Sainpahan sitten diagnoosin: 2tyypin diabetes
Onpa miettimistä syömisissä. Kumpaakohan kannattaisi välttää: rasvaa vai sokeria? Ja miksi?
Mulla on tiedot vielä niin hakusessa ja pää pyörällä.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:41"]
Tietääkö joku, miten alipainon rajoilla (BMI 17.8) olevan kakkostyypin diabeetikon kuuluisi syödä jos haluaa vähän nostaa painoa, mutta kuitenkin pysytellä normaaleissa sokereissa?
Kun kaikkialla vaan toitetaan laihduttamista diabeteksen hoitokeinona, mä taidan sit olla outo kun mulla on päinvastainen paino-ongelma.
[/quote]
Painoa kannattaa nostaa syömällä hyviä rasvoja ja proteiineja. Nehän eivät nosta yhtäkkiä verensokeria kuten hiilihydraatit. Syö täysipainoista ja kasvis-kuitupitoista ruokaa, jossa on kuitenkin myös runsaasti energiaa. Jos siis syöt salaattia, lorauta siihen kunnolla öljyä, syö pähkinöitä, avokadoja, lohta. Seuraile vähän aikaa tavallista tiiviimmin sitä verensokeria (ateriaparit eli ennen ateriaa+ 2h sen jälkeen) niin näet miten se käyttäytyy.
[/quote]
Kyllä protskut ainakin nostaa. Veljellä on DM1, ja proteiinimäärä on rajattu ihan verensokerin takia, ei munuaisten.
Ihmisiä on johdetta harhaa hirveästi ruokavalisuositusten perusteella. Nyt tosiaa Fogelholm on myöntänyt ettei eläinrasvat olekaan pahoja. Vuosikymmenet vain on jankutettu kaikenmaailman Pohjois-Karjala -tutkimuksista ja rasvan haitoista. Ihmiset on näitä uskoneet ja alkaneet syömään enemmän prosessoituja, sokeria sisältäviä kevyttuoteta ja lihoneet viimeisen 10 vuoden aikana enemmän kuin aikaisemmin.
Diabeetikon pitää välttää hiilihydraatteja eli sokereita ja siis jauhoja, koska se nostaa verensokeria ja lisää insuliinin tarvetta ja jos hiilihydraattia ei kuluta niin se jämähtää vyötärölle rasvana. Hiilihydraatiksi riittää maitotuotteet ja kasvikset. Leipää kannattaa välttää, mutta voi sitä vähän syödä. Se kuitenkin sisältää hiilihydraattia paljon ja nostaa siis sokeriarvoja.
Rasvakammoinen ei pidä olla siten, että valitsee kevyttuoteta esim. jogurteista, jotka sisältää sokereita tai keinotekoisia makeutusaineita. Syö vähän kaikkea niin ei voi mennä pieleen pahasti.