Mammat apua, keksikää tekosyitä häihin kutsumattomuudelle!
Tilanne on nyt tämä, että ensi syksynä olisi häät mutta en voi kutsua sinne kaikkia ystäviä ja sukulaisia. Jos jätän kutsumatta ilman mitään selitystä, niin joku varmasti loukkaantuu. Jos jätän kutsumatta koska ne on pienet häät, niin silloin olisi aika kummallista kutsua jotain ei-niin-läheisiä sukulaisia tai kavereita eli jos joko kutsun läheisimmän serkun tai en yhtään serkkua. Pitäisi laittaa hääkutsuun, että "Häälahjan hinta min 200 euroa" ja toivoa, että se karsisi osan pois mutta kun ei voi etukäteen tietää keitä karsii.
Kommentit (56)
Älä yritä keksiä tekosyitä. Vaan sano syitä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:27"]
Älä yritä keksiä tekosyitä. Vaan sano syitä.
[/quote]
En voi sanoa syitä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:26"]
Ärsyttää.tuolöainen nuukuus. Kutsut nyt vaan kaikki serkut ja kaverit. Häät on vaan kerran elämässä.
[/quote]
Ei tässä nyt nuukuudesta ole kysymys. Ja vaikka aika pieni budjetti onkin niin ei me nyt sen takia jätettäisi muutamaa ihmistä kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:24"]
Unohda häät niin pääsette helpoimmalla. Maistraatissa käytte ruokatunnilla ja thats it?
[/quote]
Mikseivät he voisi käydä ruokatunnilla kirkossa tai kappelissa? Tai vaikka vihkiminen lauantaina kirkossa, kysyy seurakunnalta löytyisikö pari todistajaa.
Kyllä siinä sitten osa loukkaantuu. Pidä mieluummin halvemmat häät niin että kutsut kaikki. Karsi ohjelmasta, paikasta ja tarjoilusta ja koristelusta. Seurakuntatalon saa halvalla.
.
Törkeää jättää osa kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:03"]
Mitä tekosyitä? Sanot suoraa, että kaikkia ei voi kutsua ja teitä ei kutsuttu nyt näihin häihin, mutta ensi kerralla kutsun varmasti. Kai nyt jokainen tajuaa, että jos ystävä ei kutsu häihinsä, niin ystävyys ei ole kovin korkeassa kurssissa.
[/quote]
Ensi kerralla? :D
Hääparilla on oikeus kutsua ihan ketä huvittaa, mutta toki myös kutsumatta jätetyillä on oikeus loukkaantua, jos siltä tuntuu. Mutta mitä sukulaisiin tulee, itse kutsuisin paljon mieluummin sen pikkuserkun, jonka kanssa on oltu paljon tekemisissä kuin sen serkun, jota ei ole nähty juuri koskaan. Enemmän sillä pitäisi olla väliä, kuka on oikeasti mukana kenenkin elämässä kuin sillä, minkä verran yhteisiä geenejä jonkun kanssa on.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:21"]
On ihan ok osa "yhtä läheisistä" kutsumatta. Esim. on ihan ok kutsua paria läheisintä tätiä/setää/enoa (puolisoineen) ikään kuin edustamaan heidän sukupolvea ja jättää loput kutsumatta. Ainoa "sääntö" on, että 1-2 kahta ei jätetä kutsumatta. Eli jos teillä on esim. yhteensä 8 tätiä/setää/enoa, niin on ok kutsua 1-5 heistä, mutta jos kutsut 6-7, niin vaatii hyvän perusteen olla kutsumatta loppuja (esim. kutsutta jäänyt on loukannut teitä pahasti ja et halua tehdä sovintoa).
Samalla tavalla voi rajata työkavereistakin eli kutsuu esim. oman työtiimin väen tai pari läheisintä työkaveria "edustamaan" koko työyhteisöä. (Tai jättä kaikki työkaverit kutsumatta, jos ei pidä heihin muutenkaan vapaa-ajalla yhteyttä). Kavereiden suhteen hankalampaa, koksa heitä on vaikeampi "luokitella", mutta johonkin raja on vedettävä ja valitettavasti osa jää vaille kutsua. Mutta pidä tässäkin huoli, että ette jätä 1-2 kutsumatta jostain porukasta (esim. harrastuskavereista tai opiskelukavereista, jos teillä on joku porukka joka pitää yhteyttä keskenään).
[/quote]
Ja kun on kutsuttu vain pari läheisintä setää/enoa/tätiä jne, niin suvussa leviää aika äkkiä sana siitä, että se Leinosen Petra ei kutsukaan muita setiä ja tätejä, mikä sillä mahtaa olla ja niin alkavat vanhempien puhelimet soimaan, että olipa mukava yllätys, kun teillä tyttö menee naimisiin, mutta ei halua meitä mukaan juhlaan, mutta Heilli perheineen kelpaa. Siinä voi mennä äidiltä välit sisaruksiinsa kun yrittää keksiä, että "kun niillä on ihan pienet häät". Mummon 80-vuotispäivillä Petralle sanotaan kahvipöydässä iloisesti, että "ai toit tuon miehesikin tänne kakkua syömään, vaikka itse et kakkua halua sukulasille tarjota".
Ehdottomasti kannattaa valita vain ne parhaat sukulaiset, samalla voi huomata, että suku ei enää kutsu juhliinsa eikä suvun yhteiseltä mökiltä löydy vapaata viikonloppua.
Näin me karsittiin:
Kukaan ei saanut avec-kutsua, vain parit joista oikeasti tunsimme molemmat olivat tervetulleita. Suurin osa ystävistämme tuli siis ilman puolisoa. Miksi kutsuisin ihmisen, jota vain moikkaan mutten ikinä edes jää jutulle vain siksi, että tämä on naimisissa ystäväni kanssa?
Muutenkin kaverit karsimme aika surutta ja kutsun saivat ainoastaan ne, joiden kanssa olimme aktiivisesti tekemisissä.
Meidän juhlat oli k-18, joten lapset jäivät kotiin.
Työkavereista kutsuimme vain ne, joiden kanssa olemme vapaa-ajallakin ahkerasti tekemisissä. Tosin mies päätti viime tingassa, ettei kutsu töistä ketään.
Kun pitää pään kylmänä eikä ajattele liikaa tunteella, vieraslistan teko on suht helppoa! Tsemppiä ap!
Tuttuni piti tällaiset häät ja kyllä loukkaannuin: ensin kirkko ja sitten ruokailu läheisten kesken hienosti. Me turhemmat vieraat oli kutsuttu yhden hotellin kaikille avoimeen uudenvuodenjuhlaan, jonne kallis sisäänpääsy olisi pitänyt maksaa itse. En kyllä mennyt. Menin vaan kirkkoon.
Ei kyllä voi karsia niin, että ei kutsu puolisoa. Se on kyllä jo todella moukkamaista.
Mulle on ihan selkeä rajaus, että kutsun ne kenen kanssa olemme muutenkin tekemisissä. Jos se on kolmesta tädistä yksi, niin sitten on. Ja ehdottomasti avec tai perheineen, sekin valikoidusti.
Mulle on käynyt useamman kerran niin, että olen ollut yllättynyt saamastani hääkutsusta. Eli minut olisi voinut hyvin jättää kutsumatta ja en olisi pahastunut.
Luultavasti teidänkin tuttavapiirissä on ihmisiä, jotka eivät välttämättä odotakaan hääkutsua. Ainakin sellaiset voi jättää kutsumatta, joiden kanssa ei ole ollut livenä tekemisissä kovinkaan usein.
Oletteko jättämässä pois joitakin joiden häissä olette itse olleet?
Meidän häät pidettiin vieraiden osalta niin, että itse rajasin kylmästi koko isäni suvun mummoani lukuunottamatta pois juhlista. Keskustelin asiasta isäni kanssa ja hänelle asia oli ihan ok, tiettyjen asioiden valossa hän ymmmärsi pointtini. Äitini puolelta kutsuin ne enot ja tädit keiden kanssa olen ollut viime vuosina tekemisissä ja ketkä ovat eniten olleet osa elämääni. Ketään serkkuja en juhliimme kutsunut kummaltakaan puolelta, koska en heidän kanssaan ole missään tekemisissä ollut. Tarkoituksena oli pitää juhlat läheisten kesken, siis sellaisten, joiden kanssa olimme enemmän tekemisissä. Miehen puolelta kutsut menivät ehkä jälkikäteen ajateltuna "ei niin loogisesti", mutta itsepä mies niistä päätti.
Te ette nyt tajua. En jätä kutsumatta sen takia ettei rahaa olisi vaan sen takia etten ole kertonut kaikille kavereilleni ihan kaikkea. Otin silarit 18 vuotiaana ja nuoruudenystäväni, jota en ole nähnyt sen jälkeen kun päästiin lukiosta mutta jonka haluaisin kutsua, ei tiedä tätä. Nyt jos kutsun häihini uusia kavereitani joille olen sanonut, että rintani on aidot, niin entäs jos lapsuuden kaverini möläyttääkin jotain sellaista "Hei, mitä sun tisseille on tapahtunut?". Sitten uusille kavereilleni selviäisi, että olen valehdellut sekä myös lapsuudenystäväni saa ehkä tietää, että olen huonoitsetuntoinen paska. Joten en voi kutsua lapsuudenystävääni.
Sitten esim. vanhempani luulevat, että opiskelen vieläkin tiettyä alaa vaikka vaihdoin sitä jo ensimmäisenä vuonna ja he varmaan ihmettelisivät miksi suurin osa opiskelukavereistani ovat aivan toiselta alalta missä minun pitäisi opiskella.
Sitten minulla oli seksisuhde yhden kaverini veljen kanssa ja eräs toinen kaverini oli ihastunut siihen mutta tämä kaverini jonka veli se oli ei tiedä, että tämä kaverini oli ihastunut hänen veljeensä ja enkä koskaan kertonut suhteesta ihastuneelle kaverilleni koska pelkäsin, että hän loukkaantuu. Pelkään, että sisko sanoo siitä jotain, varsinkin kun se juo kuitenkin itsensä ihan räkäkänniin.
Mun isoisä teki niin, että jos lapsenlapsi ei kutsunut serkkujaan häihinsä, niin isoisä ei kutsunut tätä lapsenlasta omiin juhliinsa ja mökille. Pari serkkua oli todella katkeria, kun kesälomat merenrantahuvilassa loppui siihen. Mutta jokainen saa tehdä omat valintansa ja jos ei halua häihinsä serkkuja, ei niitä ole pakko kutsua.
Mun mielestä ei ole mitään järkeä kutsua häihin sellaisia ihmisiä, joiden kanssa ei ole missään tekemisissä. Ihan sama vaikka olisi kuinka sukua tahansa. Mielestäni elämän tärkein päivä kuuluu viettää sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat oikeasti kiinnostuneita elämästäni ja iloitsevat kanssani.. Turha siitä on mielestäni suuttua, kyllä minun mielestäni selitykseksi täytyy aikuiselle ihmiselle riittää se, että juhlat pidetään läheisten kesken, paino sanalla läheisten.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:56"]
Te ette nyt tajua. En jätä kutsumatta sen takia ettei rahaa olisi vaan sen takia etten ole kertonut kaikille kavereilleni ihan kaikkea. Otin silarit 18 vuotiaana ja nuoruudenystäväni, jota en ole nähnyt sen jälkeen kun päästiin lukiosta mutta jonka haluaisin kutsua, ei tiedä tätä. Nyt jos kutsun häihini uusia kavereitani joille olen sanonut, että rintani on aidot, niin entäs jos lapsuuden kaverini möläyttääkin jotain sellaista "Hei, mitä sun tisseille on tapahtunut?". Sitten uusille kavereilleni selviäisi, että olen valehdellut sekä myös lapsuudenystäväni saa ehkä tietää, että olen huonoitsetuntoinen paska. Joten en voi kutsua lapsuudenystävääni.
Sitten esim. vanhempani luulevat, että opiskelen vieläkin tiettyä alaa vaikka vaihdoin sitä jo ensimmäisenä vuonna ja he varmaan ihmettelisivät miksi suurin osa opiskelukavereistani ovat aivan toiselta alalta missä minun pitäisi opiskella.
Sitten minulla oli seksisuhde yhden kaverini veljen kanssa ja eräs toinen kaverini oli ihastunut siihen mutta tämä kaverini jonka veli se oli ei tiedä, että tämä kaverini oli ihastunut hänen veljeensä ja enkä koskaan kertonut suhteesta ihastuneelle kaverilleni koska pelkäsin, että hän loukkaantuu. Pelkään, että sisko sanoo siitä jotain, varsinkin kun se juo kuitenkin itsensä ihan räkäkänniin.
[/quote]
Huono - ei jatkoon!
Mulle se "henkinen perhe" on verisukua tärkeämpi. Eli mieluummin kutsun ystävät ha muut läheiset kuin kaiken maailman kummin enot. Teidän häät, teille aidosti läheiset ihmiset ympärillä.
Ärsyttää.tuolöainen nuukuus. Kutsut nyt vaan kaikki serkut ja kaverit. Häät on vaan kerran elämässä.