MIkä uskonto on oikeassa?
Mulla on sen verran jo ikää että pitänee käydä miettimääntota taivaspaikkaa pikkuhiljaa.
Mikähän uskonto sen vois taata? Jotkun ääriryhmittymät väittäää että täällä länsimaissa me ollaan vääräuskoisia.
Kommentit (26)
Jeesus pelastaa. Hän on voittanut kuoleman ja pahan vallan. Kukaan muu ei ole tehnyt sitä. Vain hänen nimessä on pelastus.
Usko Herraan Jeesukseen, niin Sinä pelastut. Niin myös sinun perhekuntasi.
Mitä enemmän olen vuosien mittaan Raamattua lukenut ja sen sanomaa tutkaillut, sitä varmemmaksi olen tullut, että juuri se on se ainoa oikea, ei uskonto vaan usko! Olin noin kolmikymppinen perusluterilainen ripitetty ja rokotettu, kun tulin omaksi yllätyksekseni uskoon, ja ihan vain pelkästään hyvin vähän Raamattua (UT) lukemalla! Ei ollut mitään ennakkoluuloja ketään/mitään uskontoja tms kohtaan, en osannut "varoa", enkä arvioida, mitä tapahtuu, vasta kuin jälkeenpäin, ja siitä olen nyt suunnattoman onnellinen!!! Luin, ja tajusin äkkiä, että se teksti "eli", eli koin, että se on ihan tätä päivää ja jopa ihan mun elämästä! Koin, että Jeesus, josta luin, oli siinä Henkensä kautta läsnä! Näki ja tunsi minut. Ja koin, että Hänellä on minua kohtaan ihan valtava rakkaus!!! Siinä vaiheessa olin todella onnellinen, mutta kun luin hetken eteenpäin, minut valtasi ihan järkyttävä synnintunto! Tiesin sillä silmänräpäyksellä, että olin ihan hirveä ihminen, ja näin nopeasti kaikki ne vääryydet, joissa elin! Olisin halunnut paeta tai vajota maan alle, kun tiesin Jeesuksen tietävän kaiken! Mutta se rakkaus!!! Se sulatti minut kuin vahan! Putosin polvilleni ja itkien pyysin anteeksi. Tajusin, että en ollut rikkonut vain jotain ihmisiä kohtaan, vaan nimenomaan tuota Jeesusta kohtaan! Siinä itkiessäni koin elämäni suurimman hetken, jota en unohda koskaan: vapauduin kaikesta syyllisyydestä ja koin olevani hyvin puhdas, olo oli todella huojentunut ja suorastaan ylionnellinen! En tiennyt vielä silloin,että olin uudestisyntynyt Jumalan Hengestä ja olin saanut kaikki syntini anteeksi. Asia, joka on minun elämäni kaikìsta järisyttävin, voimakain kokemus, perusteellinen ja kokonaisvaltaisin. Tajusin sitten lisää Raamattua lukiessani, mikä koko tämän maailmankaikeuden olemassaolon periaate on, mistä on tultu ja mihin ollaan menossa, kuka on ihminen ja mikä on hänen elinkaarensa. Kaikki erittäin loogista, järjestelmällistä, suorastaan valtavan ihastuttavaa!!! Oli kuin suuren palapelin kaikki palaset olisivat itsestään loksahdelleet paikoilleen ja näin koko palapelin koottuna, ehyenä, todella taidokkaana ja tarkkaan suunniteltuna. Sitä ihastelua on jatkunut jo yli 30 vuotta, ja olen havainnut, että Raamattu on kuin ehtymätön aarrearkku, josta löytyy aina ja aina vaan uusia, ihmeellisiä aarteita, jalokiviä vailla vertaa!
"Uskon kautta me ymmärrämme ..." Eli tarvitaan usko, jonka avulla kaikki tuo aarteisto avautuu. Usko siihen, että Jumalan Poika, Jeesus Kristus, tuli tänne maapallolle syntymällä yliluonnollisesti neitsyeestä, elämällä täällä ja opettamalla jumalallista viisautta, parantamalla sairaita ja ajamalla riivaajahenkiä pois ihmisistä. Ja kuolemalla Golgatalla ristinpuulla ihmisten syntien takia. Se on Jumalan pelastussuunnitelma ihmisille, jotka kaikki olemme syntisiä ja siksi itsessämme taivaskelvottomia. Jeesus oli synnitön, yhtä aikaa sekä ihminen että Jumala! Uskomalla Häneen ihminen voi saada syntinsä anteeksi, ja sen jälkeen hänen on seurattava Jeesusta Hänen opetuslapsenaan."Ei se, joka sanoo Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Eli uskoo Jeesukseen, ottaa Hänet sydämeensä johtamaan ja vaikuttamaan, ja pyrkii elämään niin, ettei enää syntiä tekisi, eli ei elä tietoisesti Jumalan tahdon vastaisesti. "Vanhurskas lankeaa seitsemästi, mutta seitsemästi hän nousee."
Tietoisuus siitä, että on pelastettu, saanut syntinsä anteeksi ja on taivaaseen matkalla, tulipa kuolinhetki milloin tahansa, on todella vapauttava ja riemullinen! Jotkut vasta uskoontulleet ovat oikein silmin nähden ylionnellisia. Niin olin minäkin. Sivullisten kommentti: "Ei meinannut oven pihtipielet kestää, kun xxx (minä siis) tuli kotiin!" En yhtään ihmettele Raamatun kertomusta siitä, kuinka Jumala vuodatti Henkensä ensimmäisenä helluntaina opetuslastensa ylle ja muut ihmiset luulivat, että he ovat juovuksissa! Siltä se saattaa näyttää, koska se ilo on niin valtava. Kuvitelkaa vaikka jotain jääkiekko-ottelua, jossa oma joukkue voittaa 6-0! Onko katsomo tyynen rauhallinen ja hiljaa? Se ilo vaan tuppaa ulos sisimmästä ja usein näkyy jopa hyppimisenä ja huutamisena! Ilo uskoontulemisesta on jotain samanlaista, mutta aihe on ihan eri.
Ja sitten vielä tärkeä. Jokainen ihminen on omanlaisensa yksilöllinen persoona. Minä koin uskoontulon edellä kerrotulla tavalla. Joku toinen on kokenut kuin hitaasti ja lempeästi puhaltavana tuulena, siis ilman mitään suuria järisyttäviä tunteita. Ainoastaan on havainnut itsessään synnintunnon, armon saamisen ja sen, että ymmärtää Raamattua aiempaa paremmin, selkeämmin. Yksi asia kuitenkin on: sisimmässä on tieto usoontulosta.
Miksi mikään niistä olisi oikeassa?
Siks just kysyin. Onks niistä joku oikeessa?
Jollain porukalla oli marttyyrikuolemasta neitsyitä tarjouksessa. Ei pöllömpää.
Buddhalaisuus kuulostaa tasapainoisimmalta minusta.
Paskaa kaikki. Enemmän tai vähemmän.
Jos jonkun nimissä tapetaan ihmisiä niin huutonaurun paikka.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:08"]
Hare Krishna
[/quote]
Mitäs ne tarjoo kuoleman jälkeen?
Valitse itse. Hyväksyn kaikki uskonnot niin kauan, kun ne...
a) eivät vahingoita muita (esim. ääri-islamismia en tämän takia todellakaan hyväksy)
b) eivät pakota toisia elämään samalla tavalla (en hyväksy sitä, että uskonnolla perustellaan esim. naisten syrjintää tai aborttikieltoa)
c) hyväksyvät toiset
Katsos kun uskonnon tarkoitus ei ole tarjota jatkopaikkaa, vaan tarkoitus on pitää lampaat ruodussa heidän elämänsä aikana.
Eikös se bahai tms ole joku suht järkevä, maailmanhenki, kaikki on oikeassa jne.
Uskonnot ovat kuin ikkunoita isossa talossa. Tuo talo on se todellisuus jota ihmiset ulkoa kurkkii eri ikkunoista. Yksi näkee keittiön, toinen olohuoneen, mutta harva ymmärtää, että jokainen katsoo yhtä ja samaa taloa. Perille on monta tietä ja niitä kuljetaan elämällä. Elämän tarkoitus on antaa elämälle tarkoitus. Jokainen persoona kuolee kerran, mutta sielu ei kuole, sillä on aina taivaspaikka ja persoonan kuollessa se palaa ykseyteen.
Kristinusko on se oikea uskonto.
- Se on se usko, johon olemme syntyneet.
- Se on looginen.
- Sillä on eniten kannattajia maailmassa.
- Se on pelastava usko.
- Jne.
Kaikki tai ei mikään.
Joko niistä kaikki ovat oikeassa, olen ajatellut asian olevan kuin arpakuutio jonka jokaista sivua katsoo yksi henkilö. Jokainen näistä näkee vain sen yhden sivun arpakuutiosta ja väittää sitä sivua yhdeksi ainoaksi totuudeksi kykenemättömänä näkemään viiden muun näkökulmaa. Ja sitten tapellaan... Verrattavissa tarinaan norsusta ja kolmesta sokeasta miehestä.
Tai sitten mitään totuutta ei ole olemassa ja kaikki tämä on pelkkää sattumaa...
Kristinusko. Muut on vähän sinne päin.
Buddhalaisuus