Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki

Vierailija
27.02.2022 |

Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.

Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.

Huokaus.

Kommentit (1214)

Vierailija
161/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?

Minulta on leikattu munasarjojen ja kohdun syöpä, poistettu samalla vatsanpeitteitä ja muuta, eli iso vatsan alueen avoleikkaus. Ensimmäisen päivän sain ruuat sänkyyn, mutta seuraavana piti jo mennä keittiöön syömään tai hakea itse. Että ei se pelkästään synnyttäneitä koske, mies en kyllä ole että sitä puolta en tiedä. On myös oikeasti tärkeää, että sen leikkauksen jälkeen lähdetään heti liikkeelle kun vaan pystyy, se estää veritulppia yms. 

Kun on synnyttänyt niin sitä liikkumista tulee väkisinkin. Vessaan, suihkuun, vaatteiden haku käytävältä, lakanoiden haku käytävältä, ruuanhaku, päivähuone jos jaksaa, "vauvala" jossa katsotaan vauvanhoito, imetyshuone jossa rintapumppu jne. Ei voi mitenkään ajatella että tuo lakananvaihto ja ruuanhaku olisivat ainoat liikkumiset päivässä.

Vierailija
162/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen kulttuuri ei kyllä ole mitenkään erityisen lempeä. Eikä leppoisa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä paljonko kuukauden täyshoito kaikille maksaisi 🥴

Se toki on törkeää, jos itse pitää ruoat hakea ja vaihtaa lakanat.[/quote

Miksi kaikki pitää aina ajatella rahassa? Uuden kansalaisen syntyminen on niin iloinen asia, joten eikö siinä paina muut arvot kuin raha.

Kokeile vaikka tienata rahasi itse eikä Kela-goldilla.

Suomalaisten naisten työssäkäyntiprosentti on maailman korkeimpia.

Toisaalta eniten lapsia pitkäaikaistyöttömillä joulukeräys-"yksinhuoltajilla".

Vierailija
164/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naista kohdellaan kuin rikollista monissa synnytyssairaaloissa. Kun lapsi on syntynyt, on nainen toissijainen. Omaa kokemusta asiasta ja kätilön suusta kuultua.

Näin se menee. Omakin kätilö sanoi, että se lapsi on heidän asiakkaansa/ykkösprioriteettinsa eli ei paljon äidin toiveet kiinnostele.

En edes muista missä yhteydessä, kun olin niin helppo. Ei kivunlievityksiä, ei mitään. Tulin, kärvistelen hiljaa ja synnytin. Siitä sain kyllä kiitosta jälkikäteen...

Vierailija
165/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki pitää aina ajatella rahassa? Uuden kansalaisen syntyminen on niin iloinen asia, joten eikö siinä paina muut arvot kuin raha.

Kokeile vaikka tienata rahasi itse eikä Kela-goldilla.

Suomalaisten naisten työssäkäyntiprosentti on maailman korkeimpia.

Toisaalta eniten lapsia pitkäaikaistyöttömillä joulukeräys-"yksinhuoltajilla".

Missähån niiden ns isät on…

Vierailija
166/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää ostamasta palveluja kotiin, kuten Aasiassa. Siellä synnytyskin maksaa maltaita. Omat sukulaiset voi tulla kotiin auttamaan kuten Aasiassa. Se pari päivää mitä sairaalassa normi synnytyksen jälkeen ollaan, niin montako lakanan vaihtoa pitää tehdä. Miksi aina verrataan, että Suomessa on kaikki niin huonosti muihin maihin verrattuna. Täällä on kuitenkin kaikki turvallista ja asiat hoituu.

Se että meiltä viedään kaikki rahat veroina.

Suomessa ei todellakaan ole tutvallista terveydenhuollossa ja toimivuus on täyttä lottoa.

Ai jaa. Itse asuin jenkeissä, ja tulin Suomeen synnyttämään, koska täällä on turvallista synnyttää, siellä ei ole. Vaikka olisi ollut varaa mennä kalliiseen yksityissairaalaan. Saman ovat tehneet muutkin ulkomailla tehneet tuttavani. Kannattaa käydä kokeilemassa ulkomailla synnyttämistä, ja vertailla.

