Finnairin bisnesluokan tarkoilu Euroopan lennolla ei juuri poikkea siitä, mitä rahvas sai kanarian lennolla vielä jokunen vuosi sitten.
Ihan perusmättöä. Eikä koneeseen tullessa ollut mitään alkujuomien tarjoilua tai muuta "luksusta". Jälkiruokana joku 2 euron muffinssi.
Kommentit (14)
Ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta Euroopan lennoilla penkit on ihan samat bisneksessa ja turistissa.
Miksi joku haluaisi maksaa moninkertaisen lipun hinnan?
Ajatellaa että Air Francella oli vielä 90-luvulla turistiluokassa ilmainen sampanja. Ilman rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta Euroopan lennoilla penkit on ihan samat bisneksessa ja turistissa.
Miksi joku haluaisi maksaa moninkertaisen lipun hinnan?
Ei ne koskaan sitä hintaa itse maksa.
Muffinssin valmistushinta n. 18 snt.
Vierailija kirjoitti:
Muffinssin valmistushinta n. 18 snt.
Muffinssin turvatarkastusmaksu 1,82 €.
Vierailija kirjoitti:
Rahvas?
Tässä tapauksessa, esim. sinä.
Ihmettelen, kun aina siellä eturivissä porukkaa kuitenkin on. Mik ihmeessä maksavat tästä?
Takarivin paikat on turvallisimpia maahansyöksyssä. Mutta päästäänpähän noista rikkaista vee-päistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, kun aina siellä eturivissä porukkaa kuitenkin on. Mik ihmeessä maksavat tästä?
Voivat olla vaikka mannertenväliseen bisneslipun ostaneita vaihtolentolaisia, jolloin istuvat bisneksessä myös vaihtolennon.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, kun aina siellä eturivissä porukkaa kuitenkin on. Mik ihmeessä maksavat tästä?
Väljempää istua
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, kun aina siellä eturivissä porukkaa kuitenkin on. Mik ihmeessä maksavat tästä?
Enemmän tilaa, extra matkatavarat ruumaan, ekana sisään ja ekana ulos, lounge kentällä, fast track turvatarkastuksen läpi ja matkatavarat ekoina ulos koneesta.
Itse yleensä upgreidaan pisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta Euroopan lennoilla penkit on ihan samat bisneksessa ja turistissa.
Miksi joku haluaisi maksaa moninkertaisen lipun hinnan?
Pääsääntöisesti Business luokan matkustajat matkustavat työn takia ja yleensä heillä on matkapäiviä todella paljon ja työnantajan edun mukaista on että ovat perille tullessaan virkeitä ja levänneitä.
Business luokkan lipussa ei makseta niistä tarjoiluista vaan siitä että lipun vaihto-oikeudet ovat laajemmat, jos neuvottelut berliinissä venyvät niin paluulennon voi helposti vaihtaa seuraavalle päivälle yhdellä puhelinsoitolla.
Lisäksi maksetaan siitä, että lippuun kuuluu fast track ja lounge palvelut jolloin kallispalkkainen asiantuntija tai yritysjohtaja ei haaskaa aikaa monta kertaa viikossa lentokentän jonoissa vaan pääsee nopeasti jonojen ohi ja pystyy tekemään ehkä töitäkin loungessa lähtöä odottaessaan.
Lisäksi maksetaan siitä että Business luokassa matkustaminen on vähemmän epämiellyttävää ja rasittavaa jolloin työntekijä pysyy työkunnossa eikä leipiinny työhönsä niin helposti. Kerran vuodessa matkustavan mielestä Business luokka voi tuntua joltain luksukselta mutta jos lennät joka viikko esim Hki-Lontoo välin niin istut koneessa noin yhtä työpäivää vastaavan ajan joka viikko. Silloin alkaa olemaan jo aika iso ero siinä istutko väljemmin vai tungettuna keskipaikalle kahden ylipainoisen turistin väliin. Suurin osa Business luokan matkustajista käyttää matka-ajan työntekoon.
Ja ehkä viimeisenä se, että Business luokassa matkustavista läheskään kaikki eivät lennä Business luokan lipulla, vaan ovat paljon matkustavia standard lippulaisia joille lentoyhtiö tarjoaa vuodessa muutaman upgraden. Itse olen näitä kanta-asiakas upgradeja käyttänyt myös vapaa-ajan lennoilla.
Ne tarjoilut ovat kiva lisä koska silloin on taas yksi asia vähemmän huolehdittavana ja aikataulutettavana, mutta eivät missään nimessä se pääsyy Business luokan lipun käyttöön.
:D