Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Motorisesti _todella_ levoton lapsi

Vierailija
15.07.2015 |

Meidän tyttö, pian 2v. on ihan uskomaton. Mulla meinaa välillä hajota pää tuon duracelpupun kanssa. En ole koskaan nähnyt samanlaista lasta, vaikka toimin lastentarhanopettajana viisi vuotta pienten puolella. 

Tyttö aloitti heilumisen jo vatsassani ollessaan. Möyriminen ja pyöriminen oli ihan uskomatonta. Lopulta napanuora oli kahdesti kaulanympärillä. Synnyttyään tyttö jatkoi heilumistaan. Ihan kuin sen olisi ollut pakko liikkua. Koko ajan. Hereillä ollessa jalat ja kädet heiluivat koko ajan. Tyttö nousi itse istumaan viisikuisena. Puolivuotiaana tämä jo konttasi, nousi seisomaan ja käveli tukea vastaan. Kahdeksan kuisena alkoi kävely ilman tukea ja kiipeily ihan joka paikkaan. Nykyisin hän ei kävele vaan juoksee. Koko ajan. Paikasta toiseen.

Hän on motorisesti äärettömän taitava. Kehtaisin jopa sanoa, että poikkeuksellinen. Olen hänestä kamalan ylpeä, mutta samalla kamalan huolissani. Hän ei ole koskaan paikallaan. Ruokapöydässä pyörii kuin väkkärä. Telkkaria katsoessaan hän tekee kuperkeikkoja tai seisoo käsillään sohvaa vasten. Edes nukkuessaan hän ei ole paikallaan. Jo kymmenkuisena jouduimme siirtämään hänet pinnasängystä 120cm sänkyyn, sillä hän ei mahdu nukkumaan pienemmässä sängyssä.

Olen kotona hänen kanssaan. Päivät on välillä todella rankkoja, sillä hänen on saatava tarpeeksi liikuntaa. Ja koska hänellä ei ole vielä minkäänlaista vaarantajua, on minun juostava hänen perässään useita tunteja päivässä. Oltava valppaana, ettei hänelle satu mitään, mutta samalla annettava hänen toteuttaa itseään. Hänellä on selkeästi sisällään jokin palo, joka ajaa kokeilemaan koko ajan uusia liikunnallisia juttuja. Hän haluaa oppia uutta ja kokeilla mihin hänen kroppansa pystyy. Mutta, kun se pystyy kiipeämään kolmen metrin korkeuteen kiipeilytelineeseen tai potkupyöräilemään niin kovaa, etten meinaa pysyä enää juostenkaan perässä(vaikka olen harrastanut koko ikäni juoksemista). 

Sisällä hän jaksaa leikkiä rauhallisia leikkejä parista minuutista varttiin. (Ohjatusti pidempään, mutta silloinkin käy välillä esim. hyppimässä pari minuuttia sängyllä.) Sitten hän painaa potkupyöräillä puoli tuntia olkkaria ja keittiötä ympäri, vaikka olisimme olleet juuri olleet kaksi tuntia ulkona. Pihalla hän ei koskaan leiki hiekkalaatikolla, tai muutenkaan mitään missä oltaisiin paikallaan. Hän on aina liikkeessä. Päiväunille hän ei ole rauhoittunut enää kahdeksaan kuukauteen. Duracel ei vain pysähdy, vaikka rutiinit ovat aina samat. Kotona on aina kamala mylläkkä, kun tyttö tekee sohvatyynyistä pomppuratoja. Kaikki huonekalut on ruuvattu seiniin kiinni, sillä hetken toiseen suuntaan katsomien ja tyttö ehtii kiivetä kirjahyllyyn. 

Hän ei ole vielä kertaakaan ollut niin kipeä, että se olisi pysäyttänyt hänet. Jos yritän pitää hänet paikallaan, vaikkapa kuumeen vuoksi, muuttuu hän kiukkuiseksi ja ruikuttavaksi lapseksi. Jos hän saa liikkua, hän on aina iloinen. 

Tyttö on muuten ihan normaalisti kehittynyt. Puhuu parin sana lauseita, mutta puhe on epäselvää eikä tyttö kiireissään keskity puhumiseen. Lisäksi hän on ollut päiväkuiva jo yli puoli vuotta. Tavallaan kaikki on siis paremmin kuin hyvin, mutta jatkuva levottomuus ja liikkeellä olo ei tunnu normaalilta. 

Minua huolestuttaa, että miten tyttö tulee ikinä pärjäämään päiväkodissa tai koulussa, jossa ei voi piirtää päällään seisten tai kuunnella opetusta juosten samalla luokkaa ympäri. Toki lapsi voi rauhoittua vielä paljonkin ennen vuoden päästä olevaa päiväkodin alkua saati koulun alkua, mutta huolestunut olen silti. Ja väsynyt, sillä päivässä ei ole yhtään rauhallista hetkeä enne ilta puoli yhdeksää.

Onko täällä paikalla ketään, jolla olisi motorisesti levoton lapsi ja jonka levottomuuden takana olisi jokin neurologinen syy? Millaisia teidän lapset ovat olleet parivuotiaina? Ja miten teillä on neurologiset ongelmat todettu? Millaisia tukitoimia lapsillenne on suositeltu? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd

Vierailija
22/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojalla aistiyliherkkyyksiä. On todella levoton ja liikkuu koko ajan. Tarhassa käyttävät painopeittoa ja "piikkityynyä" istumishetkillä tai kuulosuojaimia. Hieman olivat tarhassa huolissaan esikouluajasta, mutta onneksi ongelmiin tottunut hoitaja pysyy tämänkin muutoksen mukana, joten isoa huolta en ole osannut kehittää tästä. Toimintaterapeutin jonossa ollaan, katsotaan auttaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD

Vierailija
24/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kuin omani, mutta hällä oli jonkin sortin vaarantajua, vaan ei kait vielä ihan noin pienenä, en muista, on nyt 17v, lahjakas kaikessa muussa paitsi sosiaalisessa elämässä, vähän ujo, ei uskois !

Vierailija
25/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:24"]Ei minusta kuulosta yhtään oudolta 2 vuotiaalta, tuollaisia ne just on. :)
[/quote]

Lapsi on muihin tuntemiimme saman ikäisiin verrattuna todella paljon levottomampi, vaikka vilkkaita lapsia ovat hekin. Ap

Vierailija
26/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:28"]ADHD
[/quote]

Miksi huutelette adhd:ta? Se ilmenee tytöillä hyvin harvoin tuollaisena käytöksenä.

Vierailija
27/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jotenkin odotin että tää aloitusviestin viimeisessä kappaleessa kerrotaan että äiti on nyt uudestaan raskaana ja huolissaan miten pärjää pienen vauvan ja vilkkaan 2-vuotiaan kanssa. Onneksi olin väärässä =)

Vierailija
28/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Si-häiriö. Aistimushakuisuutena ilmenevä. Meillä samanlainen tapaus, ei vaan motorisesti ikätasoon nähden yhtä lahjakas.

Vierailija
29/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:35"]Mä jotenkin odotin että tää aloitusviestin viimeisessä kappaleessa kerrotaan että äiti on nyt uudestaan raskaana ja huolissaan miten pärjää pienen vauvan ja vilkkaan 2-vuotiaan kanssa. Onneksi olin väärässä =)
[/quote]

Joo, ei. Luultavasti toista lasta ei tule ikinä. Ollaan ajateltu vain yrittää selvitä tämän yhden levottoman kanssa ennemmin kuin tehdä elämästä rahalla sietämätöntä.

Vierailija
30/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:35"]Mä jotenkin odotin että tää aloitusviestin viimeisessä kappaleessa kerrotaan että äiti on nyt uudestaan raskaana ja huolissaan miten pärjää pienen vauvan ja vilkkaan 2-vuotiaan kanssa. Onneksi olin väärässä =)
[/quote]

Joo, ei. Luultavasti toista lasta ei tule ikinä. Ollaan ajateltu vain yrittää selvitä tämän yhden levottoman kanssa ennemmin kuin tehdä elämästä rahalla sietämätöntä.
[/quote] siis tahallaan sietämätöntä. Ei rahalla

Vierailija
31/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni on aina ollut vauhtia enemmän kuin muilla. Nyt kuusivuotiaana jaksaa hyvin keskittyä ja pärjännee eskarissa hienosti. Olenkin usein sanonut että kannatti harrastaa pikajuoksua nuorena, lähtönopeus on oltava kova. Joskus neljän viiden vuoden välillä alkoi helpottaa. Viidessä minuutissa oli mahdollista tulla uskomatonta tuhoa pelkän aktiivisuuden takia.

Vierailija
32/33 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:28"]ADHD [/quote] Miksi huutelette adhd:ta? Se ilmenee tytöillä hyvin harvoin tuollaisena käytöksenä.

[/quote]

Se on harvinaisempaa, mutta kyllä sitäkin on.

Vierailija
33/33 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Kiitos kaikille vastaajille :) Ihanaa kuulla, että on muitakin ikiliikkujalapsia. Pahin huoli helpotti jo sillä, että muutkin villillä viettävät ihan tavallista, joskin aktiivista, elämää. Kiitos!! :)