Unettomuus/univaje
Kaipaisin vertaistukea. Olen kärsinyt koko ikäni huonounisuudesta. Reagoin melkeinpä kaikkeen unen häiriintymisellä; negatiivinen tai positiivinen stressi, elokuvan katsominen illalla, nälkä, jano, jos en ole käynyt uuvuttamassa itseäni liikunnalla (joka päivä ei vaan jaksa, varsinkin jos on valvonut), riita, seksi, mitä vaan. Kaikki pitäisi aina olla tosi seesteistä ja tasaista, että ei uni häiriinny. Jos otan astmalääkkeen liian myöhään, valvon. Jos syön liian aikaisin/myöhään illalla, valvon. Jos odotan innolla jotain asiaa, valvon. Enkä nuku koskaan päivällä, en saa unta millään, vaikka olisin rättiväsynyt. Ottaa niin perhanasti päähän tuo ainainen unettomuus ja yöllinen heräily, en pääse syvään uneen läheskään joka yö. Käytän korvatulppia, nukun ikkuna auki, hyvä tyyny ja peitto, lääkitys on ok, syön terveellisesti enkä juo kahvia, syö sitrushedelmiä, juo tuoremehua, teetä, syö suklaata, muutoin, kuin aamulla. Iltaisin luen kirjaa hämärässä, juon vähän rooibos- kamomilla tai sleep easy teetä, otan melatoniinit ja seroquelit yhdeksän maissa, syön puuroa tai mysliä maidolla iltapalaksi. Miten te muut kestätte näitä extreme unettomuuskausia, kun ei meinaa nukkua juuri ollenkaan?? Yleensä mulla kestää nämä korkeintaan pari viikkoa, ja tulee taas parempi nukkumiskausi, mutta tämä on nyt kestänyt useamman kuukauden eikä tunnu helpottavan. Pää alkaa hajota, ihan oikeasti. Ja mietin jo todella synkkiä ajatuksia :(
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:12"]Kiitos viesteistä! Juu, reagoin herkästi kaikkeen ja mulla kaikki vaikuttaa heti uneen, vaikkei muuhun elämään niinkään välttämättä. Mulla on sellainen juttu, että lääkäri ei missän tapauksessa määrää bentsoja, vaikka tiedän, että ne auttaisivat minua. Enkä voi niitä salaa hakea toiselta lääkäriltä tms. Olen entinen alkoholisti, tipattomana yli 3vuotta nyt ollut, ja olen ns avohoidossa paikassa, johon myös kuuluu virtsanäytteiden anto, vaikkei olisikaan koskaan huumeita tms käyttänyt. Seulojen on oltava puhtaat joka kerta. Tästä ei sen enempää.
Seroquelia olen vaihtelevasti syönyt eri annostuksella n.13 vuotta. Pari jaksoa olen ollut ilman 1-3vuotta. Ennen käytin alkoholia unettomuuteeni josta jäi tapa, oli pakko lopettaa alkoholi kokonaan, kun se oli pilata koko elämän. Tämän jälkeen koukutuin bentsoihin, kun niitä määrättiin vieroitusoireisiin ja ahdistukseen, unettomuuteen (diapam, tenox, rivatril). Kirjoitan lisää myöhemmin, täytyy käväistä työpaikalla nyt.
[/quote] Kirjoita vaan :)
[/quote] Tarvit paljon uutta elämään ja asioita mitkä vie ajatukset pois kaikesta turhasta, mutta kirjoita vaan myöhemmin enempi, etsin tämän ketjun myöhemmin tältä palstalta, erittäin hyvä juttu tuo alkoholittomuus ja se, että sait ongelman kuriin, että hyvä sinä!
Mä olen kärsinyt unettomuudesta jo 31v, toisen lapsen vauva-ajasta lähtien. En ole nukkunut yhtään yötä yoli 4h putkeen tuona aikana. Yleensä nukun 22-02 tai 22-03 ja sen jälkeen pilkin vartin-tunnin pätkissä ja nousen 06 maissa (nyt 05 aikoihin). Huonoina öinä valvon 01 ja aloitan pilkkimisen 03 lähtien.
Ihmettelen usein etten ole seonnut täysin, työssä on kuitenkin pitänyt käydä ja perheen kanssa jaksaa. Uskon että terveyteni on kärsinyt tästä tosi pahoin, sairastan uupumusoireyhtymää kipuineen. Tuo tietty vielä heikentää unen laatua. Uupumus aiheuttaa keskittymiskyvyttömyyttä, black-outeja (esim liikenteessä), levottomuutta ja aloitekyvyn puutetta. Eikä mielialakaan ole koskaan parhaimmillaan kun aina väsyttää. Päiväunia en pysty nukkumaan kuin kerran pari vuodessa, olen liian yliväsynyt
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:52"]
Mä olen kärsinyt unettomuudesta jo 31v, toisen lapsen vauva-ajasta lähtien. En ole nukkunut yhtään yötä yoli 4h putkeen tuona aikana. Yleensä nukun 22-02 tai 22-03 ja sen jälkeen pilkin vartin-tunnin pätkissä ja nousen 06 maissa (nyt 05 aikoihin). Huonoina öinä valvon 01 ja aloitan pilkkimisen 03 lähtien.