Jenkeissä onkin toi synnytys sidottu ihmisen varallisuuteen, kuten kai moni muukin asia. Siellä on länsimaiden suurin äitiyskuolleisuus. Se synnytysosuus onkin täällä Suomessa turvallisempi kuin monessa muussa maassa. Suomessa äidin pitää silti pärjätä synnytyksen jälkeen yksin lapsivuodeosastolla. Ekan synnytyksen jälkeen voi olla isä apuna, mutta toisen vauvan kanssa hoidat kaiken yksin ja itse, vaikka jalat ei jaksais kantaa.

Vierailija
167/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyötön ihmettelee miksi valitetaan rahanmenosta,sitähän saa automaatista...

Sinähän se tässä tukirotta olet, ei suomalainen äiti.

Mistähän niin päättelet laardilehmä?

Näistä sun paasauksistasi.

Et siis ole turhan välkky.

Juujuujuu. Päästään pipi palstahäirikkö se taas on herännyt uuteen aamuun.

Vierailija
168/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko synnytys sairaus? Pitääkö synnyttäjiä siis kohdella, kuin sairaita, ei pidä. Sektiolla synnyttäneillä toki huomioidaan, että on tehty leikkaus.

Tämä on varmaan se yleisin ja tyypillisin kommentti, kun synnyttävää naista halutaan aliarvioida.

Vierailija
169/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joku taju ihmisen biologiasta niillä selkeästi on. Synnyttänyt tarvitsee rauhaa ja vauvan kanssa pesimistä.

Vierailija
170/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?

Minulta on leikattu munasarjojen ja kohdun syöpä, poistettu samalla vatsanpeitteitä ja muuta, eli iso vatsan alueen avoleikkaus. Ensimmäisen päivän sain ruuat sänkyyn, mutta seuraavana piti jo mennä keittiöön syömään tai hakea itse. Että ei se pelkästään synnyttäneitä koske, mies en kyllä ole että sitä puolta en tiedä. On myös oikeasti tärkeää, että sen leikkauksen jälkeen lähdetään heti liikkeelle kun vaan pystyy, se estää veritulppia yms. 

Tästä on nyt ennenkin puhuttu, mutta edelleen: synnyttäneen täytyy myös opetella imettämään ja hoitaa se vauva, joka on juuri, siis aivan juuri, syntynyt ja siten täysin avuton. Ensisynnytykset kestää usein monta päivää, eikä silloin juuri nukuta, joten synnyttäneellä on myös paljon univelkaa, jota ei saa nukkua pois, koska vauva.

Toistan: ystävällisyys ei maksa mitään eikä vaadi mitään erityisvalmisteluja tai -toimenpiteitä.

Alatiesynnytys ei ole leikkaus. Nainen kyllä joutuu vauvaa hoitamaan, joten varmasti kävelee.

Vierailija
171/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joku taju ihmisen biologiasta niillä selkeästi on. Synnyttänyt tarvitsee rauhaa ja vauvan kanssa pesimistä.

Eli kun jonkin kulttuurin 1% parhaimpaan osaan kuuluva kertoo miten heillä asiat hoitui, siitä johdetaan, että kaikilla siellä on sama tilanne? Herätkää ihmiset käyttämään niitä aivoja.

Vierailija
172/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa kulttuurissa vaikuttaa perinne: kun en minä saanut hoivaa-niin etpä tule sinäkään saamaan.  Ehkä myös: hyvä että opit heti huomaamaan kuinka kokopäivätyö on vauvan hoito.  Olemme ankaria itsellemme ja toisillemme, ehkä siksi että meidän ilmastomme on todella karu.  Ne jotka ovat asuneet lämpimissä maissa ymmärtävät asian.  

Vierailija
173/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko synnytys sairaus? Pitääkö synnyttäjiä siis kohdella, kuin sairaita, ei pidä. Sektiolla synnyttäneillä toki huomioidaan, että on tehty leikkaus.

Se on herkkä ja pelottava kokemus. Siinä luodaan elämää, se on taikaa. Tilannetta ja äitiä pitäisi kunnioittaa. Se puuttuu suomalaisesta synnytyskulttuurista täysin. Syntyvä lapsi on fokuksessa, äiti synnytys- ja lypsykone.

Itsekin tämän nuorena ×3 äitinä liian hiljaa hyväksyin. Muutosta pitää tulla.

Vierailija
174/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun jonkin kulttuurin 1% parhaimpaan osaan kuuluva kertoo miten heillä asiat hoitui, siitä johdetaan, että kaikilla siellä on sama tilanne? Herätkää ihmiset käyttämään niitä aivoja.

Ei siellä missään niin sanottu. Taiwanilla muuten mm on kouluunkin kuljetus kaksivuotiaasta alkaen. Niin että opettaja kerää lapset busseihin.

Ja kun se ystävällisyys ei edellwwnkään maksa yhtään mitään.

Vierailija
175/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä missään niin sanottu. Taiwanilla muuten mm on kouluunkin kuljetus kaksivuotiaasta alkaen. Niin että opettaja kerää lapset busseihin.

Kouluunkuljetus kaksivuotiaasta alkaen? Juuri niin..

Vierailija
176/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluunkuljetus kaksivuotiaasta alkaen? Juuri niin..

Niin, lapset käyvät siellä esikoulua yleisesti kaksivuotiaasta alkaen.

Vierailija
177/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toki on törkeää, jos itse pitää ruoat hakea ja vaihtaa lakanat.

Ja maksaako se aasialainen valtio sitten kuukauden sairaalassa, jäi ap:lta kertomatta.

Ainakin Kiinassa synnytyssairaala ei maksa mitään.

Kiinassa "vuodelepo" alkaa n. pari kuukautta ennen synnytystä ja jatkuu 2 kk synnytyksen jälkeen.

Raskauden ajan ollaan kotona, jolloin auttamassa on sukulaiset, ystävät ja vapaaehtoiset, sama myös kun äiti ja vauva tulevat kotiin.

Raskauden loppuvaiheessa nainen ei edes laita kenkiään jalkaan (vatsa tiellä) vaan sen tekevät "avustajat". Yleensä aviopuoliso.

Lukemani mukaan siellä on alueellisia eroja ja varmasti yhteiskunnallinen asemakin vaikuttaa. Kaikilla alueilla ei ole tavalliselle kansalle mitään maksutonta terveydenhoitoa edes lapsille.

Vierailija
178/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ennen saanut apua synnärillä. Oli lastenhoitajia, jotka pystyivät hoitamaan vauvoja, että äiti sai syödä ja peseytyä ja opetella imetystä rauhassa. Oli laitoshuoltajia, jotka vaihtoivat lakanoita. Niin se kuuluisikin olla, koska synnyttänyt äiti on heikkona ja menettänyt paljon verta.

Vierailija
179/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Potilaan kunto arvioidaan yksilöllisesti. Tuhansia synnytyksiä hoitanut henkilökunta osaa arvioida milloin äiti kykenee suoriutumaan mainituista tehtävistä ja milloin haetaan hemmottelua ja huomiota.

Pärstäkertoimen mukaan siis? Mutu-fiiliksellä. Varokaa naiset jos menette meikit vieläkasvoilla, saatte prinsessan leiman, tulee kuittia, ei apuja…

Vierailija
180/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrottiin, että Aasiassa perhe tyypillisesti hoivaa äitiä synnytyksen jälkeen. Todellako täälläkin moni ottaisi äitinsä tai anoppinsa omaan kotiinsa kuukaudeksi asumaan ja hoitamaan kodin?

Jutun yksityinen hoitolaitos oli tosiaan yksityinen. Kyllä täälläkin rahalla saa kampaajan kotiin vaikka monta kertaa päivässä. Synnyttäneille suunnattuja "luksushotelleja" ei toki ole, mutta epäilen, ettei kysyntää oikein taitaisi olla, vaikka ajatus toki olisi ihana.

Mun anoppi sekä appi tuli auttamaan mua miehen kotimaasta 3 kuukaudeksi, kun kaksi ekaa lastani syntyi. Kolmas lapseni syntyi korona-aikana ja tällöin he eivät sitten voinutkaan tulla. Kyllä se oli harmillista, olen hyvin kiitollinen heille tuosta avusta. Ei he tietenkään mitään täyshoitolaa mulle pitänyt, mutta oli kiva, että pystyi jakamaan arjen askareita ja pääsi suihkuun tai vaikka hetken levähtämään, ihan vain heidän seuransa toi voimaa uuteen elämäntilanteeseen. Suomalaiset äidit tosiaan ovat hyvin sisukkaita, kun monet saattavat pärjätä täysin ilman apua. Mutta toisaalta ei ihme, että vauva-aika koetaan niin raskaana, kun kukaan ei välitä siitä äidistä, joka huolehtii kaikesta ja isä käy sitten töissä ja sen varjolla oikeuttaa paljon vähäisemmän vastuun pikkulapsiarjen jakamisesta.

Aikö apin ja anopin tarvitse käydä töissä ollenkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä