Muita jotka syö vain 2-3 ateriaa päivässä
Suomalaisethan tunnetusti syövät pitkin päivää ravintosuositustenn mukaan . Mutta onko kukaan "poikkeuksellinen" ja syökin vain 2-3 ateriaa päivässä? Niinhän useissa maissa tehdään. Miten rytmitätte aterioinnin ja oletteko huomanneet positiivisia vaikutuksia? Jos siis ennen olette puputtaneet kaiken aikaa :)
Kommentit (103)
Syön päivällä, ja seuraavaksi illalla.
Joo, ruokaa on jääkaapissa, mutta en koe tarvetta että pitäisi vähänväliä olla jääkaapin ovessa kiinni.
Ehkä silloin tällöin otan leivän, siinä se.
Aamuisin juon kahvin, siinä se mun "aamupala".
Tahtoisin päätyä syömään kerran päivässä, mutta ehkä se on naiselle vaikeampaa. Nyt syön kahdesti päivässä 8 tunnin sisällä, esim. aamiaisen klo 9 tai klo 10 ja toisen aterian klo 16 tai 17. Aamiaisella juon smoothien, johon runsaasti erilaisia vihreitä kasviksia, liotettuja chian siemeniä, muutama saksanpähkinä, pieni kupillinen mustikoita, pari kolme mansikkaa, granaattiomenamehua, kauramaitoa, heraproteiinia, pari lusikallista turkkilaista jugurttua. Lisäksi keitetty kananmuna. Saman tien mukillinen kahvia, johon sekoita kurkumaa, mustapippuria, oliiviöljyä ja kauramaitoa.
Reenailen kuntosalilla ja juoksen, mikä lisää ravinnon tarvetta. Nainen 59 vuotta.
3 ateriaa menee päivässä. 1 lämmin ja 2 kylmää. Aamulla kuppi kahvia ei muuta.
Minä syön vain yhden aterian per päivä.
Aamupalaksi juon kupin kahvia mustana, päivälliseksi syön milloin mitäkin innostun kokkaamaan, tänään ajattelin tehdä uunilohta ja perunamuusia + vihanneksia. Illalla en syö mitään.
Olen harvinaisen poikkeuksellinen. Korkeintaan yksi ateria päivässä mutta ei joka päivä. Aamuisin en syö mitään. Kahvia vain aamulla sekä pitkin päivää ja iltaa ja joskus illalla syön vasta aterian jos syön. Jos ennen sitä tulee nälkä niin pari leipää tms. Ei sillä ettei ole varaa syödä mutta mua ei vaan syöminen niin paljoa kiinnosta että siihen haluaisin panostaa. Ei ole niin tärkeä asia mulle.
En ole koskaan syönyt suositusten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen harvinaisen poikkeuksellinen. Korkeintaan yksi ateria päivässä mutta ei joka päivä. Aamuisin en syö mitään. Kahvia vain aamulla sekä pitkin päivää ja iltaa ja joskus illalla syön vasta aterian jos syön. Jos ennen sitä tulee nälkä niin pari leipää tms. Ei sillä ettei ole varaa syödä mutta mua ei vaan syöminen niin paljoa kiinnosta että siihen haluaisin panostaa. Ei ole niin tärkeä asia mulle.
En ole koskaan syönyt suositusten mukaisesti.
Sekä jos syön mahan täyteen niin mua alkaa väsyttää enkä jaksa tehdä mitään. Töissäkin jaksan paremmin kun en syö. Kahvia vaan töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen, lounas ja illallinen syödään, viikonloppuisin toisinaan vain reilu aamiainen ja yksi ateria. Jos poikkeuksellisesti meinaa iskeä kiukkunälkä ennen ruokaa niin siinä tapauksessa jollain hedelmällä voi helpottaa oloa. Typerää tää suomalaisten välipalojen mussutus ihan jo hampaidenkin kannalta. Jos välipalat olis se hoikkuuden salaisuus niin suomessa ei olis ylipaino-ongelmia, ja Ranskassa ja Japanissa oltaisiin pulskia.
Se, että tuntee nälkää vaikka tunninkin (tai enemmän, hui!) ennen ruokaa ei ole vaarallista. Ruoka maistuu sitäkin paremmalta. Ja ärsyttää tää uhriasenne että "jos on kova nälkä ni hotkin :(", ratkaisu siihen on, että tiedosta olevasi nälkäinen ja keskity silloin kun alat syödä. Maistele sitä ekaa suupalaa. Sen pitäisi maistua ihan taivaalliselle jos on niin nälkä.
Minua taas ärsyttää, kun ihmiset kuvittelevat kaikkien toimivan samalla tavalla kuin itse toimivat. Jotkut pystyy vaikka kuinka nälkäisenä syömään hitaammin, toisille ei auta, vaikka kuinka tiedostaa nälkänsä, silti syö ahmimalla. Itse en syö nälkäisenäkään ahmimalla, paitsi jos oon oikeasti aivan todella nälkäinen. Länsimaisena ihmisenä olen kyllä äärimmäisen harvoin siinä pisteessä, että nälkä olisi noin kova, mutta eihän se tarkoita, ettei jollakulla toisella voi pienempikin nälkä aiheuttaa samaa.
Itselle on erityisen outoa se, miksi jotkut napostelevat ruokaa laittaessa. Siskoni ei voi laittaa nälkäisenä ruokaa ilman, että söisi käytännössä kokonaisen aterian verran siinä ohessa. Minä voin olla vaikka kuinka nälkäinen ja kärsivällisesti seison siinä hellan ääressä kunnes ruoka on valmista. Tämä ei kylläkään tarkoita, että päivittelisin toisen itsekurin puutetta ja ihmettelisin, että jo on kumma, senkus vaan oot syömättä siinä samalla. Selkeästi se ei ole niin helppoa.
Meistä kahdesta muuten minä olen se ylipainoinen, joten eipä näistä yksittäisistä tavoista voi aina ees vetää mitään johtopäätöksiä.
Kolme kertaa päivässä syöminen ei ole kyllä VAIN.
"Suomalaisethan tunnetusti syövät pitkin päivää ravintosuositustenn mukaan" Siis tuo on suositus, mutta se ei kerro mitään sen toteutumisesta. THL:n tutkimuksessa suositukset toteutuivat vain harvan ruokavaliossa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noihin syömisohjeisiin pitäisi tehdä muutos. Ei ihme välipaloja joka välissä vaan päivässä syödään vaikka kolme kertaa tai kun on nälkä. lapset tosin ehkä hiukan eri asia. Ei mikään ihme, että täällä ollaan ylipainoisia. Monikaan ei kuuden ruokailukerran tahdilla pysty pitämään annoksia kohtuullisen kokoisina. Ehkä se olisi helpompaa jos ysöntikertoja olisi vähemmän.
Sen tiuhaan syömisen idea nimenomaan on, että voi pitää annoskoot kohtuullisena. Minä syön 4-6 kertaa päivässä ja olen näin 45-vuotiaana ekaa kertaa saavuttanut niinkin korkean BMI:n kuin 21. 😆
Vierailija kirjoitti:
Olen pieniruokainen, syön aamulla puuroa ennen töihin lähtöä ja jotain sieltä tullessa. En muuta. Paitsi kahvia ja teetä menee..
Lihaskatoinen laihaläski.
Aamiainen, lounas ja illallinen, siinä minun syömiseni. Ja kuppi-pari kahvia iltapäivällä.
Useimmiten 3, joskus 2,4 tai 5. Nälän yms. mukaan.
Syön lounaan ja myöhäisen päivällisen. Kaksi kunnon ateriaa ja hyvin pärjää noilla.
Syön aamupalan, kevyen lounaan, esim. jogurttia, smoothien, raejuustoa ja illallisen. Se riittää vaikka harrastan liikuntaa lähes päivittäin. Jos ei riitä, niin syön kasviksia tai jogurttia.
Yksi ateria päivässä riittää, lisäksi sitten monta kupillista kahvia ja pari lasia tuoremehua. Näin on mennyt jo monta vuotta. Tokihan tuo alkuillasta nautittu ateria on sitten melko tuhti, jotta jaksaa seuraavaan iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noihin syömisohjeisiin pitäisi tehdä muutos. Ei ihme välipaloja joka välissä vaan päivässä syödään vaikka kolme kertaa tai kun on nälkä. lapset tosin ehkä hiukan eri asia. Ei mikään ihme, että täällä ollaan ylipainoisia. Monikaan ei kuuden ruokailukerran tahdilla pysty pitämään annoksia kohtuullisen kokoisina. Ehkä se olisi helpompaa jos ysöntikertoja olisi vähemmän.
Miksi ihmeessä niin monta kertaa kuin kolme...? Minulle riittää yksi lämmin ruoka. Aamupala ja iltapala... Jos syön töissä lämpimän ruoan ja iltapäivällä kotona niin paino alkaa nousta heti
Klo 6 - 18 syön 3 ateriaa, aamiainen, kevyt lounas, tuhdimpi päivälinen. Joskus harvoin myös yhden välipalan. Töissä ollessa saatoin syödä viisi krt päivässä. Nyt kotoillessa kolme on riittävä, jos haluan pitää painoni kurissa. Yhdellä tai kahdella aterialla en kyllä pärjäisi.
Syön kerran päivässä.