Ihmettelen usein etten ole seonnut täysin, työssä on kuitenkin pitänyt käydä ja perheen kanssa jaksaa. Uskon että terveyteni on kärsinyt tästä tosi pahoin, sairastan uupumusoireyhtymää kipuineen. Tuo tietty vielä heikentää unen laatua. Uupumus aiheuttaa keskittymiskyvyttömyyttä, black-outeja (esim liikenteessä), levottomuutta ja aloitekyvyn puutetta. Eikä mielialakaan ole koskaan parhaimmillaan kun aina väsyttää. Päiväunia en pysty nukkumaan kuin kerran pari vuodessa, olen liian yliväsynyt
[/quote]
Piti laittaa 23-03
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:52"]Mä olen kärsinyt unettomuudesta jo 31v, toisen lapsen vauva-ajasta lähtien. En ole nukkunut yhtään yötä yoli 4h putkeen tuona aikana. Yleensä nukun 22-02 tai 22-03 ja sen jälkeen pilkin vartin-tunnin pätkissä ja nousen 06 maissa (nyt 05 aikoihin). Huonoina öinä valvon 01 ja aloitan pilkkimisen 03 lähtien.
[/quote] Ensiksi sun pitäis pystyä tavoittamaan riittävästi unta. Jos ihminen on koko ajan yliväsymystilassa, keho ei toimi oikein ja elimistö on pienessä hälytystilassa koko ajan. Ja jos kokee voivansa huonosti niin on tärkeintä lähteä tavoittelemaan sitä riittävää unta. Tuo sun tilanne kuulostaa stressaavalta, koska on lapsia ja ympäristö ei välttämättä aina ole ihanteellinen unelle, tai kunnon rentoutumiseen. Pystytkö lutvimaan tai saamaan aikaa omaan rentoutumiseen enempi? Mieltä kohottavat harrastukset olivat ne mitä tahansa parantavat unta. :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:52"]Mä olen kärsinyt unettomuudesta jo 31v, toisen lapsen vauva-ajasta lähtien. En ole nukkunut yhtään yötä yoli 4h putkeen tuona aikana. Yleensä nukun 22-02 tai 22-03 ja sen jälkeen pilkin vartin-tunnin pätkissä ja nousen 06 maissa (nyt 05 aikoihin). Huonoina öinä valvon 01 ja aloitan pilkkimisen 03 lähtien.
[/quote] Nukut pätkissä, ja päiväaikainen väsymys voi johtua, että et pääse syvään uneen...heräily ei sinänsä ole pahasta, jos sitä ei koe pahana, mutta jos kokee että ei pääse omalle asteelle rentoutumisesta, niin se ei ole hyvä juttu. Esim huimaus, olo että "flippaa" alavireisyys kaikki johtuu unen puutteesta, myös kivun tunne kasvaa eli ihminen kokee kivunkin herkemmin väsyneenä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:12"]Kiitos viesteistä! Juu, reagoin herkästi kaikkeen ja mulla kaikki vaikuttaa heti uneen, vaikkei muuhun elämään niinkään välttämättä. Mulla on sellainen juttu, että lääkäri ei missän tapauksessa määrää bentsoja, vaikka tiedän, että ne auttaisivat minua. Enkä voi niitä salaa hakea toiselta lääkäriltä tms. Olen entinen alkoholisti, tipattomana yli 3vuotta nyt ollut, ja olen ns avohoidossa paikassa, johon myös kuuluu virtsanäytteiden anto, vaikkei olisikaan koskaan huumeita tms käyttänyt. Seulojen on oltava puhtaat joka kerta. Tästä ei sen enempää.
Seroquelia olen vaihtelevasti syönyt eri annostuksella n.13 vuotta. Pari jaksoa olen ollut ilman 1-3vuotta. Ennen käytin alkoholia unettomuuteeni josta jäi tapa, oli pakko lopettaa alkoholi kokonaan, kun se oli pilata koko elämän. Tämän jälkeen koukutuin bentsoihin, kun niitä määrättiin vieroitusoireisiin ja ahdistukseen, unettomuuteen (diapam, tenox, rivatril). Kirjoitan lisää myöhemmin, täytyy käväistä työpaikalla nyt.
[/quote] Kirjoita vaan :)