Olen seurannut ikkunastani kerjäläistentoimintaa
Meiltä on keittiöstä näköala vastakkaiselle kadulle, jossa on bussipysäkki, ärrä ja siwa. Kesä aikana kadunkulmaukseen on ilmestynyt kerjäläisiä, oletan että romaneja tai bulgarialaisia...suomalaisia eivät ole. Eivät sinänsä aiheuta muuta häiriötä, mutta ikkunasta on tullut seurattua näiden rytmiä ja kiinnittänyt huomiota pariin asiaan: ensinnäkin toiminta on kellontarkkaa. Kerjääjä saapuu paikalle tasan kahdeksalta aamulla, ja lopettaa tasan kuudelta illalla. 1-2 kertaa päivässä paikalle ajaa henkilöauto, ja kerjäävä näyttäisi luovutravan sinne rahat. Kerran olen nähnyt kerjääjän nousevan kyytiin itsekin. Eikö tuo ole jo organisoitua toimintaa? Pitäisikö ilmoittaa jonnekin? Tuli tästä kerjäläiskeskustelusta mieleen...
Kommentit (29)
Kuvaa. Julkisella paikalla saa kuvata. Peität naamat ja rekisterinumeron, niin et syyllisty rikokseen. Täällä Vaasassa myös näkee alkukesästä, mutta enpä ole hetkeen nähnyt. Luulen, että täkäläiset ovat aika pihejä noin yleensä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:16"]
Kuvaa. Julkisella paikalla saa kuvata. Peität naamat ja rekisterinumeron, niin et syyllisty rikokseen. Täällä Vaasassa myös näkee alkukesästä, mutta enpä ole hetkeen nähnyt. Luulen, että täkäläiset ovat aika pihejä noin yleensä.
[/quote]
Ei naamoja tai rekisterinumeroita tarvitse peittää. Ei mikään laki kiellä niiden kuvaamista.
Pystyisitkö ap videoimaan tapahtuman?
Meinasin tuolla ketjun alussa esittää, että webbikameran paikka...sain oltua kirjoittamatta justjust :-P
organisoitua touhua on. Usein jako menee niin että naiset kerjäävät ja miehet rötöstelevät, taskivarkauksia ja joskus isompiakin murtoja ym...juuri saatiin porukkaa Helsingistä kiinni. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1437439267765.html
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:38"]Poliisi on tutkinut kerjäläisten toimintaa Helsingissä, ja todennut ettei siihen liity järjestäytynyttä rikollisuutta.
[/quote] Onkohan tutkinut kunnolla? Vai tyylii haastatellut kerjääjiä ja uskonut mitä kertovat? Ne kerjäysbisnekset on usein äärimmäisen taidokkaasti naamioitu ja organisoitu. Näistä rahat hakevista autoista on myös raportoitu Suomessa ennenkin. Vähän hämärältä vsikuttaa.
Tottakai on organisoitua täälläkin, kuten muuallakin Euroopassa. Suomalaiset on niin uskomattoman sinisilmäisiä!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:54"]
Mä en oo tainnut koskaan nähdä Helsingissä niitä jotka kulkevat keppien kanssa jotenkin teatraalisen vaivalloisen näköisesti... Tukholmassa niitä näkee joka kerta kun käy :D
[/quote] Siellä annetaan rahaa, ja vieläpä korkean kurssin valuutassa. suomalaisilta ei onneksi heru.