Selkä sattuu töissä, mitäs sanotte: lepoa vai liikuntaa?
Olen siis nyt vielä pari viikkoa tuolla yhdellä paikalla (istumatyö) eikä työtuolin vaihto tule kyseeseen.
Puolilta päivin alan huomata että selkä sattuu, tuolta yläselän puolelta ja työpäivän jälkeen varsinkin paikoillaan seisominen sattuu, kävely niinkään ei.
Mietin tässä että uskaltaako liikkua ollenkaan vai lepoko paras lääke tällaiseen?
Nyt kun olen ollut illan kotona, ei tässä omalla kiikkerällä työtuolilla istuminen jomota ollenkaan, eli epäilen että kyseessä on tuon työpaikan tuolin huono ergonomia tai siis säädöt. Se on siis jonkun toisen tuoli, olen sijainen, ja säätänyt kyllä korkeutta mutta muihin asetuksiin en ole koskenut.
Kommentit (6)
Venyttele, pyörittele hartioita, etsi netistä ohjeita. Koeta venytellä päivän aikana jos ongelmia.
No todellakin liike on lääke tällaisiin vaivoihin! Pidä työpäivän mittaan pieniä taukoja, kävele, venyttele. Iltaisin ja mahdollisuuden mukaan lounastauolla kävelylenkkejä.
Onko nyt ihan varma, ettei sen tuolin säätöjä voi yhtään muuttaa, vaikka oletkin sijainen?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 20:46"]
No todellakin liike on lääke tällaisiin vaivoihin! Pidä työpäivän mittaan pieniä taukoja, kävele, venyttele. Iltaisin ja mahdollisuuden mukaan lounastauolla kävelylenkkejä. Onko nyt ihan varma, ettei sen tuolin säätöjä voi yhtään muuttaa, vaikka oletkin sijainen?
[/quote]Voi muuttaa mutta en tiedä mihin suuntaan olisi paras, kun tosiaan yläselässä tuntuu tämä vaiva. Mut olen enää pari viikkoa tuossa, ja tämä sijaistettava voi repiä pelihousunsa jos hänen fyssarin laittama tuolinsa onkin eri tavalla kun tulee takaisin... En siis tiedä onko se fyssarin laittama, mutta joidenkuiden ainakin on eli voi olla hänelläkin.
Ehdottomasti liikuntaa. Muista myös venytellä selkää rauhallisesti.