Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaisitko olla antamatta häälahjaa tai edes korttia?

Vierailija
16.07.2015 |

Tuoretta hääparia täällä vähän ihmetyttää, vaikkei olekaan pääasia. 

Mentiin kolme viikkoa sitten naimisiin. Toivottiin kutsussa rahaa häämatkaan ja lahjalistalla oli "treffi" lahjoja, kuten lahjakortteja ravintolaan/keilaamaan/huvipuistoon/leffaan jne. Mitään tavaraa meiltä ei puutu eikä sellaista haluttu, mutta opiskelijoille  varsinkin nuo treffijutut olisivat luksusta. 

Vieraita oli 50 (kaikki aikuisia). Häihin tuotiin 3 korttia ja 13 vierasta laittoi rahaa tilille. 

Ei olla rahanahneita tai yritetä maksattaa häitä vierailla. Ollaan molemmat opiskelijoita ja jouduttiin säästämään vuosia, tekemään älyttömästi töitä ja elämään niukasti jotta saatiin se häihin mennyt 8000 euroa kasaan. Olisi mahtavaa lähteä ulkomaille ensimmäistä kertaa yhdessä, sekin kun on melko luksusta opiskelijoille. Emme missään vaiheessa ajatelleet saavamme tai edes haluavamme satoja euroja per naama. Laskimme, että jos jokainen laittaa edes 20e, pääsisimme varmasti viikon äkkilähdöllä etelään. 20e ei pitäisi olla mahdoton summa aikuiselle. Tiesin, että vieraissa on muutama opiskelija ja työtön, jotka eivät välttämättä laita ollenkaan ja se on ihan ok, mutta työssäkäyviltä aikuisilta tämä on mielestäni hämmentävää.. 

Vaikkei ne lahjat olekaan kovin tärkeä asia häissä niin kyllä vähän surullinen fiilis tuli :( 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:48"]

Mentiin kolme viikkoa sitten naimisiin. Toivottiin kutsussa rahaa häämatkaan ja lahjalistalla oli "treffi" lahjoja, kuten lahjakortteja ravintolaan/keilaamaan/huvipuistoon/leffaan jne. Mitään tavaraa meiltä ei puutu eikä sellaista haluttu, mutta opiskelijoille  varsinkin nuo treffijutut olisivat luksusta. 

Vieraita oli 50 (kaikki aikuisia). Häihin tuotiin 3 korttia ja 13 vierasta laittoi rahaa tilille. 

Ei olla rahanahneita tai yritetä maksattaa häitä vierailla. Ollaan molemmat opiskelijoita ja jouduttiin säästämään vuosia, tekemään älyttömästi töitä ja elämään niukasti jotta saatiin se häihin mennyt 8000 euroa kasaan. Olisi mahtavaa lähteä ulkomaille ensimmäistä kertaa yhdessä, sekin kun on melko luksusta opiskelijoille. Emme missään vaiheessa ajatelleet saavamme tai edes haluavamme satoja euroja per naama. Laskimme, että jos jokainen laittaa edes 20e, pääsisimme varmasti viikon äkkilähdöllä etelään. 20e ei pitäisi olla mahdoton summa aikuiselle. Tiesin, että vieraissa on muutama opiskelija ja työtön, jotka eivät välttämättä laita ollenkaan ja se on ihan ok, mutta työssäkäyviltä aikuisilta tämä on mielestäni hämmentävää.. 

Vaikkei ne lahjat olekaan kovin tärkeä asia häissä niin kyllä vähän surullinen fiilis tuli :( 

[/quote]

Harvoin epäilen mitään provoksi, mutta tämä ei voi kyllä olla totta.

Ei kai kukaan ihan oikesti säästä montaa vuotta 8000 euroa häihin ja pane sitä sileäksi muutaman tunnin takia. Ja sitten itke, kun ei pääse ulkomaille :D

Kyllä, tämä on provo. Ei kukaan voi todellakaan olla näin idiootti.

Toisaalta, pelottavaa jos tällaisia talousneroja on oikeasti olemassa....

