Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurattaa nää nykyiset vaateliikkeiden koot :)

Vierailija
17.07.2015 |

Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:02"]

Miksei yhdelläkään vaateliikkeellä ole petite-mallistoa? Mistä tällainen siro mutta kuitenkin naiselliset muodot omaava 152 cm nainen voi löytää sopivia vaatteita, kun lastenosastonkin vaatteet on tehty suoremmalle vartalolle? Yleensä tulee jotain trikoomekkoja käytettyä, kun niissä ei ole istuvuus niin justiinsa. Mutta olisi aivan mahtavaa löytää kerrankin elämässään esimerkiksi kauluspaita joka oikeasti istuu hyvin.

[/quote]

Tiesithän että petite ei ole hoikille ihmisille, vaan lyhyille ihmisille?

Vierailija
102/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin henkkamaukasta etsimässä mekkoa. Kokeilin kokoa L, hukuin siihen. Kokeilen M:ää, liian iso. Vasta xs oli sopiva, vaikka yleensä ostan kokoa L.

Syy mitoitukseen selvisi karulla tavalla myöhemmin. Laitoin mekon pesukoneeseen ja se perhana kutistui. Siinä syy miksi mitoitus siinä oli niin reilu, koska se oli viskoosia. Tuntui erehdyttävästi puuvillalta, enkä katsonut pesumerkintää. Pesin 40 asteessa vaikka suositeltiin 30 astetta ja hienopesua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:44"]

Olen. 90-luvulla saattoi nykyinen XS-kokoa epätoivoisesti etsivä käyttää M-kokoa. 

[/quote]

90-luvulla muoti oli aika makkarankuorimaista nykypäivään verrattuna. Jos etsii vaikka yläosilta samaa "istuvuutta" kuin 90-luvulla, niin varmaan M-kokoinen voi valita XS:n.

Itse olin S-kokoinen 90-luvulla ja olen sitä nyt. Strategiset ympärykset ovat pysyneet samoina, mutta muoti muuttunut.

Vierailija
104/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavaa kuulla!!

Minulle on käynyt niin, että koko ajan pitää vaan ostaa isompaa. Kun ennen meni M, nyt XL. Kun ennen meni 38, nyt 42, jopa 44. Olen lihonut vähän, mutta senhän pitäisi tarkoittaa tämän ketjun mukaan, että ne entiset koot olisivat jääneet voimaan!

Vierailija
105/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:04"]

Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.

[/quote]

X is new S.

Vierailija
106/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:03"]

Miksei yhdelläkään vaateliikkeellä ole petite-mallistoa? Mistä tällainen siro mutta kuitenkin naiselliset muodot omaava 152 cm nainen voi löytää sopivia vaatteita, kun lastenosastonkin vaatteet on tehty suoremmalle vartalolle? Yleensä tulee jotain trikoomekkoja käytettyä, kun niissä ei ole istuvuus niin justiinsa. Mutta olisi aivan mahtavaa löytää kerrankin elämässään esimerkiksi kauluspaita joka oikeasti istuu hyvin.

[/quote]

[/quote]

152 cm pitkänä en mielestäni ole erityisen pitkä... En ihan ymmärrä viestisi pointtia?

Vierailija
108/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että vaikka 2000-luvulla olin 5kg laihempi, olin tuolloin M. Nykyään tuntuu, että S-koon vaatteet roikkuvat päällä.

Vierailija
109/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:54"]

Miksi ALEissa sitten taas oli niin paljon kokoja S ja XS jäljellä, jos tuo muka pitäisi paikkansa?

Ainakin näissä edullisemmissa paikoissa on aina viikonlopun jälkeen rekit täynnä S ja XS, kokoa ja kaikki muut on menneet. Ei se ainakaan kerro siitä että kokoja olisi reilusti suurennettu. Tai ehkä naiset suurentuu samaa tahtia ja kukaan ei ole enää kokoa S ? :D

[/quote]

Siksi kun meitä Xs ja S-naisia on vähemmän. Läski kansa. daa?

Vierailija
110/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lyhythän ei voi mitenkään olla myöskin hoikka? Lyhyetkin voivat olla aivan yhtä lailla hoikkia, laihoja, urheilullisia, pyöreitä, tiimalasivartaloisia, siroja, persjalkaisia, pitkäjalkaisia, isorintaisia, leveäharteisia jne.

Vierailija
111/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoo mistä nykyisin voi ostaa vaatteita on Zara. Sen xs ja varsinkin se nuorten malliston xs on normi xs. Kaikki muu on läskeille tehtyä.

Vierailija
112/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:28"]

Ainoo mistä nykyisin voi ostaa vaatteita on Zara. Sen xs ja varsinkin se nuorten malliston xs on normi xs. Kaikki muu on läskeille tehtyä.

[/quote]

Ai susta kaikki aikuiset naiset, jotka ei mahdu "oikeaan" XS kokoon ovat läskejä :D 

Vierailija
113/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:07"]Kävin henkkamaukasta etsimässä mekkoa. Kokeilin kokoa L, hukuin siihen. Kokeilen M:ää, liian iso. Vasta xs oli sopiva, vaikka yleensä ostan kokoa L.

Syy mitoitukseen selvisi karulla tavalla myöhemmin. Laitoin mekon pesukoneeseen ja se perhana kutistui. Siinä syy miksi mitoitus siinä oli niin reilu, koska se oli viskoosia. Tuntui erehdyttävästi puuvillalta, enkä katsonut pesumerkintää. Pesin 40 asteessa vaikka suositeltiin 30 astetta ja hienopesua.
[/quote]

Tiesithän että viskoosituote kutistuu mutta silittämällä kosteana palautuu takaisin? Eikä suositeltu pesu ole siinä turhaan.

Vierailija
114/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:28"]

[/quote]

Zara on muuten ainut liike, mistä lyhyt ja siro löytää sopivan villakangastakin! Ja vieläpä kohtuulliseen hintaan :)

Vierailija
115/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vaatteissa ei ollut lycraa tai elastaania tekemässä niitä joustaviksi. Joustavastakaan vaatteesta ei ole tarkoitettu valita niin pientä vaatetta että se soi tiukkuudesta johtuen päällä.

Vierailija
116/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:47"]

Myös keskipituus on kasvanut, samoin naisten jeskimääräinen kuppikoko. Hyvä, että vaatteiden mitoitustakin muutetaan. Mutta on kyllä aika merkkikohtaista.

[/quote]

Pohjoismainen mittajärjestelmä uusittiin joskus niihin aikoihin kun opiskelin vaatetusalaa, eli 2000-luvun alussa. Aika jännä, jos se vasta nyt näkyy vaatekaupoissa.
[/quote]

Niin pohjoismainen. Mutta kaikki eivät sitä noudata ja sekin on jo 15 vuotta vanha. Monien pohjoismaisten merkkien litoituksessa otetaan huomioon maailman suurimmat markkinat, ei pohjoismaiden.

Vierailija
117/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eikö 152 cm ole lyhyt..?

Vierailija
118/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:02"]

[/quote]

Puhumattakaan housuista, joita ei tarvitse pienentää vyötäröltä tai lyhentää lahkeita.
[/quote]

Marks&Spencerillä on. Käykää Sokoksissa tai tilatkaa netistä.

Vierailija
119/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:22"]Juu olen huomannu. Olen 167/46 ja Xskin alkaa olemaan liian iso.
[/quote]

Koska olet alipainoinen

Vierailija
120/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:28"]Ainoo mistä nykyisin voi ostaa vaatteita on Zara. Sen xs ja varsinkin se nuorten malliston xs on normi xs. Kaikki muu on läskeille tehtyä.
[/quote]
Zara ei ole tehty pohjoismaisille naisille, vaan lyhyille ja siroille espanjalaisille. Isokoisuus on muutakin kuin läskiä.