Ulkohuussi ja käsienpesu.
Mielenkiinnosta kyselen teiltä av-ihmiset, miten olette ratkaisseet käsienpesun mökkiolosuhteissa? Tuttavaperheelläni on mökki, jonne tulee juokseva vesi itse tuparakennuksen keittiöön, mutta vessana on ulkohuussi. Olen pannut merkille että hyvin harvoin kukaan näistä tutuista pesee käsiään huussikäynnin jälkeen. Heistä iso osa ammatiltaan kuitenkin elintarvikealalla. Ja jos pesee ( kuten itse automaattisesti teen), huusdin ja sen vesihanan välillä on huussin ovi, mökin ovi, sekä sitten se hana. Kun olen mökillä käynyt, kannan mukanani kosteispyyhkeitä, joilla avaan ja suljen sen huussin oven, taas uudella mökin oven jne. Olen itse hoitoalalla enkä nyt varsinaisesti Ole bakteerikammoinen, mutta ihmettelen eikö esim.näillä ihmisillä tule mieleen se kontaminaatio, vai onko tämä ihan yleinen käytäntö mökkeilevillä? Kaiken lisäksi ko.perheellä on toisinaan saunassa käytössä vain 1-2 pesusientä, siis kuudelle hengelle! Ja kun kavereita käymässä, kymmenelle ( joista kukaan ei siis myöskään pese käsiään.). Joskus asiaa ihmeteltyäni sain osakseni naureskelua ja ihmettelyä enkä tällä mökillä kyllä enää käymään tule. Siis, miten on, kuinka teillä nämä jutut hoidetaan ?
Kommentit (61)
Öö, et ole sitten vatsataudeista ynnä muista kivoista kuullut?? Sinä jonka mielestä perheen sisäiset pöpöt ovat tarttuneet jo. Ja ap nimenomaan selitti että vieraita käy mökillä. Oisko oikolukutaidossa opittavaa?
Kosteuspyyhkeitä käytän. Niitä vauvan pepulle tarkoitettuja.
En mökkiolosuhteissakaan lyö laimin käsihygeniaa.
Valitettavasti tiedän alalla olevan niitä jotka eivät ole yhtä tarkkoja hygieniastaan.
keittiömestari
Meidän saaressa kukaan ei KOSKAAN pese käsiä (tai mitään muutakaan, alapäätä tai hampaita, hiuksia) vaikka olisivat siellä kuukauden. Heillä on kaikilla jatkuvasti vatsa sekaisin ja ripuli ja aina jotain flunssaoireita. Viimeksi kun kävin siellä (itse toki hoidin aina oman hygienian, piti aina mennä kilsa kaivolle vessan jälkeen käsipesulle, hampaita pesemään jne, eli 2 km edestakas useita kertoja päivässä) niin sain silti erittäin pahan ripulin: vähintään viisitoista kertaa päivässä ripuloin kuukauden ajan! Koska ruoka jota he tekivät. Sen jälkeen en ole enää käynyt, vaikka kyseessä minunkin saari ja oma perhe. Oksettavaa.
No eikö ne kuitenkin siellä tuvassa pesseetv ne kätensä, kuten aloituksessa kerroit? Ei ne kai niillä kakkaisilla käsillä ruokaa laittaneet?
Avaatko yleisissä wc-tiloissa aina ovet kosteuspyyhkeillä tms.?
Itse pesen kädet aina, kun jotain sisällä teen, mutta en kyllä desinfioi ulko-ovien kahvoja päivittäin. Mökillä käydään puskapissalla mieluummin kuin huussissa ja sen jäljiltä ei kyllä aina tule käsiä pestyä. Sen sijaan aina sisätiloihin siirryttyä pesen automaattisesti kädet.
Ja huussin seinässä on vesisäiliö, saippuaa ja pyyhe. Se jää vaan tosi vähälle käytölle, kun mökissä on juokseva vesi ja ihmiset pesevät kätensä siellä. Eli kaikki huussissa sisällä oleva, huussin ovi ja mökin ulko-oven kahva on siis täynnä kakkabaktereja tällä logiikalla.
Meillä on kompostoiva huussi tontin laidalla ja huussissa kosteuspyyhkeitä, ja lisäksi huussia vastapäätä on itse tehty iso kasvihuone, jonka nurkalla on 200 l vesitynnyri, kauha, vanha metallinen tiskipöytä, käsidesiä, saippuaa ja käsipyyhe. Siinä saa pestä kädet, oli ne sitten mullassa tai ei. Kosteuspyyhkeet on peffan puhtaanapitoon ja loppusyksyllä käsille, kun tynnyri on tyhjennettävä vedestä.
(Oleskelemme mökillä huhtikuusta marraskuulle, joten homma on toiminut hyvin, mutta nyttemmin on ollut puhetta kuistin laajentamisesta ja lämpimän sisävessan teosta mallia patteri, lavuaari ja sähköpolttokakkala)
Vaan kun eivät pesseet! Siis ennen ruoanlaittoa. Niitä elintatvikkeita minkä parissa työskentelevät löytyy muuten varmaan aika monen suomalaisen kuivakaapista.ap
Meillä mökin terassilla on järvestä kannettu vesi kaikkea pesemistä varten isossa saavissa. Siihen tehty myös käsien pesupaikka.
olisko vesipönttötelineen kuvaa malliksi
Pesen mökissä sisällä kylpyhuoneessa. Meillä tulee sähköllä lämpenevä kaivovesi hanaan. Jäisi koko mökkireissut kokonaan pois jos ei olisi mahdollista pestä käsiään siellä. Se että joskus leviteltiin enenmmän pöpöjä ei tee siitä yhtään normaalimpaa tai aidompaa tai mitenkään kunnioitettavaa. Hygienialla minimoidaan bakteerien ja virusten leviämistä.
Siis käytte sontimassa ja sen jälkeen huljutatte pelkällä vedellä näppinne? Mites se saippuan käyttö?
Käsidesi huussissa ja sitten sisälle käsipesulle.
Kävelen rantaan ja pesen kädet järvessä. Samalla on kuitenkin tehtävä alapesu, joten käsien pesu on siihen verrattuna pikku juttu. Bidettä seinien sisällä kaipaan eniten mökillä, kun paarmat, ampiaiset ja itikat häiritsevät tahallaan toimitusta.
Valitettavan tuttua. Kädet pestään rannassa (pöpöt suoraan veteen) tai saunalla, jossa on pumppu, josta saa vettä. Kyseessä siis sähkötön mökki ilma juoksevaa vettä. Toisaalta, lapsesta asti noin on ollut eikä ole sairastettu normaalia enempää. Nykyään mukana kulkee käsidesipullo, joka tappaa pöpöt kosteuspyyhkeitä varmemmin.
Jos oikeasti olet hoitoalalla niin aivan varmasti työpaikallasi ovenkahvat ovat suurempi tartuttamisriski.
Virusopin proffa Turussa sanoi jo vuosia sitten jos ihmiset pesisivät kätensä aina saippualla ja vedellä niin maailmassa olisi puolet vähemmän kaikkia tauteja.
Pitäisi kysyä miten pesette perseenne. Paskainen vain paperilla pyyhitty peräreikä on saastainen.
Itse en pystyisi olla pesemättä/desinfioimatta käsiä vessa käynnin jälkeen.
Jopa puska pissalle meniessäni kaivan laukustani ensiksi käsidesin esiin.
Ulkohuussin hanasäiliö systeemistä tulee edes mielikuva, että kädet on nyt pesty. Oli säiliö vesi sitten seisonutta ja bakteerista tai ei.
Kysyon asiaa tosi nätisti ja tottakai pesin aina käteni siellä hanan alla. Heille ei tosiaan voisi viedä tuliaisiksi mitään käsienpesusysteemiä koska ottaisivat siitä itseensä. En arvostele kenenkään mökkielämää, ihmettelin vain toimivatko kaikki näin! Joten turha kääntää asiaa niin. Ja kun tämä samainen mökkiporukka sitten niillä samoilla käsillään laittoivat meille vieraillekin ruokaa jne. Toivottavasti työssään, kuten sanoin elintarvikealalla, älyävät pestä räpylöitään.ap