Ennkoiva lastensuojeluilmoitus!
Onko kellään kokemuksia? Saako tässä nyt olla "pelko perseessä"? Siis asunnottomuuden takia kuulemma tehty..
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:49"]Ajattele lastensuojeluilmoitusta viranomaisten kommunikaatiovälineenä. Sen avulla saadaan viestitettyä, että lapsi on syntymässä ja koti pitää saada. Ei sen tarvitse tarkoittaa sen enempää, tilanne on ohi kun koti löytyy.
[/quote]
Kiitos! Vaikka joku sentään osaa edes vähän lukea..
Tapahtuu näin: sosiaalityöntekijä soittaa sinulle (aikuissosiaalityöntekijä, ei lastensuojelun) ja lukee sulle ilmoituksen sisällön. Kertoo varmaan myös sen, miksi ilmoituksen tekijä on sen tehnyt (jos sosiaali- tai terve.huollon ammattihenkilön tietoon tulee, että syntyvällä lapsella on jokin perustarve uhattuna, tässä tapauksessa asuminen, laki velvoittaa tekemään ilmoituksen)
Kyselee sun tilanteesta ja toivoo, että kerrot mahdollisimman paljon ihan itse vapaasti asiasta. Kyselee, onko asuntoasia jo hoidossa vai tarvitsetko jotain apua tilanteen edistämiseksi. Sossu kertoo, mitkä ovat hänen mahdollisuutensa esim nopeuttaa asunnon saamista.
Kun tiedossa on, että asunto on järjestymässä tai järjestynyt, tilanne ja ilmoitus on selvitetty. Saat päätöksen tästä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:55"]Kyllä sossu hommaa asunnon jos sellasen tarviit.
Kun on lapsi.
[/quote]
Mahtava tulevaisuus kersalla.
[/quote]
Juu ei ole sossun varassa kersan tulevaisuus. Erinnäisistä syistä en haluaisi miehen asuntoon muutta, yhteinen koti olisi parempi, mutta tottakai muutan miehen luoksi jos ei kämppää muualta saa. En ole idiootti. Ihmiset niin kovin äkkiä tuomitsee vaikka ei asiasta mitään tiedä. Tämä vaan vahvistaa tunnetta että ei keneltäkään kannata kysyä yhtään mitään tai pyytää apua kun heti lynkataan sen enempää ajattelematta. Maailma on kamala.
Ai niin, ja sossu on ihan ihminen vaan, jolle voi jutella ihan normaalisti. Vähän sama juttu kuin poliisin kanssa; Ethän juokse huutaen pakoon poliisiakaan, jos et ole tehnyt rikoksia!
Kyllä mä sanoisin että apua tarvitset, ole sitten itse mitä mieltä vaan.
No, sä saat asunnon pian, ehkä alkuun joudut asumaan tuetussa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:06"]Tapahtuu näin: sosiaalityöntekijä soittaa sinulle (aikuissosiaalityöntekijä, ei lastensuojelun) ja lukee sulle ilmoituksen sisällön. Kertoo varmaan myös sen, miksi ilmoituksen tekijä on sen tehnyt (jos sosiaali- tai terve.huollon ammattihenkilön tietoon tulee, että syntyvällä lapsella on jokin perustarve uhattuna, tässä tapauksessa asuminen, laki velvoittaa tekemään ilmoituksen)
Kyselee sun tilanteesta ja toivoo, että kerrot mahdollisimman paljon ihan itse vapaasti asiasta. Kyselee, onko asuntoasia jo hoidossa vai tarvitsetko jotain apua tilanteen edistämiseksi. Sossu kertoo, mitkä ovat hänen mahdollisuutensa esim nopeuttaa asunnon saamista.
Kun tiedossa on, että asunto on järjestymässä tai järjestynyt, tilanne ja ilmoitus on selvitetty. Saat päätöksen tästä kotiin.
[/quote]
Nämä kaikki on jo tehty viimeisen puolen vuoden aikana. Ei tässä mitään paniikkia ole, lähinnä vaan kuulostaa aivan helvetin pahalle se että ylipäätänsä on ilmoitus tehty! Kaipasin vaan kokemuksia ihmisiltä jotka ovat heidän kanssaan olleet tekemisissä että millasta sakkia ne on?
Jouduin asunnottomaksi raskausaikana eron takia. Ihan itse soitin sossuun ja pyysin apua (en siis lasuun, vaan ihan sosiaalitoimistoon) ja sieltä sanottiin, että voidaan tehdä ennakoiva lasuilmoitus jos asuntoa ei saa itse (tällöin laskettuun aikaan oli viisi kuukautta, takarajaksi asennettiin seuraavat 2kk). Tottahan toki olisin siihen suostunut, koska halusin kodin itselleni ja tulevalle vauvalle.
Vaan ei tarvinnut, sain asunnon itse. Tosin asunnon saantia varmasti helpotti sosiaalityöntekijän kirjoittama lappu, jossa myös avattiin tilannetta.
Ja saatiin tosiaan melkein heti kämppä, jossa asutaan yhä kun lapsi on melkein 2.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:13"]Jouduin asunnottomaksi raskausaikana eron takia. Ihan itse soitin sossuun ja pyysin apua (en siis lasuun, vaan ihan sosiaalitoimistoon) ja sieltä sanottiin, että voidaan tehdä ennakoiva lasuilmoitus jos asuntoa ei saa itse (tällöin laskettuun aikaan oli viisi kuukautta, takarajaksi asennettiin seuraavat 2kk). Tottahan toki olisin siihen suostunut, koska halusin kodin itselleni ja tulevalle vauvalle.
Vaan ei tarvinnut, sain asunnon itse. Tosin asunnon saantia varmasti helpotti sosiaalityöntekijän kirjoittama lappu, jossa myös avattiin tilannetta.
Ja saatiin tosiaan melkein heti kämppä, jossa asutaan yhä kun lapsi on melkein 2.
[/quote]
Kiitos! Ensimmäinen ihminen joka ymmärsi lukemansa!
Olen saanut puollot sossusta ja asunnoton siksi että entisen kämpän määräaikainen vuokrasopimus loppui. Oli kyllä muutenkin pieni yksiö, että ei siinä kauaa olis viihtynyt vauvan kanssa, varsinkaan kun ylin kerros, ei hissiä, ei parveketta.
Yksityiseltä en saa vuokrattua joten toiveet on ollut kaupungilla. Ja siis sossun, neuvolan ja kätilön kanssa asioinut ja heillä oli nyt viime metreillä velvollisuus ilmoitus tehdä. Olen vaan niin monta ihmistä noissa kaupungin hommissa tavannut joiden kanssa on hirveän vaikea keskustella kun ovat vähintään yhtä tuomitsevia kun nämä jotkut palstalaiset, niin rupes jännittämään.
Muita ongelmia ei ole kuin tuo asuntokuvio, se on monesta syystä mutkikas, mutta on työpaikkaa ja muutenkin asiat ok. Että turha tässä on kai jännittää, ehtiihän ne kirjat vaikka sairaalassaoloaikana siirtää jos siihen pisteeseen menee :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:06"]Tapahtuu näin: sosiaalityöntekijä soittaa sinulle (aikuissosiaalityöntekijä, ei lastensuojelun) ja lukee sulle ilmoituksen sisällön. Kertoo varmaan myös sen, miksi ilmoituksen tekijä on sen tehnyt (jos sosiaali- tai terve.huollon ammattihenkilön tietoon tulee, että syntyvällä lapsella on jokin perustarve uhattuna, tässä tapauksessa asuminen, laki velvoittaa tekemään ilmoituksen)
[/quote]
Nämä kaikki on jo tehty viimeisen puolen vuoden aikana. Ei tässä mitään paniikkia ole, lähinnä vaan kuulostaa aivan helvetin pahalle se että ylipäätänsä on ilmoitus tehty! Kaipasin vaan kokemuksia ihmisiltä jotka ovat heidän kanssaan olleet tekemisissä että millasta sakkia ne on?
[/quote] Ihan tavallista sakkia kuule ollaan :D Ja muuten, aika moni meistä on joskus ollut itsekin siellä pöydän "väärällä" puolen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:13"]Jouduin asunnottomaksi raskausaikana eron takia. Ihan itse soitin sossuun ja pyysin apua (en siis lasuun, vaan ihan sosiaalitoimistoon) ja sieltä sanottiin, että voidaan tehdä ennakoiva lasuilmoitus jos asuntoa ei saa itse (tällöin laskettuun aikaan oli viisi kuukautta, takarajaksi asennettiin seuraavat 2kk). Tottahan toki olisin siihen suostunut, koska halusin kodin itselleni ja tulevalle vauvalle. Vaan ei tarvinnut, sain asunnon itse. Tosin asunnon saantia varmasti helpotti sosiaalityöntekijän kirjoittama lappu, jossa myös avattiin tilannetta. Ja saatiin tosiaan melkein heti kämppä, jossa asutaan yhä kun lapsi on melkein 2. [/quote] Kiitos! Ensimmäinen ihminen joka ymmärsi lukemansa! Olen saanut puollot sossusta ja asunnoton siksi että entisen kämpän määräaikainen vuokrasopimus loppui. Oli kyllä muutenkin pieni yksiö, että ei siinä kauaa olis viihtynyt vauvan kanssa, varsinkaan kun ylin kerros, ei hissiä, ei parveketta. Yksityiseltä en saa vuokrattua joten toiveet on ollut kaupungilla. Ja siis sossun, neuvolan ja kätilön kanssa asioinut ja heillä oli nyt viime metreillä velvollisuus ilmoitus tehdä. Olen vaan niin monta ihmistä noissa kaupungin hommissa tavannut joiden kanssa on hirveän vaikea keskustella kun ovat vähintään yhtä tuomitsevia kun nämä jotkut palstalaiset, niin rupes jännittämään. Muita ongelmia ei ole kuin tuo asuntokuvio, se on monesta syystä mutkikas, mutta on työpaikkaa ja muutenkin asiat ok. Että turha tässä on kai jännittää, ehtiihän ne kirjat vaikka sairaalassaoloaikana siirtää jos siihen pisteeseen menee :)
[/quote]
Ihan vinkiksi että olisit kertonut nämä asiat jo alussa niin olisit saanut toivotunlaisia vastauksia jo aiemmin. Yleensäkin muiden haukkuminen ja kiroilu ei auta, olipa tilanne mikä hyvänsä. Ymmärrän että jännittää nuo asiat mutta silti voi yrittää käyttäytyä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:38"] En kaipaa ratkaisuja vaan kokemuksia!! Ettekö nyt stana osaa lukea?? [/quote] No vittu perkele osataan. Ilmeisesti kellään ei ole ollut noin paska tilanne vaan ovat osanneet hoitaa asiansa kuntoon. Siinä sulle vastaus. [/quote] No johan on ihme jos olen ainoa suomessa josta on tehty tälläinen ilmoitus! Olen siis ennakkotapaus, hyvä tietää! Ja sinähän et tiedä miten olen asiani hoitanut, kaikki ei aina ole niin mustavalkoista. Mutta kiitos panostuksestasi, tuli hyvä ja rauhallinen mieli <3
[/quote]
No kuule ihan itse aloit äksyilemään vaikka ihmiset yrittää vaan auttaa. En yhtään ihmettele että on ilmoitus tehty.
[/quote]
Kuka on yrittänyt auttaa?? Ja kaipasinko apua? Kaipasin kokemuksia enkä ole vielä yhtäkään saanut! Pari tyyppiä kirjoittanut kivasti, loput antanut tyhjiä neuvoja joista ei ole apua. Ootte kyllä päässejä :D