Miten paljon pitää " pelätä" synnytystä että saa sektion?
Vaaditaanko joku todistus psykiatrilta vai miten sektioon oikeuttava synnytyspelko todetaan käytännössä?
Kommentit (44)
Jos haluat sektion, vaadit sektion. Saatat saada karsaita katseita ja sua saatetaan maanitella, suostutella ja pakottaakin muuttamaan mielesi, mutta teet selväksi sen, että sulla on oikeus synnyttää lapsesi juuri sillä tavalla, kun haluat.
Tsemppiä!
ja helposti se onnistui. Minä en joutunut edes mihinkään pelkokeskusteluun, ilmoitin jo hyvissä ajoin ensimmäisessä raskaudessa, että en sitten aio synnyttää alakautta, piste.
Minua ei edes yritetty sen kummemmin käännyttää alatiesynnytykseen, asiallisesti kerrottiin sektion kulku ja riskit ym.
Kun olin toista kertaa raskaana, edellisen sektion tehnyt lääkäri kysyi heti kun tapasimme ensimmäistä kertaa sen toisen raskauden aikan, että syntyykö tämäkin vauva sektiolla. Joten oli todella helppo vastat, että kyllä!
Ole vaan varma asiastasi, kyllä Suomessa sektion saa niin halutessaan.
Sen jälkeen vauvalla on huomattavasti suurempi riski kuolla, kuin alateitse syntyneellä vauvalla. 1,77/1000 riski sektioidulla vauvalla, 0,62/1000 alateitse syntyneellä. Siis siinä tapauksessa tosiaan, ettei sektiota tehty äidin tai vauvan fyysisen seikan tähden. Olisiko aika alkaa ajatella muitakin kuin itseään?
Mutkunmä haluuuuuunnn!
Ette todellakaan ole mitään aikuisia ihmisiä, jos ette osaa tai suurin osda edes halua pelkojanne käsitellä.
Häpeällisiä naisten irvikuvia.
Mulla siis just toi sama ongelma kun 2:lla eli en uskalla tulla raskaaksi synnytyksen pelossa. Pelkoa lievittäis huomattavasti se jos mulle luvattais että saan halutessa sektion. t. Ap
Suoraan sanoen mua pelottaa enemmän se, että mun alapää repeää tai se leikataan auki kun se, että mun mahaan tulee viilto. Olen kuullut ja lukenut kauhujuttuja ihan tarpeeksi siitä miten hitaasti epparihaava paranee, että jotenkin otan mieluummin sen sektiohaavan.
Nuo kuolleisuus-ja vammautumisluvut johtuvat pitkälti juuri noista pieleen menneen synnytyksen takia sektioon joutumisista.
Onkohan edes tehty yhtään tutkimusta miten esim. synnytyspelon takia tehdyissä etukäteen sovituissa sektioissa on asian laita?
Onhan se ihan selvää, että jos synnytyksessä on ongelmia ja joudutaan kiireelliseen, tai hätäsektioon, silloinhan vauvalla on jo yleensä asiat huonosti, mikä ei johdu sektiosta vaan nimen omaan ongelmista synnytyksessä.
on todella lapsellista haukkua toisten pelkoja ja niiden käsittelemättömyyksiä. En minäkään voi ymmärtää mitenkä jotkut ihmiset voivat pelätä kissoja mutta en silti rupea heitä haukkumaan vaan pistän kissani oven taakse jotta he uskaltavat tulla kylään. Huono vertaus mutta ei toista saa tuomita sen vuoksi että pelkää synnytystä.
Todennäköisesti suurin osa synnytysjutuista joita olen kuullut on todella suurella pensselillä maalattuja mutta ne ovat riittäneet minulle pelon luomiseksi. En mielelläni elä loppuelämääni siten että en kykene pidättämään kakkaa vaan olen kotini vanki kun en voi käydä edes töissä normaalisti.
Ei alakautta suoritettu synnytys minun mielestä tee äidistä yhtään sektioäitiä parempaa, eiköhän se äitiys mitata ihan muilla kriteereillä kuin synnytyksellä!
Sitä en silti välttämättä ymmärrä, miksi ihminen ei yritä käsitellä pelkoaan. Jos haluaa useampia lapsia, nämä samat ongelmat ovat edessä joka raskaudessa. Vaikka sektio myönnettäisiinkin, niin silti joutuisi pelkäämään, ettei synnytys vain ala ennen sektiopäivää, jne. Ja kun se alatiesynnytys on useimmissa tapauksissa helpompi keikka kuin sektio, niin kyllä minun mielestäni kannattaisi antaa sille mahdollisuus edes ajatuksissaan. Repeämiä ei välttämättä tule, mutta sektiossa tulee aina iso haava.
Itse esim. en ole saanut kuin pikku nirhaumia synnyttäessäni kiitos joustavien kudosteni, ja olen ollut synnytysten jälkeen niin nopeasti kunnossa, että olen tyytyväinen, ettei ole tarvinnut ottaa isoa leikkaushaavaa vatsaan. Enkä varmasti ole ainoa.
On se kiva jossitella mutta jollekin ne repeämät tulee ja eiköhän niistäkin toipuminen ole yhtä työlästä (työläämpää) kuin sektiosta ja ne vauriot mitä niistä voi tulla...
Suomessa tuskin tulee synnytyskulttuuri muuttumaan eli aina tullaan tuomitsemaan pelkosektion haluavat, jos ei sitten hankikaan lapsia niin sitten on itserakas paska joka ei halua lapsia. Teit niin tai näin niin aina teet väärin päin.
