Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv36 sisätutkimuksesta kieltäytyminen lääkärineuvolassa

Vierailija
17.07.2015 |

Nyt kaipaisin vastauksia ihmisiltä jotka ovat kieltäytyneet sisätutkimuksesta raskausviikolla 36. En tunne että sisätutkimuksesta saisi mitään tietoa esille jota en jo tiedä, perustelen nämä hetken päästä. Miten olette perustelleet kieltäytymisen, mikä on ollut lääkärin suhtautuminen? Kiitos etukäteen!

Syntymässä on toinen lapseni (toivottavasti alateitse), ensimmäinen tuli sektiolla. Perätilan takia ja veden vähyyden takia eka otettiin ulos suunnitellulla sektiolla. Magneettikuvat tuli hänestä otettua että olisi mahtunut perätilassa tulemaan alakautta mutta vesi loppui kesken ja istui huonosti ettei synnytys olisi itsestään alkanut. 
Sisätutkimuksessa tarkistetaan ymmärtääkseni että mahtuuko tulemaan (juu), joustaako häntäluu (ei kai syytä miksi 2v jälkeen ei enää joustaisi) ja kohdunsuun tila (ei kiinnosta). 
Lääkärillä ei ole ultraa joten mitään painoarviota, ainakaan tarkkaa, en tule saamaan. 

Kohdunsuun/kaulan tilalla ei ole väliä koska tieto siitä että se on lyhyt/pitkä, pehmeä/kova, 1cm/4cm auki ei ole minulle mitään merkitystä, lapsi tulee kun on tullakseen. 
Mielestäni tutkimus on siis täysin turha ja saattaa tuoda turhia bakteereja kohdunsuulle. 

Onko kokemusta? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemusta neuroottisista ämmistä joilla on joka ainoasta asiasta mielipide? Kyllä on.

Vierailija
2/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kyseessä kuitenkin jotain muuta kuin pelko bakteereista? Sisätutkimus jännittää/ällöttää? Kyllä se lääkäri tietää paremmin kuin sinä, että mikä on tarpeellista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap kannattaisi jättää asia lääkärin päätettäväksi, vai oletko itse sellainen?

Vierailija
4/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa. Kyseessä olet sinä ja sun lapsesi. Ei tämä vaivaa edes lääkärin mieltä illalla kun hän painaa päänsä pielukselle.

Tee mitä tykkäät ja kärsi sitten seuraukset nahoissasi.

Vierailija
5/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kieltäydyin. Lääkäri sanoi että ei se ole edes tarpeellinen, se on vain sellainen jota kuuluu tarjota. Lääkäri oli siis samaa mieltä kanssani. Ilmeisesti ihmiset yleisesti ottaen haluavat aina kaikki mahdolliset tutkimukset joten olettavat että kaikki sen haluavat.

Vierailija
6/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että tietyt ilmapiirin rikastuttajat kieltäytyvät (=miehensä kieltävät, vaikka siis kyseessä yh) ko. tutkimuksesta jos ei ole naislääkäriä saatavilla. Kaikki ilmainen kyllä muuten kelpaa

Vierailija
7/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:26"]

Voisin kuvitella että tietyt ilmapiirin rikastuttajat kieltäytyvät (=miehensä kieltävät, vaikka siis kyseessä yh) ko. tutkimuksesta jos ei ole naislääkäriä saatavilla. Kaikki ilmainen kyllä muuten kelpaa

[/quote]

Itse kyllä kieltäydyin ihan siksi kun en tykkää sisätutkimuksesta, en sitten tiedä onko minulla herkempi tuntoaisti vai mitä mutta se kylmyys siitä vekottimessa sattuu. Kyseinen tutkimus ei ollut edes lääkärin mielestä tarpeellinen ja sanoi että ilman muuta sopii ettei tutkimusta tehdä ja että sitä on vain pakko tarjota jokaiselle. Kieltäydyin kaikista tarpeettomista sisätutkimuksista ja ensimmäisen ultrankin halusin vatsan päältä otettavan.

Vierailija
8/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät perustelut mielestäni. Lantiosi on todettu mitoiltaan hyväksi ja kohdunsuun tilanteella ei tosiaan ole mitään väliä, sillä noilla viikoilla käynnistyvää synnytystä ei esteltäisi kuitenkaan. 

Tehdäänkö sinulle kuitenkin synnytystapa-arvio edellisen sektion vuoksi? Siellä todennäköisesti ultrattaisi, nähtäisin lapsiveden määrä, sikiön tarjonta ja painoarvio sekä esimerkiksi sektioarpi, näillä tiedoilla on jo huomattavasti enemmän merkitystä synnytystä hoitavalle henkilökunnalle.

Vierailija
9/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MISSÄ tehdään vielä rutiininomaisesti sisätutkimuksia ja vielä noilla viikoilla??? :O NKL jo vuonna 2011 ilmoitti, ettei sisätutkimuksia tehdä enää, ellei siihen ole hyvää syytä. Noilla viikoilla ei ole, ellei synnytys ole käynnistynyt.

Nykyisin ultrataan vain vatsan päältä, näin jokaisella käyntikerralla np-ultran jälkeen, vaikka raskauteni olivat riskiraskauksia. Syy tähän on yksinkertainen: sisätutkimus ei tuo mitään tarpeellista tietoa.

Vierailija
10/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään tarvetta sisätutkimukseen. Ja tottakai saat kieltäytyä siitä, silloinkin kun tarvetta olisi.

Minä en kummankaan lapsen kohdalla käynyt koko lääkärineuvolassa. Eikä siitäkään mitään sanomista tullut kun raskaudet ovat olleet normaaleita.

Vierailija
11/11 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäydyin ja kävin silloin omalla gynelläni. Ultrattiin jne. Neuvolalääkärillä käynti on aina vapaaehtoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän