Kuinka tarkkaan noudatat nopeusrajoituksia?
Jos esim. kaupungin keskustassa on neljänkympin rajoitus, ajatko tiukasti neljääkymppiä vai esim. viittäkymppiä? Entä ajatko kovempaa kuin saisi, jos liikenteessä on hiljaisempaa? Sana on vapaa.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:26"]Poliisin puuttumiskynnys on >10km tunnissa, joten pyrin ajamaan alle 10km/h ylinopeutta.
[/quote]
Sama. Mulla on oma max 9 km/h ylinopeussääntö.
Noudatan tarkkaan. Paitsi en kyllä aja satasenkaan alueella kuin ehkä 90, ei mun kotterolla oikein jaksa paahtaa. Ei kyllä mun reiteilläni satasta saa ajaakaan kuin erittäin mutkaisella metsätaipaleella, siellä voi olla jos jonkinnäköistä elukkaa.
Minusta tuntuisi hirveältä jos jotain tapahtuisi ja sitten saisi loppuelämänsä jossitella että olisiko jotain ehkä ehtinyt tehdä jos olisi ajanut yhtään hiljempaa.
Tuntuu oudolta kun naisetkin ja äidit leuhottavat jossain kuinka ajoivat ylinopeutta ja tulipas sakkoja hehheh. Miltäs sitten tuntuu jos omalle lapselle sattuu jotain kun päälle ajaneella on sama asenne.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:18"]Jos esim. kaupungin keskustassa on neljänkympin rajoitus, ajatko tiukasti neljääkymppiä vai esim. viittäkymppiä? Entä ajatko kovempaa kuin saisi, jos liikenteessä on hiljaisempaa? Sana on vapaa.
[/quote]
Noudatan tarkasti gps hälyttää heti kun on kilometrikin ylinopeutta. Tässä maassa on alkoholissa nollaraja ja viimekesänä ajoin toisen kerran ylinopeutta ja mulla oli vielä kolmas sakko vuoden sisään kun, en tiennyt että keltaisia päin ei saa täällä ajaa, ja toinenkin ylinopeussakko oli kai 95 kmh 90 rajoitusalueella nopeuskamerasta.
Ajoin siiten vähän reilummin kun oli oikeasti kiire ja moottoripyöräpoliisi pysäytti, pääsin puhaltamaan ja mittari värähti, vaikka olin päivän ollut juomatta, kortti otettiin sitten joku kuukausi myöhemmin pois.
Olin ajokiellossa ja suoritin teoriaosuuden uusiksi että sain korttini.
Nyt mulla on gps-nopeusnäyttö hälytyksellä ja alkomittari, seuraava töppö voi viedä kortin pitkäksi aikaa ja saa tehdä ajokokeetkin ehkä uusiksi.
[/quote]
Ei keltaisia päin saa Suomessakaan ajaa. Ainoastaan vihreillä valoilla saa ylittää risteyksen. Monet toki painavat kaasua vieläkin lujempaa, kun huomaavat valon vaihtuvan keltaiselle (vai oranssille?).
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:39"]
Tarkkaan, jos en tiedä onko autossa mittarivirhettä, ajan niin kuin se näyttäisi totta. Tutuilla autoilla osaan lisätä nopeuteen sen 3-7km/h lisää, jonka voi ajaa ja selvitä huomautuksella. Mies on kerran ajanut meidät lasten kanssa ojaan ja oikeasti olen onnellinen, että hän noudatti nopeusrajoitusta. Ärsyttää, kun maantiellä tiedät ajavasi suurinta sallittua nopeutta +7 ja silti koet olevasi teiden tukko. Siksi usein ajan siis tuon huomautusrajan verran lisää. Mutta pääsääntöisesti yritän ajaa taitojeni mukaan ja ne ei oo hääppöiset... Toinen asia, joka nyppii, on moottoritie-ohituksissa, kun yrität ohittaa jotain 80 km/h ajavaa ja noudatat samalla nopeusrajoitusta niin eiköhän sieltä joku arjensankari tule perseeseen kiinni 150km tuntinopeudella.
[/quote]
Aika harvoin joku ajaa 150 todellista nopeutta.
Ja paina sitä kaasua -miksi välittäisit holhoavien viranomaisten pellerajoituksista?
[/quote]
Minä välitän esim. siksi, että olen menettänyt läheiseni onnettomuudessa, jonka aiheuttajana oli kaltaisesti toope, joka ei halunnut välittää noista pellerajoituksista.
[/quote]
Oliko syyllinen tappajakaahari joka ajoi 80 km/h alueella 105 km/h lähesvalonnopeutta vai joku moniongelmainen kusipää?
Aivan.
[/quote]
Syyllinen oli tappajakaahari, jonka auto ei pysähtynytkään 25 km/h ylinopeudesta yhtä nopeasti kuin edellä nopeusrajoituksen mukaan ajanut auto.
Taajamassa yritän nopeuksia noudattaa, mutta motareilla ja pikateillä yritän katsoa vain sen että korttiraja säilyy eli ei yli+30 km/h tutkaan eli tohonkin päälle vähennykset ja virheet.
Olipa kerran tapaus. Henkilö ajoi 60km/h 80-alueella, koska ei pimeällä uskaltanut ajaa kovempaa. No hirvihän sieltä ojasta hyppäsi ja henkilö makasi pitkään sairaalassa. Mikäli olisi ajanut suurimman sallitun tai vaikka yli, ei olisi osunut tähän hirveen.
Miettikääpäs sitä. Kyse on sattumasta, ei ylinopeudesta.
Ajan moottoritiellä 60km per päivä ja olen sitä mieltä, että 120km/h on naurettavan alhainen nopeusrajoitus.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:51"]
Suurimmat riskithän me suojellut skandinaavit koetaan juuri maantiellä. Siellä vaara on todellinen. Ja viinanjuonnissa ja lihomisessa, myönnetään.
Mutta mikään muuhan ei ole niin vaarallista kuin maantieliikenne.
[/quote]
Täytyy tunnustaa itsensä syntiseksi kun Saksan moottoriteillä olen ajanut jopa 200km/h nopeuksilla...
Yritän parantaa tapani, vaikka se vaikeaa onkin - Seuraavan kerran en Saksassa ajaessani tule ylittämään 60km/h nopeutta.
[/quote]
Saksassa kaksikaistaisella pimeällä kovassa vesisateessa 250 km/h mitä isosta Bemarista lähti.
Suomessakin ajotyyli on luokkaa "Italia". Eli rajoituksille lähinnä nauretaan!
[/quote]
Minä samanlainen, eikä yhtäkään vaaratilannetta ole syntynyt kun osaa ennakoida ja vilkuilla peileihin.
Ajan aina noin 20 km/h ylinopeutta. Kolareita ei ole sattunut ja ainoat sakotkin sain n. 500 tkm sitten.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:52"]
Tarkkaan, jos en tiedä onko autossa mittarivirhettä, ajan niin kuin se näyttäisi totta. Tutuilla autoilla osaan lisätä nopeuteen sen 3-7km/h lisää, jonka voi ajaa ja selvitä huomautuksella. Mies on kerran ajanut meidät lasten kanssa ojaan ja oikeasti olen onnellinen, että hän noudatti nopeusrajoitusta. Ärsyttää, kun maantiellä tiedät ajavasi suurinta sallittua nopeutta +7 ja silti koet olevasi teiden tukko. Siksi usein ajan siis tuon huomautusrajan verran lisää. Mutta pääsääntöisesti yritän ajaa taitojeni mukaan ja ne ei oo hääppöiset... Toinen asia, joka nyppii, on moottoritie-ohituksissa, kun yrität ohittaa jotain 80 km/h ajavaa ja noudatat samalla nopeusrajoitusta niin eiköhän sieltä joku arjensankari tule perseeseen kiinni 150km tuntinopeudella.
[/quote]
Ja paina sitä kaasua -miksi välittäisit holhoavien viranomaisten pellerajoituksista?
[/quote]
Minä välitän esim. siksi, että olen menettänyt läheiseni onnettomuudessa, jonka aiheuttajana oli kaltaisesti toope, joka ei halunnut välittää noista pellerajoituksista.
[/quote]
Oliko syyllinen tappajakaahari joka ajoi 80 km/h alueella 105 km/h lähesvalonnopeutta vai joku moniongelmainen kusipää?
Aivan.
[/quote]
Syyllinen oli tappajakaahari, jonka auto ei pysähtynytkään 25 km/h ylinopeudesta yhtä nopeasti kuin edellä nopeusrajoituksen mukaan ajanut auto.
[/quote] Eli liian lyhyt turvaväli.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:38"]
Olipa kerran tapaus. Henkilö ajoi 60km/h 80-alueella, koska ei pimeällä uskaltanut ajaa kovempaa. No hirvihän sieltä ojasta hyppäsi ja henkilö makasi pitkään sairaalassa. Mikäli olisi ajanut suurimman sallitun tai vaikka yli, ei olisi osunut tähän hirveen. Miettikääpäs sitä. Kyse on sattumasta, ei ylinopeudesta.
[/quote]
Mietipäs tarkemmin. Jos tämä henkilö joutui sairaalaan kolaroidessaan 60km/h nopeudella, mitä olisi tapahtunut, jos hän olisi kolaroinut 80km/h nopeudella. Siitä puhumattakaan, jos tämä henkilö olisi ollut joku tästäkin keskustelusta, jonka mielestä ihan hyvin voi ajaa 20km/h ylinopeutta, jos ei näy poliisia tai kameraa, eli olisi kolaroinut 100km/h nopeudella. Satasta ajanutta ei olisi tarvinut viedä sairaalaan enää ollenkaan.
Valehteleeko ne noi nopeusnäytötkin, kun mitä olen sellaisiin ajanut niin vanhassa kotterossani näyttää mittari aivan oikein, kun te puhutte isoista mittarivirheistä?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:48"]
Ajan vain "pikkuteitä" monesti 5-10 km yli rajoitusten, mutta silti saan joskus tuntea olevani körryyttelijä. Inhoan kaahaamista ja turhaan ohittelijoita, enkä voisi antaa itselleni anteeksi jos aiheuttaisin jollekin vahinkoa tai jopa kuoleman omalla lainrikkomisellani. Ohittelijoiden kanssa ollaan monesti peräkkäin risteyksessä, joten ei sillä edes aikaa säästä.
[/quote]
Eihän sillä säästä kuin tunnin kolmellasadalla kilometrillä, eikä tarvitse edes päiväsakkonopeuksilla ajella...
[/quote]
Tuolla laskupäällä kannattaisi suosiolla noudattaa täsmälleen oikeita rajoituksia...
Noudatan tarpeen mukaan... Ajan todella paljon ja muistan pääteiden kamerat melko hyvin. Käytän myös aktiivisesti tutkanpaljastinta. Liikkuva kameravalvonta rassaa kieltämättä, mutta aikani on isoa rahaa, joten riski on kestettävä.
Pääsääntöisesti pyrin pitämään nopeuteni max. +30km/h/rajoitus. Joskus öisin reilusti enemmän ja olosuhteiden vaatiessa vähemmän.
Suomen nopeusrajoitukset eivät sovi minulle
...
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:48"]
Ajan vain "pikkuteitä" monesti 5-10 km yli rajoitusten, mutta silti saan joskus tuntea olevani körryyttelijä. Inhoan kaahaamista ja turhaan ohittelijoita, enkä voisi antaa itselleni anteeksi jos aiheuttaisin jollekin vahinkoa tai jopa kuoleman omalla lainrikkomisellani. Ohittelijoiden kanssa ollaan monesti peräkkäin risteyksessä, joten ei sillä edes aikaa säästä.
[/quote]
Eihän sillä säästä kuin tunnin kolmellasadalla kilometrillä, eikä tarvitse edes päiväsakkonopeuksilla ajella...
[/quote]
Tuolla laskupäällä kannattaisi suosiolla noudattaa täsmälleen oikeita rajoituksia...
[/quote]
Ei tarvinnut laskupäätä, kun on neljän vuoden ajalta kokemusta.
Joka perjantai koulupaikkakunnalta kotiin 300km, ja sunnuntaina takaisin 300km.
Jos ajoi juuri päiväsakkorajan alapuolella, niin matka kesti tunnin vähemmän kuin "nopeusrajoitusten mukaan", eli muiden autoilijoiden mittarivirheiden verran (=10km/h) nopeusrajoitusten alle ajettuna.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:38"]Varmuuden vuoksi ajan nopeusmittarin mukaan 5-10km/h alle rajoituksen.
Ihmetyttää muiden kiireet kun torvet soiden kaahaavat ohi vaarallisissakin paikoissa.
[/quote]
Just, heitäpä villi arvaus, miksi sun ohi mennään torvet soiden! Varmaan vielä seilaat pitkin kaistaa, että on mahdollisimman vaikea päästä ohi. Niin ärsyttää tuollaiset teiden tukkeet. Keräät kauhean jonon perään ja porukka hiiltyy kun odottaa, että pääsee yhden vatipään ohi.
Katsos kun ketään muuta ei kiinnosta rullailla alinopeutta.
En kaahaa, mutta tunnustan ajavani ylinopeutta. Työmatkani on kantatietä pitkin 50km, ja siihen kuulu oikeastaan vain metsää. 100km rajoitus suurimmaksi osaksi, vauhtia sellaiset 120-140km minulla yleensä on. Liikenne hiljaista ja poliiseja näkyy aniharvoin. Talvella max. 120 lasissa kelistä riippuen. Taajamassa ja kaupungeissa rajoituksia noudatan tai menen sujuvasti liikenteen mukana.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:38"]Varmuuden vuoksi ajan nopeusmittarin mukaan 5-10km/h alle rajoituksen. Ihmetyttää muiden kiireet kun torvet soiden kaahaavat ohi vaarallisissakin paikoissa. [/quote] Just, heitäpä villi arvaus, miksi sun ohi mennään torvet soiden! Varmaan vielä seilaat pitkin kaistaa, että on mahdollisimman vaikea päästä ohi. Niin ärsyttää tuollaiset teiden tukkeet. Keräät kauhean jonon perään ja porukka hiiltyy kun odottaa, että pääsee yhden vatipään ohi. Katsos kun ketään muuta ei kiinnosta rullailla alinopeutta.
[/quote]
Ei se jono minun syyni ole, yhdellä autolla kun ei jonoa saa aikaan vaikka kuinka yrittäisi.
Pitääkö sitä kaahata? Jos ei kaahaa, niin ei tule ohitustarpeitakaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aivan.