Asiakaspalvelutyössä meikkauspakko??
Voidaanko minut todella pakottaa meikkaamaan vain koska olen nainen? En ole koskaan tykännyt meikata, nyt ikää 28-v., hiuksia laitan myös ilman "tököttejä" eli nuttura ja lettikampaukset jne., siistit vaatteet myös. Mutta ei kuulemma riitä kun pitäisi vielä ehostautua meikillä! Eihän miestenkään tarvitse!! Ihan hyvä iho enkä tarvitse meikkiä mielestäni enkä tahtoisi käyttää. Voidaanko velvoittaa? :(
Kommentit (282)
Ei kaikki halua meikata ja se in ok kaikille. Myös työnantajalle. Eri asia jos haiset, hiukset on likaiset, työasun rinnuksilla kebabit.
Minä haluan meikata töihin koska koen olevani huoliteltu silloin. Työnantaja joskus huomautteli paidannapista, ylin pitäisi olla kiinni. Joo niin varmaan...
Ap voi myös naurahtaa ja sanoa, että kiitos, olen meikannut. Että osasin ilmeisesti tehdä todella luonnollisen kauniin meikin. Jos esimies osoittaa esim. ripsiä sormella, sanot "näissä on väritöntä kiiltoa antavaa ripsiväriä joka myös hoitaa, etkö näe miten kauniisti taipuvat ja kiiltävät" jne. Pokalla vaan :D
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:17"]
Kyllä meikkaamaton suomalainen näyttää auttamatta väsyneeltä tai sairaalta ilman meikkiä. Saa olla kyllä ihmeellisen kaunis jos ilman mitään ehostusta näyttää pirteältä ja siistiltä vastaanottoaulan spottivaloissa. Tässä kuvassa on yksi misseistämme Sara Sieppi ilman meikkiä. Sara on kaunis mutta ilman meikkiä ei vain soveltuisi mielestäni edustamaan hotellia. Tällainen lookki kävisi vapaa-aikaan muttei hotellin vastaanottotiskille https://www.google.fi/search?q=meikkaamaton&client=ms-android-samsung&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMI8e77xvLnxgIVypYsCh09FAoa&biw=360&bih=640#tbm=isch&q=ilman+meikki%C3%A4&imgrc=JF51jWVrVmdj3M%3A
[/quote]
Käyn työni puolesta usein eri hotelleissa (hyvissä). Minulle kelpaisi oikein mainiosti kun raahustan työpäivän jälkeen väsyneenä hotellille. Hyvä nopea palvelu ja puhdas siisti olemus riittävät oikein hyvin.
Tatuoinnitkaan eivät muuten haittaa. Muutamissa pohjoismaiden laatuhotelleissa on erikoisenkin näköisiä asiakaspalvelijoita, ja sopivat hyvin sinne.
Ei voi velvoittaa, mutta on mukavaa ettet näytä darrapeikolta.
Meillä on meikkauspakko. Mutta mä oonkin kosmetiikkamyyjä. On meillä kyllä semmosiakin, jotka ei meikkaisi jos ei töiden takia olis pakko, mut ei se niille oo iso vaiva laittaa luonnollista meikkiä kun työstään muuten pitävät. Ei oo edes pakko ostaa mitään kun voi meikata töissäkin jos haluaa.
tällä alalla mä ymmärrän tän jutun, en mä itse ostais meikkejä joltain meikittömältä tai sitten todella suttuisesti meikkaavalta. Muuta kosmetiikkaa voisin ostaa meikittömältä kunhan on siisti. En myöskään varmaan menis kampaajalle, jolla on tasapitkä, omanvärinen heppatyttötukka.
mutta niin. Mun alalla meikkauspakko on ihan ok ja odotettavissa mutta ei hotellin respassa, kaupan kassalla tai vaikka bussikuskeilla.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:25"]
No toi nyt on vielä pientä, olikohan Hollister vai Forever21 kun määrittelee et millä värillä sun varpaankynnetkin pitää olla lakattuna ja miten hiukset laitettuna. Ja kuvitteletteko, että Hootersiin pääsis pienitissinen hommiin?
[/quote]
Hooters ja hotellin asiakaspalvelu on ihan eri asioita. Hootersin yksi liiketoimintaan vahvasti liittyvä asia on iso/hyvätissiset naiset. Kaikki, jotka sinne hakee töihin tietää tämän varmasti, ja ulkonäkövaatimuksia tuodaan myös vahvasti esiin työhaastattelussa
Näitä ei voi mitenkään verrata ap:n työolosuhteeseen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:54"]
Meillä on meikkauspakko. Mutta mä oonkin kosmetiikkamyyjä. On meillä kyllä semmosiakin, jotka ei meikkaisi jos ei töiden takia olis pakko, mut ei se niille oo iso vaiva laittaa luonnollista meikkiä kun työstään muuten pitävät. Ei oo edes pakko ostaa mitään kun voi meikata töissäkin jos haluaa.
tällä alalla mä ymmärrän tän jutun, en mä itse ostais meikkejä joltain meikittömältä tai sitten todella suttuisesti meikkaavalta. Muuta kosmetiikkaa voisin ostaa meikittömältä kunhan on siisti. En myöskään varmaan menis kampaajalle, jolla on tasapitkä, omanvärinen heppatyttötukka.
mutta niin. Mun alalla meikkauspakko on ihan ok ja odotettavissa mutta ei hotellin respassa, kaupan kassalla tai vaikka bussikuskeilla.
[/quote]
Minä voin ostaa meikkini vaikka rekkakuskin näköiseltä mieheltä, kunhan hän vain osaa rahastaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:01"]Nyt firmojen nimiä pinoon! Alan boikotoimaan :) Olen itsekin asiakaspalvelussa ja meikkaan tasan tarkkaan niinä päivinä kun huvittaa. En todellakaan joka päivä. Sitten kun miehiltäkin vaaditaan meikkiä, asia on ok.
[/quote]
Kerro sinäkin missä fimassa ei pätkääkään välitetä miltä työntekijät näyttävät asiakkaiden silmissä. Olet huonosti johdetussa työpaikassa jos jokainen saa mennä ihan oman fiiliksen mukaan.
Tiedän erään joka sai lähteä hotellista , kun ei halunnut pitää hametta eikä korkokenkiä, oli sitte sen jälkeen pitkään työtön , avomiehen kanssa tuli ero , kun ei pystyny maksamaan kalliista keskusta asunnosta vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:54"]
[/quote]
Minä voin ostaa meikkini vaikka rekkakuskin näköiseltä mieheltä, kunhan hän vain osaa rahastaa.
[/quote]
No jos nyt puhutaan ihan kosmetiikkamyyjistä joilta saa palvelua ja jotka kenties auttaa valitsemaan niitä meikkejä. Eikä siitä, että menet Cittariin ja ladot ripsivärit samaan koriin salaatin ja terveyssiteiden kanssa ja sitten kassalle, jossa sut rahastetaan.
kun ei se Cittarin rekkamieskassa ole kosmetiikkamyyjä vaikka kosmetiikkaa hänen kassansa kautta kulkeekin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:08"]
Meilläkin oli meikkauspakko hotellin respassa missä työskentelin.
[/quote]
Miehilläkin?
[/quote]
Miehillä sitten mm. solmiopakko ja parran ajaminen vaatimuksena. Ikävästi rasittaa herkkää ihoa jälkimmäinen, maksaa paljon ja vie aikaakin. Mutta sehän on eri asia, koska [tähän typeriä selityksiä].
[/quote]
Naisten oletetaan ajavan partansa myös. Aika epäreilua, jos naisen pitää sekä ajella parta että meikata. Siinä se iho vasta rasittuukin.
Njaa, jos töissä olisi mies joka käyttää naamavärkkiinsä yhtä vähän aikaa kuin sinä niin varmasti tulisi sillekin sanomista. Eli eikun työpaikan vahtoon!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:07"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:08"] Meilläkin oli meikkauspakko hotellin respassa missä työskentelin. [/quote] Miehilläkin? [/quote] Miehillä sitten mm. solmiopakko ja parran ajaminen vaatimuksena. Ikävästi rasittaa herkkää ihoa jälkimmäinen, maksaa paljon ja vie aikaakin. Mutta sehän on eri asia, koska [tähän typeriä selityksiä]. [/quote] Solmiopakko voi olla ainoastaan siinä tapauksessa, että solmio kuuluu työasuun ja silloin solmion hankinta kuuluu työnantajalle. Partaa taas työnantaja ei voi pakottaa ajamaan, ihan niin kuin ei voi pakottaa meikkaamaankaan.
[/quote]
Hotelleista en tiedä, mutta kyllä minun toimistotöissäni ihan virallisissa pukeutumisohjeissa on business formal, johon miehillä on määritelty juurikin solmio ja ajettu parta. Onko tämä nyt siis lainvastaista toimintaa ja voin seuraamuksitta mennä neuvotteluihin verkkareissa ja parranreuhkassa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:07"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:08"] Meilläkin oli meikkauspakko hotellin respassa missä työskentelin. [/quote] Miehilläkin? [/quote] Miehillä sitten mm. solmiopakko ja parran ajaminen vaatimuksena. Ikävästi rasittaa herkkää ihoa jälkimmäinen, maksaa paljon ja vie aikaakin. Mutta sehän on eri asia, koska [tähän typeriä selityksiä]. [/quote] Solmiopakko voi olla ainoastaan siinä tapauksessa, että solmio kuuluu työasuun ja silloin solmion hankinta kuuluu työnantajalle. Partaa taas työnantaja ei voi pakottaa ajamaan, ihan niin kuin ei voi pakottaa meikkaamaankaan.
[/quote]
Hotelleista en tiedä, mutta kyllä minun toimistotöissäni ihan virallisissa pukeutumisohjeissa on business formal, johon miehillä on määritelty juurikin solmio ja ajettu parta. Onko tämä nyt siis lainvastaista toimintaa ja voin seuraamuksitta mennä neuvotteluihin verkkareissa ja parranreuhkassa?
[/quote]
Tämä on jännää miten ihan täysvaltaiset ihmiset eivät ymmärrä mikä ero on ohjeistuksella ja pakolla. Varmasti firmoissa on monenlaisia ohjeistuksia, mutta kokonaan toinen juttu on se, mitä laki on mieltä näistä ohjeistuksista.
Sitten on ihan kokonaan eri juttu johdon omat sisäiset säännöt, hehän voivat laatia itselleen vaikka minkälaisia sääntöjä. Laki taas keskittyy valvomaan työntekijöiden oikeuksia.
Jos on naama täynnä finnejä, luulisi, että myös miehelle kehotettaisiin näiden peittämistä. Sama juttu ihottuma tai muu vastaava. Saattaa antaa kuvan epähygueenisyydestä vaikkei näin tietysti olisikaan.
Eivät kaikki naiset osaa meikata ollenkaan. Sekään ei ole ihan helppoa hommaa jos sitä ei ole koskaan tehnyt ja lopputuloksen pitäisi vielä näyttää hyvältä.
laita ripsiväriä tai värillistä huulirasvaa ja sanot sitten, että olet kyllä meikannut ja tykkäät nautral-lookista.
Vierailija kirjoitti:
Musta tää on jotenkin järkyttävää että tämmöstä vaaditaan ainoastaan ja pelkästään sukupuolen perusteella, tuskin miehiä pyydtään "ehostautumaan". Toki siisti olemus on molemmille ihan ok vaatimus, mutta meikkaamaan ei pitäisi ketään pakottaa. Kysyisin tästä mitä liitto on mieltä.
Kyllähän miehille annetaan omat ohjeensa jos eivät itse ymmärrä eikä se kauhean ihoystävällistä ole heillekään. Todennäköisesti jopa vähemmän kuin modernit meikit.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:56"]
Laita kaikki huomautukset ylös. Meikkaa kevyesti, mutta niin että näkyy esim. laitat vain kirkasta huulipunaa, KUNNES koeaika on ohi. Sitten lopetat meikkaamisen. Jos tulee huomautuksia, otat ylös ja keskustelet ETUKÄTEEN liiton edustajan kanssa. Jos työt loppuvat, sinulla on mehevä oikeusjuttu edessä ja voitatte sen.
[/quote]
Missä perusteet?
[/quote]
Siinä että syynä on sukupuoleen perustuva syrjiminen.