Ystävä jätti 15v yksin kotiin.
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
Kommentit (255)
No jos isovanhemmat asuvat naapurissa (ja ovat täysjärkisiä), niin en näe ongelmaa. Itse olin 16-v viikon pari yksin kotona, kun muu perhe oli mökillä, ja minä kesätöissä. Ja ei ollut isovanhempia tai muita apuna ja vahtimassa. Ja juu, minä kyllä biletinkin :-D en nyt ihan ymmärrä tätä nykyajan lasu-intoilua, jos asiat ovat kunnossa. Itse en jäänyt koskaan mistään kiinni teininä, mutta kavereilta poliisit taisivat kaadella juomia maahan. Ei silloin 1980-90 -luvun vaihteessa kyllä mitään lasuja asiasta tehty. Normaaleja keski-ikäisiä nyt ollaan perheellisinä ja työssäkäyvinä koulutettuina kansalaisina. Näitä juttuja lukiessani olen niin onnellinen, että olin nuori silloin kun olin!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:47"]Av on kumma. Pikkulapsia paapitaan ihan kauheesti mutta teinit saa olla heitteillä.
Itse en ole jättänyt teinejä edes yöksi yksin kotiin. Vaikka molemmat on käyneet matkoilla ilman vanhempia. Esim pelimatkalla tai kavereiden perheen kanssa
15 v ei tarvitse kantaa vastuuta itsestään ja talosta.
Eri asia, jos lähtee opiskelemaan. Vaikken sitäkään kannata. Ihan hyvä käydä 2. asteen koulutus kotoa
[/quote]
Voi tsiisus... Ookko sä ihan tosissas??Kannattaisko päästää niistä lapsista irti, ne elää kuitenkin omaa elämäänsä tai kasvattaa ne niin hyvin et niihin voi luottaa.
[/quote]
Luotan täysin. Ja annan tilaa.
Miksi 15 v pitäisi olla aikuine? 15 v on menossa teille. Sitten lukioon. Saa neljä vuotta olla vielä lapsi.
Toki muutaman vuoden päästä voi halutessaan jäädä yksin kotiin. Tuskin ensi kesänäkään vielä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"]Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta
[/quote]
15 v on lapsi.
Mitä lastensuojelu mahtaa sanoa viiden viikon heitteillejätöstä?
Minä asuin 16-vuotiaana yksin Helsingissä kesän, kun sain sieltä kesätyöpaikan. Miten penskoina te oikein pidätte 15-vuotiasta? Ihme hyysäämistä. 15-vuotias jo nauttii, kun saa omaa aikaa muulta perheeltä ja tarpeen tullen isovanhemmat ovat kuitenkin ihan naapurissa.
5vkoa on mun mielestä kyllä liian pitkä aika olla yksin...15 vuotiaana vielä! Pari päivää ymmärrän ja ehkä se viikko just ja just menisi...Muistan itse lapsuudessa meillä oli iso kaveripiiri ja oi yks tyttö jonka vanhemmat käytännössä jätti tytön moneksi viikoksi yksin ja lähtivät mökille...yksin asumaan isoon taloon, niin siitä tytöstä huomas kyllä sen, että oli viettänyt tosiaan nuoruudessa paljon aikaa yksin ja oli jopa liian itsenäinen, itsenäistyä voi turvallisessa ympäristössä, ehkä pientä heitteillejätön makua tuossa silti on, nimittäin hyvin moni vanhempi ei noin toimisi. Tuossa ajassa voi ehtiä tekemään aika paljon ja pahimmillaan sotkeutua mihin vaan ikävään..ja mummia ja pappaa on helppo viilata linssiin...oli syy mikä tahansa tai tilanne niin välinpitämätöntä tuo on, ihan sama vaikka sille nuorelle asia ois ok! 5viikkoa huh huh!
Entä jos sattuu jotain? Tulee hätä, esim kaatuu...siis ihan vaan esimerkkinä jos ois perhe kotona niin on helppo auttaa, jos tulee joku äkillinen hätä...15 vuotias on ihan teini vielä ja lapsi, se on mun mielipide.
Niin, tuntuu pahalta minustakin tämän 15v puolesta. Heidän perheensä vaan aina menee näiden pienempien lasten ehdoilla. Hän on aika yksin perheessään vaikka kaikki olisivatkin yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
Entä jos sattuu jotain? Tulee hätä, esim kaatuu...siis ihan vaan esimerkkinä jos ois perhe kotona niin on helppo auttaa, jos tulee joku äkillinen hätä...15 vuotias on ihan teini vielä ja lapsi, se on mun mielipide.
[/quote]
No voi jestas, kai sitä parikymmpinenkin voi kaatua tai ihan minkäikäinen vain. Tuolla perusteella kukaan ei voisi asua yksin.
Kontrollointi voiko vanhempi kontrolloida lasta kaukaa, tai varmistaa, että poika on illalla omassa sängyssä nukkumassa esim? Ei...Entä Jos päättää lähteä vaikka johonkin muualle...puhelin on matkassa,mutta vanhemmille sanookin että on kotona..tai isovanhemmille kertoo on kaverilla yötä, häipyy toiseen kaupunkiin? Muistan itse kun olin 15 olin kyllä tosi kiltti jne, mutta aina kävi mielessä asioita mitkä oli kiellettyjä, kuten keskustaan meneminen :) Meninkin ja muistan kuinka outoa oli nähdä aikuisia vanhoja ihmisiä miehiä ja naisia ihan täyskaatokännissä...ne näytti silti pelottavalta ja isoilta omaan silmään...
Ei,en vaan pidä 15 vuotiasta lapsena,vaan teininä/nuorena. Itsekkin muistan kun vihasin juuri ikää 15-17 kun ei saanut päättää omista asioistaan..olin lastensuojelun asiakas ja asuin perheessä 9 vuotiaasta,12 vuotiaana aloinodottaa että täytän 18 ja pääsen pois sieltä
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
[/quote]
No voi jestas, kai sitä parikymmpinenkin voi kaatua tai ihan minkäikäinen vain. Tuolla perusteella kukaan ei voisi asua yksin.
[/quote] Arvasin, että joku heittää tähän vastaavan kommentin, ehkäpä tässä on kyse siitä, että ei voida olettaa että 15-vuotiaan tulisi pärjätä yksin 5 vkoa tai ainakaan olettaa että sen ikäinen on kypsä aikuinen...Ja alaikäinen silti, lastensuojelulaki on juuri lapsia varten, ei sitäkään lakia ole huvikseen keksitty.
Muutin 16-vuotiaana pois kotoa... Huolestuisin kovasti jos omat lapset eivät osaisi pitää itseään elossa vuoden nuorempana
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"]Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta
[/quote]
Älä lässytä paskaa. Alle 18v on lapsi ja vanhemmat vastuussa kasvatuksesta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:26"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:22"]Ihan ok..15v saa nauttia rauhasta
[/quote]
Toivon syvästi, ettet ole äiti.
[/quote] ...5VKOA siis ottaa relaa ja olla yksikseen ihan chillisti vaan...Jaa-a mitäpä tuohon enää sanois...
Pitääkö ap:stä tehdä rikosilmoitus?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:30"]
Pitääkö ap:stä tehdä rikosilmoitus?
[/quote] Miksi?
Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"]Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta
[/quote]
Älä lässytä paskaa. Alle 18v on lapsi ja vanhemmat vastuussa kasvatuksesta.
[/quote] Itsenäistyä voi kokonaan kun sieltä kotoa on muuttanut pois!
Mä menin jo 16 vuotiaana töihin. Tai siis kävin koulussa ja töissä. Kotona ehti käydä vaan pyörähtämässä. Kyllä 15 vuotias osaa olla jo keskenään. Varsinkin näin kesälomalla ja jos isovanhemmat noin lähellä. Lapsi varmaan arvostaa omaa rauhaa ja sitä että häneen luotetaan niin paljon että uskalletaan jättää yksin.
Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta