Ystävä jätti 15v yksin kotiin.
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
Kommentit (255)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:26"]Muutin 16-vuotiaana pois kotoa... Huolestuisin kovasti jos omat lapset eivät osaisi pitää itseään elossa vuoden nuorempana
[/quote] Tässä taitaa nyt olla enempi kyse teistä aikuisista, eikä siitä onko sillä nuorella turvallinen olo itsellä olla...
Millaisia ihmisiä täällä oikein on kun pumpulissa kasvattavat lapsiaan. Kyllä kasvattamiseen kuuluu myös se että opetetaan elämään omillaan. Tuon ikäisen pitäisi jo pystyä huolehtimaan itsestään jo sen verta hyvin ettei ongelmia tulisi. Ruokarahat vain kouraan ja harjoittelemaan. Näin rahan arvo ja budjetointikin tulisi käytännössä tutuksi. Nykyään tuo budjetointi ja rahan käyttökin tuntuu olevan osalta täysin hakusessa, enkä ihmettele, jos vasta 18 vuotiaana ensimmäisen kerran joutuu miettimään että "mihin ja miten sitä rahaa käytetään".
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:26"]Muutin 16-vuotiaana pois kotoa... Huolestuisin kovasti jos omat lapset eivät osaisi pitää itseään elossa vuoden nuorempana
[/quote] Jep varmasti 15v osaa syödä jne jo sen ikäisenä, mutta tässä on nyt kyse ihan perusturvallisuuden tunteesta, ihan pienistä asioista...15vuotiaat on ihan beibejä vielä....ei tarvi paljoakaan sattua, että mä ry on jo kurkussa, en usko pätkääkään näitä jotka puhuu puolesta tässä ketjussa! Kyllä osaa ihmiset olla ajattelemattomia parhaimmillaan! Kaikki ensikokeilut syntyy juuri tuossa iässä, alkoholi, itkut....Varmasti on olemassa se yksilö se nuori joka on niin tasapaksu luotettava, murrosikään kuuluu niin paljon eri vaiheita, mistä jotku vanhemmat ei oo tietoisia näköjään ollenkaan!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote]
Nuo asiat se teini tekee joka tapauksessa jos haluaa, oli vanhemmat kotona tai eivät! Itse sain rippikoulun jälkeen itse päättää lähdenkö vanhempien mukaan mökille yms. vai jäänkö yksin kotiin. Nautin siitä suunnattomasti ja tunsin että minuun luotetaan niin noina aikoina en edes juonut tai muuten hölmöillyt, koska halusin säilyttää luottamuksen ja saavutetun etuni :). 90- luvulla ei edes ollut kännyköitä millä olisi tilanteen voinut tarkistaa...niin kyllä jättäisin oman 15 vuotiaan kotiin, jos minulla sellainen olisi ja hän itse sitä haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
Entä jos sattuu jotain? Tulee hätä, esim kaatuu...siis ihan vaan esimerkkinä jos ois perhe kotona niin on helppo auttaa, jos tulee joku äkillinen hätä...15 vuotias on ihan teini vielä ja lapsi, se on mun mielipide.
[/quote]
No soittaa niille isovanhemmille jotka asuu vieressä?
Itsekään en jättäisi noin pitkäksi aikaa ihan yksin, mutta tässä tapauksessahan isovanhemmat asuu ihan lähellä joten eri asia mielestäni.
Entäs jos yh jättää kaksi alle 5-vuotiasta alkoholiongelmaisen isän hoitoon ja teini-ikäsen sitten muuten vaan lojumaan ja lähtee itse rantalomalle uuden miesystävä kanssa..eikä varmaa kysele miten siellä kotona jaksellaan..?
Mulla oli 15 v teini pari viikkoa kotona yksin koiran kanssa, kun olin USAssa työmatkalla. Eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 50 metrin päässä. Ja nopeamminhan isovanhemmat muutenkin pääsisivät apuun kuin minä työpaikaltani 20 km päästä, jos jotain sattuisi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]
Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus?
[/quote] Ottaisin itse vanhempiin yhteyttä ja kertoisin oman mielipiteen suoraan tai sitten isovanhemmille välittäisi viestiä, hankalaan asemaan tuossa laitetaan ulkopuoliset ihmiset jokatapausessa. En tiedä mitä ovat ajatelleet, eivät varmaankaan ole nähneet asiassa mitään outoa tai pahaa, eikä se tarkoitus välttämättä ole ollut varsinainen heitteille jättö, vaikka se se on...Jos olisin läheisenä samassa tilanteessa, ehkäpä voisin olla käärmeissäni vähän asiasta vanhemmille, mutta yrittäisin silti heidän kanssa jutella asiasta ja kertoa jotenkin miten parhaaksi näet, että tämä ei välttämättä ole hyvä ajatus Veikkaan, että jos moni muu ulkopuolinen tuosta kuulee niin joku muu tekee sen sinun puolesta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote]
Nuo asiat se teini tekee joka tapauksessa jos haluaa, oli vanhemmat kotona tai eivät! Itse sain rippikoulun jälkeen itse päättää lähdenkö vanhempien mukaan mökille yms. vai jäänkö yksin kotiin. Nautin siitä suunnattomasti ja tunsin että minuun luotetaan niin noina aikoina en edes juonut tai muuten hölmöillyt, koska halusin säilyttää luottamuksen ja saavutetun etuni :). 90- luvulla ei edes ollut kännyköitä millä olisi tilanteen voinut tarkistaa...niin kyllä jättäisin oman 15 vuotiaan kotiin, jos minulla sellainen olisi ja hän itse sitä haluaisi.
[/quote] En oo samaa mieltä täysin, en väitä että eikö 15 vuotias pärjäisi, mutta 5 valossa ehtii sattua ja tapahtua, miettikää nyt järjellä täällä. Itse en jättäisi noin pitkäksi aikaa vastuunkantavana äitinä tai isänä lasta yksin ja piste.
Voi hellanlettas teitä hysteerikkoja. Ihan normaalia. Isovanhemmat ovat ihan vieressä ja 15-vuotias on jo nuori, ei pikkulapsi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote]
[/quote] Aikuisen kuuluu ohjata nuorta, tapahtuuko se jos se nuori on 5vkoa itsekseen, ei eikä se ole oikein isovanhemmillakaan se vastuu, vielä vähemmän kummitädillä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
[/quote]
ystävänä sinä varmaan tarjouduit käymään moikkaamassa tytärtä reissun aikana muutaman kerran.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]
Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus?
[/quote]
No huh huh. Jos on tuollaisia "ystäviä", ei todellakaa vihamiehiä kaipaa. Jos kerran olet oikeasti ystävä ja vielä kummitäti, otat tietysti tytön luoksesi asumaan siksi aikaa. Kammottavia nämä nykyajan ystävät! Jeesustelua löytyy, mutta todellista auttamista ja vastuuta ei. Oletko kateellinen vai jotain muita ongelmia????
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]
[/quote]
No huh huh. Jos on tuollaisia "ystäviä", ei todellakaa vihamiehiä kaipaa. Jos kerran olet oikeasti ystävä ja vielä kummitäti, otat tietysti tytön luoksesi asumaan siksi aikaa. Kammottavia nämä nykyajan ystävät! Jeesustelua löytyy, mutta todellista auttamista ja vastuuta ei. Oletko kateellinen vai jotain muita ongelmia????
[/quote] Tekisitkö helposti itse ilmoituksen jos olisit vastaavassa tilanteessa? Eikö tuon kysymyksen pohdiskelu olisi kuulunut niille vanhemmille, että onko tämä sittenkään hyvä ajatus ja voiko tämän 5vkon aikana sattua jotain...Ainut mitä tässä on tapahtunut niin on, että joku läheinen on vaan laitettu huonoon asemaan, aivan varmasti miettisin itse samaa asiaa, että mitäs sitä nyt...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:59"]Voi hellanlettas teitä hysteerikkoja. Ihan normaalia. Isovanhemmat ovat ihan vieressä ja 15-vuotias on jo nuori, ei pikkulapsi.
[/quote] Sinä oot sitä mieltä tässä on hysteriasta kyse, mulla itsellä on ihan rauhallinen olo, en oo hysteerinen luonteelta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:20"]Ei,en vaan pidä 15 vuotiasta lapsena,vaan teininä/nuorena. Itsekkin muistan kun vihasin juuri ikää 15-17 kun ei saanut päättää omista asioistaan..olin lastensuojelun asiakas ja asuin perheessä 9 vuotiaasta,12 vuotiaana aloinodottaa että täytän 18 ja pääsen pois sieltä
[/quote] monet 20 kymppisetkin käyttäytyy vielä kuin lapset.."lapsenomaisesti"
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"] Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä! [/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus? [/quote] No huh huh. Jos on tuollaisia "ystäviä", ei todellakaa vihamiehiä kaipaa. Jos kerran olet oikeasti ystävä ja vielä kummitäti, otat tietysti tytön luoksesi asumaan siksi aikaa. Kammottavia nämä nykyajan ystävät! Jeesustelua löytyy, mutta todellista auttamista ja vastuuta ei. Oletko kateellinen vai jotain muita ongelmia????
[/quote] Käyn toki tapaamassa tätä nuorta sillä aikaa kun vanhemmat ovat pois. Asumme perheeni kanssa niin ahtaasti ettei tänne mahdu yhtään ketään asumaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:30"]on, jos lapsi on pikkusenkin fiksu.
Olin aikoinaan pikkuveljeni kanssa kahdestaan omasta halustamme kaksi viikkoa kun ikää oli 13 ja 11 vuotta. Toki mummo kävi päivittäin tarkistamassa pariin kertaan, että asiat oli hyvin ja tarvittaessa aina sai kiinni. Vanhemmat lähtivät elämänsä ensimmäiselle ulkomaan matkalle, jonka isä oli saanut palkinnoksi eikä meillä ollut varaa ostaa lisälippuja.
Opettaa hyvin lapselle mitä itsenäinen elämä tarkoittaa. Lisäksi antaa lapselle tunteen että häneen luotetaan.
[/quote] Eikö alle 15 vuotiaille riitä se yks päivä yksin siihen, että nuori kokee jo sen luoton tunteen tai tyyliin, että voi mennä esim se 12v vuotias pariksi kolmeksi tunniksi kaupungille innoissaan pyörimään, eikö noinkin saada jo sitä luottoa annettua varhaisteinille?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
[/quote] Koulut kyllä alkavat 3 vk päästä enkä luulisi että he ottaisivat 2 vk lomaa jotta voisivat olla mökillä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]