voiko vegaani käyttää silkkiä?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:02"]
Isoissa villamaissa, kuten Australiassa, se villabisnes on aika rankkaa, varsinkin lampaille. Googlatkoon ken haluaa tietää lisää.
[/quote]
Vallitseva slow fashion -muoti on tuonut markkinoille tilanteen jossa asiakkaat ovat kiinnostuneita tuotteiden ja materiaalien historiasta ja - paremman termin puuttuessa - eettisyydestä, ja haluavat tuotteita jotka eivät ole massatuotantoa ja jotka sopivat yhteen heidän omien arvojensa kanssa. Kankaiden valmistajat tuovat markkinoille pukukankaita joiden koko historia pystytään jäljittämään ja asiakas voi halutessaan varmistua siitä että lammaksia on kohdeltu hyvin. Totta kai tämä on vain pieni osa kokonaismarkkinaa mutta tietoisuus kasvaa pikkuhiljaa.
[/quote]
http://www.mr-mag.com/scabal-launches-noble-fleece-at-richards-harry-rosen/
Julman hintaisia pukuja mutta Nobel Fleece on markkinoiden johtava tuote eettisesti tuotetussa huippulaadussa.
[/quote]
Paskaa myydään idiooteille , koska eettisyys ; )
Mäkin voin alkaa tuottamaan sulle vegaani-sämpylää, maksatko 1000 kertaisen hinnan?
[/quote]
En, mutta jos se on pirun hyvänmakuinen niin kymmenkertaisen hinnan muovipakattuun kiinassa leivottuun ja kuukauden Citymarketin hyllyssä lojuneeseen sämpylän irvikuvaan verrattuna saattaisin maksaa vaikken vegaani olekaan.
[/quote]
Ahaa, mitä kiinalaisa leivonnaisia suomessa myytiinkään?
Sen sijaan soijaa, tofua , pähkinöitä ja saatanaa raahataan ympäri maailmaa ympäristöstä ja sademetsistä välittämättä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:57"]Miten muuten vegaanit bisnesmiehet pukeutuvat? Puvut kun ovat yleensä villaa, kravatit silkkiä ja kengät nahkaa. Puuvillaiset puvut, keinokuituisista puhumattakaan, eivät yleensä sovi asiakkaiden eteen. Katselin ketjun innoittamana vaatekaappiani ja jos rupeaisin vegaaniksi niin sinne ei jäisi kuin kasa paitoja, laatikollinen sukkia ja kalsareita ja ehkä parit lenkkarit. Ja jos joku viitsii valistaa niin miksi mitä pahaa villaan pukeutumisessa on? Ei kai lammas kärsi siitä että sen villat pakkoluovutetaan. Vasikka ei taida digata siitä että sen nahka käytetään kengiksi - tämä on selvä juttu - mutta tämä villan välttäminen ei aukea paitsi sillä että aatteeseen kuuluu kaiken eläinperäisen käyttämisen välttäminen. [/quote] Googlaa mulesing.
[/quote]
Tunnen termin, mutta ajan takaa sitä että a) onko mahdollista tuottaa villaa ilman että lampaita kohdellaan huonosti, ja b) onko veganismiin kuuluva villan boikotointi seuraasta aatteesta vai lampaiden huonosta kohtelusta (jossa huonosta kohteluta tietenkin seuraa tarve aatteeseen ja moraaliseen kieltäytymiseen). Jos (a) pystytään ratkaisemaan niin kattaako veganismi siitä huolimatta villan boikotoinnin? Ei voitane yleistää kaikkiin vegaaneihin joten jos palstalla on vegaaneja niin mitä mieltä olette?
Onhan kaikenmaailman vikunjaakin joka on ilmeisen eettistä mutta sen varaan ei taida paljoa voida laskea.
Taitaa mennä jankkaamisen puolelle eikä palstalla taida päivystää montaakaan vegaania.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:02"]
Isoissa villamaissa, kuten Australiassa, se villabisnes on aika rankkaa, varsinkin lampaille. Googlatkoon ken haluaa tietää lisää.
[/quote]
Vallitseva slow fashion -muoti on tuonut markkinoille tilanteen jossa asiakkaat ovat kiinnostuneita tuotteiden ja materiaalien historiasta ja - paremman termin puuttuessa - eettisyydestä, ja haluavat tuotteita jotka eivät ole massatuotantoa ja jotka sopivat yhteen heidän omien arvojensa kanssa. Kankaiden valmistajat tuovat markkinoille pukukankaita joiden koko historia pystytään jäljittämään ja asiakas voi halutessaan varmistua siitä että lammaksia on kohdeltu hyvin. Totta kai tämä on vain pieni osa kokonaismarkkinaa mutta tietoisuus kasvaa pikkuhiljaa.
[/quote]
http://www.mr-mag.com/scabal-launches-noble-fleece-at-richards-harry-rosen/
Julman hintaisia pukuja mutta Nobel Fleece on markkinoiden johtava tuote eettisesti tuotetussa huippulaadussa.
[/quote]
Paskaa myydään idiooteille , koska eettisyys ; )
Mäkin voin alkaa tuottamaan sulle vegaani-sämpylää, maksatko 1000 kertaisen hinnan?
[/quote]
En, mutta jos se on pirun hyvänmakuinen niin kymmenkertaisen hinnan muovipakattuun kiinassa leivottuun ja kuukauden Citymarketin hyllyssä lojuneeseen sämpylän irvikuvaan verrattuna saattaisin maksaa vaikken vegaani olekaan.
[/quote]
Ahaa, mitä kiinalaisa leivonnaisia suomessa myytiinkään?
Sen sijaan soijaa, tofua , pähkinöitä ja saatanaa raahataan ympäri maailmaa ympäristöstä ja sademetsistä välittämättä.
[/quote]
En tunne Suomen tilannetta mutta tuossa alkua siihen miten globaaleja kauppaketjujen tuoteketjut ovat. Taitavat olla harvassa sellaiset tuotteet joita ei lennätetä maailman äärestä toiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:05"]
No voi pyhä sanonko mikä... Jos ketjun aloittajan kysymys kuuluu "Voiko vegaani käyttää silkkiä?" vastaus on "Silkki on eläinperäinen materiaali, kuten vaikkapa mehiläisvaha, joten ei." Se, onko jonkun mielestä mielekästä olla vegaani, on sitten toinen asia. Mutta tämä keskustelu ei koske sitä. Ja "Äikänope" saisi kyllä hylsyt omasta täysin asian vierestä hujahtavasta vastauksestaan.
Yksi poikkeus muuten liittyen vegaaneihin ja eläinperäisiin tuotteisiin: äidinmaito on täysin hyväksyttyä ravintoa, etenkin vauvoille ja taaperoille. Tämä siis ilmeisistä syistä huolimatta siitä, että kyseessä on eläinperäinen tuote. Ja mikäpä estäisi aikuistakaan vegaania syömästä vaikka äidinmaidosta tehtyä juustoa tai jäätelöä. :D
[/quote] Mitähän joku 'neuvolantäti' sanoisi tuosta sinun markkinaideastasi ja kuningasjatuksestasi, jonka tuossa kommenttisi jälkimmäisessä kappaleessa esitit?
Hykertelisivät siellä varmaan ihastuksesta ja yhteen ääneen lääkärien kanssa ja kehuisivat joukolla sinua:
"Kas kun emme ole tuota ennen hoksanneetkaan! Mikäänhän ei tosiaankaan estä meitä avaamasta markkinoita sille.On ryhdyttävä heti toimiin idean toteuttamiseksi. Tästä tulee vielä myyntimenestys ja suoranainen tuotehitti ! "...
[/quote]
Liikeidea ei itse asiassa ole edes minun, vaan joku ehti kauan sitten edelle. ;) Ja mikäpä estäisi ostamasta äideiltä maitoa, jos halukkaita myyjiä löytyy.
Tuolla aiemmin lainattiinkin jo vegaanin määritelmää, jonka mukaan vegaani ei OSTA eläinperäisiä tuotteita. On paljon vegaaneja, jotka eivät täydellisesti vältä silkin, villan tai nahan käyttöä. Esim. mummolta peritty villatakki voi olla vielä hyvä ja sen käyttäminen ei vaikuta eläinten kärsimyksiin enää. Käytännössä on myös melkoisen mahdotonta selvittää _kaikki_ tuotteiden valmistukseen käytetyt osat ja aineet ja niiden mahdollinen eläinperäisyys.
Eri vegaanit vetävät rajansa eri paikkoihin. Jotkut viitsivät tarkemmin paneutua lisäaineluetteloihin ja selvittää epävarmojen alkuperän kuin toiset. Joku saattaa ihan tarkoituksellakin syödä karkkeja, jotka sisältävät mehiläisvahaa. Joku joustaa ja joku toinen ei, kun hyvää tarkoittavat sukulaiset tarjoavat hunajaa sisältävää leivonnaista, jonka kuvittelivat olevan vegaanillekin sopivaa. Ei vegaanius tarkoita tiukkapipoisuutta vaan pyrkimystä olla hyväksikäyttämättä eläimiä.
Jos olet vegaani ja tosissasi asian kanssa, et käytä silkkiä, et mitään eläinperäistä/missä eläin voinut kärsiä. Ja itse mieluummin söisin lihaa kuin käyttäisin käyttäisin silkkiä. (Kirpputorilta ostettu ei tosin haittaa)
Voiko vegaani, tuota noin, niinku ottaa ns. "suihin"? Entäs hunaja? Tai käymistuotteet, joissa on käytetty hiivaa? Hiivahan ei ole kasvi... :-o
Hiiva ei ole myöskään eläinperäinen. Voi hyvää päivää taas...
Ja hiivahan on silti elävä olento! Eikös niin?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:34"]Kuinkahan monta yli 30-vuotiaaksi vegaanina pysynyttä esim. täällä Suomessa on ?
[/quote]
Itse tunnen pikaisesti laskettuna yli kaksikymmentä, ja tämä siis vain minun tuttavapiirissäni. Kolme yli 60-vuotiasta ovat vanhimpia, kaksi heistä ovat olleet nuoruudestaan vegaaneja ja kolmas kymmenisen vuotta. Kovin paljon vanhoja ihmisiä en tunne, koska olen itse alle 30, mutta itsekin olen ollut vegaani kohta kymmenen vuotta.
Mikä muka estää? Itse ainakin olen pääsääntöisesti kasvissyöjä,eli kosken ainoastaan kalan ( -lihaan) ja kananmunat ja maito eläinkunnantuotteista minulle kelpaa ja( silloin tällöin) voikin .
En kuitenkaan katso että minun näistä ruokavaliosyistä täytyisi kieltäytyä käyttämästä lahjaksi ja tuliaisiksi saamaani kaunista thai-silkkipaitaani, tai että ne estäisivät minua sitä käyttymästä.
Käytänhän nahkakenkiäkin !
( mikä muka olisi sitten se ihmisen jaloille terveellisempi ja parempi materiaali? Sitähän on kenkiin käytetty käytetty jo iät ja ajat ! )
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:27"]
Mikä muka estää? Itse ainakin olen pääsääntöisesti kasvissyöjä,eli kosken ainoastaan kalan ( -lihaan) ja kananmunat ja maito eläinkunnantuotteista minulle kelpaa ja( silloin tällöin) voikin .
En kuitenkaan katso että minun näistä ruokavaliosyistä täytyisi kieltäytyä käyttämästä lahjaksi ja tuliaisiksi saamaani kaunista thai-silkkipaitaani, tai että ne estäisivät minua sitä käyttymästä.
( mikä muka olisi sitten se ihmisen jaloille terveellisempi ja parempi materiaali? Sitähän on kenkiin käytetty käytetty jo iät ja ajat ! )
[/quote]
Kysymys koski vegaaneja. Sinä et ole vegaani.
Saako vegaani listiä hyttysen tai hämähäkin tai myrkyttää muurahaisia?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:32"]Saako vegaani listiä hyttysen tai hämähäkin tai myrkyttää muurahaisia?
[/quote]
Entäs rotat ja hiiret tai kyyt? Voiko vegaanilla olla lemmikkejä, vaikka käärme terraariossa tai hamsteri häkissä? Voiko vegaanilla olla lihaa syövä lemmikki? Entäs kissa tai koira?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:30"]
[/quote]
[/quote]
Ei tuo ole edes kasvissyöjä. Outo avautuminen tähän ketjuun.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:35"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:30"]
[/quote]
[/quote]
Ei tuo ole edes kasvissyöjä. Outo avautuminen tähän ketjuun.
[/quote]
Outoa, kun sinä puolestasi et voi edes puhutella suoraan !
Onko proteiinintarpeistaan huolehtiminen sitten niin paha asia,että se estää puhuttelemasta kaikkia, ketkä sitäkin ruokavaliossaan vähän katsovat.
'Tuo' ei muuten kuulu persoonapronomineihin, vaan on demonstratiivipronomini.
Äidinkielemme käytännössä se tarkoittaa sitä,ettei sillä normaalisti puhuta kenestäkään ihmisestä, eikä tietenkään voida puhutella ketään .
Esimerkki sen käytöstä: "Ota tuo ämpäri !"
Eli jos te ´aidosti vegaanit´suhtaudutte kaikkiin muihin ,kuin omia täysin ehdottomia (... ja tietenkin myös aivan aukottomia ?) maailmanparannusoppejanne noudattaviin kuin elottomiin esineisiin, niin paljon ei ole toivoa siitä että mitään hedelmällistä keskustelua voisi teidän ja ulkomaailman välillä syntyä .
Ennustan kyllä ,että tuo tuolllainen nuoruuden ehdottomuutenne ei voi kovin pitkälle varhaisteinivuosienne yli kantaa.
Tällainen, mielestänne tietenkin aivan ikäloppu 35-vuotias täti-ihminen (...jollaisiksi tekin muuten -uskokaa tai älkää-aivan tuossa tuokiossa kaikki tulette)kun joutuu jo miettimään sitä esim kalsiuminsaantiaan (tulevaisuuden mahdollisen osteoporoosin välttämiseksi ja toivottavasti estämiseksi )
Mitä muuten arvelette raskausajan ruokavalion sisällöstä?
Suositellaankohan neuvolassa,että syökää vain pelkkää salaattia,ituja ja raparperia ja juokaa vihreää teetä -se on parasta mahdollista ravintoa kehollenne JA jälkikasvunne tasapainoiselle ja mahdollisimman terveelle kehitykselle (???)
Kyllä elämä teitä vielä opettaa,uskokaa pois ja tippuvat nuo hurjimmat höpsötyksenne mielestänne aivan itsestään.
Jokaisella sukupolvella aikanaan omansa,mutta aikansa kutakin - näin se vain elämässä menee...
terv. 'äikänope' (iäkäs ja neuvokas nisäkäs)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 07:46"]
Eli jos te ´aidosti vegaanit´suhtaudutte kaikkiin muihin ,kuin omia täysin ehdottomia
(...)
(...)
terv. 'äikänope' (iäkäs ja neuvokas nisäkäs)
[/quote]
Okei, "äikänope". Vegaani on henkilö, joka ei käytä eläinkunnan tuotteita. Asia on juuri näin yksinkertainen. Kalaa syövät, nahkakenkiä käyttävät jne. henkilöt eivät ole "aidosti vegaaneja" eivätkä millään muullakaan tavoin vegaaneja. Vegaani-sanan merkitys on selkeä ja yhteisesti sovittu, eikä yksittäinen, suomen kielen taidoiltaan heiveröinen "äikänope" voi kammeta tätä käsitettä haluamaansa suuntaan. Se ei vain onnistu.
Silkki on eläinkunnan tuote, vegaani ei käytä sitä.
Terveisin ei-vegaani, ei-äikänope.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:55"]Vegaanit eivät käytä silkkiä.
[/quote]
Voivat käyttää siinä missä nahka tuotteita, useimmat vegaanit myäs syövät munaa, jotkut jopa kananmunaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:57"]
Miten muuten vegaanit bisnesmiehet pukeutuvat? Puvut kun ovat yleensä villaa, kravatit silkkiä ja kengät nahkaa. Puuvillaiset puvut, keinokuituisista puhumattakaan, eivät yleensä sovi asiakkaiden eteen. Katselin ketjun innoittamana vaatekaappiani ja jos rupeaisin vegaaniksi niin sinne ei jäisi kuin kasa paitoja, laatikollinen sukkia ja kalsareita ja ehkä parit lenkkarit.
Ja jos joku viitsii valistaa niin miksi mitä pahaa villaan pukeutumisessa on? Ei kai lammas kärsi siitä että sen villat pakkoluovutetaan. Vasikka ei taida digata siitä että sen nahka käytetään kengiksi - tämä on selvä juttu - mutta tämä villan välttäminen ei aukea paitsi sillä että aatteeseen kuuluu kaiken eläinperäisen käyttämisen välttäminen.
[/quote]
Vegaanit eivät edes hallitse omaa talouttaan, suurin osa on sossuloisia. Ihan bisnestäkö ne muka tekisi ?
[/quote]
Termiin "tyyli" kuuluu enemmän kuin se, että näyttää hyvältä ja osaa käyttäytyä etiketin vaatimalla tavalla. Jokaisen pitää etsiä oma tyylinsä ja sen tyylin pitää olla itsensä, mukaanlukien oman eettisen normiston, näkoinen. Silti pitäisi jollakin tavalla sopia yhteiskunnan yleisiin raameihin. En oikein jaksa hokea klisheitä sossupummeista ja vegaaneista mutta kuulisin mielelläni kommentteja aiheeseen.
[/quote]
No kerro toki , mitä te vegaanit teette työksenne? Mutta kuin huuhaa-korkeakoulututkintoja nonsense-aloilla?
Yhtäkään puhtaasti menestymyttä vegaani-yritystä en tiedä. Body shopia ei lasketa, kuten itsekin tiedät.
[/quote]
Mä opetan lukiossa pitkää matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Vegaanimieheni taas on kirurgi.