Lapsi sairaana etällä, lähillä etätyö
Miten tämä nykyään hoidetaan?
Lapsi etävanhemmalla ja tullut sairaaksi. Itse teen pääsääntöisesti etätöitä ja muutaman kerran viikossa toimistolla.
Etä ilmoitti, että ei saa sairaslomaa töistä hoitaakseen lasta, koska minäkin olen kotona.
Ymmärrän, jos olisin kotona esim. Vapaalla, mutta minä teen kotoa töitä (koronan takia). Tarkoittaako tämä siis sitä, että etätöitä tekevän vanhemman pitää aina laittaa omat työt jäihin, koska on kotona, kun ei esim. Ole mahdollisuutta edes olla siellä toimistolla enemmän kuin pari kertaa viikossa.
Ja mies siis duunari ja kuka tahansa voi tehdä hänen työnsä, jos jää saikulle. Minun töitäni ei valitettavasti kukaan muu voi tehdä eli odottavat sitten siellä, kunnes minä tulen paikalle.
Kenelläkään mitään tietoa?
Kommentit (46)
Kuulostaa erikoiselta, että on sun työssä/ kotonaoloa työnantajalleen edes selostanut. Jos on hänen lapsiviikko, niin hänhän silloin jää sairasta lasta hoitamaan. Ei työnantaja voi sitä kieltää, lääkärintodistuksen voi kyllä vaatia mutta näin korona-aikaan sitäkään ei usein tarvitse. Voi sanoa työnantajalle erehtyneensä ja sun olevankin toimistolla tai vaikka työmatkalla. Ei kai hän sitä edes välttämättä tietäisi missä sinä lapsivapaan viikon vietät.
Tilapäistä hoitovapaata lapsen sairastumisen vuoksi saa pitää kumpi vaan vanhemmista, mutta vain yksi kerrallaan. Jos sä olet työssä, etä voi jäädä hoitamaan. Ratkaisevaa on se, ettet sä ole samaan aikaan lomalla tai työttömänä, ei se, missä sun työpiste fyysisesti sijaitsee. Ja etähän saa niiltä päiviltä palkan, joten ei ole mitään syytä toimittaa sairasta lasta sun luokse ja sotkea sun työviikkoa.
Kyllä te erovanhemmat olette uskomattoman avuttomia ja osaamattomia sopimaan lastenne asioista. Kaikesta pitää riidellä, jopa sairaan lapsen hoidosta. Mitään ei pystytä keskenään sopimaan, vauvapalstalta täytyy kysellä, miten oman perheen asiat pitäisi hoitaa. Ja lapset joutuvat olemaan pelinappuloina tuossa touhussa.
Mikä lapsella on ja kuinka vanha hän on? Etä saa kyllä lapsen takia vapaata, jos vain haluaa, mutta jos ei halua, niin se on sitten eri asia. Itselle taas työ tulee vasta lapsen terveyden jälkeen.
Jos minä olisin sinun asemassasi, niin miehen ei olisi edes ajatellut työntää sairasta lasta luotaan pois, vaan olisi hoitanut tätä niin hyvin kuin olisi pystynyt. Jos hän olisi itsekin sairaana, niin tottakai olisin ottanut lapseni kotiin ja työasiat olisivat olleet täysin toissijaisia.
Jos lapsella olisi korona (tai vatsatauti tms. tarttuva tauti) ja minulla sitä ei olisi, sairaus olisi huomattu vasta lapsen ollessa isällä, niin lapsi pysyisi isällään niin kauan, kun tauti ei enää tartuta, jos isä olisi itse kunnossa.
Terv. kolmen lapsen äiti
Etä kertonut asian koska duunarit yleensä ajattelee muutenkin että etätyö kotona on ihan sama kuin kotona loikoilu. Eli kyse ei varmasti ole työnantajasta vaan etä esittänyt asian itselleen sopimalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Etä kertonut asian koska duunarit yleensä ajattelee muutenkin että etätyö kotona on ihan sama kuin kotona loikoilu. Eli kyse ei varmasti ole työnantajasta vaan etä esittänyt asian itselleen sopimalla tavalla.
Ehkä sinun etätyö onkin vain loikoilua, sitä me emme voi tietää, mutta etä varmaan tietää
Olisiko kannattanut hieman miettiä puolisovalintaa ennen kuin alkaa lapsia tekemään?
No, pyydä työnantajaltasi todistus, jossa hän kertoi, että olet töissä. Tämä sitten etän työnantajalle. Jotkut työnantajat ovat näin .....maisia.
Ja jos mies ei vieläkään saa vapaata sairaan alle 10- vuotiaan hoitia varten, niin liittoon ha avoin ilmoitus. Ja heti.
Toisaalta, omassa työssäni olen saanut välillä jäädä tekemään etänä, kun lapsi on ollut sairas. Silloin se on ollut yhdistettävissä. Jos sinulla ei ole, niin sitten ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No, pyydä työnantajaltasi todistus, jossa hän kertoi, että olet töissä. Tämä sitten etän työnantajalle. Jotkut työnantajat ovat näin .....maisia.
Ja jos mies ei vieläkään saa vapaata sairaan alle 10- vuotiaan hoitia varten, niin liittoon ha avoin ilmoitus. Ja heti.
Toisaalta, omassa työssäni olen saanut välillä jäädä tekemään etänä, kun lapsi on ollut sairas. Silloin se on ollut yhdistettävissä. Jos sinulla ei ole, niin sitten ei ole.
Siis ha avoin= ja aviin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te erovanhemmat olette uskomattoman avuttomia ja osaamattomia sopimaan lastenne asioista. Kaikesta pitää riidellä, jopa sairaan lapsen hoidosta. Mitään ei pystytä keskenään sopimaan, vauvapalstalta täytyy kysellä, miten oman perheen asiat pitäisi hoitaa. Ja lapset joutuvat olemaan pelinappuloina tuossa touhussa.
Joo, niin me ollaan. Ihan rehellisesti en koskaan kuvitellutkaan, että vastaan tulisi tilanne, että pitäisi taistella siitä kuka hoitaa lasta jos sairas, sillä minulle itsestään selvää, että se kenen luona lapsi sairastunut, hän hoitaa.
Ohis
Entä jos lähivanhempi opiskelee? Ja nimenomaan etäopiskelee? Tarkoittaako se sitä, että sen vanhemman, joka opiskelee, on aina jäätävä kotiin, koska opiskelee kotoa käsin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt kyse enemmän siitä, että mies ei kuulemma saa palkallista sairaslomaa hoitaakseen lasta, koska minäkin olen kotona. Ja ymmärrämme molemmat tämän, mutta kun minä en ole kotona vapaana vaan teen töitä. Ennen koronaa ei tällaista tilannetta ollut, sillä tein työt aina toimistolla.
Ennen tällaista ongelmaa ei ollut; Mies sai sairaslomaa ja hoiti lasta kotona ja minä olin töissä, mutta nyt se ei enää käy, koska teen töitä kotoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tilapäistä hoitovapaata lapsen sairastumisen vuoksi saa pitää kumpi vaan vanhemmista, mutta vain yksi kerrallaan. Jos sä olet työssä, etä voi jäädä hoitamaan. Ratkaisevaa on se, ettet sä ole samaan aikaan lomalla tai työttömänä, ei se, missä sun työpiste fyysisesti sijaitsee. Ja etähän saa niiltä päiviltä palkan, joten ei ole mitään syytä toimittaa sairasta lasta sun luokse ja sotkea sun työviikkoa.
Työnantajalla ei ole lakisääteistä velvollisuutta maksaa etälle palkkaa sairaan lapsen hoitoajalta. Etävanhemman kannattaa selvittää tämä asia oman työnantajan kohdalta.
Itse en olisi saanut palkkaa sairaan lapsen takia ja koska etävanhempana olin muutenkin pahassa talousahdingossa, en voinut ottaa edes palkatonta. Tähän työnantajan olisi kyllä ollut pakko suostua.
Tästä väännettiin monet kerrat joustamattoman työttömän lähivanhemman kanssa. Onneksi ne ajat ovat takana päin. Työssä ollessa hän olisi ilomielin ottanut sairaat lapset ja jäänyt palkalliselle vapaalle, mutta raskasta työttömyyspäivää ei olisi saanut häiritä missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt kyse enemmän siitä, että mies ei kuulemma saa palkallista sairaslomaa hoitaakseen lasta, koska minäkin olen kotona. Ja ymmärrämme molemmat tämän, mutta kun minä en ole kotona vapaana vaan teen töitä. Ennen koronaa ei tällaista tilannetta ollut, sillä tein työt aina toimistolla.
Ennen tällaista ongelmaa ei ollut; Mies sai sairaslomaa ja hoiti lasta kotona ja minä olin töissä, mutta nyt se ei enää käy, koska teen töitä kotoa.
Ap
En kyllä jaksaisi riidellä asiasta miehen kanssa. Jos mies ei suostuisi lasta hoitamaan, niin kyllä minä oman lapseni hoitaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta, että on sun työssä/ kotonaoloa työnantajalleen edes selostanut. Jos on hänen lapsiviikko, niin hänhän silloin jää sairasta lasta hoitamaan. Ei työnantaja voi sitä kieltää, lääkärintodistuksen voi kyllä vaatia mutta näin korona-aikaan sitäkään ei usein tarvitse. Voi sanoa työnantajalle erehtyneensä ja sun olevankin toimistolla tai vaikka työmatkalla. Ei kai hän sitä edes välttämättä tietäisi missä sinä lapsivapaan viikon vietät.
Työnantaja ei voi kieltää, mutta palkkaa ei ole pakko maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jojs lähivanhempi opiskelee? Ja nimenomaan etäopiskelee? Tarkoittaako se sitä, että sen vanhemman, joka opiskelee, on aina jäätävä kotiin, koska opiskelee kotoa käsin?
Mun mielestä se on juuri näin - opiskelija jää ensisijaisesti kotiin hoitamaan lasta! Vaikkei edes opiskelisi kotona. Tämä on tullut vastaan mm. omassa työssäni, kun on aiheuttanut melkoista harmia työharjoittelussa olevien opiskelijoiden opiskeluihin, kun kaikki harjoittelupoissaolot pitää korvata!
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisilla aloilla on yleistä, että ihmetellään miksei lapsen äiti hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jojs lähivanhempi opiskelee? Ja nimenomaan etäopiskelee? Tarkoittaako se sitä, että sen vanhemman, joka opiskelee, on aina jäätävä kotiin, koska opiskelee kotoa käsin?
Mun mielestä se on juuri näin - opiskelija jää ensisijaisesti kotiin hoitamaan lasta! Vaikkei edes opiskelisi kotona. Tämä on tullut vastaan mm. omassa työssäni, kun on aiheuttanut melkoista harmia työharjoittelussa olevien opiskelijoiden opiskeluihin, kun kaikki harjoittelupoissaolot pitää korvata!
Eihän tämä voi mennä näin! Miksi se opiskelijan "työ" olisi muka vähemmän tärkeää kuin se nsm oikea työ?
Vanhemmat päättää kumpi jää hoitamaan, ei työnantaja. Mutta samaan aikaan ei toinen voi jäädä hoitamaan ja toinen lomailla tai olla työttömänä.
Mutta siinäkin tilanteessa on oikeus palkattomaan apaaseen. Kun voihan se lomailija olla vaikka ulkomaanreissulla kun on lapsivapaa viikko. Ei sitä pientä sairasta lasta siinäkään tilanteessa tarvitse yksin kotiin jättää.
Eikö kellään ole mitään tietoa?