Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTHS:n lääkäri tappoi mieheni

Vierailija
20.07.2015 |

Meni valittamaan masennusta ym. yleislääkärille ja oli naurettu ulos. Lääkäri oli tehnyt miehen masennuksesta, opiskeluvaikeuksista ym. täyden vitsin ja oli vain naureskellut. Mies koki olleensa täysin nöyryytetty, eikä enää uskaltanut hakea apua muualta. Taannoin ruumis sitten löytyi.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut apua YTHS:ltä mihinkään, edes vakavaan sairauteen. Sitten ihmettelivät myöhemmin, miksi en tullut sinne vastaanotolle ja olin hoidossa keskussairaalassa. No, eihän teiltä saanut aikaa ja sori, kun ei teillä ole kirurgin palveluja... Todellakaan edes aikaa en saanut lääkärille YTHS:n kautta, se onnistui vasta ensiavussa. Pari kertaa kirurgilla, ja sen jälkeen YTHS ihmetteli, miksi heidän apu ei kelvannut.

Vierailija
2/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidosta voi tehdä muistutuksen hoitopaikan johtavalle lääkärille, ja siihen on saatava kirjallinen vastaus noin kuukaudessa. Sen jälkeen tai lisäksi asiasta voi kannella Valviraan, koska kyse on menehtyneestä henkilöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen tekee ihan itse päätöksen omasta itsemurhasta.

Ja jokainen tekee surutyötä ihan omalla tavallaan.

Vierailija
4/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Oulun yhteispäivystyksessä muutossa jalka rusahtanut ja lääkäri nauroi ja kirjoitti sairaslomaa 1 päivän ja kainalosauvat kaveriksi :D. Tätä ennen piti jonottaa 9 tuntia odotus-salissa vaikka koko paikassa ei ollut kuin muutama muu potilas ja tietty syömättä ja juomatta kun ei eväitä osannut tehdä mukaan tai olettanut että ihan noin kauan kestäisi. Menin tuon jälkeen valittamaan asiasta lisää ja nyt ollut vaivan takia 5 kk sairaslomalla eikä pysty vieläkään kävelemään kunnolla. Ortopedin mukaan monia pieniä paikkoja murtunut luista :D

Vierailija
5/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen terveydenhuollon asenne yleensä mielenterveyspotilaita kohtaan on sellainen ettei yhtään ihmetytä miksi itsemurhaluvut kasvaa kun ei kuunnella silloin kun haluaa apua. Todella monet oikeasti luulee että masentunut ihminen on aina surullisen näköinen tai se näkyy ulospäin. Harvemmin itsemurhan uhritkaan näyttää ulospäin pahaa oloansa ja se pitäisi tajuta ihan maalaisjärjellä

Vierailija
6/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:49"]Provo tai ei niin tyttäreni kävi valittamassa kipua jalassa. Diagnoosi ilman mitään rtg-kuvia oli vääränlainen kävelytyyli. Minä en voinut tätä uskoa ja pakotin tytön menemään yksityiselle. Diagnoosina oli marssimurtuma, menee ohi levolla ja kipulääkkeillä.
[/quote]
Marssimurtuman voi aiheuttaa vääränlainen kävelytyyli tai juoksutyyli tai väärät jalkineet. Tai nimensä mukaisesti liianraskaat kantamukset pidemmällä marssilla.
Siihen ei ole kai edes mitään hoitoa kuin vain välttää kävelyä tai etenkin juoksua.

Vierailija
7/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:13"]Itsemurha on yksilön oma (surullinen) päätös ja valinta. Koeta hyväksyä tämä ja jos et siihen pysty, niin hae itsellesi apua. Voimia!
[/quote]

Missä kohtaa puhuttiin itsemurhasta, lääkäriähän tässä on syytetty?

Vierailija
8/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:29"]

Kyllä ihminen tekee ihan itse päätöksen omasta itsemurhasta.

Ja jokainen tekee surutyötä ihan omalla tavallaan.

[/quote] Tuollainen syyttely-surutyö ei kyllä johda mihinkään :(

Vierailija
9/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:44"]

aikamoinen väite. Tapahtuiko oikeasti vai väittikö miehesi että noin tapahtui? On myös muita lääkäreitä olemassa. Miksette hakeneet apua muualta, jos tilanne vaikutti niin vakavalta? Kuulostaa, kuin ulkoistaisit vastuuta lääkärille.. Mikset itse tehnyt jotakin?

