Rippikoulu loppui, pappi soitti kotiin
Teinin ripari siis päättyi ja rippipappi soitti tänään. Moitti teiniä kun tämä ei kuulemma "osoittanut vastetta Kristuksen rakkaudelle ja normaalille uskonelämälle" ja oli esittänyt leirillä "useita provosoivia kysymyksiä jotka eskaloituivat mieleltään heikompiin leiriläisiin". Tämän seurauksena rippipappi koki ettei "olo ollut teinimme puolesta kovin hyvä ja vakaa" ja pappi koki asiakseen ilmoittaa siitä ennen konfirmaatiota jotta voisimme mahdollisesti "tehdä väliintulon".
WHHHHHAAAAT THE FUCK??? Mikä tyyppi puhuu noin? Olin ihan öönä ja kysyin tietysti heti, oliko teini käyttäytynyt huonosti, yrittänyt karata, kettuillut tai kiroillut tai peräti kärynnyt viinasta/tupakasta tms. Ei kuulemma mitään sellaista sanoi pappi ja toisti jo mainitun litanian.
Puhuin sen kanssa 10 minuuttia enkä siltikään vieläkään tiedä, mitä ihmettä teini on tehnyt ja mitä meidän nyt pitäisi tehdä. Aivan kuin olisin avaruusolennon kanssa puhunut. Sanoin monta kertaa etten ymmärrä ja voisko kuvata selkeämmin mistä on kyse. Mut ei kun ei.
Teini itse tuli leiriltä hyvän tuulisena ja lähti paappansa kanssa käymään paapan mökillä katsomassa verkot. Mielenkiintosta kuulla mitä teini itse sanoo.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:53"]
Tutun poika sai rippikoulusta ehdot, eikä päässyt ripille. Kävi kyllä leirin loppuun. Eipä tuntunu poikaa paljon haittaavan, mutta harmitteli ku jäi rippilahjat saamatta :D
[/quote]Jos ei ole osannut loppukokeessa ei ole "kelvollinen" konfirmoitavaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:54"]
Typerä provo.
[/quote]Nimenomaan. Jos ap olisi halunnut olla uskottava ei olisi kannattanut olla noin ylilyövä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:55"]Näin itsekin satoja rippileirejä pitäneenä epäilen vahvasti aloituksen paikkansapitävyyttä.
Ensinnäkin, ei se ole mitenkään harvinaista tai ihmeellistä että nuori kyseenalaistaa opetusta, niin kuuluukin tehdä ja asiallisesti puolin ja toisin pohtia asioita.
Toisekseen, miksi ko pappi soittaisi vasta leirin päätyttyä, mitä se hyödyttäisi enää siinä vaiheessa? Jos kovin ongelmallinen nuori olisi ollut kyseessä, yhteyttä olisi otettu jo leirin aikana. Eikö pappi ottanut asiaa esille vanhempien vierailupäivänä kanssasi? Tiesitkö että sellainen on - paitsi tietysti jos leiri on esim Lapissa ja kotipaikkakunta etelämpänä.
Luulenpa että ap haluaa vain mustamaalata kirkkoa. Kyllä meillä työntekijöillä on tarpeeksi töitä mutenkin, emme me leirin jälkeen vanhemmille soittele - emmekä varsinkaan yritä päteä eskaloitumisella emmekä todellakaan puhu mistään heikommista leiriläisistä.
[/quote]Vierailupäivää ei ollut. Leiri oli kauempana kotikunnastamme. Kukaan ei leirin aikana ilmoittanut mitään teinistä, ei siis yhtään mitään. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:56"]Papi tuskin rupee kaikkien nuorten vanhemmille soottelemaan joten kyllä lapsesi on jotain toilaillut. Ei ne huvikseen soittele.
[/quote]Sanoin jo tuolla aikaisemmin että tätä mäkin epäilen mutta miks sitä ei voi sanoa oikein tai suoraan? Ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]
Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa.
[/quote]Olen todella kyllästynyt tuollaiseen asenteellisuuteen. Moni pappi on mielissään jos aiheutuu aitoa keskustelua ja eri näkökulmia ja mielipiteitäkin, kuka oikeasti uskoo tuohon pakkosyöttöön ja otetaan kauheat kilarit jos joku ei purematta niele mitä riparilla opetetaan..
Ei ne papit ja nuorisotyöntekijät mene tolaltaan tai koe olevansa ahdingossa jos joku leiriläinen kysyy tai kyseenalaistaa mitä heille sanotaan.
[/quote]
Eikä ap:n teini ole mikään ihmelapsi, joka ainoana maailmassa "ajattelee omilla aivoillaan" ja vieläpä sanoo sen ääneen rippileirin uskontotunnilla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:54"]
Tai sitten on suomeksi sanottuna kiusannut heikompia. Pappi ei vaan sfääreissään tunne kansankielistä ilmaisua asialle, vaan puhuu akateemista.
[/quote]
"oliko teini käyttäytynyt huonosti, yrittänyt karata, kettuillut tai kiroillut tai peräti kärynnyt viinasta/tupakasta tms. Ei kuulemma mitään sellaista "
Kai se nyt olisi osannut silloin sanoa että on käyttäytynyt huonosti ja kettuillut tms.
Kyllähän pappikin voi tulla hulluksi (tai siis vielä hullummaksi). Väliintulopyyntöineen kaikkineen varmasti kyselisin sieltä seurakunnasta joltain ylemmltä taholta vaatien kansantajuista selitystä niin selviää jos pappi on loman tarpeessa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]
Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa.
[/quote]
Kandee miettiä, miksi mennä riparille jos ei usko! Papilla on oikeus vaatia sitä uskoa osallistujilta!
[/quote]Kuule, valtaosa riparille menijöistä ei ole uskossa. Ne menee sinne koska se nyt vähän niinkuin kuuluu nuoren elämään. Useimmat menee, kun kaveritkin menee.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:54"]Missäpäin tämä tapahtui? Joissakin pikkukunnissa joissa on joku hihhuliuskontokunta hallitsevana, riparit voi olla yhtä helvettiä nuorille. Papit uhkailee ja pelottelee nuoria kun kerrankin voivat manipuloida niitä estoitta monen päivän ajan ilman että kukaan tulee väliin. Kun kaikki nuoret eivät mene vipuun, koittavat vielä käännyttää niitä tällä tavalla. Voi olla myös papin yritys turvata oma selustansa.
[/quote]Tähän. Mulla on omakohtaista kokemusta tästä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:46"]Ei ne papit kotiin soittele. Korkeintaan leirinvetäjät. [/quote] Pappihan sen leirin vetää?
[/quote]
Pappi vastaa leirillä raamatun opetuksesta, leirin vetäjänä toimii seurakunnan nuoriso-ohjaajat + isoset. Hyvin usein pappi ei edes muista konfirmoitavien nimiä alttarilla, vaan sen joutuu joku hänelle kuiskaamaan. En siis millään usko, että joku pappi viitsisi vielä jälkikäteen soitella jonkun riparilaisen vanhemmalle leirin jälkeen. On niillä muutakin hommaa näin kesällä.
90% teineistä käy riparin koska vanhemmat käskee plus saa rippilahjoja plus kaikki muutkin on aina niin tehneet. Onneksi omani saa aikanaan päättää itse ja todellakin toivon ettei riparille halua.
Missäpäin Suomea tämä tapahtui?
Samaa mieltä. Armeijan on hyvä käydä miehet että naiset, sen ajan minkä siellä olin, opin paljon uutta. Naisena ja 4 lapsen äitinä oli kyllä hyvä käydä armeija. Mutta isäni on töissä armeijassa ja äiti poliisi niin olisin muutenkin mennyt. ~ Toinen armeijan käynyt nainen :)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:46"]Ei ne papit kotiin soittele. Korkeintaan leirinvetäjät. [/quote] Pappihan sen leirin vetää?
[/quote]
Pappi vastaa leirillä raamatun opetuksesta, leirin vetäjänä toimii seurakunnan nuoriso-ohjaajat + isoset. Hyvin usein pappi ei edes muista konfirmoitavien nimiä alttarilla, vaan sen joutuu joku hänelle kuiskaamaan. En siis millään usko, että joku pappi viitsisi vielä jälkikäteen soitella jonkun riparilaisen vanhemmalle leirin jälkeen. On niillä muutakin hommaa näin kesällä.
[/quote]Mitä ihmettä sinä selität? Olen ollut useasti isosena riparilla ja raamattuopetusta antoivat sekä papit että nuoriso-ohjaajat, leirin vetäjiä olemme aina olleet jokainen, olipa pappi, nuorisotyöntekijä tai isonen.
Ja tasan tarkkaan papit ovat aina tunteneet jokaikisen leiriläisen nimeltä.
Onkohan monella tähän ketjuun vastanneella oikeasti kokemusta papeista ja ripareista vai nautitaanko vaan kun heitetään lisää vettä myllyyn..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]
[/quote]Olen todella kyllästynyt tuollaiseen asenteellisuuteen. Moni pappi on mielissään jos aiheutuu aitoa keskustelua ja eri näkökulmia ja mielipiteitäkin, kuka oikeasti uskoo tuohon pakkosyöttöön ja otetaan kauheat kilarit jos joku ei purematta niele mitä riparilla opetetaan..
Ei ne papit ja nuorisotyöntekijät mene tolaltaan tai koe olevansa ahdingossa jos joku leiriläinen kysyy tai kyseenalaistaa mitä heille sanotaan.