Rippikoulu loppui, pappi soitti kotiin
Teinin ripari siis päättyi ja rippipappi soitti tänään. Moitti teiniä kun tämä ei kuulemma "osoittanut vastetta Kristuksen rakkaudelle ja normaalille uskonelämälle" ja oli esittänyt leirillä "useita provosoivia kysymyksiä jotka eskaloituivat mieleltään heikompiin leiriläisiin". Tämän seurauksena rippipappi koki ettei "olo ollut teinimme puolesta kovin hyvä ja vakaa" ja pappi koki asiakseen ilmoittaa siitä ennen konfirmaatiota jotta voisimme mahdollisesti "tehdä väliintulon".
WHHHHHAAAAT THE FUCK??? Mikä tyyppi puhuu noin? Olin ihan öönä ja kysyin tietysti heti, oliko teini käyttäytynyt huonosti, yrittänyt karata, kettuillut tai kiroillut tai peräti kärynnyt viinasta/tupakasta tms. Ei kuulemma mitään sellaista sanoi pappi ja toisti jo mainitun litanian.
Puhuin sen kanssa 10 minuuttia enkä siltikään vieläkään tiedä, mitä ihmettä teini on tehnyt ja mitä meidän nyt pitäisi tehdä. Aivan kuin olisin avaruusolennon kanssa puhunut. Sanoin monta kertaa etten ymmärrä ja voisko kuvata selkeämmin mistä on kyse. Mut ei kun ei.
Teini itse tuli leiriltä hyvän tuulisena ja lähti paappansa kanssa käymään paapan mökillä katsomassa verkot. Mielenkiintosta kuulla mitä teini itse sanoo.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa.
[/quote]
Tämä.
Minulle kävi 70-luvulla samoin Helsingissä. Olin rippikoulussa, en leirillä.
Olin ainoa joka ylipäätänsä keskusteli koko ryhmässä tai esitti kysymyksiä. Muistan kun kysyin esimerkiksi, mitä tarkoittaa Pyhä Henki? Eli tämä kolminaisuus ei ollut 14-vuotiaalle oikein avautunut. Sitten erään tunnin jälkeen tämä nykyinen Pastori Nurmi otti minut puhutteluun, oli kai viikko aikaa konfirmaatioon ja luulin, että haluaa kiittää aktiivisuudestani. Ei todellakaan – hän halusi erottaa minut koko rippikoulusta, koska olin ollut liian provosoiva!
Voisin kuulemma valittaa asiasta johonkin tuomiokapituliin tms. en enää muista tarkkaan, olin kai aika häkellyksissäni. Siinä sitten ihmettelin ja yritin kysellä syytä, kunnes sitten kysyin eikö voisi antaa armon käydä oikeudesta. Hän sitten julmailmeisesti pitkin hampain heltyi (taisi olla sen astisen uran huippuhetki). Hänen asenteensa ja olemuksensa on syöpynyt mieleeni, jälkeenpäin ajateltuna voin ymmärtää millaisia noitaroviot olivat. Perimmäinen syy taisi olla olla, että olin piirtänyt johonkin työvihkoon pilakuvan hänestä.
Kuulin sitten, että oli oikein kouluun asti ja opettajille valittanut meikäläisestä. Äitini kanssa naureskeltiin, tosi neidiksi äitini häntä kutsuikin. Että sellainen leipäpappi… Mahtaa olla ylpä hengellisyydestään.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:05"]
Minulle kävi 70-luvulla samoin Helsingissä. Olin rippikoulussa, en leirillä.
Olin ainoa joka ylipäätänsä keskusteli koko ryhmässä tai esitti kysymyksiä. Muistan kun kysyin esimerkiksi, mitä tarkoittaa Pyhä Henki? Eli tämä kolminaisuus ei ollut 14-vuotiaalle oikein avautunut. Sitten erään tunnin jälkeen tämä nykyinen Pastori Nurmi otti minut puhutteluun, oli kai viikko aikaa konfirmaatioon ja luulin, että haluaa kiittää aktiivisuudestani. Ei todellakaan – hän halusi erottaa minut koko rippikoulusta, koska olin ollut liian provosoiva!
Voisin kuulemma valittaa asiasta johonkin tuomiokapituliin tms. en enää muista tarkkaan, olin kai aika häkellyksissäni. Siinä sitten ihmettelin ja yritin kysellä syytä, kunnes sitten kysyin eikö voisi antaa armon käydä oikeudesta. Hän sitten julmailmeisesti pitkin hampain heltyi (taisi olla sen astisen uran huippuhetki). Hänen asenteensa ja olemuksensa on syöpynyt mieleeni, jälkeenpäin ajateltuna voin ymmärtää millaisia noitaroviot olivat. Perimmäinen syy taisi olla olla, että olin piirtänyt johonkin työvihkoon pilakuvan hänestä.
Kuulin sitten, että oli oikein kouluun asti ja opettajille valittanut meikäläisestä. Äitini kanssa naureskeltiin, tosi neidiksi äitini häntä kutsuikin. Että sellainen leipäpappi… Mahtaa olla ylpä hengellisyydestään.
[/quote]Luulenpa että huomasit itse sen todellisen syyn miksi hänen hampaisiinsa jouduit. Eli epäilen ettei aktiivisuutesi ollut syynä vaan se pilakuva, mutta ei voinut turhamaisuudessaan myöntää että otto sen niin itseensä niin keksi syyksi "provosoinnin".
otto niin lujille että piti oikein kouluunkin yhteyttä ottaa.. voi pappi-parka, ei ole helppo elämä ollut jos noin heikko itsetunto on.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa. [/quote] Tämä.
[/quote]Enpä usko.
Jep, suosittelen Protua pojallesi, ap. Laajemmat kuviot.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:46"]
Ei ne papit kotiin soittele. Korkeintaan leirinvetäjät.
[/quote]
Täällä leirinvetäjänä (päävastuullinen) on pappi. Soitti meille kotiin ennen leiriä.
-ohis-
Mikä intressi sillä papilla olisi enää soitella kotiin uskonasioista, kun se nuori on jo konfirmoitu ja lausunut uskontunnustuksen?
LOL! XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDo
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]
Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa.
[/quote]
Kandee miettiä, miksi mennä riparille jos ei usko! Papilla on oikeus vaatia sitä uskoa osallistujilta!
[/quote]
naurettava! eihän lapset itse päätä. Minut pakotettiin rippileirille. Minä polttelin pilveä siellä ja panin kahta tyttöä. kyllä jäin kiinni. So what? Sanoin että en halunnut vitun leirille. Ei tuo pappi voi vaatia yhtään mitään. sen pitäisi kertoa, opettaa mainostaa että uskonto on hyvä juttu. Se on hänen tehtävä.
Näin aika monta riparia läpikäyneenä ja sen menon tietäen, mä luulisin, että pappi on vaan yrittänyt ilmaista mahdollisimman ystävällisesti sen, että lapses on aiheuttanut häiriötä. Jokaisella riparilla, jolla mä olen ollut, on myös eriäviä mielipiteitä ja ihmetteleviä ajatuksia saanut esittää, niistä useimmiten on parhaat keskustelutkin lähteneet käyntiin. Epäilen siis, että leirillä on tapahtunut oikeesti jotain, mutta pappi ei halua olla liian päällekäyvä ja haluaa antaa lapsellesi mahdollisuuden kertoa itse mitä on sattunu...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:44"]Teinin ripari siis päättyi ja rippipappi soitti tänään. Moitti teiniä kun tämä ei kuulemma "osoittanut vastetta Kristuksen rakkaudelle ja normaalille uskonelämälle" ja oli esittänyt leirillä "useita provosoivia kysymyksiä jotka eskaloituivat mieleltään heikompiin leiriläisiin". Tämän seurauksena rippipappi koki ettei "olo ollut teinimme puolesta kovin hyvä ja vakaa" ja pappi koki asiakseen ilmoittaa siitä ennen konfirmaatiota jotta voisimme mahdollisesti "tehdä väliintulon".
WHHHHHAAAAT THE FUCK??? Mikä tyyppi puhuu noin? Olin ihan öönä ja kysyin tietysti heti, oliko teini käyttäytynyt huonosti, yrittänyt karata, kettuillut tai kiroillut tai peräti kärynnyt viinasta/tupakasta tms. Ei kuulemma mitään sellaista sanoi pappi ja toisti jo mainitun litanian.
Puhuin sen kanssa 10 minuuttia enkä siltikään vieläkään tiedä, mitä ihmettä teini on tehnyt ja mitä meidän nyt pitäisi tehdä. Aivan kuin olisin avaruusolennon kanssa puhunut. Sanoin monta kertaa etten ymmärrä ja voisko kuvata selkeämmin mistä on kyse. Mut ei kun ei.
Teini itse tuli leiriltä hyvän tuulisena ja lähti paappansa kanssa käymään paapan mökillä katsomassa verkot. Mielenkiintosta kuulla mitä teini itse sanoo.
[/quote]
Oletko tyhmä vai hullu jos et ymmärrä.
Kai tuon nyt ymmärtää vaikka ihmiset "ei uskovaisena" täällä jirjoittaa ettei ymmärrä ja yläpeukuttaa kantaasi niin kovin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:48"]Sinisilmäinen mamma kirjoittelee... Ei voi uskoa että oma rakkauspakkaus on kauhu kakara.
[/quote]kauhukakarat lähetetään ainakin meilläpäin kotiin rippileiriltä
[/quote]
Vitut lähetetään. Jumala sallii ja perään soittaa pappi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:49"]Ei ne turhaan soittele, poikasi on käyttäytynyt huonosti.
[/quote]Näin mäkin epäilen, mutta miksi ei voinut sanoa vaan höpersi tuollaista ihme puhetta? ap
[/quote]
Eihän wtf mamma voi mitenkään ymmärtää :D
Eli siinä on käynyt sillä tavalla, että teinisi on älykkäänä ja sanavalmiina tullut ajautuneeksi teiniporukan johtohahmoksi. Muut vähemmän älykkäät ovat seuranneet mallista. Teinisi on saattanut viihdyttää porukkaa tekemällä pilkkaa papin opetuksista ja ivailemalla muutenkin. Tiedän kyllä teinit, siellä on poikaporukalla joskus sana niiiiiin hallussa että meinaa pokka pettää ja purskahtaa nauruun mutta ei auta kuin leikkiä tosikkoa ja laittaa pojat ruotuun. Jumalanpilkkaa en hyväksy lainkaan minäkään, vaikken pappi olekaan enkä uskonasioiden parissa työtäni teekään. Opettajan (riparilla papin) sanomisten pilkkaaminen ei ole kyseenalaistamista eikä hedelmällistä keskustelun herättämistä. Pilkka on aina pilkkaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa.
[/quote]
Mistä tiedät että soopaa. Sitä kun kukaan ei voi tietää onko soopaa vai ei.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:52"]
Teini on luultavasti kyseenalaistanut uskon asioita eli ajatellut itse. Pappihan ei varmaan hyvällä katso, jos nuori ei purematta niele sitä soopaa.
[/quote]
Kandee miettiä, miksi mennä riparille jos ei usko! Papilla on oikeus vaatia sitä uskoa osallistujilta!
[/quote]Kuule, valtaosa riparille menijöistä ei ole uskossa. Ne menee sinne koska se nyt vähän niinkuin kuuluu nuoren elämään. Useimmat menee, kun kaveritkin menee.
[/quote]
Vittu ne menee tasan just siksi että pääsee naimapuuhiin
Huoh. Rippikoulu siis päättyy konfirmaatioon jossa rippikoululainen hyväksyy jumalan ja tunnustaa uskonsa. Tämä on samanlainen tilanne kuin vauvalle tehtävä kaste.
Jos lapsesi ei usko jumalaan yhtään eikä sitä halua tehdä, eikä koe kristinuskoa omakseen, niin miksi helvetissä hänet pitäisi konfirmoida?? Miksi hänen pitäisi syödä kristuksen veri ja ruumis viinin ja leivän muodossa? Miksi hän yleensä on rippikoulussa?
Ei ole mitään väärää siinä ettei usko jumalaan tai kristinuskoon mutta eikö tuo rippikoulu ole tässä tapauksessa väärä paikka lapsellenne? Ei rippikoulu ole pakollinen. Tätä varmaan pappi koittaa teille sanoa, en tiedä.
älkää menkö näin väsyneeseen provoon...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:20"]
Ja höpsis. Tavismamma ei muista noin pitkiä litanioita ja ne rippipapit on sen verran rentoa porukkaa, että siellä saa aika huolettomasti kyseenalaistaa ja kysellä. Mutta yksi asia on tärkeä: toisten uskoa ei saa tehdä naurettavaksi, vaikka itse pitäisi Jumalaa höpöpuheena.
[/quote]
Miten sä voit väittää että kaikki rippipapit on rentoa porukkaa, ainakin meidän paikkakunnalla olen nähnyt melko monta aika totista lestapappia, oma rippikoulu jäi kesken mutta muistan kyllä ne jutut kuinka "nälkää näkevät lapset kärsivät isiensä synneistä". Plus nolot tilanteet jossain ristiäisissä kun pappi ottaa esille siinä kesken toimituksen etteivät vanhemmat ole naimisissa...
[/quote]
Niin tänäpäivänä on puolet vanhemmista naimattomia. So...
Velipuolikuuta mukaellen:
Pappi : Mikä on ruskea, tuuheahäntäinen ja hyppelee puissa?
Leiriläinen : Normaalitilanteessa vastaisin orava, mutta kun pastori sitä kysyy sen täytyy olla Jeesus.