Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairaana etällä, lähillä etätyö

Vierailija
27.02.2022 |

Miten tämä nykyään hoidetaan?

Lapsi etävanhemmalla ja tullut sairaaksi. Itse teen pääsääntöisesti etätöitä ja muutaman kerran viikossa toimistolla.

Etä ilmoitti, että ei saa sairaslomaa töistä hoitaakseen lasta, koska minäkin olen kotona.
Ymmärrän, jos olisin kotona esim. Vapaalla, mutta minä teen kotoa töitä (koronan takia). Tarkoittaako tämä siis sitä, että etätöitä tekevän vanhemman pitää aina laittaa omat työt jäihin, koska on kotona, kun ei esim. Ole mahdollisuutta edes olla siellä toimistolla enemmän kuin pari kertaa viikossa.

Ja mies siis duunari ja kuka tahansa voi tehdä hänen työnsä, jos jää saikulle. Minun töitäni ei valitettavasti kukaan muu voi tehdä eli odottavat sitten siellä, kunnes minä tulen paikalle.

Kenelläkään mitään tietoa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jojs lähivanhempi opiskelee? Ja nimenomaan etäopiskelee? Tarkoittaako se sitä, että sen vanhemman, joka opiskelee, on aina jäätävä kotiin, koska opiskelee kotoa käsin?

Mun mielestä se on juuri näin - opiskelija jää ensisijaisesti kotiin hoitamaan lasta! Vaikkei edes opiskelisi kotona. Tämä on tullut vastaan mm. omassa työssäni, kun on aiheuttanut melkoista harmia työharjoittelussa olevien opiskelijoiden opiskeluihin, kun kaikki harjoittelupoissaolot pitää korvata!

Eihän tämä voi mennä näin! Miksi se opiskelijan "työ" olisi muka vähemmän tärkeää kuin se nsm oikea työ?

No juuri siksi, koska se on opiskelua eikä työtä.

Vierailija
22/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te erovanhemmat olette uskomattoman avuttomia ja osaamattomia sopimaan lastenne asioista. Kaikesta pitää riidellä, jopa sairaan lapsen hoidosta. Mitään ei pystytä keskenään sopimaan, vauvapalstalta täytyy kysellä, miten oman perheen asiat pitäisi hoitaa. Ja lapset joutuvat olemaan pelinappuloina tuossa touhussa.

Tässä nyt kyse enemmän siitä, että mies ei kuulemma saa palkallista sairaslomaa hoitaakseen lasta, koska minäkin olen kotona. Ja ymmärrämme molemmat tämän, mutta kun minä en ole kotona vapaana vaan teen töitä. Ennen koronaa ei tällaista tilannetta ollut, sillä tein työt aina toimistolla.

Ennen tällaista ongelmaa ei ollut; Mies sai sairaslomaa ja hoiti lasta kotona ja minä olin töissä, mutta nyt se ei enää käy, koska teen töitä kotoa.

Ap

No tässä mies on ihan itse mokannut kun on mennyt työnantajalle väittämään, että sä olet kotona. Työnantaja on käsittänyt, että vapaalla. Jos olet töissä ja lapsi niin pieni tai sairas ettet voi tehdä töitä jos etä tuo hänet sinulle, niin sittenhän sun pitäisi jäädä hoitovapaalle.

Fiksuinta olisi, että molemmat hoitaa lasta omalla lapsiviikollaan, myös jos lapsi sairastuu. Ja jos on jotain tarttuvaa, niin kohta on etä kipeänä. Jos tuo kipeän lapsen sinulle niin säkin saat tartunnan. Ja sitten kun lapsi paranee molemmat vanhemmat on kipeenä. Kuka lasta silloin hoitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös opiskelu rinnasteta tässä asiassa työhön?

Vierailija
24/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jojs lähivanhempi opiskelee? Ja nimenomaan etäopiskelee? Tarkoittaako se sitä, että sen vanhemman, joka opiskelee, on aina jäätävä kotiin, koska opiskelee kotoa käsin?

Mun mielestä se on juuri näin - opiskelija jää ensisijaisesti kotiin hoitamaan lasta! Vaikkei edes opiskelisi kotona. Tämä on tullut vastaan mm. omassa työssäni, kun on aiheuttanut melkoista harmia työharjoittelussa olevien opiskelijoiden opiskeluihin, kun kaikki harjoittelupoissaolot pitää korvata!

Eihän tämä voi mennä näin! Miksi se opiskelijan "työ" olisi muka vähemmän tärkeää kuin se nsm oikea työ?

No juuri siksi, koska se on opiskelua eikä työtä.

No miten moniin työpaikkoihin pääsee ellei opiskelemalla?

Miten voi olla, että esim lääkäriksi opiskeleva lähi-isä joutuu jättämään tunnit väliin, kun kampaajana työskentelevä etä-äiti ei voi jäädä kotiin, syynä: lähivanhempi opiskelee!

Järjetöntä!

Vierailija
25/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös opiskelu rinnasteta tässä asiassa työhön?

Opiskelijat ovat toissijaisia kansalaisia

Vierailija
26/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
27/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etällä" ja "lähillä", oikeesti voi vee tätä eronneiden sanastoa :D

Vierailija
28/46 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan virallista sanastoa.

Vierailija
29/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa näitä "ihania" aikoja. Meillä miehen exä oli sitä mieltä että lapsen sairastaminen hoidetaan vuorokerroin. Oli siis tuomassa lasta meille sairastamaan ja tartuttamaan muihin lapsiin, vaikka ei ollut edes tapaamisvuoro.

Vierailija
30/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen useasti hoitanut kipeää lasta kotona vaikka teen kotona töitä. No, meillä on ydinperhe eikä asiasta riidellä. Jos ei kumpaakaan teitä vanhempaa kiinnosta lapsen hoito, niin antakaa huostaan.

Vierailija
31/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun töitäni ei valitettavasti kukaan muu voi tehdä eli odottavat sitten siellä, kunnes minä tulen paikalle."

Mitä työtä teet "korvaamattomana"?

Vierailija
32/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja haluaa  lapsen toisen vanhemman työnantajalta todistuksen siitä, että toinen vanhempi on ollut lapsen sairastaessa töissä eikä esim. sairaana tai vapaalla. Etätyöt ei ole mikään oikeus hoitaa lasta siinä sivussa, joskaan työnantaja ei siitä tiedä, jos siitä ei hänelle kerrota.

Joten ap ilmoittaa puolisolle, että höpsis, sinun viikollasi sinä hoidat lasta ja minä teen työni.

Vierailija
33/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te erovanhemmat olette uskomattoman avuttomia ja osaamattomia sopimaan lastenne asioista. Kaikesta pitää riidellä, jopa sairaan lapsen hoidosta. Mitään ei pystytä keskenään sopimaan, vauvapalstalta täytyy kysellä, miten oman perheen asiat pitäisi hoitaa. Ja lapset joutuvat olemaan pelinappuloina tuossa touhussa.

Tässä nyt kyse enemmän siitä, että mies ei kuulemma saa palkallista sairaslomaa hoitaakseen lasta, koska minäkin olen kotona. Ja ymmärrämme molemmat tämän, mutta kun minä en ole kotona vapaana vaan teen töitä. Ennen koronaa ei tällaista tilannetta ollut, sillä tein työt aina toimistolla.

Ennen tällaista ongelmaa ei ollut; Mies sai sairaslomaa ja hoiti lasta kotona ja minä olin töissä, mutta nyt se ei enää käy, koska teen töitä kotoa.

Ap

Se mies on pelannut asian noin. Töissähän sinäkin olet. Mutta lopulta vastuu kaatuu aina sen vastuullisemman niskaan: jos mies ei suostu asioitaan järjestämään niin, että lapsen hoito onnistuu, niin sunhan se on sitten hoidettava.

Vaikka se on väärin.

Vierailija
34/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun töitäni ei valitettavasti kukaan muu voi tehdä eli odottavat sitten siellä, kunnes minä tulen paikalle."

Mitä työtä teet "korvaamattomana"?

