Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus/univaje

Vierailija
22.07.2015 |

Kaipaisin vertaistukea. Olen kärsinyt koko ikäni huonounisuudesta. Reagoin melkeinpä kaikkeen unen häiriintymisellä; negatiivinen tai positiivinen stressi, elokuvan katsominen illalla, nälkä, jano, jos en ole käynyt uuvuttamassa itseäni liikunnalla (joka päivä ei vaan jaksa, varsinkin jos on valvonut), riita, seksi, mitä vaan. Kaikki pitäisi aina olla tosi seesteistä ja tasaista, että ei uni häiriinny. Jos otan astmalääkkeen liian myöhään, valvon. Jos syön liian aikaisin/myöhään illalla, valvon. Jos odotan innolla jotain asiaa, valvon. Enkä nuku koskaan päivällä, en saa unta millään, vaikka olisin rättiväsynyt. Ottaa niin perhanasti päähän tuo ainainen unettomuus ja yöllinen heräily, en pääse syvään uneen läheskään joka yö. Käytän korvatulppia, nukun ikkuna auki, hyvä tyyny ja peitto, lääkitys on ok, syön terveellisesti enkä juo kahvia, syö sitrushedelmiä, juo tuoremehua, teetä, syö suklaata, muutoin, kuin aamulla. Iltaisin luen kirjaa hämärässä, juon vähän rooibos- kamomilla tai sleep easy teetä, otan melatoniinit ja seroquelit yhdeksän maissa, syön puuroa tai mysliä maidolla iltapalaksi. Miten te muut kestätte näitä extreme unettomuuskausia, kun ei meinaa nukkua juuri ollenkaan?? Yleensä mulla kestää nämä korkeintaan pari viikkoa, ja tulee taas parempi nukkumiskausi, mutta tämä on nyt kestänyt useamman kuukauden eikä tunnu helpottavan. Pää alkaa hajota, ihan oikeasti. Ja mietin jo todella synkkiä ajatuksia :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, pääsin jatkamaan kirjoitusta. Olin siis myös bentsoihin koukussa, niktä tiputeltiin pikkuhiljaa pois ja aikamoista helvettiä se oli, mutta selvisin. Nyt 1,5v ollut ilman kokonaan niistäkin. Tästä syystä lääkäri ei suostu edes pariksi yöksi viikossa määrätä näitä, koska kertoi pelkäävänsä minun tottuvan niihin ja jäävän taas koukkuun. Tuosta olen kyllä "hivenen" eri mieltä, yksi tai kaksi iltaa viikossa ei koukuta ketään, mulle riittäisi myös se pelkkä tieto siitä, että vielä joku apu olisi kaapissa, jos ihan mahdottomaksi menee valvomisen puolesta ja uni ei vaan suostu tulemaan ja olen illalla hirveän kierroksilla enkä kykene rentoutumaan. Mutta ei. Heillä on muutoinkin tuossa hoitopaikassa käytäntö, että bentsoja ei määrätä kenellekään ja ne on punainen vaate jos ehdottaa, siispä en edes pyydä.
Luonnontuotteista olen kokeillut mm valeriaanaa, l-teaniinia, 5htp, ashwagandhaa, magnesiumbisglysinaattia ja -tauraattia, kamfertippoja, rooibos- ja kamomillateetä, Sleep easy teetä, ja varmaan muitakin vielä, kaikkia en edes muista. Osa on auttanut jonkin verran ja jonkun aikaa, noita pitää vaihdella ja yhdistellä itselleen sopivalla combolla.
Kun saisi edes pari yötä viikossa nukuttua edes 6h yhtä kyytiä, olisin aivan ikionnellinen. Tämä huonounisuus on ajaa välillä "hulluksi", kun aina on väsynyt, yliherkkä ja jumittunut olo. Vaikka olisin fyysisesti aivan rättipoikki, liikunnalla ja puuhastelulla itseni uuvuttanut, en kykene välttämättä nukahtamaan, vaikken harrasta liikuntaa koskaan 15jälkeen. Aina aamupäivällä, koska työaikani sen sallivat. Ulkoilen ja käyn ratsastamassa, kävelemässä, metsässä samoilemassa, välillä salilla, uimassa, pyöräilemässä, pari kertaa viikossa kunnon lenkeillä 1-3h kerrallaan. Monenlaisia mielekkäitä ja mukavia harrastuksia mulla siis on. Pidän myös kirjoittamisesta, pidän vielä näin aikuisiälläkin päiväkirjaa ja puran ajatuksiani sinne.
Aina näin illan mittaan virkistyn ja piristyn, mieliala nousee ja se aamuinen väsymys ja hermostuneisuus huonosti nukutun yön jälkeen lievenee. En oikeastaan stressaa nukkumaanmenosta, vaan siitä, että terveys menee ja olen kiukkuinen väsyneenä perheelleni. Iltaisin rauhoitan itseni lukemaan kirjaa sänkyyn ja luen hämärässä, tulpat korvissa ja kissa vieressäni. Mies yleensä tulee nukkumaan myöhemmin, kuin minä. Lapsi nukkuu omassa huoneessaan ja sikeästi, ei onneksi ole perinyt minun unenlahjojani vaan mieheni, joka nukahtaa minuutissa ja kykenee nukkumaan missä ja milloin vaan. Ap.

Vierailija
2/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:52"]Mä olen kärsinyt unettomuudesta jo 31v, toisen lapsen vauva-ajasta lähtien. En ole nukkunut yhtään yötä yoli 4h putkeen tuona aikana. Yleensä nukun 22-02 tai 22-03 ja sen jälkeen pilkin vartin-tunnin pätkissä ja nousen 06 maissa (nyt 05 aikoihin). Huonoina öinä valvon 01 ja aloitan pilkkimisen 03 lähtien. Ihmettelen usein etten ole seonnut täysin, työssä on kuitenkin pitänyt käydä ja perheen kanssa jaksaa. Uskon että terveyteni on kärsinyt tästä tosi pahoin, sairastan uupumusoireyhtymää kipuineen. Tuo tietty vielä heikentää unen laatua. Uupumus aiheuttaa keskittymiskyvyttömyyttä, black-outeja (esim liikenteessä), levottomuutta ja aloitekyvyn puutetta. Eikä mielialakaan ole koskaan parhaimmillaan kun aina väsyttää. Päiväunia en pysty nukkumaan kuin kerran pari vuodessa, olen liian yliväsynyt [/quote] Ensiksi sun pitäis pystyä tavoittamaan riittävästi unta. Jos ihminen on koko ajan yliväsymystilassa, keho ei toimi oikein ja elimistö on pienessä hälytystilassa koko ajan. Ja jos kokee voivansa huonosti niin on tärkeintä lähteä tavoittelemaan sitä riittävää unta. Tuo sun tilanne kuulostaa stressaavalta, koska on lapsia ja ympäristö ei välttämättä aina ole ihanteellinen unelle, tai kunnon rentoutumiseen. Pystytkö lutvimaan tai saamaan aikaa omaan rentoutumiseen enempi? Mieltä kohottavat harrastukset olivat ne mitä tahansa parantavat unta. :)

[/quote]

Yritetty on lääkärien/lääkkeiden kanssa yli 20v mutta tuloksetta. Lääkkeet ei sovi, nyt käytän vain melatoniinia. Unihygienia on täälläkin viety huippuunsa ja mies antaa tilaa niin paljon kun tarvitsen. Mutta kun uni katkeaa sille ei voi mitään. Viimeisimmissä tutkimuksissa todettiin että uni on täysin palauttamatonta, erittäin paha uni-apnea vielä pahentaa (siihenkään en ole saanut apua)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas valvottu ja sängyssä pyöritty yö takana, vaikka olisin saanut stressittömästi nukkua ja aamulla niin pitkään, kuin huvittaa; nukkumaan 23, heräilyt 02, 03, 05, 07. Ja 08 nousin tympääntyneenä tuohon heräilyyn ja pyörimiseen. Minulla menee aina 20-120min nukahtaa uudelleen, joten voi laskea unen taas jääneen vähille. Muutama varmaan tunnin unen houkuttelusessio oli viimekin yönä. Nukahtamisherkkyyteni on ollut aina huono ja heräämisherkkyys hemmetin hyvä, mutta voi kunpa olisi toisinpäin! Muita pyörijöitä paikalla? Ap.

Vierailija
4/26 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kirjoitus olisi voinut olla minun kynästäni. Kaikki samat keinot käytössä + mindfullness (joka toimii) Googlaa myös gentile whispering ja ASMR. Se on todella outoa mutta se toimii, auttaa todela hyvin.

Vierailija
5/26 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 2 viikkoon nukkunut yhtään kokonaista yötä heräämättä. Aina heräilen ja joka hemmetin yö. Mikä siinä onkin, että pitää tunnin-kolmen välein herätä pyörimään sänkyyn ja olla koiranunessa puolivalveilla tuntikaudet!! Ap

Vierailija
6/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo seroquel vaan tee tuota sivuvaikutusta? Oon nimittäin itse lukenut, että sitä ei nykyisin suositella ja tutkimukset siitä ei oo olleet positiivisia...

Vierailija
7/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä annostuksella otat sitä?

Vierailija
8/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25MG. Ap.

Vierailija
9/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle tutulle määrättiin tuota lääkettä kerran, ja se pahensi sen nukkumisvaikeuksia, ja teki siitä käytännössä toimintakyvyttömän ja hyvin vetelän/jaksamattomanaamulla kesti pitkään päästä sängystä ylös ja herääminen kesti.

Vierailija
10/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä tarkemmin :) Milloin oot aloittanut sen syönnin? Ja onko tuo ainut lääke mitä syöt ja pelkästään unettomuuteen ko?

Vierailija
11/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että reagoit joko jännittämällä/ahdistumalla tai stressaantuneisuudella asioihin?

Vierailija
12/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tarinaa. Mä olen kärsinyt unettomuudesta myös vuosikaudet. "Unihygienia" on viritetty viimeisen päälle, sänkyyn ja tyynyyn panostettu paljon rahaa, makkari äänieristetty ja sisustettu tummansiniseksi, mitään liikuntaa ei koskaan enää seitsemän jälkeen illalla, kevyt hiilaripitoinen iltapala, ei liikaa juomaa illalla, tietokone ja telkku kiinni kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa jne. Jossain vaiheessa oli silti haettava unilääkkeet, kun pää meinasi hajota kun uni jäi pätkittäiseksi ja yhteensäkään vain 2-5 tunnin mittaiseksi. No, unilääkkeet auttoivat jonkun verran, mutta olo ei parantunut. Painoa alkoi kertyä ja hermo oli koko ajan kireällä. Firstbeat -mittaus kertoi, että lääkkeillä nukuttu yö ei palauta juuri ollenkaan, palautumista tapahtui jopa enemmän normaalin työpäivän aikana kuin yöllä. Sitten totesin, että en ala näitä lääkkeitä turhaan syömään ja nukun sen verran kuin nukun ja lakkaan ajattelemasta koko asiaa. Alkuun nukuin 3-4 tunnin öitä, enkä edes yrittänyt enempää, kun ei kerran nukuttanut. Sitten se uni alkoi pikkuhiljaa pidentyä ja nyt unta tulee jo 6-7 tuntia ja olo on todella paljon pirteämpi. Tsemppiä ja toivottavasti löydät jostain apua! 

Vierailija
13/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei oo kiva fiilis jos ei saa nukuttua hyvin, tai omasta mielestä levollista unta :/

Vierailija
14/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seroquelista sain itse hirveät sivuoireet. Onneksi tajusinlopettaa.

Vierailija
15/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulness- ja rentoutusharjoituksia! Itse olen noilla selättänyt pahan uniongelman. Lääkkeistä on pelkkää haittaa pidemmän päälle. 

Vierailija
16/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon ku ihminen ei saa nukuttua hyvin, sen ajatus ei kulje, kaikki ärsyttää, sitä on tosi herkkä kaikille pienille äänille, koko ajan ajatus on se, että milloin se tulee - uni. Ekana mitä tulee mieleen on se, että onko tuo lääke edes hyvä unettomuuteen? Erityisesti jos on jännittävä, ja pelkää saako unesta edes kiinni. Esim Tenox lääkkeenä voi rentouttaa uneen paremmin, koska siinä on rentouttava vaikutus, toki sitä ei suositella pitkäksi aikaa käytettäväksi ja nuo vahvat psyykelääkkeet vaan tainnuttaa ja tekee ajatuksesta tahmean. Ehdottomasti kannattaa soittaa missä olet nyt asioinutkin unettomuuden takia, ja kertoa, että et saa unta tällä lääkkeellä ja ajatus ei toimi ja jos koet olevasi jännittynyt iltaisin nukkumaan mennessä, niin tuo seroquel ei lääkkeenä välttämättä paras vaihtoehto siihen ole, yleinen mitä reseptillä kylläkin määrätään. Tuo on yksilöllinen juttu, ja sinä tiedät itse parhaiten miten voit :)

Vierailija
17/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:57"]Mindfulness- ja rentoutusharjoituksia! Itse olen noilla selättänyt pahan uniongelman. Lääkkeistä on pelkkää haittaa pidemmän päälle. 
[/quote] Jep unen tulossa on kyse rentoutumisesta,paitsi sillon kun on jo tosi väsynyt niin pitää saada vaan nukuttua sitä pahinta univajetta pois. Rentoutumisesta on kuitenkin kyse, sitä pitää ja kannattaa harjoitella :)

Vierailija
18/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on paljon huonosti nukkuvia täällä Suomessa!

Vierailija
19/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä! Juu, reagoin herkästi kaikkeen ja mulla kaikki vaikuttaa heti uneen, vaikkei muuhun elämään niinkään välttämättä. Mulla on sellainen juttu, että lääkäri ei missän tapauksessa määrää bentsoja, vaikka tiedän, että ne auttaisivat minua. Enkä voi niitä salaa hakea toiselta lääkäriltä tms. Olen entinen alkoholisti, tipattomana yli 3vuotta nyt ollut, ja olen ns avohoidossa paikassa, johon myös kuuluu virtsanäytteiden anto, vaikkei olisikaan koskaan huumeita tms käyttänyt. Seulojen on oltava puhtaat joka kerta. Tästä ei sen enempää.
Seroquelia olen vaihtelevasti syönyt eri annostuksella n.13 vuotta. Pari jaksoa olen ollut ilman 1-3vuotta. Ennen käytin alkoholia unettomuuteeni josta jäi tapa, oli pakko lopettaa alkoholi kokonaan, kun se oli pilata koko elämän. Tämän jälkeen koukutuin bentsoihin, kun niitä määrättiin vieroitusoireisiin ja ahdistukseen, unettomuuteen (diapam, tenox, rivatril). Kirjoitan lisää myöhemmin, täytyy käväistä työpaikalla nyt.

Vierailija
20/26 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan heräilin aamuyöstä ja hakeuduin akupunktioon Neijing-koululle (Helsingissä ja Tampereella) - toimi! Sen jälkeenkin olen hakenut ja saanut apua akupunktiosta polvivaivaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi