Sotaan varautujan muistilista
Kerätään tänne vinkkejä miten voidaan varautua sotaan, mahdollisimman kattavasti. Yritetään ottaa mukaan sekä metsämökissä että kerrostalossa asujat, hyväosaiset ja huono-osaiset, perheelliset ja perheettömät, asevelvolliset ja ne jotka jäävät kotirintamalle tai joutuvat miettimään pakolaisuutta.
Muutamia vinkkejä alkuun:
- Käteinen ja voimassaoleva passi. Nopeasti tilanne heikkenee siihen pisteeseen, ettei rahaa saa enää nostettua.
- Lääkevarastot - reseptilääkkeet, särkylääkkeet, tarvikkeita haavansidontaan, lääkehiiltä.
- Kuivatarvikkeita, etenkin sellaisia joita voi käyttää lämmittämättä. Säilykehedelmiä, säilykelihaa ja -kalaa, papuja ja linssejä suolaliemessä, kuivalihaa, kauraryynejä, kuivattuja hedelmiä, näkkileipää.
- Kannettava laturi mm. puhelimeen, kannettava ja kevyt tietokone.
- Bensiiniä, dieseliä ja vettä varastoihin.
Mitä vielä?
Kommentit (26)
Hanki ulkoinen muisti minne voit säilyttää valokuvia jne. niin vihollinen ei voi hakkeroida esim. kännykkääsi ja saada tietoonsa kriittisiä kuvia jne.
- ar-15 kivääri, check
- Sako M92, eli kotimaisen rynnäkkökiväärin siviiliversio, check
- pistooli, 9mm Walther check
- ammuksia noin 10000 kpl kaikille kaliibereille, check
- taisteluvarusteet, check
Puuttuuko jotain?
Tiedättehän kaikissa katastrofielokuvissa, joissa seurataan jonkun pärjäävän jengin selviytymistä siinä kun muut kuolee kuin vettä vaan? No, olen asennoitunut että kuulun siihen ensimmäisenä katoavaan joukkioon. Kun ei kaikki voi olla niitä leffan sankareita jotka porskuttaa järsien menehtyneiden tovereidensa kylkipaloja kynttilänvalo väpättäen jatkuva pelko persiissä. Sodissa kuolee muutenkin niin valtavasti ihmisiä nytkin, ei minun elämäni tällä planeetalla ole niin merkityksellistä verrattuna muihin samassa tilanteessa. Ja ei, ei minulla ole mitään kuolemantoivetta tai itsetuhoisia ajatuksia, mutta kun suhteuttaa tämänkin asian maailmankaikkeuteen, niin soronoo, en jaksa taistella väistämätöntä vastaan. Eikä minulla ole mitään erityistaitoja joilla sitkutella, ei autoa, ei syrjäistä mökkiä mihin paeta, niin vaivaksi olisin vaan muille. Ei tartte mun takia kenenkään nähdä ylimääräistä vaivaa.
En tosin suosittele tätä mentaliteettia kenellekään, mutta omalle kohdalleni näin. Helpottaa kovasti mahdollista ahdistusta tulevista maailmanlopun tilanteista. :)
Vierailija kirjoitti:
- ar-15 kivääri, check
- Sako M92, eli kotimaisen rynnäkkökiväärin siviiliversio, check
- pistooli, 9mm Walther check
- ammuksia noin 10000 kpl kaikille kaliibereille, check
- taisteluvarusteet, check
Puuttuuko jotain?
Ja mennä ulos? Jokainen vastaantulija pitää sinua ganstana ja sinut ammutaan ensimmäisenä. Myös kalustosi kiinnostaa muita.
Miten sinä saat sen uuden elämän muualla?
Kun ensin pitää saada se turvapaikka sieltä uudesta maasta.
Ja sen jälkeen oleskelulupa. Ja sitten työskentelylupa.
Ja sen jälkeen työpaikka, onko sulla hyvä kielitaito, että pystyt toimimaan erilaisissa tehtävissä?
Ja pitäähän sun asuntokin vuokrata.
Ole valmis majoittumaan johonkin vuokrahuoneistoon siten, että siinä asuu vähintään yksi muu henkilö, ja että wc ja kylppäri on vain käytävällä.
Tälläisiä asuntoja on paljon ulkomailla. Sillä vuokrat ovat suuria, ei ole varaa eikä tarjolla hyvin varustettuja yksiöitä, kuten Suomessa.
Ja ole valmis siellä uudessa maassa ottamaan vastaan myös niitä p"ska duuneja, jotka ei sulle täällä Suomessa kelvannut.
Sillä harvassa maassa on niin hyvä sosiaaliturva kuin Suomessa, että elätettään suoraan kotisohvalle.