Kuinka tarkkaan noudatat nopeusrajoituksia?
Jos esim. kaupungin keskustassa on neljänkympin rajoitus, ajatko tiukasti neljääkymppiä vai esim. viittäkymppiä? Entä ajatko kovempaa kuin saisi, jos liikenteessä on hiljaisempaa? Sana on vapaa.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:16"]
Noudatan tarpeen mukaan... Ajan todella paljon ja muistan pääteiden kamerat melko hyvin. Käytän myös aktiivisesti tutkanpaljastinta. Liikkuva kameravalvonta rassaa kieltämättä, mutta aikani on isoa rahaa, joten riski on kestettävä. Pääsääntöisesti pyrin pitämään nopeuteni max. +30km/h/rajoitus. Joskus öisin reilusti enemmän ja olosuhteiden vaatiessa vähemmän. Suomen nopeusrajoitukset eivät sovi minulle ...
[/quote]
Pelottavaa, että liikenteessä muiden seassa on oikeasti ihmisiä, jotka kaahaavat törkeää ylinopeutta ja asia, mitä he keskittyvät tarkkailemaan, on kameravalvonta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:48"]
Ajan vain "pikkuteitä" monesti 5-10 km yli rajoitusten, mutta silti saan joskus tuntea olevani körryyttelijä. Inhoan kaahaamista ja turhaan ohittelijoita, enkä voisi antaa itselleni anteeksi jos aiheuttaisin jollekin vahinkoa tai jopa kuoleman omalla lainrikkomisellani. Ohittelijoiden kanssa ollaan monesti peräkkäin risteyksessä, joten ei sillä edes aikaa säästä.
[/quote]
Eihän sillä säästä kuin tunnin kolmellasadalla kilometrillä, eikä tarvitse edes päiväsakkonopeuksilla ajella...
[/quote]
Päiväsakon raja on 20km/h yli nopeusrajoituksen. Jos ajat 100km/h 80 km/h sijaan, säästät 15 minuuttia sadalla kilometrillä, eli kolmellasadalla aikasäästö on reippaasti alle tunnin.
Poliisin puuttumiskynnys on >10km tunnissa, joten pyrin ajamaan alle 10km/h ylinopeutta.
Heheh, niissä tolpissahan on kameroita vain harvakseltaan ja senkin näkee, missä kamera on, jos osaa katsoa. Aika pitkään pysyy samassa, mutta joku päivä siirretään ja yleensä näkyy siirtyvän samalla alueella. Keskittykää silti ajamiseen. Kyllä meitä kerran nauratti, mieheni oli kuskin paikalla, kun kolme autoa kaahasi ylinopeutta ja tekivät törkeitä ohituksia. Hetken päästä kaksi näistä oli pysäytetty. Tämä kasitiellä Vaasa-Kokkola välillä, missä tolppia on aika tiuhaan, melko pian yhden tolpan jälkeen. Harmi että se kaikkein törkein oli päässyt livahtamaan, ehkä kääntyi johonkin aiemmin tai ehti huomata.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:05"]
Ajan vain "pikkuteitä" monesti 5-10 km yli rajoitusten, mutta silti saan joskus tuntea olevani körryyttelijä. Inhoan kaahaamista ja turhaan ohittelijoita, enkä voisi antaa itselleni anteeksi jos aiheuttaisin jollekin vahinkoa tai jopa kuoleman omalla lainrikkomisellani. Ohittelijoiden kanssa ollaan monesti peräkkäin risteyksessä, joten ei sillä edes aikaa säästä.
[/quote]
Eihän sillä säästä kuin tunnin kolmellasadalla kilometrillä, eikä tarvitse edes päiväsakkonopeuksilla ajella...
[/quote]
Tuolla laskupäällä kannattaisi suosiolla noudattaa täsmälleen oikeita rajoituksia...
[/quote]
Ei tarvinnut laskupäätä, kun on neljän vuoden ajalta kokemusta.
Joka perjantai koulupaikkakunnalta kotiin 300km, ja sunnuntaina takaisin 300km.
Jos ajoi juuri päiväsakkorajan alapuolella, niin matka kesti tunnin vähemmän kuin "nopeusrajoitusten mukaan", eli muiden autoilijoiden mittarivirheiden verran (=10km/h) nopeusrajoitusten alle ajettuna.
[/quote]
Mittarivirhe nykyautoissa on kyllä tyypillisesti siinä 5km/h paikkeilla. 20 000-30 000 kilsaa tulee vuodessa mittariin ja voin kyllä todeta paskapuheeksi tuonkin että muut autoilijat ajaisivat voittopuolisesti "alinopeutta". Ruuhkaisimpia pätkiä lukuunottamatta liikennevirran todellinen nopeus on yleensä sen 5-10km/h päälle rajoituksen - 80 alueella määrävä tekijä on yleensä raskaan liikenteen rajoittimet eli se 89km/h.
100km/h rajoituksella 300km pätkä 3h, tunti pois niin keskinopeus 150km/h. 80km/h rajoituksella 110km/h. 120km/h rajoituksella pitäisi ajella jo 200km/h keskinopeudella tuo matka tunnin säästääkseen.. Paskapuheelta haiskahtaa siis tämäkin. Jos on yhtään enemmän liikennettä (eli joudut odottamaan ohituspaikkoja), säästetty aika kutistuu helposti olemattomiin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
Päiväsakon raja on 20km/h yli nopeusrajoituksen. Jos ajat 100km/h 80 km/h sijaan, säästät 15 minuuttia sadalla kilometrillä, eli kolmellasadalla aikasäästö on reippaasti alle tunnin.
[/quote]
Juu... Teoriassa, jos toiset oikeasti ajaisivat todellista nopeutta nopeusrajoituksen mukaan, mutta aika suuri osa ajaa mittarin mukaan, eli todellisuudessa 5-10km/h alle rajoituksen. Jos ohittelematta ajaisi itsekin samaa nopeutta, niin nopeus tippuisi vielä enemmän koska muiden jarruttelut ja kääntymiset hidastavat entisestäänkin.
Tarkkaan, jos en tiedä onko autossa mittarivirhettä, ajan niin kuin se näyttäisi totta. Tutuilla autoilla osaan lisätä nopeuteen sen 3-7km/h lisää, jonka voi ajaa ja selvitä huomautuksella. Mies on kerran ajanut meidät lasten kanssa ojaan ja oikeasti olen onnellinen, että hän noudatti nopeusrajoitusta.
Ärsyttää, kun maantiellä tiedät ajavasi suurinta sallittua nopeutta +7 ja silti koet olevasi teiden tukko. Siksi usein ajan siis tuon huomautusrajan verran lisää. Mutta pääsääntöisesti yritän ajaa taitojeni mukaan ja ne ei oo hääppöiset...
Toinen asia, joka nyppii, on moottoritie-ohituksissa, kun yrität ohittaa jotain 80 km/h ajavaa ja noudatat samalla nopeusrajoitusta niin eiköhän sieltä joku arjensankari tule perseeseen kiinni 150km tuntinopeudella.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:39"]
Tarkkaan, jos en tiedä onko autossa mittarivirhettä, ajan niin kuin se näyttäisi totta. Tutuilla autoilla osaan lisätä nopeuteen sen 3-7km/h lisää, jonka voi ajaa ja selvitä huomautuksella. Mies on kerran ajanut meidät lasten kanssa ojaan ja oikeasti olen onnellinen, että hän noudatti nopeusrajoitusta. Ärsyttää, kun maantiellä tiedät ajavasi suurinta sallittua nopeutta +7 ja silti koet olevasi teiden tukko. Siksi usein ajan siis tuon huomautusrajan verran lisää. Mutta pääsääntöisesti yritän ajaa taitojeni mukaan ja ne ei oo hääppöiset... Toinen asia, joka nyppii, on moottoritie-ohituksissa, kun yrität ohittaa jotain 80 km/h ajavaa ja noudatat samalla nopeusrajoitusta niin eiköhän sieltä joku arjensankari tule perseeseen kiinni 150km tuntinopeudella.
[/quote]
Aika harvoin joku ajaa 150 todellista nopeutta.
Ja paina sitä kaasua -miksi välittäisit holhoavien viranomaisten pellerajoituksista?
Mulla on 2012 mallin pikkuautossani mittarivirhe vain 2 km/h nyt kesärenkailla. Se on mitattu meidän kolmen eri perheenjäsenen kännykän navigaattorilla, joista tosin kaksi samanlaisia, sekä pari kertaa eri paikoissa nopeusnäyttötaululla ja tulos on aina ollut sama.
Minä en tajua mikä vaikeus hiljaisella tiellä on ohittaa. Viimeksi kun tästä sanoin, syytettiin että olen jonon tukkona, mutta eihän se niin mene että tämän ihmettelijät on jonon tukkona. Ei sen pitäisi haitata ohitettavaa eikä ohittaminen ole vaikeaa hyvällä autolla, jos ei nyt ihan mahdottoman mutkainen ja mäkinen tie ole. Silloin voisi antaa tietä toki. Olin liikenteessä suviseurojen paluuliikenteen aikaan pohjoisesta Vaasaan päin ja kyllä silloin olin varpaillani, mutta yllättäen vastaantulijat eivät asuntovaunujonoista huolimatta ainakaan minun kohdallani aiheuttaneet minkäänlaista haittaa tai vaaraa, eli ihmiset jaksoivat ajaa kiltisti jonossa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:32"]
Mittarivirhe nykyautoissa on kyllä tyypillisesti siinä 5km/h paikkeilla. 20 000-30 000 kilsaa tulee vuodessa mittariin ja voin kyllä todeta paskapuheeksi tuonkin että muut autoilijat ajaisivat voittopuolisesti "alinopeutta". Ruuhkaisimpia pätkiä lukuunottamatta liikennevirran todellinen nopeus on yleensä sen 5-10km/h päälle rajoituksen - 80 alueella määrävä tekijä on yleensä raskaan liikenteen rajoittimet eli se 89km/h.
100km/h rajoituksella 300km pätkä 3h, tunti pois niin keskinopeus 150km/h. 80km/h rajoituksella 110km/h. 120km/h rajoituksella pitäisi ajella jo 200km/h keskinopeudella tuo matka tunnin säästääkseen.. Paskapuheelta haiskahtaa siis tämäkin. Jos on yhtään enemmän liikennettä (eli joudut odottamaan ohituspaikkoja), säästetty aika kutistuu helposti olemattomiin.
[/quote]
"Nykyautoissa" voi jäädäkin mittarivirhe viiteen kilometriin tunnissa, mutta mikäs olikaan se suomalaisen autokannan keski-ikä?
Ihan kokemuspohjaista tietoa mainitsemani, ja kokemusta on 30 vuoden ajalta jo noin 1.5 miljoonan kilometrin verran.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juu... Teoriassa, jos toiset oikeasti ajaisivat todellista nopeutta nopeusrajoituksen mukaan, mutta aika suuri osa ajaa mittarin mukaan, eli todellisuudessa 5-10km/h alle rajoituksen. Jos ohittelematta ajaisi itsekin samaa nopeutta, niin nopeus tippuisi vielä enemmän koska muiden jarruttelut ja kääntymiset hidastavat entisestäänkin.
[/quote]
Hautaanko sulla on kiire, kun et ehdi rajoitusten ja liikenteen mukaan ajaa?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hautaanko sulla on kiire, kun et ehdi rajoitusten ja liikenteen mukaan ajaa?
[/quote]
Jos liikkeelle lähdetään, niin sitten mennään sen verran pidemmälle, että niillä säästetyillä tunneilla on jo merkitystä.
- Pakaralihakset väsyy
- Pääsee nukkumaan tunnin/parikin aikaisemmin
Jollain sadan kilometrin matkalle ei vielä säästäkään merkittävästi.
Suurimmat riskithän me suojellut skandinaavit koetaan juuri maantiellä. Siellä vaara on todellinen. Ja viinanjuonnissa ja lihomisessa, myönnetään.
Mutta mikään muuhan ei ole niin vaarallista kuin maantieliikenne. Sääli vaan, ihmisen evoluutio ei ole vielä päässyt mukaan, eli emme tajua todellista vaaraa. Meikä saattaa pelätä Linnanmäellä tai kalliokiipeillessä tai lumilautaillessa mustalla rinteellä. Todellinen vaara on silti asfaltilla. Voin tietty lasettaa sataaneljääkymppiä kahdeksankympin alueella, kun keli on hyvä ja tie on suora. Kun eihän mulle ennenkään ole sattunut mitään, ja turhaa sääntönatsismia noudattaa mitään viranomaisten rajoituksia (täyttä mielivaltaa, mitä ne muka tietää!).
Totuus on se, että minä, pumpulissa elänyt hyvinvointiyhteiskunnan kasvatti, en koskaan tule kohtaamaan mitään niin vaarallista kuin taajama-ajo. Toiseksi pahin on moottoritie. Se mitä minä pidän vaarallisena, ei sitä ole, ja se mitä en pidä vaarallisena, on sitä.
Kaupungissa ajan 30-60km/h, riippuen paikasta. Ei keskustan ryysiksessä kovasti voi ajaa, mutta laitakaupungilla missä on 40-50 rajoituksen saatan ihan jo vahingossakin ajaa 60km/h. Työmatkan ajan maantietä jossa on 80-100 rajoitus. 80 alueella ajan 95 ja 100 alueella 115. Ihan tietoinen valinta. Minulla ei nopeuteen vaikuta kuin sääolosuhteet. Huomioin myös sen että mittarivirhe on noissa nopeuksissa sen 5-8km/h ja jos poliisi ajaa vastaan niin siinä tulee miinusta vielä 3km eli jos ajan 115 niin luultavasti tutkaan sen on VAIN 107km/h ja saan pienen sakon jos sitäkään joten what ever. Suomessa rajoitukset on vedetty alakanttiin, ei se minua haittaa koska ajelen juuri sitä nopeutta mikä sopii tiehen ja säähän.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:45"] Olin liikenteessä suviseurojen paluuliikenteen aikaan pohjoisesta Vaasaan päin ja kyllä silloin olin varpaillani, mutta yllättäen vastaantulijat eivät asuntovaunujonoista huolimatta ainakaan minun kohdallani aiheuttaneet minkäänlaista haittaa tai vaaraa, eli ihmiset jaksoivat ajaa kiltisti jonossa.
[/quote]
Itse olin menossa päinvastaiseen suuntaan ja vähän nauratti pari sankaria, jotka kokivat tarpeelliseksi lähteä ohituksiin vaikka mäen päältä aukeavalla suoralla näkyy 30 karavaanaria jonossa. Tulipahan taas todistettua tuon adaptiivisen vakkarin hermoja säästävä vaikutus, mikäpä siinä oli maisemia katsellessa kun ei kiirekään ollut. Tosin ennen pedersören siltatyömaata sai 45min ryömittää automaattia tyhjäkäynnillä, se meinasi jo vähän kiristää.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:51"]
Suurimmat riskithän me suojellut skandinaavit koetaan juuri maantiellä. Siellä vaara on todellinen. Ja viinanjuonnissa ja lihomisessa, myönnetään.
Mutta mikään muuhan ei ole niin vaarallista kuin maantieliikenne.
[/quote]
Täytyy tunnustaa itsensä syntiseksi kun Saksan moottoriteillä olen ajanut jopa 200km/h nopeuksilla...
Yritän parantaa tapani, vaikka se vaikeaa onkin - Seuraavan kerran en Saksassa ajaessani tule ylittämään 60km/h nopeutta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:45"] Olin liikenteessä suviseurojen paluuliikenteen aikaan pohjoisesta Vaasaan päin ja kyllä silloin olin varpaillani, mutta yllättäen vastaantulijat eivät asuntovaunujonoista huolimatta ainakaan minun kohdallani aiheuttaneet minkäänlaista haittaa tai vaaraa, eli ihmiset jaksoivat ajaa kiltisti jonossa.
[/quote]
Itse olin menossa päinvastaiseen suuntaan ja vähän nauratti pari sankaria, jotka kokivat tarpeelliseksi lähteä ohituksiin vaikka mäen päältä aukeavalla suoralla näkyy 30 karavaanaria jonossa. Tulipahan taas todistettua tuon adaptiivisen vakkarin hermoja säästävä vaikutus, mikäpä siinä oli maisemia katsellessa kun ei kiirekään ollut. Tosin ennen pedersören siltatyömaata sai 45min ryömittää automaattia tyhjäkäynnillä, se meinasi jo vähän kiristää.
[/quote]
OT:ksi menee, mutta menköön. Me arvioitiin kyydissäni olleen pojan kanssa, että jono oli silloin iltapäivällä jotain 2 km ja rapiat. Siinä on kiertotiemahdollisuus, mutta eihän sitä kaikki tiedä, vähän hölmöä ettei sitä oltu laitettu, kun näin nettisivuilta että sitä neuvottiin käyttämään. Eikä se ole edes pitkä se kiertoreitti.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:54"]Kaupungissa ajan 30-60km/h, riippuen paikasta. Ei keskustan ryysiksessä kovasti voi ajaa, mutta laitakaupungilla missä on 40-50 rajoituksen saatan ihan jo vahingossakin ajaa 60km/h. Työmatkan ajan maantietä jossa on 80-100 rajoitus. 80 alueella ajan 95 ja 100 alueella 115. Ihan tietoinen valinta. Minulla ei nopeuteen vaikuta kuin sääolosuhteet. Huomioin myös sen että mittarivirhe on noissa nopeuksissa sen 5-8km/h ja jos poliisi ajaa vastaan niin siinä tulee miinusta vielä 3km eli jos ajan 115 niin luultavasti tutkaan sen on VAIN 107km/h ja saan pienen sakon jos sitäkään joten what ever. Suomessa rajoitukset on vedetty alakanttiin, ei se minua haittaa koska ajelen juuri sitä nopeutta mikä sopii tiehen ja säähän.
[/quote]
Asut muuten varmasti Jyväskylän pohjoispuolella kuten minäkin ja täällä huomaa esim. hiihtolomalla kun etelä-suomalaiset alkavat virtaamaan hiljalleen tänne lumirajalle, nopeudet tippuu normaalilla talvikelillä hyvälläkin tiellä 80km/h alueella sinne 60-70km/h tienoille kun ei osata ajaa. Ja siinäpä syy miksi suomessa on rajoitukset vedetty kollektiivisesti alarajalle. Kaikilla ei ole samat ajo-olosuhteet eikä osata ajaa kelillä kuin kelillä, toiset tottuu suolattuihin teihin ja toiset umpihankeen. Kokemattomat moottoripyöräilijät vetää kesällä mutkia suoriksi ja taas pitää laskea nopeuksia. Kaikki kärsii tasapuolisesti. Itseänikään ei haittaa koska ajelen kelin ja tien mukaan.
Esim. 40 km/h alueella ajan 45 km/h.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:38"]Varmuuden vuoksi ajan nopeusmittarin mukaan 5-10km/h alle rajoituksen. Ihmetyttää muiden kiireet kun torvet soiden kaahaavat ohi vaarallisissakin paikoissa. [/quote] Just, heitäpä villi arvaus, miksi sun ohi mennään torvet soiden! Varmaan vielä seilaat pitkin kaistaa, että on mahdollisimman vaikea päästä ohi. Niin ärsyttää tuollaiset teiden tukkeet. Keräät kauhean jonon perään ja porukka hiiltyy kun odottaa, että pääsee yhden vatipään ohi. Katsos kun ketään muuta ei kiinnosta rullailla alinopeutta.
[/quote]
Ei se jono minun syyni ole, yhdellä autolla kun ei jonoa saa aikaan vaikka kuinka yrittäisi.
Pitääkö sitä kaahata? Jos ei kaahaa, niin ei tule ohitustarpeitakaan.
[/quote]
Ääh, trolli :D