Työttömät ei halua töihin
Hyvä että tämä asia on nyt otettu esille pääotsikoin lehdissä. Tästähän tällä palstalla on jo pitkään keskusteltu mutta onneksi nyt myös laajemmalti. Vain suurta palkkaa ja mukavaa työtä vastan joku saattaa harkita mutta duurin osa ei siltikään koska tuet on liian hyvät. Jopa kotihoidontuki kuntlaisällä usein korkeampi kuin 2000e palkka verojen jälkeen, lastenhoitokulujen (äkkiä lasten hoitokulut melkein 700e).
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:01"]Eilen tuli dokumentti USA:n työttömistä, ihan hyvissä ammateissa olleista. Minimaalinen työttömyyskorvaus loppuu 99 viikon jälkeen, sen jälkeen pankki myy asunnon alta ja poliisi tulee kantamaan tavarat pihalle. Kokoomuksen unelma? [/quote] Kyllä. Mikä siinä on että työttömiä loisia pitäis elättää?
[/quote]
Paska ihminen, ei siinä järkipuhe auta...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
Esim tuon nyt esillä olleen festariyrittäjän kympin palkka on varmasti tes:n mukainen, monella alalla jäädään sen allekin. Silti tuossa toisessa ketjussa sanotaan ettei kannata mennä kympillä töihin, 12 vähintään pitää saada. Siellä ei kukaan puhu tessistä mitään.
[/quote]
Mun alalla minimi on tessin mukaan 12.56. Sen alle en kovin mielellään tee töitä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Tuet hyvät.voi jessus salli mun nauraa. [/quote]Suurin osa kieltäytyy töistä koska saavat enemmän tukea kuin työssäkäynnin kulut. Silloin jossain mättää.
[/quote]
Tilanne on se, että monet työnantajat maksavat palkkaa alle TES:n. Sillä rahalla he saavat ulkomaalaista halpatyövoimaa töihin. MUTTA:
Suomen valtio on velvollinen elättämään sellaisetkin ihmiset, joiden palkka ei riitä kattamaan edes minimielinkustannuksia. Mitä sitten tapahtuu?
No, lakisääteisesti kunnat joutuvat antamaan erilaisia tukia, jotta nämä ihmiset pysyvät hengissä. JA EU-kansalaisten perheille maksetaan sinne kotimaahan vielä lapsilisätkin. Eli veroista heitäkin elätetään ja samalla annetaan työnantajalle mahdollisuus teettää työtä orjapalkalla. Työnantaja kyllä kuittaa palkkaa, jolla elää.
Tässä yhtälössä on mielestäni aika paljon pielessä. Miksi te kadehditte ja syyllistätte SUOMALAISTA työtöntä?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
Hommaa sitten itsellesi koulutus.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:25"]Mun kaveri on työtön, johtuen kyllä sairaudesta nimeltä lihasrappeuma. Kyseinen henkilö opiskeli nuorena itselleen ihan ammatin joo, mutta nyt kahdenkympin jälkeen diagnosoitiin toi tila, eikä siis voi tehdä alaa jolle opiskeli. Henkilö ei voi tehdä ruumiillista työtä, kun kroppa ei kestä. Jos lähtee uudelleen kouluttautumaan, ei rahat riitä. Lainarahoja tuskin pystyisi edes takaisin maksamaankaan. Kuitenkin tää tyyppi ottaa vastaan niitä hommia, mitä voi tehdä & käy kaikki ne turhat kurssit ja työllistämistapahtumat jne. Tekee sen mitä voi ja pystyy.
Työttömät ei aina natsaa sun käsitykseen laiskasta pummista. Ihmisiä on erilaisia. Ei mun mielestä tietenkään mun kaverin kuuluis menettää tukiaan/joutua elämään kadulla sen takia että sun mututuntuman mukaan työtön tarkoittaa saamatonta ja laiskaa pummia.
[/quote]
Häh? Opintolainaa voi maksaa vaikka 40 vuotta takaisin ja miksei hän työskentele opintojen ohella? Iltaisinkin voi opiskella. Eiköhän koulutus ole tärkeämpi kuin se, että muutaman vuoden on alhaiset tulot.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
[/quote]
Mulla on koulutus. Syksyllä aloitan korkeakouluopinnot.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Tuet hyvät.voi jessus salli mun nauraa. [/quote]Suurin osa kieltäytyy töistä koska saavat enemmän tukea kuin työssäkäynnin kulut. Silloin jossain mättää.
[/quote]
Tilanne on se, että monet työnantajat maksavat palkkaa alle TES:n. Sillä rahalla he saavat ulkomaalaista halpatyövoimaa töihin. MUTTA:
Suomen valtio on velvollinen elättämään sellaisetkin ihmiset, joiden palkka ei riitä kattamaan edes minimielinkustannuksia. Mitä sitten tapahtuu?
No, lakisääteisesti kunnat joutuvat antamaan erilaisia tukia, jotta nämä ihmiset pysyvät hengissä. JA EU-kansalaisten perheille maksetaan sinne kotimaahan vielä lapsilisätkin. Eli veroista heitäkin elätetään ja samalla annetaan työnantajalle mahdollisuus teettää työtä orjapalkalla. Työnantaja kyllä kuittaa palkkaa, jolla elää.
Tässä yhtälössä on mielestäni aika paljon pielessä. Miksi te kadehditte ja syyllistätte SUOMALAISTA työtöntä?
[/quote]
Miksei se suomalainen vois vaan ottaa sitä työtä? Turhaa nillitystä palkasta. Jos sillä ei elä, niin menot vaan pienemmäks. Eikä olisi fiksumpaa muka olla vähä paskemmalla palkalla kerrytämässä eläkettä kun vaan istua kotona?
Oikeesti. Mielenterveys ja sosiaalinen elämä kondiksessa paremmin kun käy töissä ja se työkyky pysyy.
83 lisää vielä esimerkin. Mieheni tuntipalkka on vaivaiset SEITSEMÄN euroa. Provikkaa saa toki päälle, yleensä noin 270 euroa kuussa, saman verran tai vähemmän lisinä. Tunteja noin 30 viikossa ja työ on kiva, ei siivousta tai puhelinmyyntiä.
Arvatkaapa viime kuun palkka. Vähän vajaa 1600. Mielestäni perkeleen hyvin, meillä vuokra alle 500 ja laskuihin menee 110 euroa. Niin ja plus minun palkka tuohon. Hän oli työtön ennen tätä pestiä, joten veroprossa on pieni ja niin on meidän menot.
800e on ihmisitä paljon? Siitä kun vetää vuokran, laskut ym pois niin eihän käteen jää hyvä jos 300e, sitten jos on laskuja niin vielä vähemmän.
Jos bensaan menee noin paljon rahaa, niin miksei vaihda bussilippuun? Turha sitä vetää työttömäks kun selkeästi voi sitä rahankäyttöä vähentää. Työttömänä käteen jää huomattavasti vähemmän
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Työllistääkö tuo kk-opintokokonaisuus, jonka aloitat? Älä mitään huuhaa-tieteitä pänttää...
Tunnustan, minä työtön en halua töihin! En halua töihin, joita tehdään ns. nollasopimuksella, joten en koskaan voi tietää, onko minulla ensi viikolla töitä vai ei. En halua töihin, joihin voidaan soittaa perjantai-iltana klo 19.00 sanoen, että vuoro alkaa huomenna klo 4.00, ota tai jätä. En halua töihin, jossa sopimus sitoo vain minua. Jos irtisanon sen nollasopimuksen, saan 3 kk karenssin, vaikka työnantaja ei olisi tarjonnnut yhtäkään tuntia töitä moneen kuukauteen. Silti se on työnantajan mielestö työttömyyttä parempi asia - miten ihmeessä, jos en kuitenkaan saa töitä ja palkkaa?
En halua olla nimikkeeltäni siivooja, jonka kuitenkin oletetaan olevan jotain roudarin ja järjestyksenvalvoja puolivälistä, luonnollisesti ilman mitään lupia ja oikeuksia. En halua ollta töissä täydellisen satunnaisesti!
En halua, että työnantaja edellyttää minulta oman auton käyttöä, mutta ei maksa kilometrikorvausta työaikana tehtävästä ajosta. Enkä suostu omalla autollani kuljettamaan työnantajan määräämää tavaraa, jos siitä ei makseta korvausta.
Minulle kelpaa työ, jossa tiedä 3 vko listat ja sen, että jokaisena lauantaina olen töissä 8-18 ja sunnuntaisin 13- 24, en ole työaikojen suhteen tarkka, mutta haluan myös TESsin mukaiset lisät, vaikka viikossa töitä ei olisi kuin noin 20 tuntia.
Jostain kumman syystä tämä ei sovi useimmille työnantajille.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Työllistääkö tuo kk-opintokokonaisuus, jonka aloitat? Älä mitään huuhaa-tieteitä pänttää...
[/quote]
Pitäis työllistää. Kuten piti tuon ammattikoulututkinnonkin työllistää. Kukaan ei vaan tahdo vastavalmistunutta alle viiden vuoden työkokemuksella.
Kun laittaa palkat ja työilmapiirin kuntoon, niin ei tarvitse valitella edes puhelinmyyjiä etsiessä, että ei ole halukkaita tulijoita.
Pienillä paikkakunnilla ei välttämättä ole mitään kunnon bussiyhteyksiä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:53"]Mikä voi olla ratkaisu, tukien pienentäminen? Päivähoitomaksujen pienentäminen vai mikä? Kellä on enää nykypäivänä varaa käydä töissä?
[/quote]
Se, että tuki on nolla, jos on mahdollisuus palkkatyöhön.
[/quote] niin JOS on. Yleensä tarjotaan orjatyötä. Mm kuntouttava työtoiminta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:04"]
Pienillä paikkakunnilla ei välttämättä ole mitään kunnon bussiyhteyksiä.
[/quote]
Näinhän se on. Minusta olisi päättäjienkin aika tunnustaa se tosiasia, että kaikille ei tule löytymään koskaan töitä. Työtön saattaa asua pienellä paikkakunnalla, jonne ei synny enää ikinä uusia työpaikkoja, joihin työttömän olisi koulutuksellaan mahdollista päästä. Tai työtön saattaa olla opiskellut alalle, jolla ei enää koskaan tule olemaan riittävästi töitä. Tai työtön on siinä henkisessä tai fyysisessä tilanteessa, että mikään normaali työpaikka ei tule enää kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:53"]Mikä voi olla ratkaisu, tukien pienentäminen? Päivähoitomaksujen pienentäminen vai mikä? Kellä on enää nykypäivänä varaa käydä töissä?
[/quote]
Se, että tuki on nolla, jos on mahdollisuus palkkatyöhön.
[/quote] olen samaa mieltä. Olen työtön. Mainitsit kuitenkin että tuet nolliin jos omaa mahdollisuuden mennä palkkatöihin? Menen heti, kun yhdenkin paikan saisin. Hyvä se on sun huudella, jos työnhakusi olisi ollut vaikea niin et kiusaisi palstalaisia jotka ei ole vielä onnistuneet taistelemaan itsensä työelämään. Aivan, työhösi pääsy oli iisi nakki ja siks huutelet. Taidat olla isän firmassa töissä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
[/quote]ei tässä puhuttu koulutuksista mitää, itsehän hehkutit että mene töihin ja annoit ymmärtää että se on vitun helppoa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:34"]
Asenteet ovat muuttuneet. Aiemmin suomalaisille oli kunnia-asia elättää itsensä omalla työllään, vaikka sitten olisi tienannutkin vähemmän kuin yhteiskunnan tuilla.
[/quote]
Ovatko? Minusta asenteet ovat muuttuneet siihen suuntaan, että vaikka työttömyys kasvaa, työttömiä leimaataan ja syyllistetään työttömyydestään yhä pahemmin. Ratkaisuna työttömyyteen tarjotaan tukien leikkaamista. Ikäänkuin se toisi lisää työpaikkoja. Ihan kuin oikeistoideologinen pöhnä olisi sumentanut ihmisten loogisen järjen.
> Miksi joidenkin on niin vaikea hyväksyä ajatusta, että on olemassa työhaluttomia työttömiä? Se ei tarkoita, että kaikki työttömät olisivat sellaisia. Olen itse tuntenut useita työnvieroksujia. Eräskin olisi juuri päässyt töihin, mutta työstä olisi saanut saman verran kuin nyt saa sossun tuista. Ei sitten ottanut työtä vastaan, kun "ei kannata".
Miksi joidenkin on niin vaikea hyväksyä ajatusta, että on olemassa arvottomia juutalaisia? Se ei tarkoita, että kaikki juutalaiset olisivat sellaisia. Olen itse tuntenut useita arvottomia juutalaisia. Eräskin olisi saanut arjalaispassin, mutta ei vannonut arjalaisvalaa. Ei sitten tehnyt tätäkään symbolista elettä, kun "ei kannata".