimivan ja säästyt paljoilta eromurheilta etenkin lapsien takia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samaa mieltä. Meillä 16 vuotta liittoa takana.
Mielestäni olisi helvetin vaivalloistakin alkaa rakentamaan jotain uutta elämää uuden partnerin kanssa ja tavallisesti vaihtamalla et saa mitenkään parempaa. Ja nyt en puhu mistään väkivaltaisista ja hulluista puolisoista. 16 vuodessa on kyllä oppinut nykyisen kanssa elämään ja mitään hirveitä odotuksia ei enää ole; vain yhdessä oloa, keskustelua, käydään siellä sun täällä ja muuta vastaavaa.
Unohtamalla itsekkyyden molemmin puolin liitosta saa toimivan ja säästyt paljoilta eromurheilta etenkin lapsien takia.
[/quote] Mutta entä jos puolisollesi ei riitä tasainen arki? Siitä voi alkaa kriisi ja liittonne mennä.
Inhoan ap:n sanavalintoja "sääliä" ja "halveksuntaa", mutta mun mielestä eroaville pareille pitäisi olla ainakin kolme (pakollista) terapiakertaa (poislukien vakavasta väkivallasta johtuneet erot), tilanteesta riippuen voisivat saada enemmänkin keskusteluapua. Jos eivät palaisi yhteen niin ainakin saisivat puhuttua suhteen ja eroon johtaneet syyt läpi, mikä varmasti auttaisi myös lapsia kun vanhemmat olisivat sotkunsa selvittäneet. Siihen en ota kantaa kuka tämä maksaisi ja mahdollistaisi, mutta noin ajatuksentasolla eroaville pareille tämä olisi loistosysteemi. Me saatiin asiat selvitettyä muutaman kuukauden erossa asumisen jälkeen ja palattiin yhteen.