Te joille paljastui vasta avioliitossa puolison herkkänahkainen narsismi
Kommentit (95)
Jatkoin 20 vuotta. Koska en tunnistanut ilmiötä. Vuosien varrella herkkänahkaisuus muuttui ja eron jälkeen se oli avointa sodankäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoin 20 vuotta. Koska en tunnistanut ilmiötä. Vuosien varrella herkkänahkaisuus muuttui ja eron jälkeen se oli avointa sodankäyntiä.
Miten huomasit mistä kyse? Miten ilmeni?
Narsistihullu vaan jaksaa. Ei taida psykologin/psykiatrin tutkintoa olla, vaikka diagnosoinnin tarve on kova.
Taidat itse olla narsisti, kun olet niin kova uhriutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsistihullu vaan jaksaa. Ei taida psykologin/psykiatrin tutkintoa olla, vaikka diagnosoinnin tarve on kova.
Kuinka noin kova reaktio? Osuiko herkän narsistin herkkään kohtaan?
Lisää kokemuksia kiitos!
Tuntomerkkejä on saituus, masentumistaipumus, fyysiset terveysongelmat, tunteiden puuttuminen, katsekontaktin vähäisyys, toisten ihmisten hyväksikäyttö, pyrkyryys, vaatimaton ulkonäkö, seksin säännöstely, kateus ja viha muita kohtaan, mielialojen jyrkät vaihtelut, työnarkomania, sosiaalisten suhteiden vähäisyys, huono itsetunto, mustavalkoinen ajattelu, hankaluudet suhteissa, hankalan ihmisen leima, puolison valinta hyötymisperusteisesti, itsekäs käytös, seksi mekaanista vailla hellyyttä ja kauniita sanoja, erilaiset perversiot seksissä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän keittiö psykologi tutkintoa tarvitse kun on aina oikeassa ja täydellinen muutenkin
Uskomatonta, mutta olen tehnyt jo kahdesti saman virheen menemällä yhteen sopuisan, herkän ja kiltin miehen kanssa. Herkkyys paljastui loukkaantumisherkkyydeksi ja kiltteys olikin kyky peittää äärimmäisen hyvin raivon tunteet, suuttumus ja loukkaantuminen.
Toisessa suhteessa paljastuminen tapahtui useamman vuoden seurustelun jälkeen, ja kiitän onneani että asuimme vielä erillään emmekä olleet ehtineet rakentaa yhteistä elämää.
Käsittääkseni nämä yleensä paljastuvat siinä kohtaa kun toinen on ns nalkissa, siihen asti osataan esittää kilttiä ja huomaavaista tossukkaa.
Narsisteja on erilaisia, mutta heillä kaikilla on sama päämäärä - he tuhoavat sinut ja elämäsi.
Mentiin aika nuorena yhteen ja jotenkin siihen kasvoi, varmaan piirteet oli hänessä aina mutta sitten ne voimistui ja lopulta diagnoosikin tuli. Käytiin terapiassa ja aika voimakas kasvun paikka oli molemmille. Ollaan vielä yhdessä ja itse asiassa ihan hyvin menee nyt.
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntomerkkejä on saituus, masentumistaipumus, fyysiset terveysongelmat, tunteiden puuttuminen, katsekontaktin vähäisyys, toisten ihmisten hyväksikäyttö, pyrkyryys, vaatimaton ulkonäkö, seksin säännöstely, kateus ja viha muita kohtaan, mielialojen jyrkät vaihtelut, työnarkomania, sosiaalisten suhteiden vähäisyys, huono itsetunto, mustavalkoinen ajattelu, hankaluudet suhteissa, hankalan ihmisen leima, puolison valinta hyötymisperusteisesti, itsekäs käytös, seksi mekaanista vailla hellyyttä ja kauniita sanoja, erilaiset perversiot seksissä.
Apua, mä olen seurustellut tuon/tuonkaltaisen miehen kanssa. Helsinki..
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteKatkeruus
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenMustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Ei tarvita noin pitkää listaa. Jos ihminen puhuu mielellään kostavansa, niin siinä se bingo on.
Herkkänahkaisen narsisti on erilainen kuin paremmin tunnettu grandioosi narsisti. Kun jälkimmäinen kilpailee siitä kuka on paras ja kaunein ja menestynein, herkkänahkainen narsisti kilpailee siitä kuka on suurin uhri. Hän on aina uhri ja marttyyri, musta pilvi pään päällä, pahoittaa mielensä ihan kaikesta ja muut joutuvat kävelemään munankuorilla, riidellessä vatuloi vuosia tai vuosikymmeniä vanhoja asioita. Ihan äärimmäisen raskas ihminen.
Toi narsku juttu on niiiin last-season. Anna olla jo ap!
Vierailija kirjoitti:
*TÄMÄ ON ei putous vaan tai oikeastaan putous todellisuuteen: Perinteinen suomalainen parisuhde siis. 🤣
Sotien jälkeistä traumaa toistetaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta se narsismi paljastui vasta, kun tutustuin ex-puolisoni entiseen tyttöystävään. Minulla ei ollut todisteita eksän valheista, mutta tuo entinen tyttöystävä kykeni todistamaan minulle sen, mitä olin kaiken aikaa epäillyt. Olen ikuisesti hänelle kiitollinen. Eron jälkeen narsistin naamio tipahti pois hetkeksi. Hän myönsi miten oli sepittänyt erilaisia tarinoita vahingoittaakseen minua. Suhde ei todellakaan jatkunut.
Jos ihmisen henkilöhistoriassa on useita häiriintyneitä ihmisiä, narsuja, poltettuja siltoja..niin kannattaa hetki miettiä. Voiko olla että yksi ihminen vaan imee puoleensa vaikeuksia ja kamalia ihmisiä, täysin ilman omaa syytään?
Jos ei ihmisellä ole yhtään pitkäaikaista oikeasti läheistä ystävää ja on jatkuvaa hänkslää perheenjäsenien kanssa, niin..
Kyllä se olisi paljastunut aikaisemmin, jos olisit hiemankin ennusmerkkejä viitsinyt katsoa. Mutta kun et viitsinyt.