Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei-aktiivinen aurallinen migreeni + ehkäisy?

Vierailija
16.07.2015 |

Minulla on ollut puoli vuotta sitten yksi aurallinen migreenikohtaus, aiemmin aurattomia n. 4 vuotta sitten. Käytän yhdistelmäehkäisyä ja nyt lääkäri sanoi, että se pitää lopettaa, vaikka migreeni ei varsinaisesti ole aktiivinen. Kuulemma yhden kohtauksen takia jo on ehdoton kielto. Millaisia kokemuksia muilla tästä? Sain reseptin minipillereihin mutta kuulemani ja lukemani perusteella ei todellakaan kiinnosta kokeilla niitä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksi kohtaus kauan sitten on vasta-aihe yhdistelmäehkäisylle, jos tutkimusten mukaan aktiivinen aurallinen migreeni lisää riskiä? Hirveen erilaisia kantoja lääkäreillä tuntuu olevan. Siskoni kävi neurologilla selvittämässä tätä asiaa ja neurologin mukaan satunnaisten aiempien kohtausten kanssa ei ole esteitä yhdistelmäehkäisylle. Toiset taas tuntuvat sanovan että yksi kohtaus 20 v sitten on este.

Vierailija
22/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:06"]

Eli siis, on vasta-aihe, joten ei suositella migreenisille yhdistelmäehkäisyä, mutta te, joilla on ollut jo toimivasti käytössä, olette juuri niitä, joilla se ei vaikutakaan siihen, joten siksi voi olla erit ohjeet. Ja kyllä todellakin lääkärit antavat erilaisia määräyksiä: potilaasta ja kokemuksestaan riippuen.

Mutta silti lähes naurettavaa muiden väittämien kokemusten perusteella dissata jotain ehkäisykeinoa (esim. minipillerit), koska ne ensinnäkin voivat juuri sinun tilanteessasi olla parhaat ja bee, vuosissa kehittyneet. Kysykää ammattilaisilta ja luottakaa niihin.

[/quote]

Lääkäri itsekin totesi, että minipillerit on hankalammat, ja ekat 3-6 kk ovat yleensä ihan kamalat. Sanoi myös, että esim. iho tulee huononemaan merkittävästi, mikä olis kurjaa, koska se on yksi syy miksi yhdistelmäehkäisyä käytän. Mutta toki olet oikeassa että mulle ne saattaisivat silti sopia. Kokeileminen vaan pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi, että lääkäreillä on eri kokemus ja oma tulkinta. Todennäköisyydet on mitä on, ja kukin voi pelata omalla riskillään miten vaan, mutta lääkäri on vastuussa ja haluaa tietää vastaavansa oikein, ja noihin on varmasti monenlaisia tutkimustuloksia. Se mitä koulussa opetetaan on myös yhden lääkärin tulkinta aiheesta ihan samalla tavalla.

Vierailija
24/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:57"]Tämä kiinnostaisi minuakin.... Mahtaakohan saada reseptiä, jos on aurallinen migreeni (ilman kipua/oksentelua, lähinnä pelkkä näköhäiriö) ja kohtauksia hyvin harvoin (useamman kk:n välein). Eikä tupakointia, korkeaa verenpainetta, sukurasitetta tai muita riskitekijöitä. [/quote]Miksi edes haluaisit reseptin, kun kuulut siihen ryhmään, jolle noita ei missään tilanteessa suositella? Nykyisin on muitakin hyviä vaihtoehtoja.

[/quote]

Minipillereillä ei onnistu kuukautisten siirto. Joskus olen siirtänyt Primolutilla, mutta sivuvaikutukset oli aika järkyttävät: turvotus koko kropassa ja elämäni kivuliaimmat kuukautiset, niin hirveät että huusin kivusta ääneen ja tuntui että taju lähtee.... normaalisti suht koht kivuttomat kuukautiset, ekana päivänä korkeintaan joutuu ottamaan Buranaa + Parasetamolia.

Vierailija
25/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:10"]

Miksi yksi kohtaus kauan sitten on vasta-aihe yhdistelmäehkäisylle, jos tutkimusten mukaan aktiivinen aurallinen migreeni lisää riskiä? Hirveen erilaisia kantoja lääkäreillä tuntuu olevan. Siskoni kävi neurologilla selvittämässä tätä asiaa ja neurologin mukaan satunnaisten aiempien kohtausten kanssa ei ole esteitä yhdistelmäehkäisylle. Toiset taas tuntuvat sanovan että yksi kohtaus 20 v sitten on este.

[/quote]

Juuri siksi, että lääkäreillä on eri kokemus ja oma tulkinta. Todennäköisyydet on mitä on, ja kukin voi pelata omalla riskillään miten vaan, mutta lääkäri on vastuussa ja haluaa tietää vastaavansa oikein, ja noihin on varmasti monenlaisia tutkimustuloksia. Se mitä koulussa opetetaan on myös yhden lääkärin tulkinta aiheesta ihan samalla tavalla.

Vierailija
26/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:57"]Tämä kiinnostaisi minuakin.... Mahtaakohan saada reseptiä, jos on aurallinen migreeni (ilman kipua/oksentelua, lähinnä pelkkä näköhäiriö) ja kohtauksia hyvin harvoin (useamman kk:n välein). Eikä tupakointia, korkeaa verenpainetta, sukurasitetta tai muita riskitekijöitä. [/quote]Miksi edes haluaisit reseptin, kun kuulut siihen ryhmään, jolle noita ei missään tilanteessa suositella? Nykyisin on muitakin hyviä vaihtoehtoja.

[/quote]

Minipillereillä ei onnistu kuukautisten siirto. Joskus olen siirtänyt Primolutilla, mutta sivuvaikutukset oli aika järkyttävät: turvotus koko kropassa ja elämäni kivuliaimmat kuukautiset, niin hirveät että huusin kivusta ääneen ja tuntui että taju lähtee.... normaalisti suht koht kivuttomat kuukautiset, ekana päivänä korkeintaan joutuu ottamaan Buranaa + Parasetamolia.
[/quote]suurella osalla minipillerien käyttäjistä kuukautiset jää kokonaan pois, kun niitä jaksaa syödä pidempään kuin sen 3kk eli ei tarvitse siirrellä.

Vierailija
27/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erityistä harkintaa tarvitaan, jos nainen oli 35-vuotias JA hänellä on aurallinen migreeni, hän tupakoi tai hänellä on vaikea lihavuus".

Näin sanoo Duodecimin Terveyskirjasto asiasta. Eli yksinään aurallinen migreeni ei ole este, paitsi jos ikää on +35v??!

Vierailija
28/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh minä olen 34-vuotias ja kyllä kysyttiin ettei ole migreeniä (eikä ylipainoa, korkeaa verenpainetta enkä tupakoi), niin sain yhdistelmäehkäisyn.  Jos olisi jotain noista ollut, niin lääkäri olisi sitten harkinnut, kumpi on hoidon kannalta suurempi riski.

Vierailija
29/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen konsultoinut asiassa sekä gynekologia että neurologia. Molemmat kielsivät yhdistelmäehkäisyn käytön minulta. Sairastan aurallista migreeniä, kohtaus 1-2 vuoden välein. Olen itsekin lääkäri. Käytössä nyt Mirena.

Vierailija
30/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui. Olen syönyt e-pillereitä nyt muutaman vuoden. KERRAN minulla on ollut aurallinen migreeni, muuten aina auratonta.

Taidanpa huomenna varata ajan gynekologille ja mennä juttelemaan tästä. Alkoi pelottaa, enkai vaan saa mitään aivoinfarktia?!

Vierailija
31/31 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan