Olenko hirveä nipo? ov
Olemme muuttaneet omakotitaloon saadaksemme oman pihan ja oman rauhan. Naapurissa asuu perhe, joka ei pidä mitään rajoja lapsilleen. Kaksi tyttöä (noin 6- ja 8-vuotiaat) tulevan meidän pihalle ihan miten heitä huvittaa. Meillä on poika, 11 v., jonka kavereita nämä tytöt eivät ole ja poikamme haluaa olla rauhassa (tai omien kavereidensa kanssa) pihassamme. Nämä tytöt tunkevat monta kertaa päivässä aidan läpi meidän pihallemme ja silppuavat minun kesäkukkiani ja muuten vain oleilevat meidän pihalla.
Olen sanonut heille kauniisti, että tämä on meidän piha ja että tänne voi tulla, jos pyydetään, mutta muuten voidaan olla kaikki omissa pihoissamme. Silti nämä tytöt tunkevat pihaamme jatkuvasti.
Nyt sanoin tiukkaan sävyyn, kun taas yksi tyttö hortoili pihallamme, että "Mitä sinä täällä teet?! Sinulla ei ole tänne mitään asiaa. Voit mennä omaan pihaasi heti." Siihen tyttö sanoi, että hän tuli vain tervehtimään. Minä taas en ole pätkääkään kiinnostunut siitä, että naapurin lapset tulevat monta kertaa päivässä tervehtimään. Minä haluan viettää oman lomani omassa pihassani rauhassa. Haluan lukea kirjoja ja ottaa aurinkoa, ilman, että koko ajan joku on häiritsemässä.
Millaiset käytännöt teillä muilla omakotiasujilla on? Käyttävätkö naapurin lapset pihaanne kuin yleistä puistoa?
Tuo on kyllä ärsyttävää. Meilläkin rivitalossa naapurin lapset oli aluksi koko ajan tulossa meidän pihalle. Välissä ihan korkea puuaita ja päädyssä pensasaitaa. En käsitä miksi lasten vanhemmat ei kiellä menemästä naapurin pihalle tuosta vaan ja koko ajan. Eihän kukaan jaksa viihdyttää toisten lapsia. Ja juuri tuo mitä aloittaja sanoo että haluaa olla rauhassa ja lukea jne ja joku vääntää ns tervehtimään. No sanoin sen verran rumasti etteivät enää tule.