Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilastietojani katsottu luvatta?

Vierailija
15.07.2015 |

Kaikki alkoi siitä kun yksityisellä/työterveydessä lähdin selvittelemään mahdollista sairautta. Työterveydessä niin huono soppari firmalla niin ri kuulu kun perus verikokeet. Sain lähetteen HUSSIIIN ja leikkaukseen helmikuussa. HUS on hoitanut minua tämän jälkeen enkä ole asioinut työterveydessä.

Nyt sitten selailin kanta.fi verkkosivustoa ja katsoin potilastietoja/hoitohistoriaa katsoneet paikat.. NIIN kesäkuussa yksityisellä olivat katsoneet kaikki potilastietoni, leikkaukset ja kaikki. ILMAN minulta kysymistä vaikka en ole asioinut puolernvuoteen heillä... Minkä takia? Kuullostaako teistä omituiselta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on. Kysy miksi ovat katsoneet. Kaikki eivät ole tottuneet uuteen systeemiin ja katselevat mitä huvittaa.

Vierailija
2/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa lokitiedot ja tee potilasasiamiehelle valitus äläkä kitise täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sä sait lähetteen eli periaatteessa et ole lopettanut asiointia siellä missä aiemmin?

Vierailija
4/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetteen kirjoittaneelle lääkärille menee palaute hoidosta jos on antanut luvan. Ja se ehkä tapahtuu kanta arkiston kautta nykyään?

Vierailija
5/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihminen ei tajua edes itse antaneen luvan tietojen tarkasteluun. Täälläpäin sairaalassa lykätään vaan paperi käteen missä on kunnan/kaupungin eri alueet ja vaikeasti selitetty teksti aluehausta ja tietojen luovutuksesta. Kun potilas on saanut paperin merkataan vasn rekisteriin että potilaalle on ilmoitettu asiasta. Harva siis edes tajuaa mitä tämä merkitsee ja sen mitkä laitokset voi asioita tarkastaa. Lisään vielä sen että tietojen tarkistamiseen ammattihenkilöllä on oltava hoitosuhde potilaaseen.

Vierailija
6/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetteen sain helmikuussa. Mutta yksityinen ei minua enään hoitanut kun olisi ollut järjetöntä kun julkisellakin tekevät ja olisi tullut kalliiksi Olin koepalan poistossa. Ja hus vastasi hoidostani koko ajan lähetteen jälkeen.

Ei minulta ole kysytty että haluanko lähettää yksityiselle palautetta?

Mistä voi tilata lokitiedot?

Ap

Vierailija
7/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäneelle lääkärille on mennyt hoitopalaute ja se yleensä skannataan tietoihin jonkun assistentin/sihteerin toimesta. Lisäksi esim. tt-hoitaja on voinut kirjata sairaslomia, tms. Sulla periaatteessa on hoitosuhde tt-huoltoon, kun oot sieltä sen lähetteen saanut.

Vierailija
8/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diis ei ole ollut muuta hoitosuhdetta kun se että ohjasivat mut muualle? En vaan pidä ajatuksesta että ilman lupaani menee terveystietoni työterveyshuoltoon....

Vierailija
9/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tiedot menee lähettävälle lääkärille, jonka velvollisuus on katsoa ne läpi. Luulisin tässä olevan just tällänen tilanne.

Vierailija
10/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:52"]Lähettäneelle lääkärille on mennyt hoitopalaute ja se yleensä skannataan tietoihin jonkun assistentin/sihteerin toimesta. Lisäksi esim. tt-hoitaja on voinut kirjata sairaslomia, tms. Sulla periaatteessa on hoitosuhde tt-huoltoon, kun oot sieltä sen lähetteen saanut.
[/quote]

Käy vähän järkeen... :) Sairaslomia en ole saanut työtervrydestä vaan hussin lääkäriltä....

Vierailija
11/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:50"]

Lähetteen sain helmikuussa. Mutta yksityinen ei minua enään hoitanut kun olisi ollut järjetöntä kun julkisellakin tekevät ja olisi tullut kalliiksi Olin koepalan poistossa. Ja hus vastasi hoidostani koko ajan lähetteen jälkeen. Ei minulta ole kysytty että haluanko lähettää yksityiselle palautetta? Mistä voi tilata lokitiedot? Ap

[/quote]

koepalan poisto? Jos et tiedä mitä sulle on tehty, luulen, että oot saattanut antaa luvan lähettää tietosi vaikka Iltalehteen tietämättäsi...

ja toisaalta, mitä väliä, vaikka tieto olisi mennyt työterveyteen???

Vierailija
12/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Ap

Vierailija
13/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:52"]Lähettäneelle lääkärille on mennyt hoitopalaute ja se yleensä skannataan tietoihin jonkun assistentin/sihteerin toimesta. Lisäksi esim. tt-hoitaja on voinut kirjata sairaslomia, tms. Sulla periaatteessa on hoitosuhde tt-huoltoon, kun oot sieltä sen lähetteen saanut. [/quote] Käy vähän järkeen... :) Sairaslomia en ole saanut työtervrydestä vaan hussin lääkäriltä....

[/quote]

työterveys kirjaa myös muiden antamat sairaslomat, koska sen tehtävänä on seurata yrityksen sairaspoissaoloja.

Vierailija
14/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:50"]

Lähetteen sain helmikuussa. Mutta yksityinen ei minua enään hoitanut kun olisi ollut järjetöntä kun julkisellakin tekevät ja olisi tullut kalliiksi Olin koepalan poistossa. Ja hus vastasi hoidostani koko ajan lähetteen jälkeen. Ei minulta ole kysytty että haluanko lähettää yksityiselle palautetta? Mistä voi tilata lokitiedot? Ap

[/quote]

koepalan poisto? Jos et tiedä mitä sulle on tehty, luulen, että oot saattanut antaa luvan lähettää tietosi vaikka Iltalehteen tietämättäsi...

ja toisaalta, mitä väliä, vaikka tieto olisi mennyt työterveyteen???
[/quote]

Mistä sinä tiedät että en tiedä mitä mulle on tehty? Öööh... Tiedän kyllä tasan tarkkaan.

Vierailija
15/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:53"]

Yleensä tiedot menee lähettävälle lääkärille, jonka velvollisuus on katsoa ne läpi. Luulisin tässä olevan just tällänen tilanne.

[/quote] Eivät mene, jos potilas ei ole antanut siihen lupaa.

Vierailija
16/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokitiedot tilaat sieltä missä olet käynytkin eli joko yksityiseltä tai julkiselta. Katsominenhan ei sinänhän ole kielettyä jos pystyvät antamaan syyn.

Vierailija
17/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:41"]

Tilaa lokitiedot ja tee potilasasiamiehelle valitus äläkä kitise täällä.

[/quote] Potilasasiamies ei käsittele valituksia. Jos potilastietoja on katsottu ilman hoitosuhdetta ja siihen perustuvaa syytä, kyseessä on henkilörekisteririkos. Tutkintapyyntö poliisille. Urkiskelijan menettelystä voi myös tehdä kantelun aluehallintovirastolle.

Vierailija
18/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity juuri tähän tapaukseen, mutta voi olla mahdollista, että siellä tehdään myös tieteellistä tutkimusta (jos siis ko. taho tekee tutkimusta pelkän työterveyden lisäksi) ja siihen liittyen on katsottu tietojasi. Tämä on mahdollista ilman lupaa, jos tietoja on niin suuri määrä (esim. satoja), ettei jokaiselta voida lupaa kysyä erikseen.

Vierailija
19/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:50"] Lähetteen sain helmikuussa. Mutta yksityinen ei minua enään hoitanut kun olisi ollut järjetöntä kun julkisellakin tekevät ja olisi tullut kalliiksi Olin koepalan poistossa. Ja hus vastasi hoidostani koko ajan lähetteen jälkeen. Ei minulta ole kysytty että haluanko lähettää yksityiselle palautetta? Mistä voi tilata lokitiedot? Ap [/quote]   koepalan poisto? Jos et tiedä mitä sulle on tehty, luulen, että oot saattanut antaa luvan lähettää tietosi vaikka Iltalehteen tietämättäsi...   ja toisaalta, mitä väliä, vaikka tieto olisi mennyt työterveyteen??? [/quote] Mistä sinä tiedät että en tiedä mitä mulle on tehty? Öööh... Tiedän kyllä tasan tarkkaan.

[/quote]

koska sellaista ei oo, kun koepalan poisto. tosi tarkkaan tiedät...

Vierailija
20/26 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:58"]Lokitiedot tilaat sieltä missä olet käynytkin eli joko yksityiseltä tai julkiselta. Katsominenhan ei sinänhän ole kielettyä jos pystyvät antamaan syyn.
[/quote]

Onko lokitieto eri kun kanta.fi sivustolla oleva ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi