Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikorvaus hoito ja lihominen

Vierailija
26.08.2026 |

Onko muille käynyt samoin? 10kg tullut lisää siitä kun aloitin hkh:n. Nuorempana hormonaalinen ehkäisy tekin saman. Minulle hormonit aiheuttaa loputtoman ruokahalun ja kerää rasvakerrosta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas hormoniblokkerit lihotti.

Vierailija
2/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa estrogeenihoidon esivaihdevuosissa kun on omaakin hormonitoimintaa jäljellä, voi kehittyä estrogeenidominanssi. Sen oireita ovat juuri lihominen eli rasvan kertyminen, päänsärky jne. Sen vuoksi hormonihoidon ohjeissa sanotaan, että niitä saa käyttää vasta kun kuukautiset ovat loppuneet kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni on naishormoni. Se aikaan saa rasvoittumista, että vauvalle riittäisi ravintoa ja se olisi paremmin suojassa kohdussa. Jos estrogeenia saa liian paljon, lihoaa.

Vierailija
4/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lihonut, en laihtunut. Olisiko yksilöllistä?

Vierailija
5/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gyne sanoi, että monet naiset välttävät hormoneja lihomisen pelossa. Jos oireet on häiritseviä pitää miettiä, mikä on pienin paha. Kärsiikö oireista vai meneekö omilla hormoneilla hautaan saakka. Suomalaisista naisista 20-30% käyttää hormonihoitoa, loput ei.

Vierailija
6/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni on naishormoni. Se aikaan saa rasvoittumista, että vauvalle riittäisi ravintoa ja se olisi paremmin suojassa kohdussa. Jos estrogeenia saa liian paljon, lihoaa.

Eikö estrogeenin puute nimenomaan aiheuta tätä vaihdevuosissa? 

Vierailija
7/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa ja/tai syö vähemmän. 

Vierailija
8/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös nesteen kertymistä. 

Vierailija
9/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se keltarauhashormoni jota kohdullisen on käytettävä estrogeenihoidon yhteydessä. Se aiheuttaa turvotusta ja lihomista.

Vierailija
10/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu että keski iän lihoaminen laitetaan kyllä yleensä juuri estrogeenin vähenemisen syyksi. Estrogeeni auttaa myös ylläpitämään lihaksia.

Vierailija
11/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös nesteen kertymistä. 

Varsinkin alussa voi esiintyä nesteen kertymistä. 

Vierailija
12/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä tarkoittaa estrogeenidominanssi?

Usein ajatellaan, että naisten hormonaaliset ongelmat johtuvat alhaisesta estrogeenitasosta, mutta totuus on yleensä päinvastainen. Erittäin merkittävä, mutta vähemmän tunnettu ja tiedostettu syy monenlaisten hormonaalisten oireiden taustalla on estrogeenidominanssi.

Estrogeenidominanssi tarkoittaa liian suurta estrogeenin määrää suhteessa keltarauhas-hormoniin, eli progesteroniin. Toisin sanoen keho tuottaa estrogeenia kuten ennenkin tai  vähemmän, mutta progesteronin tuotanto on laskenut vielä voimakkaammin. Tai sitten estrogeenia on liikaa johtuen ympäristöestrogeeneista tai liian suuresta kehon rasvakudoksen määrästä.

Estrogeenidominanssia voi ilmetä sekä miehillä että naisilla, mutta naisilla se on huomattavasti yleisempi. Progesteronin määrä veressä kääntyy luonnollisesti laskuun naisen lähestyessä vaihdevuosia, joten estrogeenidominanssiin liittyvät vaivat alkavat olemaan yleisimpiä yli 35-vuotiailla naisilla. Progesteronin erityksen väheneminen on tulevien vaihdevuosien ensimmäinen hormonaalinen muutos, eikä suinkaan estrogeenin määrän väheneminen.

Estrogeenidominanssin vaikutukset

Estrogeenidominanssi voi aiheuttaa selittämätöntä painonnousua, rintojen kipeytymistä, mielialavaihteluita ja maksan toimintahäiriöitä. Liiallinen estrogeeni kasvattaa rintasyövän riskiä ja voi aiheuttaa monia epämääräisiä oireita, kuten ahdistusta ärtyneisyyttä ja päänsärkyä.

Näiden lisäksi on pitkä lista fyysisiä ja psyykkisiä oireita, jotka liitetään estrogeenidominanssiin: PMS-oireet, mielialanvaihtelut, herkkätunteisuus; turvotus ja nesteen kerääntyminen; rasvan kertyminen alavatsaan, lantiolle ja reisiin; aineenvaihdunnan hidastuminen; runsaat ja/tai epäsäännölliset kuukautiset; toistuvat päänsäryt, migreeni; unettomuus; alentunut seksuaalinen halukkuus; sappivaivat; lapsettomuus; endometrioosi; PCOS eli monirakkulaiset munasarjat; stressinsietokyvyn aleneminen; makean, hiilihydraattien ja kofeiinijuomien himo.

Kilpirauhashormoneilla  sekä estrogeenillä ja progesteronilla on keskinäinen vuorovaikutussuhde. Yhdysvaltalaisen lääkärin ja kirjoittajan J. Lee’n mukaan monet PMS oireet, kuten väsymys, päänsärky ja matala libido, saattaakin johtua kilpirauhashormoneista. Vaikka kilpirauhashormoneiden tasot ovat viitearvoissa, liiallinen estrogeeni estää kilpirauhashormonien toiminnan ja aiheuttaa näin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita."

Vierailija
13/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viisi kiloa tullut mutta en tiedä mikä on muna ja mikä kana. Aloitin n 50 vuotiaana eikä paussia testattu, ajattelun vaan etten oikein nuku ja vähän oli kolotuksia. Hormonikierukka vaihdettiin suoraan hkh:oon.

Mutta en muuttanut elintapoja vaan söin ja join kohtuuhuoletta. En toki mitä sattuu mutta selvästi liikaa hiilareita. Nyt tuntuu että on muutettava syömisiä viisinelosena ja heti tuntuukin virkummalta. Jätin esim kaurapuuron ja eväsleivät. Samoin viikottaisen alkoholin.

Heti näkyy tuloksia. Verenpaine laskenut.

Olen menossa lääkärille ja siellä mietitään jatko.

Pointtini: mieti elämäntavat (siis päivittäiset tottumukset) kuntoon ja nuku mielellään hyvin. Noilla on väliä painonnousemisen estämisessä.

Vierailija
14/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomisessa ei koskaan ole kyse vain yhdestä tekijästä, se on monen tekijän summa, mm ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Vierailija
15/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se keltarauhashormoni jota kohdullisen on käytettävä estrogeenihoidon yhteydessä. Se aiheuttaa turvotusta ja lihomista.

Ei mikään yksittäinen tekijä nosta painoa, kyllä tuossa on useampi palikka kuten fyysinen kunto ja aktiivisuus, se mitä suuhunsa pistää jne. Mikään ihmekonsti ei ainakaan itselle hkh ole mutta ehkä jollekin on. Vähän on tuntuma että sitä esitetään ihmeratkaisuna. No ei ole muuttanut minua nuoreksi. Hassua kyllä hikoilu ja unettomuus eivät vaivaa yhtään, nelikymppisenä oli paha unettomuus. Tuon yksittäisen asian loksahtaminen on itsessään iso voitto.

Muutokset voivat olla tavallaan merkittäviä (parempaan), mutta mitään ikinuorta menopuumaa minusta ei tullut enkä sellainen koskaan ollut. 

Vierailija
16/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas lähti 15 kg, kun aloitin hormonikorvaushoidon. Eikä ole tullut takaisin. Lihosin esivaihdevuosissa todella nopeasti, vaikka olen aina ollut hoikka. Kun aloitin hormonikorvaushoidon laihtuminen lähti heti käyntiin, vaikka en muuttanut mitään ruokavaliossa. 

Vierailija
17/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas lähti 15 kg, kun aloitin hormonikorvaushoidon. Eikä ole tullut takaisin. Lihosin esivaihdevuosissa todella nopeasti, vaikka olen aina ollut hoikka. Kun aloitin hormonikorvaushoidon laihtuminen lähti heti käyntiin, vaikka en muuttanut mitään ruokavaliossa. 

Tosin elintavat ovat korjaantuneet tässä samalla. Liikun aktiivisesti päivittäin ja olen jättänyt alkoholin. Unen riittävyys on edelleen ongelma, mutta voi olla etten saa tätä korjattua. 

Vierailija
18/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaa estrogeenihoidon esivaihdevuosissa kun on omaakin hormonitoimintaa jäljellä, voi kehittyä estrogeenidominanssi. Sen oireita ovat juuri lihominen eli rasvan kertyminen, päänsärky jne. Sen vuoksi hormonihoidon ohjeissa sanotaan, että niitä saa käyttää vasta kun kuukautiset ovat loppuneet kokonaan.

No ei ole yksioikoista tämäkään. Mä aloitin esivaihdevuosissa hormonikorvaushoidon, koska mulla oli niin voimakkaat oireet ja kuukautiset ihan normaalit edelleen. Olen laihtunut aloituksen jälkeen 15 kg. 

Vierailija
19/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja hormoneita on helppo syyttää. 

Vierailija
20/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa ja/tai syö vähemmän. 

Ei toimi / ei ole mahdollista suomi-ryhävalaksien kanssa. Suomi-akat on sellaisia jätemyllyjä, että leuat louskuttaa aamua iltaa, ja kaikki mitä käsiin saadaan, tukitaan leipäluukusta sisään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi