Ei lapsia ravintoloihin
Ravintolat pitäisi olla vain aikuisille. Olin eilen hienossa ravintolassa syömässä ja tunnelma meni pilalle kun viereiseen pöytään tuli lapsiperhe. Pitivät hirveetä mekkalaa ja käyttäytyvät huonosti. Miksei ravintolavat vois olla k18 ja lapsiperheet voi käydä vaikka hesessä tai muussa pikaruokapaikassa.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:03"]No mua ei isommat lapset haittaa, mutta pienet vauvat... mentiin kaverin kanssa kahvilaan, ja viereiseen pöytään istui pariskunta (ja ilmeisesti jommankumman vanhemmat) pienen vauvan kanssa. Se vauva kitisi ja itki täyttä kurkkua koko sen ajan joka siellä vietettiin. Se siitä rauhallisesta lounashetkestä... [/quote] Mulle kävi sama juttu pari viikkoa sitten! Ei siinä sitten tiiä miten olla, kun vauva huutaa ja vanhemmat hyssyttelee. Pitäiskö sitä itsekin olla hiljaa, että vauva rauhottuu, vai voiko jatkaa normaalia jutustelua kaverin kanssa kun heti se vauva rupeaa huutamaan...
[/quote]
No kannataa sunkin sitten vielä treenata niitä sosiaalisia taitoja kotioloissa ennen julkiselle paikalle menoa. Niitä vauvaa hyssyttelevieä vanhempia ei varmasti kiinnosta pätkääkään, mitä tai miten te kaverisi kanssa keskustelette. Aivan kuten ei ihmisiä yleensäkään kahviloissa tai ravintoloissa paljon viereisten pöytien tapahtumat kiinnosta, hyssytellään siellä sitten vauvaa, jutellaan kavereiden kanssa tai vedetään jotain turpaan.
Eli jatkakaa kuule keskustelua ihan omissa oloissanne ja huolehtikaa omista suurista murheistanne.
[/quote]
Niin, kusipäiset itsekkäät vanhemmat pilaavat kakaroineen pahimillaan useamman kymmenen muun asiakkaan ravintolakäynnin.
Levittelethän pilttipurkit ja paskavaipat pitkin pöytää ennen poistumistasi paikalta?
[/quote]
Eli jos jotakuta ihmistä ei spesifisti kiinnosta Sinun tekemisesi, puhumisesi tai ajatuksesi, se on itsekästä? Sori vaan, mutta mua ei kiinnosta kenenkään tuntemattoman nobodyn näkemykset. Ei kahvilassa eikä kadulla.
Jos lapseni aloittaa shown, pistän lapsen kuriin. Jos vauva itkee eikä sitä saa rauhoittumaan, poistun paikalta. Mutta viestissä oli siis kyse siitä, että miten Sinun pitäisi käyttätyä kun lapsi itkee ja että voitko Sinä jatkaa supertärkeää keskusteluasi kaverisi kanssa - Kuule siittä vaan. Ei kiinnosta.
PS: Ei se yksinkään liikkeellä ollessa ja kahvilassa kirjaa lukiessa ole kovin nautinto kuunnella viereisen pöydän tyttöjen jäpätystä omasta elämästään. Turhaa ambienttia lukurauhaa häiritsemään. Silti ei tule mieleenkään pyytää heitä pitämään turpaansa kiinni, tai poistumaan paikalta.
[/quote]
En ole minkään aiemman viestin kirjoittaja mutta mulle tuli tosta keskustelun jatkamisesta sellainen fiilis että kirjoittajalle tulee huono omatunto kun jatkaessaan keskustelua vauva rupeaa huutamaan. Huomaa kyllä että olet jonkun vauvan äiti, taitaa olla vauva-arki rankkaa kun pitää tulla av:lle vittuilemaan. :-)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:27"]
Mua ärsyttää ne aikuiset, jotka kohtelee mun lapsia, kuin halpaa makkaraa ja mulkoilee pitkin nenänsä vartta. Mun lapset käyttäytyy äärimmäisen hyvin, jopa paremmin kuin useimmat aikuiset, eivät mölise tai riehu. Ovat nyt vain muutaman kymmenen senttiä lyhyempiä kuin aikuiset. Yritän vain opettaa heille, että tyhmiä ihmisiä on monenlaisia ja niistä pitää oppia olemaan välittämättä. Onneksi Helsingissä on tosi paljon ravintoloita, oikeastaan kaikki, joihin lapset ovat ennemmän kuin tervetulleita.
[/quote]
Voi kun tietäisit, mitä tarjoilijat ajattelevat lapsiasiakkaista. ; )
[/quote]
Ei mua kiinnosta, mitä ne ajattelee, kunhan pitävät mölyt mahassa ja kohtelevat lapsiani asiallisesti. Näin on onneksi aina ollut.
[/quote]
Niin, mutta kuvitteletko olevasi oikeasti toivottu asiakas? ; )
Kai edes yrität siivota kakaroittesi sotkut btw? Vai paskat nakkaat, maidosta ja ketsupista pöydillä tuoleilla ja lattioilla?
[/quote] Itse toimin kahden ravintolan ravintolapäällikkönä ja meille ainakin ovat lapsivieraat yhtä tervetulleita kuin aikuiset. hyvin harvoin on oikein tosi huonosti käyttäytyviä lapsia. Kyllä ne lapsetkin ovat yllättävän vieraskoreita. Olemme auki niin myöhään, että aikuisille riittää aivan hyvin illalla tunteja, jolloin pikkupilttejä harvemmin enää on.
Kuka idiootti kuvittelee varsinkaan tässä taloustilanteessa, etteivät tietyt asiakkaat ole toivottuja? Nykypäivänä joka ainoa muonapulju on niin ahtaalla, ettei ole kyllä varaa ikärasismiin. Ja jos yksikään tarjoilija antaisi asiakkaille muuta ymmärtää, niin se on puhuttelu.
[/quote]
Olet joku Rosson vuorovastaava? Kyllä lapsiperheet on kuvottavimpia asiakkaita ravintolassa, toki myös muuallakin (ruokakauppa, lentokone yms).
Tarjoilijat ja muut asiakkaat siinä kärsii, kun nämä äitylit kauhukaroineen sotkee ja mellastaa.
Tosin sinullakin lienee istukan mukana valahtanut aivot pihalle?
[/quote] Olen ravintolapäällikkö, en vuorovastaava, enkä työskentele Rossossa. Vuorovastaavat ovat meillä erikseen. Ei ole kuvottavia lapsiperheitä juurikaan, mutta muita ihmisiä arvostelevat ja mulkoilevat asiakkaat kyllä ovat harmillisia palveltavia. Meillä ei yksikään tarjoilija ole ilmoittanut kärsivänsä. He kuuluvat salin puolelle, heille maksetaan siitä palkka. Mikäli joku alaisistani jäisi kiinni nirppanokkailusta, niin se olisi äkkiä luulot pois. Henkilökunta ei meillä arvostele maksavia asiakkaita ilman seurauksia. Tottakai asiakkaan mahdolliseen sikailuun pitää puuttua ja on puututtukin, mutta silloin on kyse useinmiten ollut 18 - 19 vuotiaista teinilissuista ja -lasseista kuin pienistä lapsista.
Lapsiperheen jäljiltä ei yleensä ole yhtään sen enempää jälkien korjattavaa kuin joltain neljänhengen lounasseurueelta yleensä.
[/quote]
Minäkin olen ravintolapäällikkö ja samaa mieltä kuin edeltävä. Nuorempana tein luonnollisesti tarjoilijan töitä erilaisissa ravintolossa niin lounasbuffetissa, cartessa, kahvilassa kuin pubissakin. Eli monenlaista on nähty reilun 10 vuoden aikana. Yhden kerran on jäänyt mieleen kun lapsiasiakas (taapero) oli levitellyt ketsupit pitkin pöytäliinaa/tuolia jne ja ranskalaiset lattioille ollessaan äitinsä kanssa kahden ruokailemassa. Mietin sitä siivotessani, että noinkohan kotonakin sotketaan... Muuten ei mitään mainittavaa eikä häiriötä. Brittien lapset juoksevat pitkin poikin ja niitä joutuu väistelemään, ettei kompastu.. Mutta nämä kuuluu asiaan, pitää valita työ omien mielenkiinnon kohteiden mukaan! Jos ihmiset / lapset ahdistaa niin varmaan kannattaa opiskella vaikka joku kiva siisti toimistotyöammatti, jossa ei tarvi "räkänokkia" kohdata.
Käyn usein lapsien kanssa ravintolassa syömässä. Itse oon ainakin opettanut, ettei ravintolassa saa riehuta ja juoksennella. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa eikä kukaan ole tullut sanomaan mitään. Jos lapsi on levoton, niin annan sen katsoa kännykällä lastenohjelmia.
Samaa mieltä. Ei lapset edes ymmärrä mitään ruuan päälle joten voivat käydä hesessä syömässä.
Juurikin näin. Tai av-mammat voisivat miljonääreinä perustaa itse sellaisen ihqun lapsiravintolaketjun,
joissa voisivat käydä Annicci-Jormiensa kanssa sikailemassa.
Kukaan ei varoittanut, että ulkona ihmisten ilmoilla saattaisi olla...hui...IHMISIÄ??
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:10"]
Kukaan ei varoittanut, että ulkona ihmisten ilmoilla saattaisi olla...hui...IHMISIÄ??
[/quote]
Ihmiset ovat eri asia, kuin huutavat , riehuvat ja sotkevat räkänokat, joiden vanhemmat paskat nakkaa muista asiakkaista.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:10"]Kukaan ei varoittanut, että ulkona ihmisten ilmoilla saattaisi olla...hui...IHMISIÄ??
[/quote]
Ihmiset ei haittaa vaan lapset.
Minä näin lapsiperheen isänä voin kertoa että meidän 5-henkisen perheen ravintolaan jättämä rahamäärä on huomattavasti isompi kuin AV-mamman keskikaljatuopista tuleva tuotto.
Minua taas inhottaa vanhat kurppaiset ihmiset. Heille pitäisi olla omat ravintolat, kun en halua katsella heitä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:10"]Kukaan ei varoittanut, että ulkona ihmisten ilmoilla saattaisi olla...hui...IHMISIÄ?? [/quote] Ihmiset ei haittaa vaan lapset.
[/quote]
Mun lapset ainakin on ihmisiä ei kissoja tai koiria eikä hevosia.
Samaa mieltä. Ja julkinen imetys pitäisi kieltää lailla.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:16"]Minä näin lapsiperheen isänä voin kertoa että meidän 5-henkisen perheen ravintolaan jättämä rahamäärä on huomattavasti isompi kuin AV-mamman keskikaljatuopista tuleva tuotto.
[/quote] sinä mikään isä ole :D
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:16"]
Minä näin lapsiperheen isänä voin kertoa että meidän 5-henkisen perheen ravintolaan jättämä rahamäärä on huomattavasti isompi kuin AV-mamman keskikaljatuopista tuleva tuotto.
[/quote]
Juupajuu, nauravat nakit parilla eurolla, ja se järkyttävä sotku jäljiltänne? Puhumattakaan siitä, että viette riehuvien kakaroidenne kanssa tuloja ravintolalta, koska ihmiset pakenevat paikalta kauhugallerianne saapuessa paikalle.
Tuskinpa sinä tilailet kolmen ruokalajin illalista shampanjoineen ja viineineen?
Jopa pariskunta jättää näin enemmän rahaa ravintolaan, kuin sinä kauhukakaroinesi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:10"]Kukaan ei varoittanut, että ulkona ihmisten ilmoilla saattaisi olla...hui...IHMISIÄ?? [/quote] Ihmiset ei haittaa vaan lapset.
[/quote]
Mun lapset ainakin on ihmisiä ei kissoja tai koiria eikä hevosia.
[/quote]
Tiesitkö että lapsi on älyllisesti koirien ja kissojen tasolla?
Ap, missä ravintolassa kävit? Oliko hyvää ruokaa? :)
Minulla on kolme lasta ja kyllä ne harvat ravintolakäynnit, mitä teimme lasten ollessa pieniä, olivat aivan rahan haaskausta. Ei siinä pystynyt ruuasta tai tunnelmasta nauttimaan kun piti juosta kesken ruokailun vessattamassa lapsia, auttaa ruuan kanssa. Heti kun olivat valmiita alkoivat kinuamaan pois. Jonkun kerran pelasti käteen lykätyt kännykät, millä pelasivat loppuajan.
Vasta nyt kun ovat kaikki yli 10-vuotiaita, pystyy itsekin vähän rentoutumaan ravintolassa. Enkä todellakaan kaipaa metelöiviä lapsia lähelleni kun miehen kanssa ehkä kerran vuodessa päästään kahdestaan ravintolaan.
Hei, tässähän on tullut jo keskeisimmät "ei lapsia ravintolaan/milloin mihinkin" -provon elementit jo esiteltyä! Mutta jatkakaa toki.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:03"]No mua ei isommat lapset haittaa, mutta pienet vauvat... mentiin kaverin kanssa kahvilaan, ja viereiseen pöytään istui pariskunta (ja ilmeisesti jommankumman vanhemmat) pienen vauvan kanssa. Se vauva kitisi ja itki täyttä kurkkua koko sen ajan joka siellä vietettiin. Se siitä rauhallisesta lounashetkestä... [/quote] Mulle kävi sama juttu pari viikkoa sitten! Ei siinä sitten tiiä miten olla, kun vauva huutaa ja vanhemmat hyssyttelee. Pitäiskö sitä itsekin olla hiljaa, että vauva rauhottuu, vai voiko jatkaa normaalia jutustelua kaverin kanssa kun heti se vauva rupeaa huutamaan...
[/quote]
No kannataa sunkin sitten vielä treenata niitä sosiaalisia taitoja kotioloissa ennen julkiselle paikalle menoa. Niitä vauvaa hyssyttelevieä vanhempia ei varmasti kiinnosta pätkääkään, mitä tai miten te kaverisi kanssa keskustelette. Aivan kuten ei ihmisiä yleensäkään kahviloissa tai ravintoloissa paljon viereisten pöytien tapahtumat kiinnosta, hyssytellään siellä sitten vauvaa, jutellaan kavereiden kanssa tai vedetään jotain turpaan.
Eli jatkakaa kuule keskustelua ihan omissa oloissanne ja huolehtikaa omista suurista murheistanne.
[/quote]
Kuulosti niin katkeralta tekstiltä, että taidat itse olla pienen vauvan vanhempi. ;)