Märkivät korvantaustat aikuisella
Olen käynyt lääkärissä monta kertaa korvaongelmieni kanssa. Korvantaustani märkivät, halkeilevat ja niihin kerääntyy karstaa. Yleinen ongelma vauvoilla, mutta entäs aikuisilla? Olen kokeillut niin perusrasvaa, fucidinia, kookosöljyä sekä antanut korvantaustojen välillä olla rauhassa ilman mitään aineita. Mikään ei tunnu auttavan. :( Kellään samaa ongelmaa tai vinkkiä miten hoitaa tätä?
Kommentit (42)
Taliköhnää. Mulla on ollut tämä vaiva jo vuosia eikä sitä voikaan parantaa lopullisesti mutta ihottuman voi hoitaa pois Nizorol shamppoolla ja voiteella. Tulee uudestaan mutta ylläpitopesu auttaa siihen. Taliköhnä eli seborroidinen ihottuma tulee rasvaisille alueille kuten päänahkaan ja korvantaustoihin,myös kulmakarvat ja nenäpielet saattavat olla ihottumaisia.
Mulla haisee korvantaustan yläosa ihan makeannahkealle persereiälle. Uskomaton haju. Ja siskolla kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 05:50"]
Mulla haisee korvantaustan yläosa ihan makeannahkealle persereiälle. Uskomaton haju. Ja siskolla kanssa.
[/quote]
hyi :/
Tää kuulostaa hullulta, mutta monia auttaa ihan perus glyseriiniä sisältävä käsidesi. Tappaa pöpöt mutta ei kuivata liikaa
Pimafucort auttaa minulla tähän ongelmaan. Ei tarvi kuin pari kertaa laittaa niin on korvantaustat kunnossa.
Allergiaa jollekin. Kokemusta on.
Mulla töhnii korvientaustat joskus.
Ennen käytin Sibicortia tai Hydrocortisonia, auttaa. Pari vuotta sitten kokeilin jotain sienilääkettä (voidetta), toimii sekin.
Minulla ja tytöllä molemmilla korvantaustat ongelmina. Liittyy meidän atooppiseen ihoon. Hoitona hydrocortisoni, tosin nyt tyttö sai bucort rasvan joka näyttää tehoavan nopeammin. Itselläni lisäksi päänahan ja muun ihon ongelmat joihin on sitten iholiuos ja locoid rasva.
Meillä lapsella laajat allergiat, mutta vain vadelmasta menee korvantaukset läpi. Muista ruuista muita oireita.
Veljentytöllä oli ainoastaan vadelma allergia ja näkyi juuri korvantauksen haavaumina.
Mutta voi olla toki mikä ruoka-aine tahansa tai pesuaine, shampoo jne
Vierailija kirjoitti:
Allergiaa jollekin. Kokemusta on.
Tunge nyt ne allergias jo persiisiis !
Korvan taustat aivan rikki ja punaiset, vuotavat jotain nestettä ja ovat karstassa. Pahentunut viime viikkojen aikana. Laitoin sibicorttia auttaakohan?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:15"]Käytätkö silmälaseja? :) Joskus sangat voi allergisoida noin!
No nythän vitsin murjaisit. Ikinä en ole kuullut.
Nikkeli.
Minulla on ollut vuosia.. käytin locoidia seborroiseen ekseemaan eli taliköhnään, mutta näin talvisin ihan hirveessä kunnossa korvan taustat. Punaiset, rikki, märkii, karstaantuu ja kutisee.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00456
Stafylokokki, voi esiintyä missä kohtaa kehoa tahansa. Tykkää lämpimästä ja kosteasta, joten pidä korvantaukset kuivina vaikka kampaamalla hiukset pois korvien päältä.
Jos on jo antibiootteja kokeiltu, saatat olla kehittänyt oman resistentin kannan, lihansyöjäbakteerin. Ei näköjään syö sinua mutta voi syödä ne, joihin sen tartutat.
Syötkö paljon kalaa, mun miehellä aukeaa korvat alhaalta kun syö kirjolohta.
Mulla ei sentään ollut bakteerimärkivä silmäluomen taitteessa, mutta antibioottivoiteita ym lääkärit tarjosivat. Lopulta oikeasti auttoi bepanthen.
Oleellista pestä ja kuivata riittävän usein.
Oletko käynyt korvalääkärillä? Työkaverilla samanlainen vaiva ja ravasi lääkärillä työterveydessä viimein työterveyslääkäri antoi lähetteen korvalääkärille joka tutki ja todettiin korvakäytävästä kasvain. Työkaveri yön yli sairaalassa ja vaiva parani sen leikkauksen jälkeen.
Mikäli vaivasi ei parane niin mene korvalääkärille.
Mullakin tuota ajoittain , siis aloittajan vaivaa.
Lisäksi hiusraja on ajoittain todella punainen ja ärtynyt, pakko laittaa kortisonia et rauhoittuu.:(
Muistan ekan kerran tulleen 10 v sitten kun ratsastuskypärä hautoi otsaa helteellä otsatukan alla
....
Mut ei tää oo pelkästään kuumien kelien ongelma.
Kiusallista ja huonontaa elämänlaatua.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:15"]Käytätkö silmälaseja? :) Joskus sangat voi allergisoida noin!
[/quote]
No nythän vitsin murjaisit. Ikinä en ole kuullut.