Sotaan varautujan muistilista
Kerätään tänne vinkkejä miten voidaan varautua sotaan, mahdollisimman kattavasti. Yritetään ottaa mukaan sekä metsämökissä että kerrostalossa asujat, hyväosaiset ja huono-osaiset, perheelliset ja perheettömät, asevelvolliset ja ne jotka jäävät kotirintamalle tai joutuvat miettimään pakolaisuutta.
Muutamia vinkkejä alkuun:
- Käteinen ja voimassaoleva passi. Nopeasti tilanne heikkenee siihen pisteeseen, ettei rahaa saa enää nostettua.
- Lääkevarastot - reseptilääkkeet, särkylääkkeet, tarvikkeita haavansidontaan, lääkehiiltä.
- Kuivatarvikkeita, etenkin sellaisia joita voi käyttää lämmittämättä. Säilykehedelmiä, säilykelihaa ja -kalaa, papuja ja linssejä suolaliemessä, kuivalihaa, kauraryynejä, kuivattuja hedelmiä, näkkileipää.
- Kannettava laturi mm. puhelimeen, kannettava ja kevyt tietokone.
- Bensiiniä, dieseliä ja vettä varastoihin.
Mitä vielä?
Kommentit (108)
Vain naisten ja vanhusten tarvii tällaisia miettiä, loput menee sinne minne johtaja käskee ja kaikki on omasta puolesta ajateltu.
Kannellinen ämpäri vessaksi, siihen jätesäkkejä viritettäväksi.
- pelastuslakana
- vettä kanistereissa, pesuun ja juotavaksi
- ruokaa (muista katsoa päiväykset ja päivittää)
- ämpäreitä + retkisuihku
- ensiaputarvikkeet, käsidesiä (ripulipöpöt vaarallisia)
- lääkkeet, lääkehiili, joditabletit
- tulentekovehkeet / trangia
- radio ja pattereita
- taskulamppu, otsalamppu
- matkalaturi puhelimelle
- vaatetta, pelastuslakana, hygieniatarvikkeet yms. reppuun valmiiksi, jos nopea lähtö tulee.
Paikallisesti varautuminen. Kaikille jaettavaa, ainakin niille joilla ei ole. Suojatiloja jotka soveltuvat olemiseen.
Ja kun ne tavarat on hankittu, ne pitää vähintäänkin kasata yhteen paikkaan niin, että ne saa kotoa lähtiessä helposti mukaansa. Mieluummin pakkaa repun tai laukun jo valmiiksi. Myös tarkistuslista on hyvä laatia, kiireessä alkaa sekoilla ja unohtaa puolet.
Itse olen jo melko kyllästynyt koko varautumisasiaan. Olen sitä vuosien varrella harrastanut jonkun verran. Jossain vaiheessa siitä jo luovuinkin, mutta sittemmin olen taas jotain hankkinut kaiken varalta.
Toivon, ettei kotivaraa ja varautumisreppua ikinä tarvita. Rakastan helppoa, hyvää ja mielekästä elämää.
Nyt kuka rakentaa taloa niin ehdottomasti oma pommisuoja siihen.
Eikä ahdasta koppia vaan iso, valoisa ja avara esim oma kylpyläosasto siinä olisi asiaa. Kettiöt ja kaikki toki varastot samalla siihen.
Vierailija kirjoitti:
- pelastuslakana
- radio ja pattereita
- vaatetta, pelastuslakana, hygieniatarvikkeet yms. reppuun valmiiksi, jos nopea lähtö tulee.
Käsidesistä ei ole mitään hyötyä esim. norossa. Saippuasta ja vedestä on.
Lisäisin ainakin laadukkaita hengitysmaskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitää käydä kakalla mahdollisimman usein jos lähtö tulee kohta
Ja vessapaperia pitää olla monta rullaa!
Tuo on sontaan varautujan muistilista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ja istuin ja totesin, että ei voi istua koko painollaan sangon päällä. Se painuu kasaan ja voisi jopa haljeta.
Kyllä menisi hätätilanteessa säkkiviritelmän tekemiseksi pytyn päälle, jossa voi kunnolla istua.
Vierailija kirjoitti:
70% suomalaisista on niin nettoköyhiä, ettei ole käteistä 500 euroa enempää. Se siitä varautumisesta. 80% on kaikki velalla, elää täysin kädestä suuhun. Kuin päiväperhoset.
Olen joutunut elämän toimeentulotuella jo pitkään. Minulla on hyvä kotivara, ja lähes kaikkea muuta selviytymiseen tarvittavaa löytyy, paitsi ase. Kun ostaa yhden tuotteen joka toisella kauppakäynnillä, kuka tahansa saa hyvän kotivaran. Olen kerännyt kotivaraa koronan alkuvaiheesta asti. Varautuminen täytyy tehdä harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ne tavarat on hankittu, ne pitää vähintäänkin kasata yhteen paikkaan niin, että ne saa kotoa lähtiessä helposti mukaansa. Mieluummin pakkaa repun tai laukun jo valmiiksi. Myös tarkistuslista on hyvä laatia, kiireessä alkaa sekoilla ja unohtaa puolet.
Itse olen jo melko kyllästynyt koko varautumisasiaan. Olen sitä vuosien varrella harrastanut jonkun verran. Jossain vaiheessa siitä jo luovuinkin, mutta sittemmin olen taas jotain hankkinut kaiken varalta.
Toivon, ettei kotivaraa ja varautumisreppua ikinä tarvita. Rakastan helppoa, hyvää ja mielekästä elämää.
Itselläni on kaapin oveen teipattuna kaksi listaa: mitä mukaan jos pikalähtö ja mitä mukaan jos ehtii pakata.
Tiedän että en paniikissa muistaisi kuin osan.
Hyvät ja lämpimät vaatteet. Merinovillakerrastoja ja vedenpitäviä kenkiä. Huopavuorikumisaappaat joihin sopii vielä villasukkaa ja superlämpimiä hanskoja ja pipoja.
Intissä oppi ainakin kastumaan ja palelemaan. Sota on ulkona käkkimistä kelissä kuin kelissä. Niin sellainen pikkujuttu ettei kannata sytyttää nuotiota jos on lähellä rintamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pelastuslakana
- radio ja pattereita
Käsidesistä ei ole mitään hyötyä esim. norossa. Saippuasta ja vedestä on.
Lisäisin ainakin laadukkaita hengitysmaskeja.
Kyllä jotkut desit tehoavat noroonkin, ja vettä kun ei voi liikaa tuhlailla niin hyvä desiä olla.
Käsidesistä ei ole mitään hyötyä esim. norossa.
Muutenko vaan lukee käsidesipullon kyljessä, että se tehoaa bakteereihin, hiivaan ja noroon? Kun olin hoitajana laitoksessa, jonne tuli noro-epidemia, käytin käsidesiä. Ei laitoksissa kukaan hoitaja käsiä pese kymmeniä kertoja päivän aikana.
Käsidesi on tarkoitettu käytettäväksi erityisesti silloin, jos ei ole sitä vettä ja saippuaa saatavilla. Tai jos käsienpesua tarvittaisiin usein.
Eli hanki sitä käsidesiä varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kaapin oveen teipattuna kaksi listaa: mitä mukaan jos pikalähtö ja mitä mukaan jos ehtii pakata.
Tiedän että en paniikissa muistaisi kuin osan.
Hyvä vinkki.
Kela-gold kortin kaksoiskortti, jos alkuperäinen häviää/tuhoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin ja istuin ja totesin, että ei voi istua koko painollaan sangon päällä. Se painuu kasaan ja voisi jopa haljeta.
Kyllä menisi hätätilanteessa säkkiviritelmän tekemiseksi pytyn päälle, jossa voi kunnolla istua.
Sen ämpärin voi laittaa pönttöön. Jos mahtuu. Tai irrottaa tuolista istuinosan, ja laittaa ämpärin alle. Mutta joka tapauksessa ne pussissa olevat jätökset täytyy säilyttää kannellisessa ämpärissä, silti haju on karmea.
Kannattaa jo opetella kakkaamaan erikseen, ja pidättää pissa. Joissain tilanteissa pissata saa pönttöön, mutta kakka ja paperit täytyy pussittaa. Voisi kai ostaa pussillisen haketta/ kuoriketta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, pussi pyttyyn ja tarpeet siihen. Suljetaan pussi ja heitetään kannelliseen tiiviiseen ämpäriin ettei haise. Kun pystyy, voi kipata ulos sisällön.
Kissat piikille. Ainoastaan koirista on hyötyä sodassa.
Rk, kk ja kp...ja niihin pateja.