Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työpaikan lapsen pelottava käytös

Vierailija
21.07.2015 |

olen lastenhoitajana kahdelle lapselle ja minua huolettaa 4-vuotiaan lapsen käytös. mietin, pitääkö minun keskustella asiasta äidin kanssa. lapsi oireilee, mutta en tiedä mistä ja kuinka vakavaa se on.

työsuhteen alussa äiti nopeasti huikkasi häipyessään " X saattaa sitten huutaa mutta sitä ei pidä säikähtää " hänellä on melko raskas uhmaikä edelleen, hän menee hysteeriseen tilaan, heittäytyy maahan ja kirkuu keuhkonsa pihalle jos asiat eivät mene hänen haluamallaan tavalla. no, se on ärsyttävää, mutta kai normaalia?

varsinkin työsuhteeni alussa hän piirsi pelkästään surullisia naamoja ja särkyneitä sydämiä. perheessä on 4 jäsentä, hän piirsi 3 normaalia sydäntä, yhden särkyneen ja itkevän tytön särkyneen sydämen alle... nyt hän on alkanut piirtämään minua ja häntä yhteiskuviin, hymynaamoja ja sydämiä. okei, johtuiko tämä vain siitä että hänellä kesti tottua hoitajan vaihdokseen ja hän ilmaisi sen noin?

no, välillä hän toteaa kylmän rauhallisella äänellä "jos et tee asiaa X minulle ( esim korjaa minun roskia, hae vettä minulle) niin tapan itseni. no, nyt kuulin vanhalta työntekijältä että lapsi oli uhkaillut samaa hänelle, sekä "jos et tee asiaa X tapan perheesi "  ( oli kuulemma selittänyt koska äänet hänen päänsä sisällä sanoivat niin, mutta tuon ikäisethän mieltää ajatukset vaan päänsisäisiksi ääniksi, right?)
lapsella on kai myös turvaton olo koska hän ei uskalla välillä jäädä yksinään huoneisiin ja sanoo että pelkää kun kaikki tuijottavat häntä.

tänään hän alkoi laulaa laulua mikä meni aboutrallaa näin : köysi, tuli, kuolema, köysi, tuli, kuolema. kun kysyin mistä hän on keksinyt tuollaiset laulun sanat, hän sanoi että hänen näkymätön ystävänsä silmämuna kertoi ne hänelle. nyt silmämuna on kuollut ja hän kummittelee täällä, rakkauden kuolemassa.  (wtf??)

eli. pitääkö minun huolestua ja keskustella äidin kanssa, vai ylireagoinko jos teen niin? en haluaisi heti äidille kannella, koska hänelläkin vaikuttaa olevan välillä melko rankkaa lapsen kanssa.

kiitos asiallisista vastauksista :)

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, mielestäni ap kuulostaa oikein empaattiselta ja ihanalta hoitajalta.

Jotain ongelmaa lapsella kyllä lienee. Voi olla, että kokee sinut turvalliseksi aikuiseksi, jolle uskaltaa nyt kunnolla kiukutella. Vai tekeekö tuota samaa vanhemmilleen? Potkii, raapii ym? Ymmärrän täysin, että äidin kanssa keskustelu tuntuu haastavalta. Tekstiksi perusteella sanoisin, ettei hänelläkään taida kaikki olla ihan hyvin. Onko sitten stressaantunut, ahdistunut, mustasukkainen vai mitä. Mielenterveysongelmia?

Pari kuukauttako sinulla vielä oli jäljellä? Jos tuntuu, ettet jaksa enempää, puhu vanhemmille. Jos jaksat ja haluat pitää työsi loppuun saakka, puhu vasta työsuhteen päättyessä. Et varmastikaan halua kertoa mikä maa on kyseessä, mutta olisiko siellä jotain sellaista lapsiperheiden palvelua, josta voisit kysyä neuvoja/apua?

Tsemppiä toivottelen kovasti! Jatka lapsen hyvänä pitämistä ja koita saada keskusteluissa/leikin yhteydessä edes hiukan kaivettua, miksi puhuu ja piirtää ja raivoaa noin.

Vierailija
42/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa vain esittää outoa. Oikeasti. Toi silmämuna juttukin. On oppinut just sanan hullu ja tahtoi nyt dramaattisesti esittää sellaista. Huomionkipeä typerys. Olin samanlainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:20"]Kehuisin kuinka taitava piirtäjä on. Varmaan tuleva huppulahjakkuus...
[/quote]
Jep, aika hyvä piirtämään 4 vuotiaaksi.. Ootko ihan varma että on 4? Minkä ikäinen itse ap olet? Vaikutat aika nuorelta kirjoitustyylisi perusteella .

Vierailija
44/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako oma äitisi auttaa sua? Päoletko hänelle puhunut tilanteesta? Tarvitset tukea ja olisi hyvä, jos voisit jonkun luotettavan tutun aikuisen kanssa jurella. Lapsi ei kuulosta ihan normaalilta eikä oikein äitikään. Lapsi varmaan tarvitsee tiukat rajat, jotka luovat turvaa, paljon syliä ja kannustusta ja kehuja asioissa, joissa onnistuu.

Vierailija
45/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:50"]

äiti on tosi passiivis-aggressiivinen ja tuntuu että vihaa minua jo valmiiksi muutenkin niin inhottaa ajatuskin keskustelusta. 

[/quote]

Onkohan kotona jotain vialla? Se nyt on varma asia että nuo tappo- ja kuolemapuheet eivät ole normaaleja ja vaativat aikuisen väliintuloa. Jos äiti ei suostu järjestämään terapeuttia niin yritä pystytkö sinä.

Omassa lähipiirissä kävi niin, että tiedettiin yhdestä vaikeasta asiasta, joka toiselle vanhemmalle kävi, mutta ei sitä kuinka paha tilanne oli. Jossain vaiheessa sitten perheen lapset (ala-asteen alimmilla luokilla) alkoivat uhkailla kavereitaan tappamisella ja itsemurhalla, ja näiden kavereiden vanhemmat sitten puuttuivat asiaan. Olin itse vasta neljäntoista, niin en tiedä tarkkaan mitä sen jälkeen tapahtui.

Vierailija
46/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:14"]olen lastenhoitajana kahdelle lapselle ja minua huolettaa 4-vuotiaan lapsen käytös. mietin, pitääkö minun keskustella asiasta äidin kanssa. lapsi oireilee, mutta en tiedä mistä ja kuinka vakavaa se on.

työsuhteen alussa äiti nopeasti huikkasi häipyessään " X saattaa sitten huutaa mutta sitä ei pidä säikähtää " hänellä on melko raskas uhmaikä edelleen, hän menee hysteeriseen tilaan, heittäytyy maahan ja kirkuu keuhkonsa pihalle jos asiat eivät mene hänen haluamallaan tavalla. no, se on ärsyttävää, mutta kai normaalia?

varsinkin työsuhteeni alussa hän piirsi pelkästään surullisia naamoja ja särkyneitä sydämiä. perheessä on 4 jäsentä, hän piirsi 3 normaalia sydäntä, yhden särkyneen ja itkevän tytön särkyneen sydämen alle... nyt hän on alkanut piirtämään minua ja häntä yhteiskuviin, hymynaamoja ja sydämiä. okei, johtuiko tämä vain siitä että hänellä kesti tottua hoitajan vaihdokseen ja hän ilmaisi sen noin?

no, välillä hän toteaa kylmän rauhallisella äänellä "jos et tee asiaa X minulle ( esim korjaa minun roskia, hae vettä minulle) niin tapan itseni. no, nyt kuulin vanhalta työntekijältä että lapsi oli uhkaillut samaa hänelle, sekä "jos et tee asiaa X tapan perheesi "  ( oli kuulemma selittänyt koska äänet hänen päänsä sisällä sanoivat niin, mutta tuon ikäisethän mieltää ajatukset vaan päänsisäisiksi ääniksi, right?)
lapsella on kai myös turvaton olo koska hän ei uskalla välillä jäädä yksinään huoneisiin ja sanoo että pelkää kun kaikki tuijottavat häntä.

tänään hän alkoi laulaa laulua mikä meni aboutrallaa näin : köysi, tuli, kuolema, köysi, tuli, kuolema. kun kysyin mistä hän on keksinyt tuollaiset laulun sanat, hän sanoi että hänen näkymätön ystävänsä silmämuna kertoi ne hänelle. nyt silmämuna on kuollut ja hän kummittelee täällä, rakkauden kuolemassa.  (wtf??)

eli. pitääkö minun huolestua ja keskustella äidin kanssa, vai ylireagoinko jos teen niin? en haluaisi heti äidille kannella, koska hänelläkin vaikuttaa olevan välillä melko rankkaa lapsen kanssa.

[/quote]Vaitiolovelvollisuus, oletkos koskaan kuullut asiasta?

Vierailija
47/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:14"]olen lastenhoitajana kahdelle lapselle ja minua huolettaa 4-vuotiaan lapsen käytös. mietin, pitääkö minun keskustella asiasta äidin kanssa. lapsi oireilee, mutta en tiedä mistä ja kuinka vakavaa se on.

[/quote]Vaitiolovelvollisuus, oletkos koskaan kuullut asiasta?
[/quote]
Miksi lainaat aloituksen? Tyhmää.

Vierailija
48/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko tuo tarina kuulostaa keksityltä . En uskonut sanaakaan.

Vierailija
49/54 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti masentunut lapsi. Toivottavasti ap saat puhuttua äidille. Myös pienet lapset tekevät itsemurhia. Harvoin, mutta tekevät.

Vierailija
50/54 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lukenu vähän liikaa Torey Haydenin kirjoja. No ei sentäs. Sairasta. Mut tuli heti mieleen Haydenin lapset...

Vierailija
51/54 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 38 minkä takia oon lukenu liikaa ton naisen kirjoja? en oo lukenu yhtää mut googletin ja taidanpa lukasta ! ap

Vierailija
52/54 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

manaajalle puhelu heti!!

Vierailija
53/54 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:46"]siis 38 minkä takia oon lukenu liikaa ton naisen kirjoja? en oo lukenu yhtää mut googletin ja taidanpa lukasta ! ap
[/quote]

Eiku heitin vaan kun tuli ekana mieleen että provo joka on lukenut noita. Mutta siks heitin että no ei sentäs... kannattaa kyllä, jos häiriintyneet lapset kiinnostaa.

Vierailija
54/54 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no olen kyllä samaa mieltä itsekin että ilmeiesti en vaan osaa käsitellä näitä lapsia oikein kun itku/raivo/konflikti iskee. Olen nuori mutta paljon lapsista kokemusta. Mutta niin, ei tätä supernannylle tapahtuisi.