Se on sekä äidille että lapselle paljon alatiesynnytystä rankempi - nimimerkillä kokemusta on! Yritin synnyttää esikoista kaksi päivää salissa, mutta diagnoosi oli pysähtynyt synnytys. Kiireiseen sektioon jouduin kun taju lähti, mutta jos olisin saanut valita, olisin miljardi kertaa mieluummin synnyttänyt alateitse. Sektiosta toipuu huomattavasti hitaammin, ja lapselle sektio on suurempi shokki (varsinkin suunniteltu, koska lapsi ei ehdi valmistautua syntymään, meidän tapauksessa tietysti kahden päivän supistukset valmistivat lasta). Tätä tulevaa tenavaa yritän kyllä kaikin keinoin puskea alakautta, vaikkakin kohtuni taitaa olla vähän vajavainen tuon supistelun suhteen ja synnytys luullakseni päättyy taas sektioon, mutta toivoa sopii silti. Sitä paitsi jokainen sektio tarkoittaa yhtä pois - niitähän ei tehdä kuin max. kolme-neljä, eli suurperhehaaveet saa heittää (en usko minäkään saavani niitä viittä lasta...). Tosin ehkä pelkosektioäiteet on sen verran itsekkäitä että eivät haaveilekaan suurperheestä vaan elämän helppoudesta....
Tuo kirjoittaja nro 6 vaan on totaalisen palikka eikä koskaan ole tullut ajatelleeksi tuota.
Sektion riskitilastoja kasvattavat huomattavasti alateisynnytyksinä alkaneet ja traagisesti sektioon päättyneet synnytykset.
Koittakaa ilkeät ja yksinkertaiset ihmiset myös ymmärtää se, että pelko on oikea syy sektioon. Onneksi lääkärit tietävät sen ja siksi myöntävät pelkosektioita.
Ap:lle tiedoksi että pelkosektion saa, kun kokee pelkonsa liian suureksi. Sinä arvioit pelkosi, ei psykiatri. Näin ainakin pääkaupungissa. Tietääkseni tässä on eri kaupungeissa suurta epätasa-arvoisuutta. Sektio ei ole ymmärtääkseni mikään laillinen oikeus.
parhaassa tapauksessa. Kun mitään takeita ei kumminkaan ole ja kun ne jutut mitä kuulee tutuilta ja lukee netistä on pääasiassa sellasia että alatiesynnytys oli ihan hirveä. Sektion kokeneet tutut sen sijaan on olleet tyytyväisiä valintaansa.
Asun Espoossa ja varmaan synnyttäisin Jorvissa.
Itse en suurin surminkaan menisi vapaaehtoisesti leikkaukseen. Siitä toipuminenkin on kivuliaampaa ja kestää ainakin kaksi viikkoa.
Synnytys on niin halutessasi kivuton kokemus, ja jos kipuja on, ne loppuvat heti siihen, kun lapsi ja istukka ovat maailmassa. Ja toipumiseen menee korkeintaan pari päivää. (Siis samaan kuntoon, mihin toipuu sektiosta parissa viikossa)
Tarkennan vielä, että en tuomitse: kaikki tehköön niinkuin haluaa. Ihmettelen vaan.
Olet kyllä todella yksinkertainen. Miten voit väittää että hysteerisesti pelkäävä ihminen on itsekäs? Oletko oikeasti niin kertakaikkisen heikkolahjainen, että luulet pelon olevan jotenkin oma päätös? Et ole taatusti paneutunut edes faktoihin suunniteltujen sektioiden turvallisuudesta vaan haluat vain syyllistää ihmisiä, joilla on muutenkin vaikeaa pelkonsa kanssa.
Tätähän tämä on. Masentuneet on laiskoja kun eivät pääse sängystä ylös ja pelkoinen ihminen on vain itsekäs. Kerropa 20 lisää elämänviisauksiasi niin voin naureskella kustannuksellasi ;)
Suunniteltu sektio sujui kokonaisuudessaan erinomaisesti, ja paranin alle viikossa! Todella siisti ja huomaamaton haava, vaikk on pystysuunnassa.
Kyseessä ei ollut pelkosektio, vaan itselläni 1tyypin diabetes ja vauva kaikenlisäksi perätilassa.
Ei ole ihme jos noilla tiedoilla ihminen ei pelkääkään synnyttää =)
jotta suunniteltu sektio on lapselle rankka tapa syntyä maailmaan. Kysypä huviksesi keltä tahansa prenatologilta. Omasta kokemuksestani tiedän myös, kuinka kamalaa on sektiosta toipuminen äidin kannalta, ja väitän, että alatiesynnytyksestä sellainen kokonaisvaltainen kipu kestää huomattavasti vähemmän aikaa, vaikka olisi millainen repeämä. Siksipä saan ihan vapaasti ihmetellä, miksi kukaan haluaa mahansa leikeltävän auki vapaaehtoisesti. Pelosta voi selvitä ihan muutenkin kuin valitsemalla " helpoimmalta kuulostavan tien" .
Vierailija:
Olet kyllä todella yksinkertainen. Miten voit väittää että hysteerisesti pelkäävä ihminen on itsekäs? Oletko oikeasti niin kertakaikkisen heikkolahjainen, että luulet pelon olevan jotenkin oma päätös? Et ole taatusti paneutunut edes faktoihin suunniteltujen sektioiden turvallisuudesta vaan haluat vain syyllistää ihmisiä, joilla on muutenkin vaikeaa pelkonsa kanssa.Tätähän tämä on. Masentuneet on laiskoja kun eivät pääse sängystä ylös ja pelkoinen ihminen on vain itsekäs. Kerropa 20 lisää elämänviisauksiasi niin voin naureskella kustannuksellasi ;)
tämä pelko on ollut esteenä lapsien hankinnalle. En uskalla " tulla raskaaksi" jos en sitten saakaan sektiota vaan joudun synnyttämään alakautta... Minua pelottavat kovasti nuo repeämät eikä niinkään se kipu.