Niiiiiiiiin kyllästynyt jatkuvaan TURVOTUKSEEN!
Ongelmani on maha ja sen toiminta. Aamulla herätessä vatsa on ok, mutta heti kun syön niin pam, alkaa turvottaa ja sehän vaan lisääntyy päivän ja ruokien mittaan, kunnes illalla näytän olevani raskaana. (Seuraava tulee suoraan ja suomeksi;) Ja vähän väliä vaihtelevasti joko ummettaa tai vatsa on löysällä.. Tunnun olevani myös kävelevä kaasupallo, hajujen kera. Niin rasittavaa! Voidappa syödä ilman, että vatsa pysyisi normaalina..
Olen 100% varma, että vaivanani on ainakin laktoosi-intoleranssi, keliakiatesteissä ei ole näkynyt mitään kummempaa. Uskon olevani kuitenkin myös vehnälle herkkä. Omistan myös jännitysvatsan ja muutenkin vatsa on herkkä. Joskus kokeilin ruoansulatusjogurtteja, mutta olo paheni entisestään. Juurikin maitotuotteiden (esim. rahka) jälkeen olo tuntuu huonolla tavalla ''täydeltä''.
Liikun ja juon mielestäni vettäkin tarpeeksi (imetän). Syön 2-3h välein, joka aterialla proteiinia.
Esim ruokavaliostani: Aamuisin 2 kauraleipää, maustettu rahka tai jogurtti ja kahvi maidolla. Lounaaksi kanasalaatti + caesarkastike ja kruntokeja, raejuustoa. Välipalaksi raejuustoa ja porkkanoita tai hedelmä. Päivälliseksi perunaa ja kalkkunanakkeja, punajuurta ja paprikaa. Välipalaksi raejuustoa ja hedelmä tai porkkanoita. Iltapalaksi maustettu rahka, banaania ja porkkanoita. Huonona tapana purkan, suklaan (n. rivillinen) ja kurkkupastillien napostelu. Ruokajuomana vesi. Limsaa juon silloin tällöin. Pastaa en syö lähes ollenkaan, riisiä harvoin, mutta perunaa usein.
Kertokaahan samoista vaivoista kärsineet/kärsivät neuvoja kuinka muuttaa ruokavaliota ja helpottaa oloa?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:54"]
Kokeile FODMAP ruokavaliota
[/quote]
Niin ja noi makeutusaineella varustetut purkat ja pastillit pois!
Katso että ruoassa on VÄHÄN hiilareita. Mulla oli sama juttu turvotuksineen, mutta tällänen malli auttoi.
Ap:n sapuskat kyllä turvottaakin. Aika paljon maitotuotteita ja hedelmiä. Purkka ja perunakin turvottavat.
Luultavasti kärsit IBS:stä, eli ärtyvän suolen oireyhtymästä. Siihen ei tällä hetkellä ole muuta hoitokeinoa kuin FODMAP-hiilihydraattien välttely. Vaikka IBS:ää ei varsinaisesti pysty millään tähystyksellä tai verikokeella diagnosoimaan, suurin osa lääkäreistä tiedostavat kyseisen oireyhtymän olemassaolon.
IBS ei siis ole mikään varsinainen sairaus, lähinnä epämiellyttävä suoliston ominaisuus. Ei siis ole mitenkään vaarallista syödä epäsopivia ruoka-aineita, mutta toki olo helpottaa, kun niitä välttelee.
Hei ap, toi on kun suoraan mun kynästäni! Extrana mulla on just toi mahan turpoominen HERVOTTOMAKSI, ihan raskausmahaksi, ja mahani vaan on ja möllöttää kunnes menen nukkumaan ja aamulla herään litteävatsaisena. Olen ruumiinrakenteeltani vielä aika laiha, joten todella järkyttävältä näytän kun vatsa 'turvahtaa'. Minua turvottavat kaikki maitotuotteet JA pasta/riisi JA kaikki sokerinen (myös mummon marjamehut), kasvikset suurissa määrin, esim. Kasvislasagne, kasvismoussaka, hernekasvit ja sipulit ja pakastevihannekset sekä kaikki einesruoka (en tiä mikä niissä on? Ehkä joku suojakaasu tms) Näitä kun välttelen, niin hyvä on. Kokeilemalla se selviää. Lisäksi olen opetellut syömään niin pieniä annoksia, jotta mahdollinen turvotus minimoituisi, koska ähkyyn yhdistettynä on olo sietämätön. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:03"]Hei ap, toi on kun suoraan mun kynästäni! Extrana mulla on just toi mahan turpoominen HERVOTTOMAKSI, ihan raskausmahaksi, ja mahani vaan on ja möllöttää kunnes menen nukkumaan ja aamulla herään litteävatsaisena. Olen ruumiinrakenteeltani vielä aika laiha, joten todella järkyttävältä näytän kun vatsa 'turvahtaa'. Minua turvottavat kaikki maitotuotteet JA pasta/riisi JA kaikki sokerinen (myös mummon marjamehut), kasvikset suurissa määrin, esim. Kasvislasagne, kasvismoussaka, hernekasvit ja sipulit ja pakastevihannekset sekä kaikki einesruoka (en tiä mikä niissä on? Ehkä joku suojakaasu tms) Näitä kun välttelen, niin hyvä on. Kokeilemalla se selviää. Lisäksi olen opetellut syömään niin pieniä annoksia, jotta mahdollinen turvotus minimoituisi, koska ähkyyn yhdistettynä on olo sietämätön. Tsemppiä!
[/quote]
Ja lisään tähän että siis tosiaan peruna ei, ihme kyllä, turvota tätä hienopieru-vatsaani vaan sopii mulle hyvin.
Sokeria menee liikaa. mehut jugurtit ja viljat pois. Leipä turvottaa. Hedelmiä vain harvoin. Kävelyä ja liik6ntaa ettei tuu pallomaha
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:03"]Hei ap, toi on kun suoraan mun kynästäni! Extrana mulla on just toi mahan turpoominen HERVOTTOMAKSI, ihan raskausmahaksi, ja mahani vaan on ja möllöttää kunnes menen nukkumaan ja aamulla herään litteävatsaisena. Olen ruumiinrakenteeltani vielä aika laiha, joten todella järkyttävältä näytän kun vatsa 'turvahtaa'. Minua turvottavat kaikki maitotuotteet JA pasta/riisi JA kaikki sokerinen (myös mummon marjamehut), kasvikset suurissa määrin, esim. Kasvislasagne, kasvismoussaka, hernekasvit ja sipulit ja pakastevihannekset sekä kaikki einesruoka (en tiä mikä niissä on? Ehkä joku suojakaasu tms) Näitä kun välttelen, niin hyvä on. Kokeilemalla se selviää. Lisäksi olen opetellut syömään niin pieniä annoksia, jotta mahdollinen turvotus minimoituisi, koska ähkyyn yhdistettynä on olo sietämätön. Tsemppiä!
[/quote]
Ja lisään tähän että siis tosiaan peruna ei, ihme kyllä, turvota tätä hienopieru-vatsaani vaan sopii mulle hyvin.
[/quote]
Ja lisään vielä kaalit, ne on saatanasta, välttele. Raaka kukkakaali aiheutti suoraan sen Synnytän pian- lookin. Ei kiva.
Mulla auttoi vain ja ainoastaan suolahappolisän syöminen, mutta se auttoikin sitten todella selvästi.
2 maustettua rahkaa päivässä?? Katohan pikkusen sen energiasisälöä.... yks joka toinen viikko urheilupäivänä on ok.
tuoss ruokatyylissä on idea pielessä
ap: Olen kans miettinyt tuota ärtyvän suolen oireyhtymä -vaihtoehtoa. Olen aina ollut vatsaongelmainen ja niin kyllästynyt tähän! Täytyy katsella tarkemmin FODMAP -ruokavaliota! 7, minulla kans maha paisuu aivan patukaksi ja olo on todella tukala!
Purkka, vaalea vilja ja maitotuotteet vähälle. Kokeile! Lue itse toi ruokalista ja mieti hiukan! Ensin kerrot mikä tekee pahaa ja sit syöt just niitä ja ihmettelet kun turvotus!
ap: Onko vinkkejä rahkan tilalle, mikä voisi sopia? Välillä olen syönyt maustamatonta rahkaa ja banaania tai marjoja tai korvannut hedelmillä. Millä maitotuotteita voisi korvata esim. aamuisin ja iltaisin?
Suurin osa mammoista taitaa peukutusten perusteella olla sitä mieltä, että olet luulotautinen ja turvotus johtuu siitä, että miehesi on tartuttanut sinuun kupan, klamydian ja hiv:n.
Kun nyt vaan syöt suomalaisia maitotuotteita ja suomalaista viljaa ruokasuositusten mukaisesti, mokomat haihattelut loppuvat välittömästi. Äläkä ainakaan mene lääkäriin nyt viemään tilaa oikeasti sairailta! T: av-mamma
Maustamaton vähärasv jug ja rahka, josta smuuti marjoilla. Avocado-ananas-yrtti-kurkku smuuti vie nestettå.
Poista ruuasta porkkana ja peruna sekä leipä. Autto minulla. Olen allerginen kesälle (eli siitepölyille) jolloin maha ei kestä noita ruokia.
Mullakin on ihan hirveä turvotus. Sokeria en juuri syö. Normaalia kotiruokaa säännöllisesti. Kahvia juon puoli kuppia aamuisin. Käytän laktoosittomia maitotuotteita vähän. Vehnää ja kauraa en ole vältellyt, mutta rukiista ja ohrasta tulee niin karsea olo, että niitä en syö. Valitin lääkärille turvotusta, niin se paineli mahaa ja kysyi monta kertaa olenko varma, etten ole raskaana. No, olen varma. Turhia raskaustestejäkin olen tehnyt turvotuksen vuoksi. Maha on kuin rantapallo, kova ja pullea. Ahistaa. Ajattelin ostaa apteekista keliakiatestin. Vituttais kyllä, jos ilmenis keliakia...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:10"]ap: Onko vinkkejä rahkan tilalle, mikä voisi sopia? Välillä olen syönyt maustamatonta rahkaa ja banaania tai marjoja tai korvannut hedelmillä. Millä maitotuotteita voisi korvata esim. aamuisin ja iltaisin?
[/quote]
Smoothiet, chia-vanukkaat, puurot (kvinoasta, gluteenittomasta kaurasta (kannattaa testata varovasti), riisistä, tattarista), itseleivotut gluteenittomat ja hiivattomat sämpylät, tattarimurot, maidon tilalle makeuttamattomat manteli- tai kookosmaitojuomat. Tuossa ainakin muutama idea. Laadukas hera tai riisi-/hamppu-/herneproteiini korvaamaan proteiinirahkoja.
ap: Mikä olisi hyvä perunan tilalle? Mitkä kasvikset/hedelmät ovat hyviä? Omena ainakin tuntuu ärsyttävän vatsaani..
Kokeile FODMAP ruokavaliota