Suurimmat kulttuurishokit/mokat?
Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?
Kommentit (209)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:42"]
USA:ssa se, että verot lisätään hintaan vasta kassalla. Hankalaa muutenkin vieraiden setelien ja kolikoiden kanssa niin siten pitäisi yhtäkkiä osata nopeasti antaa oikea määrä rahaa, joka ei taatusti ole mikään tasaluku...
[/quote] Anna sitten vaikka kymppi, kylla taalla osataan vaihtorahaa antaa :D.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:39"]
Poskisuudelmat aluksi. Nykyään olen tottunut.
[/quote]
Syntynyt ennen Kekkosta? Itselleni ihan normitouhua.
Heteromies38w
[/quote]
Sinäkö se täältä Av:lta naista hait?
Tuolla vastauksella kyllä kaikkosi moni kiinnostunut:-P
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:39"]
Poskisuudelmat aluksi. Nykyään olen tottunut.
[/quote]
Syntynyt ennen Kekkosta? Itselleni ihan normitouhua.
Heteromies38w
[/quote]
Olen suunnilleen ikäisesi. Pienellä maaseutupaikkakunnalla, jossa asuin lapsuuteni, ei ulkomaalaisia asunut tai poskisuudelmia vaihdettu, eikä perheellämme ollut heikosta taloustilanteesta johtuen mahdollisuutta matkustaa. Näin ollen pääsin tutustumaan muihin kulttuureihin kunnolla vasta muutettuani opiskelemaan isommalle paikkakunnalle. Sittemmin olen matkustellut paljonkin ja tutustunut eri kulttuureja edustaviin ihmusiin. Tuleeko sinulle hyvä mieli, jos kerron lisää yksityiskohtia köyhästä lapsuudestani niin, että pääset pilkkaamaan enemmänkin?
Mullekin nuo tervehdykseksi muotoillut kysymykset on aina yhtä vaikeita, tuntuu niin törpöltä vastata samalla kysymyksellä.
Omalla kohdallani järkytyin julkisista vessoista Latviassa, Liettuassa, Romaniassa ja entisissä Jugoslavian maissa kun siellä ensimmäisetä kertaa matkustin joskus kymmenen vuotta sitten (eli tilanne on varmasti muuttunut sen jälkeen). Läntisissä hyvin vauraissa maissa matkustelleena mulle tuli totaalisena yllätyksenä ne reiät lattiassa. Selvisin kuitenkin siitäkin shokista :)
Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
Mullekin nuo tervehdykseksi muotoillut kysymykset on aina yhtä vaikeita, tuntuu niin törpöltä vastata samalla kysymyksellä.
Omalla kohdallani järkytyin julkisista vessoista Latviassa, Liettuassa, Romaniassa ja entisissä Jugoslavian maissa kun siellä ensimmäisetä kertaa matkustin joskus kymmenen vuotta sitten (eli tilanne on varmasti muuttunut sen jälkeen). Läntisissä hyvin vauraissa maissa matkustelleena mulle tuli totaalisena yllätyksenä ne reiät lattiassa. Selvisin kuitenkin siitäkin shokista :)
[/quote]
Reikiä lattiassa on myös mm. Ranskassa, jopa Pariisissa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:32"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:25"]Menin teininä U.S.A:an vaihtoon ja oli hämmentävää kun ihmiset ihasteli tätä maantienväristä tukkaa ja hailakoita harmaansinisiä silmiä. "Are you really a blonde?" :D [/quote] Sama! Se julkinen kehuminen on kyllä outoa ujon ja tuppisuun suomalaisen näkökulmasta. [/quote] Ulkokultaista paskaa. Kuten kaikki jenkkien sanomisiset. [/quote] Niin. Miksi pitää kehua jos ei tarkoita sitä?
[/quote] Suomessa olisi sanottu rehellisesti pain naama etta milloin aiot varjata tuon kamalanvarisen kuontalosi? Niin suoraselkaista ja syvallista.
Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin.
[/quote]
Siis huutelivat sinulle beautiful beautiful (miehelle) ?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
Ihan olen nainen.
Nuorena viattomana vaihto-oppilaana jenkeissä uudet koulukaverit kysyivät "Do you have pot in Finland?" johon minä äkkiä pikakelaamaan sanavarastoa: pot=kulho, ja vastasin että "Yes, everyone has pot". Muistan ne ilmeet vieläkin.
70-luvun lopussa tapahtui.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:37"]
Palstan loputon miesviha. En koskaan tule sitä ymmärtämään.
[/quote]
Sitten varmaan kannattaa siirtyä jonnekin naisvihapalstalle? Hei hei!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin.
[/quote]
Totta! Mistähän johtuu, että Välimeren maista vain Italiassa miehet ovat niin tungettelevia? Kyllähän Espanjassa ja Ranskassakin huudellaan, mutta Italiassa miehet jopa seuraavat kadulla eivätkä luovuta, kun sanoo ei.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
Missä kohtaa on sanottu että kyseessä olisi mies?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin. [/quote] Siis huutelivat sinulle beautiful beautiful (miehelle) ? [/quote] Ihan olen nainen.
[/quote]
Lesbopari siis?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:58"]
[/quote]
[/quote]
Varmasti on, ei ole vain mulle tullut vastaan enkä tuolloin oikeasti tiennyt että niitä vielä on muualla kuin täysin kehitysmaissa. Onneksi näiden "shokkien" myötä maailma avartuu.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
Ja Italiassa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin. [/quote] Siis huutelivat sinulle beautiful beautiful (miehelle) ? [/quote] Ihan olen nainen.
[/quote]
Lesbopari siis?
[/quote]
Rautalankaako kaipaat?
t: sivusta seurannut
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin. [/quote] Siis huutelivat sinulle beautiful beautiful (miehelle) ? [/quote] Missä kohtaa on sanottu että kyseessä olisi mies?
[/quote]
No eihän ne gigolot arvanneet, että kyseessä on naispari.
Kiinassa julkiset vessat olivat järkyttäviä.
Ranskalainen anoppi, jonka mielestä olin laiska, kun en kokopäiväisen työn ja pitkien työmatkojen päälle pyhittänyt vapaa-aikaani mieheni palvelemiselle (ruoanlaitto, vaatehuolto, 100 % kodinhoito). Itse olin järkyttynyt siitä, miten törkeästi appi häntä kohteli, kuin kotiorjaa.