Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkohuussi ja käsienpesu.

Vierailija
22.07.2015 |

Mielenkiinnosta kyselen teiltä av-ihmiset, miten olette ratkaisseet käsienpesun mökkiolosuhteissa? Tuttavaperheelläni on mökki, jonne tulee juokseva vesi itse tuparakennuksen keittiöön, mutta vessana on ulkohuussi. Olen pannut merkille että hyvin harvoin kukaan näistä tutuista pesee käsiään huussikäynnin jälkeen. Heistä iso osa ammatiltaan kuitenkin elintarvikealalla. Ja jos pesee ( kuten itse automaattisesti teen), huusdin ja sen vesihanan välillä on huussin ovi, mökin ovi, sekä sitten se hana. Kun olen mökillä käynyt, kannan mukanani kosteispyyhkeitä, joilla avaan ja suljen sen huussin oven, taas uudella mökin oven jne. Olen itse hoitoalalla enkä nyt varsinaisesti Ole bakteerikammoinen, mutta ihmettelen eikö esim.näillä ihmisillä tule mieleen se kontaminaatio, vai onko tämä ihan yleinen käytäntö mökkeilevillä? Kaiken lisäksi ko.perheellä on toisinaan saunassa käytössä vain 1-2 pesusientä, siis kuudelle hengelle! Ja kun kavereita käymässä, kymmenelle ( joista kukaan ei siis myöskään pese käsiään.). Joskus asiaa ihmeteltyäni sain osakseni naureskelua ja ihmettelyä enkä tällä mökillä kyllä enää käymään tule. Siis, miten on, kuinka teillä nämä jutut hoidetaan ?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ingen har tänkt på att man kan torka sig med den ena handen och stänga tuppdörren med den andra? Den andra handen används till att ta tvål och vrida på vattnet. Inte speciellt svårt.

Vierailija
42/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme suuren sijoituksen ja hankimme mökille Ekolet-kompostikäymälän sisälle ja kaivosta tulee vesi mökkiin.

Vessassa on myös bideesuihku ja siis lämmin vesi myös.

Toimii kesät talvet, sisällä ei haise, joskus matalapaineella ulkona haiskahtaa hiukan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pietro kirjoitti:

olisko vesipönttötelineen kuvaa malliksi

Meillä on ihan vaan vanha lavuaari, jonka reunalla vesipönttö. Vesi saa valua lavuaariin ihan kuin jos olisi juokseva vesi.

Vierailija
44/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä muualla kosteuspyyhkeitä, nyt olikin kysymys mökistä jossa niitä 5-10 hengen kakkabakteereita on joka kahvassa :) ap

Isoissa kaupungeissa sitten ei ole ovenkahvoissa missään paikassa mitään bakteereita? Onko sulla joku häiriö?

Vierailija
45/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans tajua tätä miten kevyesti jotkut suhtautuu käsienpesuun vessassa käynnin jälkeen. Ja mitä, siis bakteeritko täälläkin ihmisille on se ongelma? Siis ei mua mitkään bakteerit niin ällötä vaan se kakka itsessään. Hyi saakeli, siis sehän on kakkaa!? Haisevaa, ällöttävää!

Vierailija
46/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihme, että suomalaiset eivät aikoja sitten kuolleet sukupuuttoon. Asuttiin usein mökeissä ja karjaa oli useimmilla enemmän tai vähemmän. Navetasta tupaan ruoan laittoon. Mistään käsideseistä ei oltu kuultukaan. Nyt on sitten kaamea bakteeripelko kaikkialla ja silti sairauksia on yhä enemmän, vaikka käsiä pestään alvariinsa ja käydään suihkussa ja kuljetaan käsidesit laukussa kaikkialla. Mökilläkään ei jakseta kulkea ulkohuussista rantaan pesemään käsiä..

Vierailija
47/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans tajua tätä miten kevyesti jotkut suhtautuu käsienpesuun vessassa käynnin jälkeen. Ja mitä, siis bakteeritko täälläkin ihmisille on se ongelma? Siis ei mua mitkään bakteerit niin ällötä vaan se kakka itsessään. Hyi saakeli, siis sehän on kakkaa!? Haisevaa, ällöttävää!

Paljaalla kädelläkö perseesi pyyhit?

Vierailija
48/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Andy-Handy kuivakäymälän vieressä. Sitä on helpompi käyttää kuin hanasysteemiä.

Vierailija
49/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe. Suurin osa ihmisistä on kuvottavia.

Inhoan mökkeilyä siksi, että saan aina porukalla ollessa sieltä jonkun vatsapöpön. Kaikilla on maha löysällä ja käsihygienia pahasti hakusessa. Ihan fiksuja ihmisiä muuten. Vessakäsillä lääpitään kaikki pinnat ja laitetaan ruuat. Ei siinä paljon auta oma käsidesin käyttö.

Sama juttu vanhojen sukulaisten luona vieraillessa. Käsin asetellaan piirakat ja pullat tarjolle. Ikinä en ole nähnyt käsiä pestävän ennen, jälkeen tai välivaiheissa. Olen ehkä hirveä vieras mutta vien omat eväät mukana ja yritän tehdä lyhyitä reissuja.

Vierailija
50/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huussissa vesipönikka, pesuvati, käsisaippua , talouspaperia ja roskis.

Mökin seinällä on hanallinen vedipönttö, käsisaippua ja pyyhe roikkuu hyllyn alla sateen suojassa.

Kolmas on sauna josda voi käy pesemässä.

Neljä keittiössä.

Vettä ei mökkiin tule

Vierailija
51/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huussin seinälle kiinnitetty hanallinen kanisteri johon laitetaan vettä, ja sit pieni lavuaari josta menee letkun kautta vedet maahan. Biohajoava saippua. Vesi pitää muistaa tyhjentää kun lähtee pois tai levääntyy.

Vierailija
52/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on huussissa vesipönikka, pesuvati, käsisaippua , talouspaperia ja roskis.

Mökin seinällä on hanallinen vedipönttö, käsisaippua ja pyyhe roikkuu hyllyn alla sateen suojassa.

Neljä keittiössä.

Vettä ei mökkiin tule

Onpa ankea mökki jos ei ole rantaa eikä kaivoa. Autollako vettä sinne viet? 

Vierailija
53/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessassa käydessäni en kyllä pissaa käsilleni ja pyyhinkin niin ettei kädet pissaannu. Olen nainen. Simti pesen kädet mökilläkin sillä kyllmällä vedellä ja käsisaippualla.

Miten te naiset oikein pissaatte jos kädet on pissassa ja se tarttuu ovenkahvoihin jne.

En koskaan ole kenenkään pitävän mitään hanskoja kädessä kotioloissa laittaessaan pullia tms tarjolle.

Nyt on taas anoppien hysteeriset miniät asialla.

Olin pikku juhlissa, ei ees pitoemännällä ollut hanskoja kun käsitteli astioita, siirteli tarjottavia jne.

Kai kun hana on keittiössä, mummotkin huuhtelee käsiään tarjoiluja valmistellessaan.

Tosin ylihygienistien mielestä ei keittiössä saa pestä käsiä , lavuaariin menee bakteereja ja käsipyyhe, hyh, hyh.

Vierailija
54/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä keittiössä.

Vettä ei mökkiin tule

Onpa ankea mökki jos ei ole rantaa eikä kaivoa. Autollako vettä sinne viet? 

Ajattelepas, otan ihan kaivosta vettä niin keittiöön, pöniköihin kuin saunaan. Hyvä porakaivo on pihassa.

Sen verran iso tontti, rantaan on n. 300 m.

Vierailija
55/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä käsiä voi heilutella ilmassa.

Vierailija
56/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ulkohuussissa käsidesipullo.

Vierailija
57/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilan mökillä pesen kädet järvessä huussireissulla. Biohajiavaa saippuaa ja käsipyyhe on vessassa.

Vanhempieni mökillä on huussin nurkalla vesisäiliö, saippua ja pyyhe käsien pesua varten

Vaellusreissuilla/julkisissa huusseissa otan mukaan desinfiointipyyhkeitä takin taskuun/vyökaukkuun.

Vierailija
58/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihme, että suomalaiset eivät aikoja sitten kuolleet sukupuuttoon. Asuttiin usein mökeissä ja karjaa oli useimmilla enemmän tai vähemmän. Navetasta tupaan ruoan laittoon. Mistään käsideseistä ei oltu kuultukaan. Nyt on sitten kaamea bakteeripelko kaikkialla ja silti sairauksia on yhä enemmän, vaikka käsiä pestään alvariinsa ja käydään suihkussa ja kuljetaan käsidesit laukussa kaikkialla. Mökilläkään ei jakseta kulkea ulkohuussista rantaan pesemään käsiä..

Olihan niitä tauteja ja paljon kuolikin etenkin pikkulapsia joiden vastustuskyky on vielä heikko. Hygieniahan se on mitä kehutysmaohinkin viedään kun se on se mikä auttaa. Näkihän sen tuossa koronahysteriassa kun käsienpesu lisääntyi miten tavalliset taudit eivät enää levinneet. Osa sikailijoista ei ymmärrä että muiden hygienia auttaa heitä pysymään terveenä. Eli turha rehvastella etten ole koskaan sairas vaikka pesen kädet vain suihkussa jossa käyn 1x viikossa.

Itse pesen käteni usein. Vaikka muuten en ole niin tarkka.

Vierailija
59/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kysyä miten pesette perseenne. Paskainen vain paperilla pyyhitty peräreikä on saastainen.

Vierailija
60/61 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkilokkien karkotuskikka: huussista tullessa ihmettelee suureen ääneen nokaretta sormenpäässään ja suoraan keittiöön vaivaamaan vieraille pullataikinaa. Toimii.