Asiantuntijatöissä ei käytetä sijaisia. Ei se tarkoita sitä, että olisi korvaamaton, mutta sijaisia ei vaan ole. Jos ei ole töissä, työt jää tekemättä.

Vierailija
35/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No näin ne säännöt on. Jos kotona on jo joku, ei saa palkallista vapaata lapsen hoitamiseen.

Enkä nyt täysin kyllä ymmärrä, että miten se lapsen sairaus estää sinua tekemästä töitä. Tee aamulla enen kuin mies lähtee, aina kun lapsi nukkuu ja illalla loput.

Minä olen yrittäjä ja näin hoitanut varmasti tuhansia sairaustunteja.

Vierailija
36/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan virallista sanastoa.

Mitä tarkoitat ”virallisella”? Etä- ja lähi- ovat samanlaisia sanoja kuin epä- eli niitä käytetään vain yhdyssanan alkuosana määrittämässä varsinaista perusosaa. Asiateksteissä ilmeisesti puhutaan etävanhemmasta ja lähivanhemmasta (vai lähihuoltajasta?) mutta ei tuollaiset irralliset lyhenteet mitään virallista sanastoa ole.

Itse asiassa tulee jotenkin lapsellinen vaikutelma ihmisestä, joka operoi tuollaisilla sanoilla.

Vierailija
37/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilapäistä hoitovapaata lapsen sairastumisen vuoksi saa pitää kumpi vaan vanhemmista, mutta vain yksi kerrallaan. Jos sä olet työssä, etä voi jäädä hoitamaan. Ratkaisevaa on se, ettet sä ole samaan aikaan lomalla tai työttömänä, ei se, missä sun työpiste fyysisesti sijaitsee. Ja etähän saa niiltä päiviltä palkan, joten ei ole mitään syytä toimittaa sairasta lasta sun luokse ja sotkea sun työviikkoa.

Ei välttämättä saa. meillä oli niin että ekat 2 päivää saikusta oli "omavastuupäiviä". Joten jos lapsi sairastui, ei saanut palkkaa kuin vasta 2. päivä. Kun systeemi muuttui tuollaiseksi, niin lopetin sairaalle lapselle hoidon värväämisen, ja pidin aina kaikki saikkupäivät tappiin asti. Mikä järki mun olis ollut järjestää lapselle hoito kolmannelle saikkupäivälle, kun olin jo 2 ollut palkatta sitä hommaa tekemässä. Ei oikein toiminut se systeemi. Silloin kun palkka maksettiin ekasta päivästä lähtien, saattoi olla etten ollut kuin yhden päivän pois, ja seuraavana päivänä tuli mummo hoitamaan sairasta lasta jotta pääsin töihin. 

Vierailija
38/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin me ollaan. Ihan rehellisesti en koskaan kuvitellutkaan, että vastaan tulisi tilanne, että pitäisi taistella siitä kuka hoitaa lasta jos sairas, sillä minulle itsestään selvää, että se kenen luona lapsi sairastunut, hän hoitaa.

Ohis

Totta. Mä taas aina hain lapseni kotiin sairastamaan jos hän sairastui jossain vieraisilla/ reissussa tai isällään. Lapsi itsekin halusi kotiin äidin luokse sairastamaan.

Vierailija
39/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes jompi kumpi teistä suostuu hoitamaan kipeää lasta, surullista luettavaa. En ymmärrä tuollaista toimintaa vanhemmilta, enkä haluakaan.

Vierailija
40/46 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No näin ne säännöt on. Jos kotona on jo joku, ei saa palkallista vapaata lapsen hoitamiseen.

Enkä nyt täysin kyllä ymmärrä, että miten se lapsen sairaus estää sinua tekemästä töitä. Tee aamulla enen kuin mies lähtee, aina kun lapsi nukkuu ja illalla loput.

Minä olen yrittäjä ja näin hoitanut varmasti tuhansia sairaustunteja.

Ymmärsitkö, että tässä oli kyse vanhemmista, jotka eivät ole yhdessä. Eli siellä etän luona ei ole ketään kotona, AP on ihan omassa kodissaan etätöissä. Ja siis etätöissä, ei vapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi