Nytkö sitten hautajaisetkin ovat muuttumassa amerikkaisiksi
Kahden viikon päästä on isäni hautajaiset. Tänään pappi oli käynyt puhumassa siskoni kanssa. Kuulemma pappi puhuu vain siunaustilaisuudessa. Muistotilaisuudessa puhuvat omaiset ja muut läheiset (muistelevat vainajaa).
Jopa menee vaikeaksi. Olen ollut viimeksi v.2001 äidin hautajaisissa ja silloin pappi puhui myös muistotilaisuudessa, kuten myös kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut sitä ennen. Olen esiintymiskammoinen enkä missään tapauksessa aio puhua vaikka on vain 30 vierasta.
Kommentit (25)
Täällä läntisessä Suomessa pappi on kyllä läsnä muistotilaisuudessa, mutta ei hän yleensä puhetta pidä, vaan vetää rukoukset ja virrenveisuut ja sanoo omaisille, että nyt on sana vapaa. Yleensä joku puhuu, mutta ei välttämättä ennalta suunnitellusti. Omaiset lukevat adressit.
Tuskin siellä on pakko puhua, jos ei halua.
Ei ole pakko mennä muistotilaisuuteen ollenkaan jos siltä tuntuu.
Otan osaa! Tietenkään ei tarvitse puhua jos et halua.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:21"]
Ei ole pakko mennä muistotilaisuuteen ollenkaan jos siltä tuntuu.
[/quote]
Niin voihan sitä ajella 600km pelkkään siunaustilaisuuteen ja poiketa Mäkkärillä muistelemassa. ap
Pappi on puhunut vain joissain hautajaisissa, jossa olen ollut. Siis jos on tuntenut vainajan. Kyllä joku sukulainen yleensä puhuu. Äitini hautajaisiasa puhui isoveljeni ja isäni. Mieheni veljen hautajaisissa puhui jänen poikansa. Toki siis yleensä myös moni hautajaisvieras on puhunut, sukulaiset ja ystävät. Mummoni hautajaisissa kolme miniää piti puheet, kiittelivät niin lämpimästi anoppiaan, että itku tuli. Samoin setäni vaimon hautajaisissa parhaan puheen piti miniä, itsepäisten miesten puolisot ymmärsi toisiaan. Mutta jos et kykene puhumaan, niin kyllä ihmiset ymmärtää. En omien vanhempieni hautajaisissa olisi kyennyt itsekään puhumaan.
Ymmärrän kyllä sen, että joillekin on tärkeää että pappi puhuu muistotilaisuudessa. Mutta, pappi on myös koko tilaisuuden ainoa ventovieras ihminen, joka ei tuntenut vainajaa. Jos yhtään ajattelee asiaa, on aivan hullua että vainajasta kertoo ihminen joka ei koskaan edes tavannut häntä, ja hautajaisten muut, ehkä jopa kymmenet ihmiset, jotka sentään tunsivat vainajan, ovat hiljaa. On vaan järkevää ja normaalia, että surulliset ihmiset jakavat surunsa, ääneen muistelleen. Ei siinä tarvitse olla mikään mestaripuhuja.
Ne jotka haluavat ääneen muistella sen tekevät, muilla ei ole mitään velvollisuutta sanoa yhtään mitään jos ei halua.
Minun läheinen haudattiin juuri. Pappi oli myös muistotilaisuudessa puhumassa.
Samana päivänä voi olla 3-4 hautajaiset, pappi ei yksinkertaisesti ehdi.
Meillä hautajaisissa naurettiin ja muisteltiin isääni ja hänen tekemisiään. Muutama minulle tuntematon lapsuusaikainen kaveri muisteli kouluaikojaan jne. oli omalla tavallaan katkeransuloista kuulla asioista, jotka isä oli kokenut, mutta jotka eivät kuuluneet muistoinan minulle vaan muille.
Ei tarvitse sanoa mitään. Ne ketkä jotain haluavat sanoa valitaan etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:28"]
Samana päivänä voi olla 3-4 hautajaiset, pappi ei yksinkertaisesti ehdi.
Meillä hautajaisissa naurettiin ja muisteltiin isääni ja hänen tekemisiään. Muutama minulle tuntematon lapsuusaikainen kaveri muisteli kouluaikojaan jne. oli omalla tavallaan katkeransuloista kuulla asioista, jotka isä oli kokenut, mutta jotka eivät kuuluneet muistoinan minulle vaan muille.
[/quote]
Pappi on siis kyllä tulossa muistitilasuuteen, muttei aio puhua.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:18"]
Kahden viikon päästä on isäni hautajaiset. Tänään pappi oli käynyt puhumassa siskoni kanssa. Kuulemma pappi puhuu vain siunaustilaisuudessa. Muistotilaisuudessa puhuvat omaiset ja muut läheiset (muistelevat vainajaa).
Jopa menee vaikeaksi. Olen ollut viimeksi v.2001 äidin hautajaisissa ja silloin pappi puhui myös muistotilaisuudessa, kuten myös kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut sitä ennen. Olen esiintymiskammoinen enkä missään tapauksessa aio puhua vaikka on vain 30 vierasta.
[/quote] Valita sitten 'amerikkalaisista hautajaisista' kun arkun kansi on auki ja vainajaa kaydaan suutelemassa.
Sitapaitsi en ole kuullut etta amerikkalaiset olisivat lahettaneet Suomeen mitaan hautajaisten markkinointimiehia joten taitaa olla taas ihan suomalaisten itsensa kopioima tapa.
Amerikkaisiksi?
Heh.
Mutta asiaan. Pappi ei ennenkään välttämättä puhunut muistotilaisuudess, jos ei tuntenut vainajaa. Hän vain "käynnisti keskustelun" eli kehotti omaisia kertomaan muistojaan jne.
Voisiko siskosi toimia emäntänä? Kannattaa etukäteen sopia parin läheisen hautajaisvieraan kanssa, että kertovat jotain vainajasta ja yhteisestä historiastaan. Kyllä se siitä. Sinähän voit ottaa hoitaaksesi vaikka adressien luvun, niitäkin usein luetaan ääneen hautajaisissa. Se varmaan onnistuisi sinulta?
Ja jos teillä on suvussa joku, joka laulaa, soittaa tai lausuu, häntä voisi pyytää esittämään jotain.
Lisäksi ruokailu ja vapaa seurustelu, se riittää.
35 vuoden aikana olen käynyt n . 10-15 hautajaista, eikä missään pappi ole puhunut siellä muistotilaisuudessa. Ehkä sitten eri tavat eri puolella maata. Täällä hautakin peitetään sukulaisten toimesta (mikä oli itselleni outoa, kun täällä ekan kerran hautajaisissa olin).
Siis onko jossain ollut tapana, että pappi puhuu muistotilaisuudessa? En ole koskaan ollut sellaisissa hautajaisissa ja olen kuusissa hautajaisissa ollut. Ja yksissäkään ei kukaan omainen pitänyt puhetta, ainoastaan adressit luettiin. Ruokaa on joka kerta ollut. Ennen siunaustilaisuuden jälkeen oli suoraan hautaanlasku, mutta näin on kai vain silloin kun ei tuhkata.
Jos pappi ei suostu puhumaan tilaisuudessa, voit jättää sukulaiset ja papin kutsumatta. Niin yksinkertaista se on. Sinä päätät, sinulla on ap valta päättää! Kuollut on kuollut, eikä häntä ilahduta teennäiset esitykset tilaisuuksissa.
On sit läheinen vainaja tai ei, mutta jos kammoaa puhumista kuten mäkin niin voi ikään kuin "esittää" olevansa ihan murtunut eikä pysty puhumaan...