Vierailija
42/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran en ostanut lahjaa. Silloin oli siskoni häät ja olin tehnyt niiden eteen töitä kuin pieni eläin. Lisäksi olin päävastuussa juhlien ruokailuista ja tarjoiluista ja heiluin keittiössä pitopalvelunroolissa koko juhlan. Katsoin, että olen antanut tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:23"]

Vähän ohiksena, mutta eikö teidän olisi kannattanut käydä kaksin maistraatissa ja sitten käyttää se 8 000 euroa unelmienne matkaan? Nyt hassasitte monen vuoden säästöt yhdessä päivässä yhteen juhlaan.

[/quote]

No näin. Ja sitten erotaan muutaman vuoden päästä. Se 8000 euroa olisi lämmittänyt paljon enemmän, kun se olisi käytetty matkaan ja rahoitettu opiskeluja sillä.

Vierailija
44/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:39"]

Oli muutama kimppalahja, eli perheeltä/pariskunnalta. Suurin osa vieraistamme oli sinkkuja, ja vain yksi perheenä kutsuttu joilla teini-ikäinen.  

[/quote]

Ei tämä varmaan lohduta, mutta nuoret sinkut saattavat ollakin niin sivistymättömiä/juntteja/ajattelemattomia, etteivät tiedä miten etiketin mukaan pitäisi toimia hienoissa juhlissa. Ehkä jopa mielsivät häänne vaan kaveriporukan perusbileillanvietoksi. Tunnen monia nuoria, jotka ovat olleet häissä ym. juhlissa vaan lapsuudenperheensä kanssa kutsuttuna, jolloin ne vanhemmat on huolehtineet kortit ja lahjat. Tai nykyäänhän on tapana viettää häitä aikuisten kesken, monet ei varmaan ole koskaan olleet häissä.

Vierailija
45/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:07"]

Yhden kerran en ostanut lahjaa. Silloin oli siskoni häät ja olin tehnyt niiden eteen töitä kuin pieni eläin. Lisäksi olin päävastuussa juhlien ruokailuista ja tarjoiluista ja heiluin keittiössä pitopalvelunroolissa koko juhlan. Katsoin, että olen antanut tarpeeksi.

[/quote]

Sama juttu, ainut kerta kun menin ilman lahjaa juhliin oli parhaan ystäväni häät. Olin auttanut puoli vuotta järjestelyissä, askarteluissa, järjestin polttarit käytännössä yksin sekä suunnittelin hääohjelman. Itse häissä avustin kaikessa, vieraiden infoamisessa, ruokailussa, juonnoissa, leikeissä ym. ohjelmissa jne.

Kaveri ei tietenkään lahja vaatinutkaan, päinvastoin: osti mulle ihanan mekon häihin lahjaksi + tiedän hänen palauttavan palveluksen kun itse menen naimisiin :)

Vierailija
46/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika junttimaisia vieraita, kertovat vain sen että ovat paitsi köyhiä niin myös ääliömäisiä ja pihejä vailla käytöstapoja. Kuka oikeasti menee häihin mutta ei vie mitään hääparille, voiko nolompaa olla? Yleensä lahjan on myös tarkoitus ilahduttaa saajaansa, eli jos on vaikka vinkattu mikä olisi mieleistä niin sen mukaan on kohteliasta toimia. Ei lahjoja osteta omaa makua ajatellen vaan saajaa, muu on vain itsekästä. Ja ei oikeasti kukaan ole Suomessa niin köyhä, etteikö voisi vaikka kortin ja skumppapullon viedä jos ei muuta eli ihan turha väittää että köyhyys olisi este, kummasti niillä köyhillä riittää rahat vaikka mihin muuhunkin. Jos ei ole rahaa mihinkään niin saa kyllä katsoa peiliin ja miettiä mihin on hassannut rahansa ja miksi ei ole penniäkään. Uskomattoman noloa käytöstä kyllä vierailta, miten kehtaavat...

Vierailija
47/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jouduttiin säästämään vuosia, tekemään älyttömästi töitä ja elämään niukasti jotta saatiin se häihin mennyt 8000 euroa kasaan. Olisi mahtavaa lähteä ulkomaille ensimmäistä kertaa yhdessä, "

olette opiskelijoita. Niin ne on muutkin köyhinä avioituneet jos opiskelijoina avioituvat. Tai sitten jomman kumman vanhemmat maksaa. Sinä olet itse valinnut elämäsi, aviopuolisosi, ja avioliittosi ajankohdan. Mitä ihmettä sitten valitat? Aika huonopalkkaisessa työssä olette olleet, täytyy sanoa. niin ne muutkin köyhät ovat joutuneet menemään maistratissa naimisiin ilman juhlia. Miksi nait köyhän miehen, jos matkustelu on sulle noin tärkeää.On olemassa sananlasku: älä katso lahjahevosta suuhun. Toki voisi häissä odottaa jotain lahjoja, mutta jos kaikki ystävännekin on opiskelijoita eikä sukunne ole miljonäärejä niin voi voi. mene nyt siivoojaksi niin parissa kuussa  pääset matkoille, onpa vaikeaa. Elämän oppitunti: nai rikas mies.

Vierailija
48/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:07"]

[/quote]

Sama juttu, ainut kerta kun menin ilman lahjaa juhliin oli parhaan ystäväni häät. Olin auttanut puoli vuotta järjestelyissä, askarteluissa, järjestin polttarit käytännössä yksin sekä suunnittelin hääohjelman. Itse häissä avustin kaikessa, vieraiden infoamisessa, ruokailussa, juonnoissa, leikeissä ym. ohjelmissa jne.

Kaveri ei tietenkään lahja vaatinutkaan, päinvastoin: osti mulle ihanan mekon häihin lahjaksi + tiedän hänen palauttavan palveluksen kun itse menen naimisiin :)

[/quote]Kumpikaan näistä ei ole minun kommenttini mutta ällistyttää: miksi ihmeessä alapeukku?

Vierailija
49/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa kieltäydyin yksistä häistä, kun en jaksa miettiä noita lahja-asioita. "Ei tarvitse antaa lahjaa, mutta morsiamen äidiltä voi tiedustella, jos haluaa jotenkin hääparia muistaa."

Vierailija
50/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:48"]

[/quote]

Olettepa kutsuneet häihinne urpoa porukkaa :/ Itse en kehtaisi mennä häihin kahta kättä heilutellen,sen kortin nyt ainakin toisin.Oli hyvä idea pyytää treffilahjoja turhan tavaran sijasta,vieraanne olivat kyllä urpoja.

Vierailija
51/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan pettymyksen. Olen köyhä opiskelija, mutta annoin silti hääparin matkatilille 20 € (vähän hävettää silti, että noin vähän). Jouduin sitä varten keräämään pulloja ja myymään tavaraa netissä, mutta ilman lahjaa en kehtaisi mennä häihin, joiden järjestelyyn hääpari on käyttänyt paljon aikaa, vaivaa ja rahaa. He ovat kyllä erittäin molemmat hyvin toimeentulevia ja saavat sen lisäksi avustusta suvuiltaan, mutta silti olisi törkeää mennä ilman lahjaa tai antaa jotain krääsää. Varsinkaan en käsitä hyvin toimeentulevia työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät anna kunnon lahjaa (vähintään 25 €/hlö). Välillä tuntuu, että parhaiten toimeentulevat ovat niitä piheimpiä.  

Vierailija
52/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:19"]Aika junttimaisia vieraita, kertovat vain sen että ovat paitsi köyhiä niin myös ääliömäisiä ja pihejä vailla käytöstapoja. Kuka oikeasti menee häihin mutta ei vie mitään hääparille, voiko nolompaa olla? Yleensä lahjan on myös tarkoitus ilahduttaa saajaansa, eli jos on vaikka vinkattu mikä olisi mieleistä niin sen mukaan on kohteliasta toimia. Ei lahjoja osteta omaa makua ajatellen vaan saajaa, muu on vain itsekästä. Ja ei oikeasti kukaan ole Suomessa niin köyhä, etteikö voisi vaikka kortin ja skumppapullon viedä jos ei muuta eli ihan turha väittää että köyhyys olisi este, kummasti niillä köyhillä riittää rahat vaikka mihin muuhunkin. Jos ei ole rahaa mihinkään niin saa kyllä katsoa peiliin ja miettiä mihin on hassannut rahansa ja miksi ei ole penniäkään. Uskomattoman noloa käytöstä kyllä vierailta, miten kehtaavat...
[/quote]
No sinä et sitten tiedä köyhyydestä mitään. Ei mun työmarkkinatuesta aleta rahoittamaan toisten häämatkoja tai treffejä. Kyllä ne 2 leffalippuakin jo suht kalliiksi tulisi ja olisi pois omasta budjetista. Mutta itse ratkaisisin asian niin, että en menisi häihin.

Vierailija
53/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:08"]

Vähän ohiksena, mutta eikö teidän olisi kannattanut käydä kaksin maistraatissa ja sitten käyttää se 8 000 euroa unelmienne matkaan? Nyt hassasitte monen vuoden säästöt yhdessä päivässä yhteen juhlaan.

[/quote]

No näin. Ja sitten erotaan muutaman vuoden päästä. Se 8000 euroa olisi lämmittänyt paljon enemmän, kun se olisi käytetty matkaan ja rahoitettu opiskeluja sillä.

[/quote]

Mutta ihminen saa vain kerran elämässään isot häät. Ja jos on lapsesta asti haaveillut siitä päivästä, niin miksi ei saisi toteuttaa unelmaa.

Jos menee toisen kerran naimisiin, ei kehtaa enää muuta, kuin pitää pienet pippalot.

Antakaa ihmisten toteuttaa lapsuuden haaveitaan. Kerran täällä vain eletään

Vierailija
54/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:50"]

No mä en ainakaan anna mitään lahjaa ellei tarjoilut ole hyvät.

[/quote]Mistä sä voit etukäteen tietää onko ne tarjoilut hyvät?Eli hankit lahjan , mutta haet sen pois lahjapöydältä, mikäli tarjottavat eivät tyydyttäneet? Vai viet lahjan jälkitäteen todeten ,että oli hyvät tarjottavat, tässä siitä edestä lahja? Eikö ihmisillä ole enää tapoja. Jos ei ole rahaa ei ole. Kortin voi antaa se ei paljon maksa ja lahja ei edellytä hyviä tarjoamuksia. Ei lahjalla ta tarjottavilla ole mitään tekemistä keskemään. Lahja annetaan omasta halusta ei vastineeksi jostakin . 

Vierailija
55/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:08"]

[/quote]

[/quote]

Mutta ihminen saa vain kerran elämässään isot häät. Ja jos on lapsesta asti haaveillut siitä päivästä, niin miksi ei saisi toteuttaa unelmaa.

Jos menee toisen kerran naimisiin, ei kehtaa enää muuta, kuin pitää pienet pippalot.

Antakaa ihmisten toteuttaa lapsuuden haaveitaan. Kerran täällä vain eletään

[/quote]

Kun vielä tulisi käytännöksi, että voisi pitää häät itsensä kanssa, pääsisi helpommalla, kun voisi ohittaa sen vaiheen, että pitää etsiä mies ja saada se kosimaan ja odottamaan vuosi, kun kavereiden kanssa suunnitellaan häitä. Kun on unelma toteutettu, joutuu sen miehen heivaamaan sitten mäkeen, kun sillä ei mitään enää tee.

Vierailija
56/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:55"]

[/quote]Mistä sä voit etukäteen tietää onko ne tarjoilut hyvät?Eli hankit lahjan , mutta haet sen pois lahjapöydältä, mikäli tarjottavat eivät tyydyttäneet? Vai viet lahjan jälkitäteen todeten ,että oli hyvät tarjottavat, tässä siitä edestä lahja? Eikö ihmisillä ole enää tapoja. Jos ei ole rahaa ei ole. Kortin voi antaa se ei paljon maksa ja lahja ei edellytä hyviä tarjoamuksia. Ei lahjalla ta tarjottavilla ole mitään tekemistä keskemään. Lahja annetaan omasta halusta ei vastineeksi jostakin . 

[/quote]

Lahjan arvon pitää kattaa suurinpiirtein jokaista vierasta kohti olevat kulut. Vähintään ruokailukulut. On junttia luulla, että saa mässyttää jollain ikean kupin hinnalla hyvän aterian ja saa päälle vielä ohjelmaa ja tanssia. Ei ne tarjoilut morsiamellekaan ilmaisia ole.

Vierailija
57/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:19"]Aika junttimaisia vieraita, kertovat vain sen että ovat paitsi köyhiä niin myös ääliömäisiä ja pihejä vailla käytöstapoja. Kuka oikeasti menee häihin mutta ei vie mitään hääparille, voiko nolompaa olla? Yleensä lahjan on myös tarkoitus ilahduttaa saajaansa, eli jos on vaikka vinkattu mikä olisi mieleistä niin sen mukaan on kohteliasta toimia. Ei lahjoja osteta omaa makua ajatellen vaan saajaa, muu on vain itsekästä. Ja ei oikeasti kukaan ole Suomessa niin köyhä, etteikö voisi vaikka kortin ja skumppapullon viedä jos ei muuta eli ihan turha väittää että köyhyys olisi este, kummasti niillä köyhillä riittää rahat vaikka mihin muuhunkin. Jos ei ole rahaa mihinkään niin saa kyllä katsoa peiliin ja miettiä mihin on hassannut rahansa ja miksi ei ole penniäkään. Uskomattoman noloa käytöstä kyllä vierailta, miten kehtaavat... [/quote] No sinä et sitten tiedä köyhyydestä mitään. Ei mun työmarkkinatuesta aleta rahoittamaan toisten häämatkoja tai treffejä. Kyllä ne 2 leffalippuakin jo suht kalliiksi tulisi ja olisi pois omasta budjetista. Mutta itse ratkaisisin asian niin, että en menisi häihin.

[/quote]

:D Joo, muutin nuorena miehen kanssa yhteen kun olin opiskelija, jouduin hakemaan sossusta kesäksi rahaa koska opiskelijan tuet katkesivat, vanhemmilta en saanut mitään paitsi muutaman vanhan huonekalun. No saatiinpa silti eleltyä tuillakin ja sittemmin olen ollut työelämässä satunnaisesti, eli pätkätöitä ja työttömyyttä yhteensä vuosia, nyt olen vielä alle 30v. Mies ollut töissä aikalailla koko ajan ja tienannut käteen vaihtelevasti 1300-2000€. Silti meillä nyt isossa kaupungissa hyvällä alueella omistusasunto kolmio josta maksettu 80.000€ ja noin kymppitonnin velaton auto. Tilillä säästöjä n.15.000€ ja sisustuskin aika uusi ja maksanut mukavasti. Mistään ei tarvitse tinkiä pahemmin ja voi matkustaa minne haluaa. Että aika suhteellista se köyhyys ja miten köyhänä pärjää. Me pärjättiin niillä sossutuilla aikanaan opiskellessa ja niistä jäi jopa säästöön, kehuttiin miten hyvin olimme hoitaneet asiamme kuten vuokranmaksut ajallaan jne.

Nykyäänhän moni saa tukia niin paljon, että voi olla kannattavampaa elellä niillä. Jos saa palkkaa ja tukia yhtäpaljon, niin palkansaaja kuitenkin maksaa itse monet kulunsa jotka toinen saa sossusta. Kyllä minä olen sitä mieltä että paljon voi itsekin vaikuttaa jos vain osaa ja on halua. Esimerkiksi ostaa halvalla tavaraa ja myydä kalliilla eteenpäin kirppareilla. Vuodessa saa jonkun 5-8 tuhatta tienata siten että myy omia kamojaan kirpparilla. Me oltiin kirppareiden suurkuluttajia aikanaan ja löysin vaatteitakin jollain 50 sentillä, sitten sain niistä itse myydessä enemmän. Olemme olleet tarkkoja aikanaan ja vieläkin että mistä ostetaan ja että halvimmalla saadaan, käytetty alennukset tarkasti hyväksi jne. Toisilla raha polttelee taskuissa eikä osata säästää ollenkaan, rahaa kuitenkin käytetään tupakkaan, ärrän kahviin ja pelikoneisiin sekä arpoihin, roskaruokaan, viihteelle jne. Puhelimet pitää aina olla kalleinta ja matkoja ostellessa ei osata edes vertailla. Sitten valitetaan kun ei ole rahaa. Lähipiirissäni on meitä paremmin toimeentuleviakin, silti ne valittavat miten on rahat aina loppu.

Kyllä minä väitän että sen verran olen köyhyyttä itsekin maistellut, että tiedän kuitenkin että jokaisella on varaa ostaa halutessaan häihin joku kympin skumppapullo ja kortti, muu on valehtelua. Ainoa joilla voisin kuvitella ettei olisi mahdollisuutta, olisi eläkeläinen tai työkyvytön, heidän tuistaan en tiedä.

Se kannattaa muistaa ja tehdä laskelmia, että pienistä puroista syntyy iso virta. Jos älliä on niin on mahdollista tehdä ja säästää rahaa reilustikin. Köyhäkin voi muuttaa tilannettaan halutessaan jossain määrin, varsinkin jos on työkykyinen.

Vierailija
58/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:32"]

Justiinsa kieltäydyin yksistä häistä, kun en jaksa miettiä noita lahja-asioita. "Ei tarvitse antaa lahjaa, mutta morsiamen äidiltä voi tiedustella, jos haluaa jotenkin hääparia muistaa."

[/quote]

OT mutta en minäkään alkaisi keltään randomilta utelemaan mitä se pari nyt mahdollisesti on haluamassa kun eivät kehtaa suoraan sanoa. Olisipa ärsyttävä ja hankala tapa tuollainen.

Veisin rahaa kortin välissä tai ostaisin lahjan oman päätökseni mukaan, niin poikkeuksellista kuin se olisikin. Tuo on vain vieraiden kiusaamista ja ihan turhaa venkoilua ettei muka toivota mitään (huijui kuinka noloa olisi kirjoittaa ne toiveet ihan selvin sanoin kutsuun!) mutta tiettyjä asioita kuitenkin toivotaan, koska se lahjalista löytyy siltä morsiamen äidiltä.

Vierailija
59/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä junttia porukkaa :(. Tosiaan joku 2x leffalippu ei pitäisi olla kenellekään liian kallis, saatika edes kortti! Huh, ihan aiheesta kyllä pahoitit mielesi.

Vierailija
60/103 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:55"]

[/quote]

Lahjan arvon pitää kattaa suurinpiirtein jokaista vierasta kohti olevat kulut. Vähintään ruokailukulut. On junttia luulla, että saa mässyttää jollain ikean kupin hinnalla hyvän aterian ja saa päälle vielä ohjelmaa ja tanssia. Ei ne tarjoilut morsiamellekaan ilmaisia ole.

[/quote]Tapakulttuurin asiantuntijat ovat kyllä täysin eri mieltä tuosta asiasta. Valitettavasti Suomessa on yleistynyt ikävä ja käsittämätön asenne että vieraan kuuluu kustantaa oma tarjoilunsa sopivalla lahjalla. Juhlat -myös häät- järjestetään juhlistamaan iloista tapahtumaa ja juhlan järjestäjät tarjoavat vierailleen tapahtuman, tiloineen, tarjoiluineen, ohjelmineen kaikkineen. Näin sen kuuluisi olla mutta ilmeisen paljon on näitä "tietäjiä" jotka toisin väittävät.

Minkäänlaista lahjaa ei ole pakko viedä, se tosin kuuluu hyviin tapoihin ja kulttuuriin että kykyjensä ja halujensa mukaan jotain antaa mutta sitä ihmettelen minäkin jos ei edes korttia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi