Nytkö sitten hautajaisetkin ovat muuttumassa amerikkaisiksi
Kahden viikon päästä on isäni hautajaiset. Tänään pappi oli käynyt puhumassa siskoni kanssa. Kuulemma pappi puhuu vain siunaustilaisuudessa. Muistotilaisuudessa puhuvat omaiset ja muut läheiset (muistelevat vainajaa).
Jopa menee vaikeaksi. Olen ollut viimeksi v.2001 äidin hautajaisissa ja silloin pappi puhui myös muistotilaisuudessa, kuten myös kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut sitä ennen. Olen esiintymiskammoinen enkä missään tapauksessa aio puhua vaikka on vain 30 vierasta.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:30"]
Pappi on siis kyllä tulossa muistitilasuuteen, muttei aio puhua.
[/quote]
Jos olet pyytänyt muistopuhetta, ei varmasti puhu, jos ei tunne tai ole edes tavannut. Jos annat jonkin muun aiheen, eiköhän pappi puhu.
Olen Savosta, ja kyllä siellä hautajaisissa on aina muisteltu ja ihmiset on puhuneet vainajasta, siis pitäneet pikkupuheita. Ei niiden pitkiä tartte olla. Minulla on iso suku, ja hautajaisia on ollut paljon.. Muistosanoja on sanottu, toki luetaan adressitkin.
Meillä pappi puhuu muistotilaisuudessa jos omaiset sitä toivovat ja toimii nk. seremoniamestarina.. Minä pidin itse äidin muistopuheen, koska hän oli hyvin ristiriitainen ihminen ja kaikille tilanne oli vaikea.. Ja ei mitään hurskastelua haluttu.. Aika moni sanoi yllättyneensä siitä, että juuri minä pidin muistopuheen, koska olen aina ollut perheen musta lammas, mutta muistoväki kertoin saaneensa uuden näkökulman äitiini, vaikka hän todella oli vahva ja vaikea persoona. Eikä niissä hautajaisissa itkenyt kukaan..
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:59"]
Olen Savosta, ja kyllä siellä hautajaisissa on aina muisteltu ja ihmiset on puhuneet vainajasta, siis pitäneet pikkupuheita. Ei niiden pitkiä tartte olla. Minulla on iso suku, ja hautajaisia on ollut paljon.. Muistosanoja on sanottu, toki luetaan adressitkin.
[/quote]
Nämä hautajaiset ovat Kainuussa. Olen ollut siellä asumisaikoinani 5-6 hautajaisissa ja sittemmin mummujen ja äidin hautajaisissa sekä enon hautajaisissa Pohjois-Karjalassa ja kaikissa näissä hautajaisissa ja on pappi puhunut muistotilaisuudessa. Omaiset ovat lukeneet vain adressit. Muita puheita tai muisteloita omaiset eivät ole pitäneet. Siskoni asuu sielä edelleen ja on ollut useammissa sikäläisissä hautajaisissa ja hänellekin tämä tuntui olevan uusi asia. Minä olen nähnyt omaisten puhuvan vainajasta vain tv:n amerikkalaisissa ohjelmissa ja ajatellut, että on hyvä, ettei Suomessa ole tuollaisia tapoja.
No siskoni on sellainen päällepäsmäri, että eiköhän hän puhu. Hän aikoo myös laulaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:21"]Tuskin siellä on pakko puhua, jos ei halua.
[/quote]
Ainoastaan vainnajan itse ei tarvitse pitää puhetta, jos ei tahdo.