Työttömät ei halua töihin
Hyvä että tämä asia on nyt otettu esille pääotsikoin lehdissä. Tästähän tällä palstalla on jo pitkään keskusteltu mutta onneksi nyt myös laajemmalti. Vain suurta palkkaa ja mukavaa työtä vastan joku saattaa harkita mutta duurin osa ei siltikään koska tuet on liian hyvät. Jopa kotihoidontuki kuntlaisällä usein korkeampi kuin 2000e palkka verojen jälkeen, lastenhoitokulujen (äkkiä lasten hoitokulut melkein 700e).
Kommentit (114)
On hankalaa saada palkkatöitä, useat yritykset etsivät työkkärin listoilta ilmaista työvoimaa. Työnantaja ei maksa palkkaa, työntekijä saa korotettua työmarkkinatukea tms. Kelalta, joka on muuten parisataa euroa enemmän, kuin niillä jotka eivät käy työkokeilussa. Lisäksi työkkärin kautta hankittu työntekijä saa päivältä 9 euroa verottomana. Kumpaa nyt vihaatte enemmän, työtöntä, joka on työkokeilussa vai työtöntä joka makaa kotona? Joko mielipide muuttui, onko sittenkin parempi ettei työtön yritä työllistää itseään edes työkokeilulla, vaan pysyy siellä kotona?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:01"]Eilen tuli dokumentti USA:n työttömistä, ihan hyvissä ammateissa olleista. Minimaalinen työttömyyskorvaus loppuu 99 viikon jälkeen, sen jälkeen pankki myy asunnon alta ja poliisi tulee kantamaan tavarat pihalle.
Kokoomuksen unelma?
[/quote]
Kyllä. Mikä siinä on että työttömiä loisia pitäis elättää?
[/quote]
No pitäiskö sitten työttömiä palkata? Ei kun niin. Ei kellään oo varaa palkata uusia.
[/quote]
Ei kellään ole velvollisuutta palkata työtöntä. Työttömällä taas pitäis olla vastuu itsensä elättämisestä joten kaikki tuet poistettava. Nukkukoot kadulla jos ei töitä löydy. Ei oo mun ongelma.
[/quote]
On se siinä vaiheessa sinunkin ongelmasi kun rikollisuus kasvaa eriarvoisuuden kasvaessa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:56"]
Mä saan kuukaudessa ennen mitään pakollisia menoja 800€ rahaa, onko se sun mielestä paljon? Kyllä mä paljon mieluummin menisin töihin, kuin koittaisin kuluttaa päivät kotona, mutta oman alan töitä ei ole juurikaan tarjolla ja mihinkään muuhun työhön, edes siivoojaksi en ilman koulutusta useista hakemuksista huolimatta ole päässyt, joten no can do.
[/quote]
Minusta se on paljon, sillä saan saman summan tekemällä 30-tuntista työviikkoa. Tietenkin otan rahan vastaan mieluummin töiden kautta kuin tukien muodossa, sillä silloin tiedän ansainneeni rahat.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:20"]
Mä saan kuukaudessa ennen mitään pakollisia menoja 800€ rahaa, onko se sun mielestä paljon? Kyllä mä paljon mieluummin menisin töihin, kuin koittaisin kuluttaa päivät kotona, mutta oman alan töitä ei ole juurikaan tarjolla ja mihinkään muuhun työhön, edes siivoojaksi en ilman koulutusta useista hakemuksista huolimatta ole päässyt, joten no can do.
[/quote]
Minusta se on paljon, sillä saan saman summan tekemällä 30-tuntista työviikkoa. Tietenkin otan rahan vastaan mieluummin töiden kautta kuin tukien muodossa, sillä silloin tiedän ansainneeni rahat.
[/quote]
Minulle käy raha kuin raha, oli siitä sitten osa ansaittua ja osa asumistukea, niinkuin sinulla tai kokonaan tukia.
Mieheni on tällainen loinen. Häpeän sitä, mutta toisaalta, nyt tulemme taloudellisesti paremmin toimeen. Hän saa ansiosidonnaista ja siihen päälle vielä aikuisopiskelujen takia opintopäivärahaa. Kokonaisuudessaan käteen tipahtaa enemmän kuin mitä hän sai palkkaa. Ja kohtahan minä palaan taas äitiyslomalta työelämään, joten ei tässä mitään hätää ole.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:20"]
[/quote]
[/quote]
Minulle käy raha kuin raha, oli siitä sitten osa ansaittua ja osa asumistukea, niinkuin sinulla tai kokonaan tukia.
[/quote]
Joo mäkin ottaisin sen mielelläni palkkatyöstä, mutta ei kukaan ota minua töihin, vaikka olen vastavalmistunut ja kokemustakin jonkun verran löytyy niin en muutakaan voi kun istua arvottomana kotona.
Miksi joidenkin on niin vaikea hyväksyä ajatusta, että on olemassa työhaluttomia työttömiä? Se ei tarkoita, että kaikki työttömät olisivat sellaisia. Olen itse tuntenut useita työnvieroksujia. Eräskin olisi juuri päässyt töihin, mutta työstä olisi saanut saman verran kuin nyt saa sossun tuista. Ei sitten ottanut työtä vastaan, kun "ei kannata".
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:01"]Eilen tuli dokumentti USA:n työttömistä, ihan hyvissä ammateissa olleista. Minimaalinen työttömyyskorvaus loppuu 99 viikon jälkeen, sen jälkeen pankki myy asunnon alta ja poliisi tulee kantamaan tavarat pihalle.
Kokoomuksen unelma?
[/quote]
Kyllä. Mikä siinä on että työttömiä loisia pitäis elättää?
[/quote]
No pitäiskö sitten työttömiä palkata? Ei kun niin. Ei kellään oo varaa palkata uusia.
[/quote]
Ei kellään ole velvollisuutta palkata työtöntä. Työttömällä taas pitäis olla vastuu itsensä elättämisestä joten kaikki tuet poistettava. Nukkukoot kadulla jos ei töitä löydy. Ei oo mun ongelma.
[/quote]
No sekään ei varmaan ile sitten sinun ongelma kun ammun sinut ja vien lompakkosi?
Vaikka mä toivon että useimmat tähän kirjoittavat työttömien haukkujat vain provoilee, tulee silti mieleen, että kohta mustakin tulee työhaluton työtön. Jos koko ajan saa lukea lehdistä/netistä miten työttömät ei vaan halua töitä ja kyllä tekevälle töitä löytyy, kun ei löydy, korkeakoulutuksesta ja aktiivisesta hakemisesta huolimatta, niin kyllä mä taidan lopettaa yrittämisenkin.
On aika itsetunnon päälle käyvää, kun haet ja haet ja aina tulee ei-kiitosta, jos sitäkään. Siihen päälle ihmiset haukkuu keskusteluissa täällä lusmuilijaksi ja annetaan ymmärtää että työtön on vaan laiska, niin kai sitä voi oikeasti jo olla laiska, kun halveksuntaa saa joka tapauksessa.
Ja aion siis sitten syyttää näitä haukkujia siitä etten ole aktiivinen enkä edes halua jatkossa töihin, ihan yhtä reilua kun se, että haukkujat täällä syyttää työttömiä työttömyydestä. Niin metsä vastaa ja sillai..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
[/quote]
Esim tuon nyt esillä olleen festariyrittäjän kympin palkka on varmasti tes:n mukainen, monella alalla jäädään sen allekin. Silti tuossa toisessa ketjussa sanotaan ettei kannata mennä kympillä töihin, 12 vähintään pitää saada. Siellä ei kukaan puhu tessistä mitään.
Asenteet ovat muuttuneet. Aiemmin suomalaisille oli kunnia-asia elättää itsensä omalla työllään, vaikka sitten olisi tienannutkin vähemmän kuin yhteiskunnan tuilla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:34"]Asenteet ovat muuttuneet. Aiemmin suomalaisille oli kunnia-asia elättää itsensä omalla työllään, vaikka sitten olisi tienannutkin vähemmän kuin yhteiskunnan tuilla.
[/quote]
Työelämäkin on muuttunut raadolliseksi, nyt vaan irtisanotaan ja yt-neuvotellaan ja muutenkin mietitään, että miten saisi työt teetettyä mahdollisimman halvalla. Ei ihme, etteivät ihmiset jaksa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:54"]Kyllä mä töitä tahdon tehdä. Kukaan ei vain tahdo maksaa mulle työehtosopimuksen mukaista palkkaa. [/quote] Esim tuon nyt esillä olleen festariyrittäjän kympin palkka on varmasti tes:n mukainen, monella alalla jäädään sen allekin. Silti tuossa toisessa ketjussa sanotaan ettei kannata mennä kympillä töihin, 12 vähintään pitää saada. Siellä ei kukaan puhu tessistä mitään.
[/quote]
Tessissä puhutaan myös ilta-, viikonloppu- ja yölisistä. Lisäksi yleensä maksetaan kaikenmaailman erikoiskorvausta esim. oksennuksen tai paskan siivoamisesta niistä paikoista joissa noita ei normaalisti esiinny. Lisäksi yrittäjän pitäisi kaiken järjen mukaan korvata matkat jos nää keikat on pitkin suomea eri festareilla. Kaikkeen tuohon nähden kymppi tunnissa on jokseenkin surkea palkka.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:34"]Asenteet ovat muuttuneet. Aiemmin suomalaisille oli kunnia-asia elättää itsensä omalla työllään, vaikka sitten olisi tienannutkin vähemmän kuin yhteiskunnan tuilla. [/quote] Työelämäkin on muuttunut raadolliseksi, nyt vaan irtisanotaan ja yt-neuvotellaan ja muutenkin mietitään, että miten saisi työt teetettyä mahdollisimman halvalla. Ei ihme, etteivät ihmiset jaksa.
[/quote]
Tuokin on ihan totta. Uskoisin, että tulevaisuudessa yksilö joutuu kasaamaan elantonsa useista eripituisista ja/tai samaan aikaan tapahtuvista työsuhteista. Ne, jotka eivät niin tee, tulevat tipahtamaan kelkasta kokonaan eivätkä mahdollisesti tulevan uuden noususuhdanteen aikanakaan pääse osalliseksi hyvinvoinnin noususta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:47"]Työttömät pitäisi tappaa, sillä ovat yhteiskunnallinen rasite. Pää poikki ihmisiltä, jotka olleet vuoden työttöminä! [/quote] Onneks oon vaan tän kesän ja syksyllä alkaa opinnot. :D saa jatkaa luvan kanssa tuilla elämistä.
[/quote]
Hei eläkeläiset menee kans varmaan tähän samaan syssyyn, eihän niistä oo hyötyä yhteiskunnalle, mitä nyt silloin tällöin lapsenvahteina :)))))
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:47"]
Työttömät pitäisi tappaa, sillä ovat yhteiskunnallinen rasite. Pää poikki ihmisiltä, jotka olleet vuoden työttöminä!
[/quote]
Oletko mielenterveysongelmainen vai joku hullu ISIS-fani tms. hullu ?
Tiedätkö ,että sinut pitäisi antaa ilmi poliisille noista levottomista kirjoituksistasi täällä täällä !
Työttömät ovat myös kansanryhmä ja tuo sinun juttuilusi ei antaisi työttömien edes elää-selvää vihapuhetta tuo tuollainen ,jos mikä !
Hoitoon tai turvasäilöön kuuluisit noine mielipiteinesi,jos nimittäin oikeasti noin ajattelet ja vitsinäkään tuo ei nyt naurattanut yhtään.
Olen muuten melko varma siitä ,että olet itse jonkun psykepolin lääkärin diagnoosilla työkyvyttömyyseläkkeellä ja elät tällä hetkellä psyykelääkityksen varassa .
Onko reseptisi myöhässä, vai jäänyt uusimatta tällä kertaa,vai sen jatko harkinnassa kokonaan ?Kukaan oikeasti töissä oleva ei nimittäin kirjoittaisi noin hölmöjä mielipiteitä kuin sinä teet-se on varma.
Parasta ,että alat vaan noine juttuinesi pitämään täällä nyt vähän 'matalampaa profiilia',tai joku voi suivaantuneena tosissaan ilmiantaakin sinut niistä...
Kyllä mä haluan töihin! Oman alan töitä en oo päivääkään tehny, koska ei ole työkokemusta joten en pääse mihinkään mihin olen hakenut. Tein vähän raskaampaa työtä monta vuotta, mutta nyt kroppa ei kestä ja mut irtisanottiin. Ainoa vaihtoehto olis se oman alan duuni, tai joku muu ns siisti sisätyö. Minkäs sille mahtaa ettei kukaan palkkaa vaikka töitä oon tehnyt 16 vuotiaasta asti.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:00"]
Eikä suomalaisia työttömiä kiinnosta edes mahdolliset 12000 euron tienestit parissa kuukaudessa. Thaimaasta asti pitää poimijat tuoda... http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1406093320301
[/quote]
Ei, ystävä hyvä kukaan voi parissa kuukaudessa noin paljon tienana. 12 000 eurossa on yksi nolla liikaa. Ei missään tapauksessa tempaise 12 tuhatta, ehkä tuhatkaksisataa on kohtuullista.
Minä voin väittää tietäväni asiasta jotain, kun olen ollut joskus käytännössä päätoiminen marjanpoimija ja käpyjenkerääjä. On vaan melko lyhyt se työsesonki kummassakin, mutta olen myynyt myös yrttejä.
Suomalaiset eivät enää marjoja poimi myyntiin siksi, että esimerkiksi viime kesänä ei enää ostettu hilloja siltä suomalaiselta, joka oli ollut useamman päivän hillareissulla. Haluatko tietää hänen nimensäkin? Oli nimittäin tullut ostajilla kiintiöt täyteen, ilmeisesti ulkomaalaisilta ostetuista marjoista. Ennen sai kyllä kaupaksi kaiken, mitä ehti poimia.
[/quote]
Jos Hesarilla on virhe, niin valita heille?
Miksi ei työttömälle kelpaa 1200euroa? (jos siinä oli se yksi nolla liikaa)
[/quote]
Valita sinä, sen sijaan että märehdit täällä. Kun tieto nyt on ketjussa/sinulla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:00"]Eikä suomalaisia työttömiä kiinnosta edes mahdolliset 12000 euron tienestit parissa kuukaudessa. Thaimaasta asti pitää poimijat tuoda... http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1406093320301 [/quote olisiko kuitenkin niin ettei työnantajat halua palkata suomalaisia. Mielummin palkkaavat ulkomaalaisia,heitä kun voi kusta silmään. Ei osata kysellä mistään vakuutuksista,veroista jne
[/quote]
Eihän metsämarjojen poiminta ole mitään työtä. Kyllä meilläpäin moni työtön poimii marjoja ja myy ne joko välittäjälle tai tutuille. Itsekin ostan marjoja yhdeltä työttömältä ja hän myy liki kaiken poimimansa tutuille, kun silloin saa paremman hinnan kuin välittäjältä. Mustikkakilosta välittäjä on maksanut jopa alle euron. Monena vuonna on käynyt niin, että välittäjä lopettaa marjojen oston kesken kaiken, kun on saanut kiintiönsä täyteen. Ei nämä tulot tai poimintaan käytetyt tunnit näy missään tilastoissa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:47"]
Työttömät pitäisi tappaa, sillä ovat yhteiskunnallinen rasite. Pää poikki ihmisiltä, jotka olleet vuoden työttöminä!
[/quote]
Hai sie oot rasisti.