[/quote] Tuota minäkin mietin, tapahtuiko noin, mitä miehesi sanoi, vai tulkitsiko hän tilanteen noin? Joskushan esim psykoottisessa masennuksessa potilas tulkitsee tilannetta toisin mitä se on todellisuudessa. Minä sinuna haluaisin nähdä ko käynnin potilasmerkinnät, mitä siellä on puhuttu jne. Sinun myös olisi hyvä puhua tuosta asiantuntijan kanssa, että pääset surussasi eteenpäin.

[/quote]

Potilasmerkinnöillä ei ole mitään käytännön merkitystä, koska lääkärit kirjoittelee sinne mitä sattuu. Esim. minun kertomukseni lainattiin ihan väärin kun olin loukannut itseni, jolloin minua ei otettu vakavasti ja sian väärän diagnoosin. Lääkäri ei edes käytännössä tutkinut (lähinnä vilkaisi) ja kirjoitti sinne ettei huomaa statuksessa mitään poikkeavaa.

Luonnevikaisia lääkäreitä ON olemassa. Lääkärin ammatti on sellainen minne hakeutuu ihmisiä vain rahan ja maineen vuoksi.

Vierailija
10/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Kuopiossa yhdellä YTHS:n lääkärillä on tapana naureskella potilailleen vaivasta riippumatta.. Oli hieman typerö olo kuin kerroin hengitysvaikeuksista ja lääkäri vain nauraa, kuitenkin sain tarvitsemani avun. Tutuilla samanlaisia kokemuksia.

Vierailija
11/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS:n hoitoon ei kannata luottaa vaan on haettava aina toinen mielipide. Itse kävin psykologilla YTHS:llä eikä minussa kuulemma mitään vikaa. Muutaman kuukauden päästä siitä sairastuin psykoosiin ja sille tielle elämäni jäi.

Vierailija
12/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa on aina kyse aivo-infektiosta. Jos ei aivoihin halua kurkistaa, niin näytteen voi ottaa suoliston seinämistäkin, koska suolesta löytyy myös aivokudosta ja neuroneita, suolisto on elimistön toiset aivot. Todennäköisesti itse infektio on myös peräisin itse suolistosta, ja kulkeutunut hermojen kautta aivoihin. Tällaisia tuloksia on saatu myös Parkinsonin taudista. Näin ollen aivo-sairauksissa tuppaa myös suoli olemaan aina epäkunnossa, ei toki fataalisti, vaan tuollaista ärtyvän suolen oireilua.

Vierailija
13/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, niin olen kyllä sitä mieltä, että jos perheessä tiedetään yhden masennuksesta, potilasta ei pitäisi missään nimessä lähettää lääkäriin yksinään. Saatikka vielä yleislääkäriin ja nuorta ihmistä. Hyvin harvalla on niin luja pää masentuneena, että pystyy vaatimaan asiallista kohtelua ja vakavaa suhtautumista. Luultavasti joka toinen tuossa iässä on jotenkin angstinen, ja jotenkin on onnistuttava erottautumaan joukosta vakavana tapauksena. Omaisen läsnäolo luo heti joukkopainetta ja osoittaa, että joku muukin on huomannut ettei hyvin mene. Kaikkien herkästi mykistyvien ja suuttuvien olisi hyvä ottaa kaveri mukaan joka kerran.

Terveydenhuoltoon on tainnut vakiintua vähättelytyyli, jonka tarkoituksena on karsia ensimmäisen kierroksen valittajat. Jos palaa takaisin, aletaan vasta miettiä, olisiko uhrilla oikeasti jotain asiaa. Tähän karmeuteen päädytään varmaan väistämättä pitkän aliresurssitilan seurauksena, vaikka se sitten tarkoittaakin masentuneiden itsemurhia.

Nythän tilanne on niin kurja, että sama mitätöinti jatkuu erikoissairaanhoidossakin. Voisi olla jotenkin ymmärrettävää, jos alaovella karsitaan, mutta jos karsitaan moneen kertaan, otetaan riski, että potilas uupuu karsimiseen eikä pysty tuomaan asiaansa esiin, ja silloin aiemmat kierrokset ovat jääneet turhiksi myös. Kallis hoitamattomuus taitaa olla eri vaihtoehdoista se kauhein skenaario. Yhtä hyvin voitaisiin laittaa  raivotautinen poke alaovelle, jonka takana on yksiovinen tuulikaappi. Tulisi vielä halvemmaksi, eikä kukaan turhaan kuvittelisi mitään.

Vierailija
14/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:46"]Meni valittamaan masennusta ym. yleislääkärille ja oli naurettu ulos. Lääkäri oli tehnyt miehen masennuksesta, opiskeluvaikeuksista ym. täyden vitsin ja oli vain naureskellut. Mies koki olleensa täysin nöyryytetty, eikä enää uskaltanut hakea apua muualta. Taannoin ruumis sitten löytyi.
[/quote]

Hyvä, heikot sortuu elon tiellä.

Vierailija
15/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS:n merkinnät on kanssa aivan oma show'nsa. Menin joskus lääkäriin ennen pitkää aamuluentoa, naama meikittä ja mukana kassissa eväitä, neuletakki ym. luennolla istumista helpottavaa. Lääkäri oli kirjannut "olemus epäsiisti!", minkä sitten myöhemmin kuulin seuraavalta lääkäriltä, joka selasi tietojani. Tuon "olemus epäsiisti!" jälkeen oli kuulemma kaikenlaista asiatonta spekulointia elämäntilanteestani. Suhteellisen huvittavaa, että joku katkeroitunut yleislääkäri kirjoittelee satuja asiakkaan ulkonäöstä - toisaalta miettikää tilannetta, että olisin myöhemmin mennyt hakemaan vaikka lihasrelaksantteja tms. sieltä, niin olisivat varmaan pitäneet nistinä.

Tänä keväänä YTHS kuulemma antoi kentää kaikille vastaanottovirkailijoille yms., eli syksystä alkaen sinne mennään vain suoraan istumaan käytävälle lekurin oven taakse. Säälittävää.

Vierailija
16/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:02"]

Helsingin YTHS on auttanut minua paljonkin masennuksen takia! Ja muutkin vaivat on aina otettu vakavasti.

[/quote]Vahingossa alapeukutin tätä. Minulla myös hyviä kokemuksia, Helsingistä ja Espoosta! Yleis- mielen- ja suun terveydestä, ja gyneistä. Niin ja fyssareista. :)

Vierailija
17/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:17"]Lääkäreille pitäis tehdä pääsykokeiden kanssa samalla istumalla pällitieteelliset testit. Edes hiukan karsiintuisi alalle sopimattomat. Vaikka niissäkin on liian helppo kusettaa.
[/quote]

Nuoret kandit on jo ihan erilaisia, kyllä lääkäreiden koulutuksessa kiinnitetään huomiota esim. työyhteisön jäsenenä toimimiseen yms., pyytävät joskus täyttämään arviointilomakkeita.

Vierailija
18/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:44"]

aikamoinen väite. Tapahtuiko oikeasti vai väittikö miehesi että noin tapahtui? On myös muita lääkäreitä olemassa. Miksette hakeneet apua muualta, jos tilanne vaikutti niin vakavalta? Kuulostaa, kuin ulkoistaisit vastuuta lääkärille.. Mikset itse tehnyt jotakin?

[/quote] Tuota minäkin mietin, tapahtuiko noin, mitä miehesi sanoi, vai tulkitsiko hän tilanteen noin? Joskushan esim psykoottisessa masennuksessa potilas tulkitsee tilannetta toisin mitä se on todellisuudessa. Minä sinuna haluaisin nähdä ko käynnin potilasmerkinnät, mitä siellä on puhuttu jne. Sinun myös olisi hyvä puhua tuosta asiantuntijan kanssa, että pääset surussasi eteenpäin.

Vierailija
19/57 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös hyvin huonot kokemukset YTHS:stä siinä yhteydessä kun olin todella ahdistunut ja yritin saada apua. En saanut edes tapaamisaikaa koskaan, vaikka itkin ja kerroin olostani puhelimessa. Näin Helsingissä 1990-luvulla. En tiedä, onko nyt erilaista.

Vierailija
20/57 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei niin tyttäreni kävi valittamassa kipua jalassa. Diagnoosi ilman mitään rtg-kuvia oli vääränlainen kävelytyyli. Minä en voinut tätä uskoa ja pakotin tytön menemään yksityiselle. Diagnoosina oli marssimurtuma, menee ohi levolla ja kipulääkkeillä.